Kattenburg

13 januari t/m 23 februari inspreken op uitgangspunten herinrichting Kattenburgerstraat e.o.

Tussen woensdag 13 januari en woensdag 24 februari kunt u reageren op de Nota van Uitganspunten voor de herinrichting van de Kattenburgerstraat, de Prins Hendrikkade en de Oostertoegang.

De vorig jaar uitgevoerde herprofilering van de Kattenburgerstraat was maar voor tijdelijk in het kader van groot onderhoud. Tussen 2023 en 2026 wordt een veel ingrijpender herinrichting uitgevoerd met als opties.

Steun de Buurtvisie Marineterrein met Centraal Park. Reactietermijn is verlengd.

Op 24 december plaatsten wij een oproep om steun te geven aan de Buurtvisie Marineterrein via het reactieformulier op de gemeentelijke website. Helaas was deze pagina op dat moment niet meer aanwezig. Op ons verzoek is het reactieformulier inmiddels weer teruggeplaatst en is de reactietermijn verlengd tot eind januari.. Klik hier voor het reactieformulier. U kunt daar aangeven dat u de Buurtvisie van het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein steunt en eventuele andere opmerkingen plaatsen over de gemeentelijke visie zoals beschreven in de informatiekrant.over het Marineterrein

Het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein vindt dat het plan veel te weinig aaneengesloten groen bevat en pleit daarom voor bebouwing rond een groot Centraal Park. De strokenbouw maakt het gemeenteplan saai en te weinig flexibel, met alleen versnipperd groen. Er wordt veel te dicht op elkaar gebouwd en veel te hoog, tot wel 50 meter.

De Buurtvisie zoals afgebeed in ons bericht van 24 december is inmiddels na reacties van Kattenburgers opnieuw aangepast. De defensiegebouwen liggen nu langs de Dijksgracht en er is lage bebouwing aan de Kattenburgerstraat opgenomen, bestemd voor buurtvoorzieningen en woningen, met meer doorgangen naar het Marineterrein. Het niet-monumentale deel van de muur wordt gesloopt.

Lees hier de complete Buurtvisie van het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein.

Petersburgjournaal #17, december 2020

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

  • Waar gebeurt wat?

    - Marineterrein: dit najaar vindt een tweede consultatieronde plaats. Iedereen kan meepraten. Er komt een speciale informatiekrant.
    - Het Stedenbouwkundig Programma van Eisen voor het Zeeburgerpad is in maart onherroepelijk vastgesteld. Ontwikkelaars kunnen nu initiatieven indienen.
    - Oosterspeeltuin: de speeltuin is klaar. In november wordt het bijbehorende plein van de BOE-school opgeleverd.
    - Touwbaanpark: na de oplevering van de koppanden in het eerste kwartaal van 2021 wordt het tweede deel van het park ingericht.
    - Onderzoeken dwergvleermuis Dijksgracht-Oost en toestand van de kademuur worden in het vierde kwartaal afgerond. Daarna start start aanleg fietspad. De nachtstalling voor rondvaartboten moet in 2024 klaar zijn.
    - De Nota van Uitgangspunten herinrichting Oostertoegang- Prins Hendrikkade - Kattenburgerstraat is klaar. Inspraak volgt.

  • Opknapbeurt Kattenburgerkruisstraat. fase 1 is klaar. Fase 2 eind januari en fase 3 in maart.

  • Herinrichting Oever Eilandenboulevard in uitvoering. Sinds 1 oktober nieuwe projectmanager: Lai Ming Wong.

  • Nieuwe verkeersmeting Eilandenboulevard wordt vergeleken met cijfers uit 2017 om het effect van de herinrichting te kunnen vaststellen.

  • Oplevering eerste woningen Stadgenoot op Oostenburg. De inschrijving op Woningnet voor jongeren 23-28 jaar is gestart (vijfjaarscontract)

  • De lange weg van Koning William. Interview met initiatiefnemers HUB-studio’s.

  • Kees Reurekas over verborgen pad in oever Eilandenboulevard.

  • Jongerenwerker Nander Schoenmaker en coordinator Robin Polak over het nieuwe jongerencentrum in De Witte Boei.

  • Meer drijvende tuinen. Interview met kunstenaar Rob Schrama.

    Klik hier om het complete nummer te lezen.

Oproep aan bewoners: steun de Buurtvisie Marineterrein met Centraal Park

Op 5 december plaatsten wij een bericht over de Buurtvisie Marineterrein die gemaakt is in reactie op het gemeenteplan voor het Marineterrein zoals afgebeeld in de informatiekrant die de hele wijk in de brievenbus heeft gekregen. Zie ons bericht van 27 november over de buurtraadpleging door de gemeente.

Het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein vindt dat het plan veel te weinig aaneengesloten groen bevat en pleit daarom voor bebouwing rond een groot Centraal Park. De strokenbouw maakt het gemeenteplan saai en te weinig flexibel, met alleen versnipperd groen. Er wordt veel te dicht op elkaar gebouwd en veel te hoog, tot wel 50 meter.

De Buurtvisie is na het Eilandenoverleg van 9 december aangepast: nog meer groen, geen hoogbouwaccenten, gemiddelde bouwhoogte 15 meter, geen bebouwing langs de Dijksgracht en bebouwing verder van de Kattenburgerstraat en meer verspringend. Lees hier de Buurtvisie met kaart.

De digitale Buurtgesprekken zijn al voorbij. Ze waren maar voor een beperkt aantal bewoners toegankelijk, maar iedereen heeft nog de mogelijkheid om schriftelijk te reageren. Dat kan nog tot begin januari. Het Buurtplatform roept alle bewoners van postcodegebied 1018 en wijdere omgeving op om een schriftelijke reactie te plaatsen op de gemeentelijke website en daarin aan te geven dat u de Buurtvisie Marineterrein met Centraal Park ondersteunt. Klik hier voor het reactieformulier op de gemeentelijke website: https://formulier.amsterdam.nl/thema/bouwprojecten/reactieformulier-meepraten-toekomst/Vragen/

Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein lanceert alternatief plan 'Centraal Park' voor Marineterrein

Het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein heeft op 3 december zijn standpunt bepaald over de uitgangspunten voor de ontwikkeling van het Marineterrein. Het Platform is gechrokken hoe vol en hoe hoog de gemeente het terrein wil bebouwen (zie de huis-aan-huis verspreide informatiekrant). Behalve de Voorwerf en een sportveld zijn er slechts reepjes groen. De strokenbouw heeft geen enkele relatie met de huidige bebouwing van het terrein met losse gebouwen en maakt van dit unieke gebied een saai stuk stad met smalle straten. Het Platform kiest voor een uitbreiding van het huidige centrale groen - dat verdwijnt helemaal in het gemeenteplan - en voor paviljoens in plaats van stroken. Geen hoogbouw en zeker niet langs de Kattenburgerstraat, want het verkeersgeluid wordt erdoor weerkaatst.

Stedenbouwkundige Marinus Oostenbrink heeft de buurtwensen vertaald in een alternatief stedenbouwkundig plan ‘Centraal Park’. Daarin worden park en sportveld gecombineerd tot een grote groene ruimte. De bebouwing staat eromheen. Geen stroken, maar paviljoens. dat wil zeggen losse gebouwen. De gemiddelde bouwhoogte die in het gemeenteplan 30 meter bedraagt, is teruggebracht naar 18 meter. Oostenbrink pleit nadrukkelijk voor een langzame fasering, waarbij bestaande gebouwen zo mogelijk blijven staan en de nieuwbouw eerst daarbuiten wordt toegevoegd. Lees hier een getalsmatige vergelijking van de kenmerken van de bestaande inrichting, het gemeenteplan en de buurtvisie.

Het Platform wil dat de Kattenburgerstraat en de verbinding met Kattenburg deel uitmaken van het plangebied. Verder moeten er woningen en voorzieningen komen waar ook Kattenburg wat aan heeft: betaalbare woningen, betaalbare horeca, winkels en sociaal-culturele voorzieningen zoals een schhool, creche, buurthuis en atellierwoningen. Biodiversiteit moet uitgewerkt worden in de inrichting van het terrein en het water eromheen.

Knip Weesperstraat uitgesteld naar 15 maart. Plan van Aanpak gereed

Het Plan van Aanpak Pilot Knip Weesperstraat is op 6 oktober door B&W vastgesteld. Hierin worden de locaties van de knip en de drie aanvullende knips beschreven. (zie ook presentatie projectteam in ons eerdere bericht). Nabij de knips komt een keerlus, de maximum snelheid is 30 km/u. Rondom de knips komt veel tijdelijk groen.
Tijdens de pilot die acht weken duurt, van 15 maart tot 10 mei 2021, wordt de verkeerssituatie voortdurend gemonitord, zodat steeds bijgestuurd kan worden, bijvoorbeeld dorr aanpassing verkeerslichten, inzet verkeersregelaars, tegengaan sluipverkeer, etc. Verwacht wpordt dat het verkeer na ongeveer drie weken gewnd is aan de nieuwe situatie.. Als gevolg van de knips wordt een toename van het autoverkeer verwacht op de A10 en de S100-oost. Het wordt veel rustiger op de Wibautas, de Eilandenboulevard, de Plantagebuurt en de Anne Frankstraat. De reistijd per fiets verbetert, voetgangers kunnen makkelijker oversteken.
Een op te stellen Stedenbouwkundige Visie Oostelijke Binnenstad moet de kansen laten zien wat de knips voor de leefbaarheid en kwaliteit van de openbare ruimte kunnen opleveren.
Het projectteam zorgt voor kaartmateriaal (digitaal en op papier), info via routeplanners en sociale media, bewonersbrieven, informatieavonden en nieuwsbrieven.
Het uitstel van de knip is mogelijk omdat de sluiting van de Piet Heintunnel voor 1,5 jaar uitgesteld is naar eind juni.
Op basis van monitoring van verkeersgegevens, geluid en luchtkwaliteit wordt na afloop van de pilot een evaluatierapport opgesteld. Vlak voor invoering van de pilot wordt een nulmeting uitgevoerd.
De kosten van de pilot bedragen bijna 2 miljoen Euro.

Lees hier het complete Plan van Aanpak. In de ochtend van 29 oktober bespreekt de raadscommissie MLW het Plan van Annpak.

Petersburgjournaal #16, oktober 2020

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

  • Waar gebeurt wat?

    - Marineterrein: dit najaar vindt een tweede consultatieronde plaats. Iedereen kan meepraten. Er komt een speciale informatiekrant.
    - Het Stedenbouwkundig Programma van Eisen voor het Zeeburgerpad is in maart onherroepelijk vastgesteld. Ontwikkelaars kunnen nu initiatieven indienen.
    - Oosterspeeltuin: de speeltuin is klaar. In november wordt het bijbehorende plein van de BOE-school opgeleverd.
    - Touwbaanpark: na de oplevering van de koppanden in het eerste kwartaal van 2021 wordt het tweede deel van het park ingericht.
    - Onderzoeken dwergvleermuis Dijksgracht-Oost en toestand van de kademuur worden in het vierde kwartaal afgerond. Daarna start start aanleg fietspad. De nachtstalling voor rondvaartboten moet in 2024 klaar zijn.
    - De Nota van Uitgangspunten herinrichting Oostertoegang- Prins Hendrikkade - Kattenburgerstraat is klaar. Inspraak volgt.

  • Opknapbeurt Kattenburgerkruisstraat. fase 1 is klaar. Fase 2 eind januari en fase 3 in maart.

  • Herinrichting Oever Eilandenboulevard in uitvoering. Sinds 1 oktober nieuwe projectmanager: Lai Ming Wong.

  • Nieuwe verkeersmeting Eilandenboulevard wordt vergeleken met cijfers uit 2017 om het effect van de herinrichting te kunnen vaststellen.

  • Oplevering eerste woningen Stadgenoot op Oostenburg. De inschrijving op Woningnet voor jongeren 23-28 jaar is gestart (vijfjaarscontract)

  • De lange weg van Koning William. Interview met initiatiefnemers HUB-studio’s.

  • Kees Reurekas over verborgen pad in oever Eilandenboulevard.

  • Jongerenwerker Nander Schoenmaker en coordinator Robin Polak over het nieuwe jongerencentrum in De Witte Boei.

  • Meer drijvende tuinen. Interview met kunstenaar Rob Schrama.

    Klik hier om het complete nummer te lezen.

Bewoners vragen verlenging pilot knip Weesperstraat van acht naar zestien weken

Bewonerscommissie CERES, bewonersplatform Weesperwijs, Wijkcentrum d'Oude Stadt en de Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo hebben op 13 september een adres naar de gemeenteraad gestuurd met het verzoek om de voorgenomen pilot van acht weken te verlengen naar zestien weken. Zij verwijzen daarbij naar de aangenomen raadsmotie van 23 januari, waarin de raad aandringt op een zo goed mogelijke uitvoering van de pilot. Een langere duur van de pilot geeft weggebruikers langer de kans om aan de situatie te wennen en alternatieve routes of vervoerswijzen te kiezen. Een langere periode levert ook meer en betere meetgegevens op.

Een langere pliot dan acht weken leekt tot voor kort niet mogelijk omdat de pilot klem zat door de sluiting van de Piet Heintsnnel per april 2021. Nu bekend is geworden dat de sluiting wordt uitgesteld naar 25 juni 2021, is dit beletsel weggevallen. Lees hier het raadsadres van de bewonersgroepen.

Eilandenoverleg 26 augustus over pilot knip Weesperstraat + knips Eilandenboulevard en Kadijken

Het enige onderwerp van het extra Eilandenoverleg van 26 augustus was de pilot van twee maanden met afsluiting voor autoverkeer (‘knip’) van Weesperstraat, Anne Frankstraat, Eilandenboulevard en Hoogte Kadijk Danielle Meiboom, gemeentelijk projectleider van de pilot, en Bas Snoeker, gemeentelijk omgevingsmanager pilot, waren aanwezig om een toelichting te geven en vragen te beantwoorden. Lees hier de gemeentelijke presentatie.

Nieuwe informatie was dat de knips op de Kadijken zijn verplaatst naar de Hoogte Kadijk tussen Geschutswerf en Kruithuisstraat omdat vrachtwagens anders niet kunnen keren.

Het Eilandenoverleg besloot om het alternatieve voorstel met een knip bij het Rhijnspoorplein voor alleen het autoverkeer dat rechtdoor over de Wibautas gaat niet in te dienen. Het enthousiasme daarvoor was onvoldoende en de politieke keuze voor de plaats van de knips lijkt al vast te staan.

Het voornaamse punt van zorg van het Eilandenoverleg is dat met deze knips veel extra autoverkeer op de Kattenburgerstraat terecht zal komen, want die is dan met de Oostertoegang de enige aan- en afvoerweg naar de IJtunnel.
Verder vraagt het Eilandenoverleg om zowel in het kader van de pilot als structureel de meetpunten voor luchtkwaliteit in de Kattenburgerstraat te verbeteren. De GGD meet nu alleen aan het begin en het eind van de straat.

Lees hier het complete verslag van het Eilandenoverleg met de gemeentelijke presentatie als bijlage (17 blz.).

Petersburgjournaal #15, juli 2020

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

  • Waar gebeurt wat?

    - Koning William: de tervisielegging van het bestemmingsplan en Omgevingsplan voor het plan met een flatgebouw en een haven voor elektrische bootjes wordt in de zomer verwacht.
    - De speeltoetsellen in de speeltuin aan de Laagte Kadijk worden in overleg met omwonenden vervangen
    - De aanleg van de Oosterspeeltuin is in volle gang. De oplevering wordt begin augustus verwacht. Daarna wordt tot begin november gewerkt aan het schoolplein van de BOE-school.

  • In juli starten de werkzaamheden aan het talud van de Eilandenboulevard Negen boten krijgen een nieuwe trap, vlonder, loopbrug en walkasten. In 2021 volgen meer boten.

  • Versiering Wittenburgerplein met kinderletters

  • Bouw kavel 8 op Oostenburg-Noord van start. met 26 koop-en 38 middenhuurwoningen.

  • Modelwoning Oostenburg-Noord op de blauwe bokken

  • Activiteiten juli en augustus Amsterdamse Waterspelen en zomer aan het Oosterdok

  • Ontwikkeling Marineterrein hervat. De buurt wordt in de zomer opnieuw gerasadpleegd i.v.m. te maken Nota van Uitgangspunten

  • Onderzoek dwergvleermuis Dijksgracht-Oost is afgerond. In vierde kwartaal start aanleg fietspad.

  • Stand van zaken nachtslalling rondvaartboten Dijksgracht-Oost

  • Hoe verder met de Kattenburgerstraat? Uitkomsten onderzoek en voorgestelde maatregelen i.v.m.. toename autoverkeer

  • Groen tegen grofvuil: containertuintjes Touwbaanpark

  • Kattenburgbewoner Erst Steens over de geveltuinen en begroeide muren op Kattenburg

  • Megaklus: 180 stalen kozijnen repareren in de Van Gendthallen, Zie ook www.vangendthallen.com

  • Brugdek Entrepotdoksluis wordt vervangen. Daarvoor wordt de brug na de vergunningverlening een tijd lang afgesloten. De gemeente is van plan om over een aantal jaren de gehele brug te restaureren.

Klik hier om het complete nummer te lezen.

Advies commissie d'Hooghe over IJverbindingen heeft gevolgen voor de Oostelijke Eilanden

De commissie d’Hooghe is ingesteld om de impasse rond de Javabrug tussen de gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat (nautische aspecten) op te lossen en een integraal plan te maken voor alle nieuwe fietsverbindingen over het IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal.

Op 26 juni is het advies van de commissie d’Hooghe bekend gemaakt: een brug over het IJ vanaf het Azartplein (KNSM-eiland) naar de Van Hasseltweg, een brug over het IJ aan de westkant van de Haparandadam in de Houthavens, waar het REM-eiland ligt, richting NDSM-werf en een voetgangerstunnel achter CS.

25 juni 19:00 u Gemeente presenteert via internet tussenstand onderzoeken verkeerstoename Kattenburgerstraat

Op 25 juni presenteerde de gemeente via internet speciaal voor buurtbewoners de uitkomsten van een aantal onderzoeken naar de verkeerstoename in de Kattenburgerstraat en ontwikkelingen rond de herinrichting.

Tijdens het net afgeronde groot onderhoud is geluidsreducerend asfalt aangebracht en is de oversteekbaarheid van de straat voor voetgangers en fietsers verbeterd. Daarnaast is de rijweg op een aantal plaatsen smaller gemaakt wat het hard rijden ontmoedigt. Deze maand zijn plantenbakken geplaatst om het parkeren van touringcars op de Kattenburgerstraat tegen te gaan. Maar anders dan veel mensen denken zijn de net afgeronde werkzaamheden aan de Kattenburgerstraat een tijdelijke herinrichting. In 2023 zal een veel ingrijpender, definitieve herinrichting plaatsvinden. Daarvoor wordt dit jaar een Nota van Uitgangspunten opgesteld.

De buurtactievoerders willen pas praten over een nieuw profiel als voldoende maatregelen genomen zijn voor verkeersafname.

Een van de maatregelen van de Agenda Autoluw zorgt voor een verkeerstoename op de Piet Heinkade en de Kattenburgerstraat en een verkeersafname op de Prins Hendrikkade. De gemeenteraad heeft gevraagd om te onderzoeken wat de gevolgen precies zijn voor verkeersintensiteit, luchtkwaliteit en geluidoverlast in de Kattenburgerstraat.
Enkele uitkomsten van de uitgevoerde onderzoeken volgens een brief van wethouder Dijksma aan de gemeenteraad:

  • De verwachte toename van het autoverkeer in de Kattenburgerstraat is niet 30%, maar 23%. Na de uitvoering van maatregel 17 van de Agenda Autoluw aan de westkant van het Centrum, kan de toename dalen naar 14%. Maar eerst moet hierover besloten worden.

  • TNO-onderzoek wijst uit dat de uitstoot (NO2, stikstof en roet) toeneemt door het extra autoverkeer. Ook het geluid bij de woningen neemt met 1 decibel toe. Ontwikkelingen (auto’s worden schoner), maatregelen uit het Actieplan Schone Lucht en het verschuiven van de rijbaan met 4 meter zorgen er samen voor dat de extra uitstoot bij de woningen vrijwel volledig wordt gecompenseerd en verbetert bij 7 meter opschuiven van de rijbaan.

  • De geluidstoename van 1dB als gevolg van het extra autoverkeer kan op verschillende manieren worden gecompenseerd. Alleen het verschuiven van de rijbaan met 7 meter zorgt al voor volledige compensatie. Daarnaast wordt een stiller type asfalt (SMA NL5) toegepast. De weg wordt zo ingericht, dat deze niet meer uitnodigt tot hard rijden. De Kattenburgerstraat wordt dan als stiller ervaren dan nu het geval is.

  • Het afwaarderen van de Kattenburgerstraat van Corridor-plusnet Auto naar Plusnet Auto of Hoofdnet Auto is uitvoerbaar. Dit najaar wordt dit aan de gemeenteraad voorgelegd. Als dat wordt aangenomen, gaan nog dit jaar de snorscooters naar de rijbaan.

  • De invoering van 30 km/uur lijkt haalbaar. Een besluit hierover wacht echter op een stedelijk onderzoek hiernaar, waarvan de uitkosmt eind dit jaar wordt verwacht. Dit vereist aanpassingen in het wegprofiel.

Bekijk de raadsbrief (PDF, 124 kB) met bijlagen (rapportage VMA-VISSIM (PDF, 2,6 MB) en leeswijzer (PDF, 83 kB), rapportage TNO (PDF, 513 kB) en samenvatting (PDF, 147 kB), verkorte Q&A (PDF, 124 kB).

Bekij hier de gemeentelijke online bijeenkomst van 25 juni

Piet Heintunnel een jaar dicht van voorjaar 2021 tot zomer 2022

Na twintig jaar intensief gebruik met 30.000 voertuigen per dag is groot onderhoud van de bouwkundige delen en vernieuwing van de installaties van de Piet Heintunnel nodig. Renovatie is bovendien onontkoombaar om te voldoen aan nieuwe veiligheidseisen. In verband met die veiligheidseisen is vrachtverkeer door de tunnel al sinds 1 mei 2019 verboden.

Tijdens de renovatie is de autotunnel voor al het verkeer gesloten tussen voorjaar 2021 en zomer 2022, dus ruim een jaar.
Het valt te verwachten dat de Kattenburgerstraat in die periode minder autoverkeer te verwerken zal krijgen. Het autoverkeer van/naar de A10 zla dan zijn weg moeten zoeken via IJtunnel-Weesperstraat, Zeeburgerdijk-Zuiderzeeweg, Wibautstraat-Gooiseweg en Middenweg.

B&W-reactie op aangenomen moties bij de Agenda Autoluw. Definitieve reactie in het voorjaar van 2021

In de gemeenteraadsvergadering van 22 en 23 januari is een groot aantal moties ingediend bij de Agenda Autoluw, waarvan er veel zijn aangenomen. Naar aanleiding van de aangenomen moties over o.a de Kattenburgerstraat meldt het College van B&W in een brief van 22 april aan de gemeenteraad:

Het college onderkent de brede wens in de gemeenteraad om de toename van verkeersoverlast in een aantal straten zoveel mogelijk te beperken. De verschillende moties die hierover zijn ingediend, ziet het college als een steun in de rug om hier stevig mee aan de slag te gaan. In de uitwerking van zowel de projecten aan de westzijde (Haarlemmer Houttuinen en Van Diemenstraat/Houtmankade), als aan de oostzijde (Oostertoegang, Prins Hendrikkade en Kattenburgerstraat) gaat het college verder de gesprekken aan met de buurt. Het college bekijkt welke mogelijkheden er zijn de verkeerstoename te beperken, als dat niet mogelijk is, welke maatregelen genomen kunnen worden om de negatieve effecten te beperken. De uitkomsten hiervan komen terug in de overkoepelende Nota van Uitgangspunten (NvU) voor de Kattenburgerstraat, Prins Hendrikkade en Oostertoegang. Deze NvU komt in het voorjaar van 2021 in uw raad. Voor de westzijde volgt nog een uitgewerkte planning.

De afwaardering van de Kattenburgerstraat naar 30 km/u komt terug in de NvU. Het college kijkt daarnaast wat de mogelijkheden zijn de snorfiets zo snel mogelijk op de rijbaan te laten rijden. Mogelijk dat dit gekoppeld kan worden aan het afwaarderen van de weg van plusnet-corridor naar plusnet auto. Het college neemt in de NvU nogmaals op welke (on)mogelijkheden er zijn voor een fietspad boven het water.

Maatregelen Kattenburgerstraat korte termijn Bij het groot onderhoud dat inmiddels gestart is, neemt het college maatregelen om de overlast van de Kattenburgerstraat te verminderen. Zo wordt er gebruik gemaakt van geluidsreducerend asfalt, wordt de oversteekbaarheid verbeterd en gaat het college aan de slag met fysieke maatregelen om het parkeren van touringcars op de Kattenburgerstraat tegen te gaan. Daarbij kijkt het college in eerste instantie of dat voldoende is om extra inzet op handhaving van naleving van het verbod overbodig te maken. Voor rechtmatig en efficiënt gebruik van touringcarhaltes in de stad zet de gemeente in op haltemanagement en mobiel toezicht. Het college zal uw raad op de hoogte houden van de vorderingen met betrekking tot de afhandeling van deze moties via de Nota’s van Uitgangspunten (NvU). De moties worden daarmee dus afgedaan via het traject van de NvU’s.

Lees hier de complete brief van B&W van 22 april.

Teken de petitie 'Amsterdam Autoluw NU: maximaal 30 km/u'

Op petities.nl is een petitie geplaatst, afkomstig van 40 bewonersorganisaties in en rond het Centrum waarin zij vragen om op en binnen de S100 (de ring Mauritskade-Stadhouderskade-Nassaukade) een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren.

Al heel wat bewoners van de Kattenburgerstraat en de Weesperstraat hebben deze petitie ondertekend. Deze petitie is ook van belang voor omwonenden van de Eilandenboulevard en de Cruquiuskade.

U kunt de petitie ondertekenen op https://autoluwnu.petities.nl/
Vul ook op autoluw.nu uw e-mailadres in voor de autoluw.nu nieuwsbrief.

Hieronder de tekst van de petitie.

Wij, inwoners van Amsterdam, constateren

  • NU veel minder autoverkeer en schonere lucht

  • het college wil met de 'Agenda Autoluw' alleen in rustige straten 30km/u invoeren, NU zijn plots heel veel straten rustig

  • snelheidsduivels scheuren NU in lege straten met motoren en auto's

  • de maximumsnelheid kan en moet NU goed omlaag

  • stoepen en fietspaden zijn NU al te krap door de anderhalvemeterregel. Meer ruimte is nodig om elkaar veilig te kunnen passeren.

  • grote steden in de EU nemen daarom NU maatregelen. Amsterdam doet niets.

  • bij maximaal 30km/u is er 25% minder doorgaand verkeer èn is de bereikbaarheid beter

  • maximaal 30km/u bespaart levens van voetgangers en fietsers vergeleken met 50km/u.

  • NU is de tijd om de toekomst van de stad te bepalen, niet straks (2025) of later (2040).

en verzoeken

  • begin NU met maximaal 30km/u op de s100 (Centrumring) en daarbinnen.

Petersburgjournaal #14, april 2020

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

  • Waar gebeurt wat?

    - Wilt u de statushouders helpen om van de tuin van Hoogte Kdijk 401 mooie plek te maken, ook voor de buurt? Mail femke@villex.nl
    - Aanleg van het fietspad Dijksgracht-Oost start dit najaar. Eerst vindt in mei een vleermuizenonderzoek plaats. In de zomer wordt het groen verwijderd en worden proefsleuven gegraven om de toestand van de kademuur te onderzoeken.
    - Er is een kapvergunning aangevraagd voor de bomen in de Kattenburgerkruisstraat. Ze zijn in slechte staat en worden vervangen in het kader van de totale herinrichting.
    - Voordat de plannen voor een nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht-Oost worden uitgewerkt moeten de verzamelde inzichten eerst worden voorgelegd aan stadsdeelbestuurder Micha Mos en wethouder Sharon Dijksma.

  • Op 17 februari is het nieuwe Parkeerhuis op Oostenburg-Noord geopend, 704 parkeerplaatsen op acht verdiepingen. Voor tarieven zie www.qpark.nl

  • Ontwikkeling Marineterrein kan eindelijk door na akkoord met Defensie. Het sportveld blijft in gebruik bij Defensie, maar ook voor Amsterdammers. Er komt een omgevingscontract voor de bewonersparticipatie bij de ontwikkeling. Voor info en vragen ga naar www.marineterrein.nl/vraag-en-antwoord

  • Vier pagina’s over de ontwikkeling van de Kattenburgerstraat met twee varianten voor de toekomstige inrichting. Actievoeren heeft effect gehad, interview met Marlou Visser en Lars Duursma. Gerard Hulst geeft zijn vise als bewoner van de Prins Hendrikkade.

  • De ontwikkeling van de Oosterspeeltuin.Interview met projectmanager Kees Bes en Barbara Dopper van ingenieursbureau Witteveen &Bos. Zij leggen uit waarom het zo lang duurde.
    Er komt een hoog hek rond speeltuin en BOE-school.Ze streven ernaar dat de speeltuin op 1 september klaar is.

  • De gemeente werkt aan een plan om het Marie Altelaarplein op Witenburg levendiger en veiliger te maken. De voor april geplande bewonersavond is uitgesteld. Sowieso vindt in 2021-2022 groot onderhoud plaats van de Kleine en Grote Wittenburgerstraat.

  • Er is nog subsidie beschikbaar voor groene initiatieven. Mail danny.konings@amsterdam.nl

  • Uitslagen enquete Petersburgjournaal: gemiddeld een 8,4 en veel suggesties..

  • Eilandenboulevard: tijdelijke verkeersmaatregelen om de veiligheid van de oversteek bij de Oosterkerk te verbeteren.
    Er wordt vaak met zware vrachtwagens geladen en gelost vanaf de stoep. Dat mag niet.

Klik hier om het complete nummer te lezen.

T/m 6 mei ontwerptracébesluit en MER spoorvernieuwing Dijksgracht-CS ter visie

Tot en met 6 mei kunt u een zienswijze indienen op het Ontwerptracébesluit Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal en de bijbehorende MilieuEffectRapportage (MER). Dit omvat een ingrijpende wijziging van spoorligging en spoorgebruik van de treinsporen tussen de Cruquiuskade en het Centraal Station. Er komt een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van Oostenburg, het Centraal Station krijgt minder, maar wel bredere perrons, de Oosttunnel in het station wordt verbreed en de spoorbruggen over de Oostertoegang worden vernieuwd. Grenzend aan de Oosttunnel komt een grote fietsenstalling onder de sporen en grenzend aan de Oostertoegang komt een fietsdepot waar weggeknipte fietsen kunnen worden opgehaald.

Er komen 40 % meer treinen te rijden langs onze buurt, de snelheid gaat omhoog van 60 naar 80 km/uur en er komen ook meer goederentreinen. Dat leidt tot een enorme toename aan (ernstig) geluidgehinderden en slaapverstoringen. Desondanks zijn volgens het tracebesluit geen extra maatregelen tegen geluidshinder, booggeluid en trillingshinder in onze buurt nodig.

Er is een enorme stapel bijlagen, o.a. over bodem, ecologie, landschappelijke inpassing, externe veiligheid, geluidonderzoek, onderzoek booggeluid en trillingonderzoek. Ontwerptracébesluit, MER en bijlagen zijn hier online te vinden. U kunt uw zienswijze digitaal indienen via het zienswijzenformulier. U kunt bijlagen met uw zienswijze meesturen (maximaal 25 Mb per document).

Definitief ontwerp Kattenburgerkruisstraat is aangepast volgens buurtwensen

Het Definitieve Ontwerp van de herinrichting Kattenburgerkruisstraat is begin maart door stadsdeel Centrum vastgesteld. Dankzij zienswijzen van 70 Kattenburgers en het Eilandenoverleg blijft de grote stoep van ongeveer 150 m2 langs de noordzijde van de tegelwand bestaan. Daar wil de buurt een pleintje als ontmoetingsruimte ten behoeve van buurtkoffies e.d. om de sociale cohesie in de buurt te versterken. Er waren eerst vijf parkeerplaatsen gepland, maar die komen er dus niet.

Verder krijgt de straat een wadi voor opvang van regenwater, ondergrondse afvalcomntainers en veel nieuw groen en nieuwe bomen. Bekijk hier het ontwerp.

Het zelfbeheergroepje heeft inmiddels toegang gekregen tot de grote parkeergarageruimte voor opslag van spullen die ze op het pleintje willen gaan gebruiken.

Uitnodiging deelname aan ontwerpsessie verduurzaming Kattenburg en Marineterrein

M-Nex nodigt buurtbewoners met belangstelling voor verduurzamen uit om op donderdag 19 maart 16:30 - 20:30 uur deel te nemen aan een ontwerpsessie over de duurzame toekomst van Kattenburg en het Marineterrein in het AMS-gebouw op het Marineterrein. De ontwerpsessie wordt voorafgegaan door een aantal korte presentaties van de Technische Universtiteit Delft en het Amsterdam Institute for Advanced Studies (AMS) over o.a. toekomstscenario met klimaatverandering en zonne-energie.

M-Nex draait om de nexus ( de relatie / verbinding) tussen voedsel[productie, watermagement en energie in de stedelijke omgeving. Overkoepend doel is verbetering van de leefbaarheid in de buurt. door middel van stedelijk herontwerp. Lees hier het visiedocument van M-Nex.
Er zijn zes thema’s bij de ontwerpsessies. De persoonlijke interesse van de deelnemers bepaalt welke thema’s worden aangepakt:

  • Verenigen Marineterrein en Kattenburg

  • Kattenburg autovrij

  • Klimaat adadaptief Kattenburg

  • zelfvoorz\ienend Kattenburg

  • Circulair Kattenburg

  • Collectieve initiatieven

Aanmelden bij P.N.tenCaat@tudelft.nl Geef daarbij aan of je gebruik wilt maken van het buffet en of er eventuele allergieen doorgegeven kunnen worden aan de cateraar.

Kattenburgerstraat vanaf 23 februari op de schop

Tussen eind februari en eind april wordt groot onderhoud uitgevoerd op de Kattenburgerstraat: nieuw stil asfalt op de hoofdrijbaan en nieuw asfalt op het fietspad aan de Marinezijde, wegversmalingen, vuilcontainers plaatsen, opschuiven en toegankelijk maken van de bushaltes en rainproof maken van de groenstrook langs de Marinemuur door ondergrondse kratjes. Parkeren en halteren van touringcars wordt onmogelijk gemaakt.

Dit gaat gepaard met wegafsluitingen en omleidingen van auto en bus. Alle parkeervakken zijn de gehele periode niet te gebruiken.
Vanaf 23 februari tot 17 april is de Kattenburgerstraat afgesloten voor verkeer vanaf de Piet Heinkade. De Dijksgracht blijft wel bereikbaar.

Van vrijdag 17 april t/m maandag 20 april is de Kattenburgerstraat volledig afgesloten voor al het autoverkeer wegens asfaltering (tenzij het regent).

De fietspaden zijn beurtelings aan een kant afgesloten. Dan is tweerichting fietsverkeer mogelijk over het andere fietspad.