Advies commissie d'Hooghe over IJverbindingen heeft gevolgen voor de Oostelijke Eilanden

IJbrug Azartplein.JPG

De commissie d’Hooghe is ingesteld om de impasse rond de Javabrug tussen de gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat (nautische aspecten) op te lossen en een integraal plan te maken voor alle nieuwe fietsverbindingen over het IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal.

Op 26 juni is het advies van de commissie d’Hooghe bekend gemaakt: een brug over het IJ vanaf het Azartplein (KNSM-eiland) naar de Van Hasseltweg, een brug over het IJ aan de westkant van de Haparandadam in de Houthavens, waar het REM-eiland ligt, richting NDSM-werf en een voetgangerstunnel achter CS.

Er wordt overwogen om de bocht naar het Azartplein via de Verbindingsdam af te snijden door een nieuwe brug over de IJhaven. Na de bouw van de brug naar Noord vanaf het Azartplein komt het Oostveer te vervallen. Maar om een fijnmazig fietsnetwerk tot stand te brengen stelt de commissie voor om een nieuwe veerdienst in te leggen vanaf de kop van het Java-eiland. Dat kan extra fietsverkeer op de Kattenburgerstraat opleveren, maar natuurlijk niet zoveel als verwacht werd met de Javabrug.

Voor de verbetering van de fietsverbinding naar het Zeeburgereiland en IJburg adviseert de commissie om geen nieuwe brug naar het Oostelijk Havengebied te maken, maar alleen een pontverbinding van Sporenburg naar de Sluisbuurt. Wel moet de Amsterdamse Brug (Zuiderzeeweg) vervangen worden door een hogere, langere en bredere brug.

Met dit plan wordt de Czaar Peterstraat een belangrijke hoofdfietsroute naar de enige brug over het IJ naar Noord aan de centrum- en oostkant van de stad, De straat is daar op dit moment absoluut niet op berekend en als het opheffen van het strengelspoor doorgaat, wordt dat helemaal een onmogelijke opgave. En dan komt er ook nog het fietsverkeer bij dat naar de pont op Sporenburg gaat.

Als de Amsterdamse Brug de enige fietsbrug blijft naar het Zeeburgereiland zal dat meer fietsverkeer betekenen op het Zeeburgerpad als aansluiting op de Sarphatistraat (binnenring). Dat kan aanleiding geven voor een ontwikkeling als fietsstraat.

Lees of download hier het complete advies van de commissie d'Hooghe.