Het enige onderwerp van het extra Eilandenoverleg van 26 augustus was de pilot van twee maanden met afsluiting voor autoverkeer (‘knip’) van Weesperstraat, Anne Frankstraat, Eilandenboulevard en Hoogte Kadijk Danielle Meiboom, gemeentelijk projectleider van de pilot, en Bas Snoeker, gemeentelijk omgevingsmanager pilot, waren aanwezig om een toelichting te geven en vragen te beantwoorden. Lees hier de gemeentelijke presentatie.
Nieuwe informatie was dat de knips op de Kadijken zijn verplaatst naar de Hoogte Kadijk tussen Geschutswerf en Kruithuisstraat omdat vrachtwagens anders niet kunnen keren.
Het Eilandenoverleg besloot om het alternatieve voorstel met een knip bij het Rhijnspoorplein voor alleen het autoverkeer dat rechtdoor over de Wibautas gaat niet in te dienen. Het enthousiasme daarvoor was onvoldoende en de politieke keuze voor de plaats van de knips lijkt al vast te staan.
Het voornaamse punt van zorg van het Eilandenoverleg is dat met deze knips veel extra autoverkeer op de Kattenburgerstraat terecht zal komen, want die is dan met de Oostertoegang de enige aan- en afvoerweg naar de IJtunnel.
Verder vraagt het Eilandenoverleg om zowel in het kader van de pilot als structureel de meetpunten voor luchtkwaliteit in de Kattenburgerstraat te verbeteren. De GGD meet nu alleen aan het begin en het eind van de straat.
Lees hier het complete verslag van het Eilandenoverleg met de gemeentelijke presentatie als bijlage (17 blz.).