In de gemeenteraadsvergadering van 22 en 23 januari is een groot aantal moties ingediend bij de Agenda Autoluw, waarvan er veel zijn aangenomen. Naar aanleiding van de aangenomen moties over o.a. de Kattenburgerstraat meldt het College van B&W in een brief van 22 april aan de gemeenteraad:
Het college onderkent de brede wens in de gemeenteraad om de toename van verkeersoverlast in een aantal straten zoveel mogelijk te beperken. De verschillende moties die hierover zijn ingediend, ziet het college als een steun in de rug om hier stevig mee aan de slag te gaan. In de uitwerking van zowel de projecten aan de westzijde (Haarlemmer Houttuinen en Van Diemenstraat/Houtmankade), als aan de oostzijde (Oostertoegang, Prins Hendrikkade en Kattenburgerstraat) gaat het college verder de gesprekken aan met de buurt. Het college bekijkt welke mogelijkheden er zijn de verkeerstoename te beperken, als dat niet mogelijk is, welke maatregelen genomen kunnen worden om de negatieve effecten te beperken. De uitkomsten hiervan komen terug in de overkoepelende Nota van Uitgangspunten (NvU) voor de Kattenburgerstraat, Prins Hendrikkade en Oostertoegang. Deze NvU komt in het voorjaar van 2021 in uw raad. Voor de westzijde volgt nog een uitgewerkte planning.
De afwaardering van de Kattenburgerstraat naar 30 km/u komt terug in de NvU. Het college kijkt daarnaast wat de mogelijkheden zijn de snorfiets zo snel mogelijk op de rijbaan te laten rijden. Mogelijk dat dit gekoppeld kan worden aan het afwaarderen van de weg van plusnet-corridor naar plusnet auto. Het college neemt in de NvU nogmaals op welke (on)mogelijkheden er zijn voor een fietspad boven het water.
Maatregelen Kattenburgerstraat korte termijn
Bij het groot onderhoud dat inmiddels gestart is, neemt het college maatregelen om de overlast van de Kattenburgerstraat te verminderen. Zo wordt er gebruik gemaakt van geluidsreducerend asfalt, wordt de oversteekbaarheid verbeterd en gaat het college aan de slag met fysieke maatregelen om het parkeren van touringcars op de Kattenburgerstraat tegen te gaan. Daarbij kijkt het college in eerste instantie of dat voldoende is om extra inzet op handhaving van naleving van het verbod overbodig te maken. Voor rechtmatig en efficiënt gebruik van touringcarhaltes in de stad zet de gemeente in op haltemanagement en mobiel toezicht. Het college zal uw raad op de hoogte houden van de vorderingen met betrekking tot de afhandeling van deze moties via de Nota’s van Uitgangspunten (NvU). De moties worden daarmee dus afgedaan via het traject van de NvU’s.