Waar gaat dit dossier over?
De gemeente Amsterdam is al enkele jaren bezig met plannen maken om straten in de Plantage aan te passen. Het gaat om herinrichting van Plantage Middenlaan, de Plantage Kerklaan, de Plantage Parklaan en de Roetersstraat. Het doel is onder andere meer ruimte voor fietsers en voetgangers, en terugdringen van sluipverkeer.
In 2019 is gesproken over plannen om de verkeerssituatie op de Plantage Middenlaan ingrijpend te wijzigen – in het bijzonder wegens de tramhalte – en eenrichtingsverkeer in te stellen op Plantage Middenlaan en Plantage Parklaan met als consequentie toenemend verkeer in de smallere straten, zoals de Plantage Doklaan. Bewoners in die straten voelden zich niet betrokken en niet gehoord. Deze plannen zijn uiteindelijk niet doorgegaan omdat beschikbare gelden moesten worden aangewend voor project herstel kades en bruggen.
Eind 2020 werden er nieuwe plannen gepresenteerd, gericht op herinrichting Plantage Kerklaan, en ook aanpassingen Plantage Parklaan en Plantage Middenlaan. Het uitdrukkelijke doel was om de verkeersveiligheid te vergroten. Veel omwonenden vreesden echter dat de plannen juist tot meer onveiligheid zouden leiden.
Hieronder de stukken van discussie 2021 herinrichting Plantage Parklaan / Plantage Middenlaan
Daaronder de stukken van de discussie 2019 over herinrichting Plantage Middenlaan/tramhalte
Documenten
Stand van zaken Plantage Parklaan en kruising Plantage Middenlaan, november 2021
Commentaar PWO op beide plannen, oktober 2021
Samenvatting commentaar PWO, oktober 2021
Artists impressions onderdelen herinrichting Plantage Middenlaan e.o., januari 2019
Voorlopig Ontwerp Verkenning Plantage Middenlaan e.o., januari 2019
Notitie ‘Varianten en afweging Verkenning herinrichting Plantage Middenlaan’, januari 2018
Voorlopig Ontwerp Plantage Middenlaan e.o zoals op 20 maart 2018 vrij gegeven voor inspraak door B&W
Brief Plantage Weesperbuurtvereniging aan verkeerswethouder Sharon Dijksma d.d. 26 juli 2018
Nieuws
Op zondag 10 maart heeft koning Willem-Alexander het Nationaal Holocaust Museum geopend. Er was een massale aanwezigheid van politie als gevolg van de aangekondigde protesten tegen de komst van de Israëlische president Herzog zowel op het Waterlooplein als op de Plantage Middenlaan. Toch was er veel kritiek vanuit de landelijke en de gemeentelijke politiek op burgemeester Halsema dat de demonstranten niet voldoende op afstand waren gehouden.
Na jaren van denken, fondsenwerven, plannen maken en bouwen zullen op zondag 10 maart de deuren opengaan van het Nationaal Holocaust Museum aan de Plantage Middenlaan. De formele opening begint in de ochtend met een bijeenkomst voor genodigden in de Portugese synagoge waar onder andere Koning Willem Alexander de aanwezigen zal toespreken. Na afloop van de bijeenkomst gaat het gezelschap naar het nieuwe museum in de voormalige Hervormde Kweekschool en de Hollandsche Schouwburg ertegenover. Het museum is vanaf maandag 11 maart voor het publiek geopend
Het Nationaal Holocaust Museum (NHM) en de Hollandsche Schouwburg (HS) zullen na de lange verbouwing op 10 maart hun deuren openen. De gemeente besloot uit het oogpunt van veiligheid voor de musea aan weerszijde van de Plantage Middenlaan grote zwerfkeien op de stoepen neer te leggen. De keien liggen er sinds 7 februari, voor de deuren van het NHM en de HS, maar aan weerskanten ook nog een stuk verder, voor de deuren van de buren. Die wisten tot vlak voor de plaatsing van de keien van niets. De stenen zullen er blijven liggen tot de definitieve nieuwe straatinrichting in 2025.
Het Verzetsmuseum aan de Plantage Kerklaan en het Groote Museum van Artis aan de Plantage MIddenlaan zijn genomineerd voor de European Museum of the Year Award 2024. Ook het Mediamuseum Beeld & Geluid in Hilversum en het Schoenenkwartier in Waalwijk dingen mee naar de prijs, die sinds 1977 jaarlijks wordt uitgereikt door Het European Museum Forum.
De huidige, tijdelijke situatie in de Plantage Middenlaan, waarbij de fietspaden in een deel van de straat zijn afgesloten en fietsers gebruik maken van de rijbaan, wordt permanent. Die toezegging deed het bestuur van stadsdeel Centrum begin april aan de leden van de stadsdeelcommissie (SDC) Centrum. Afhankelijk van de kosten zal worden gekozen voor een variant waarin de rijbaan door fietsers moet worden gedeeld met automobilisten of voor een variant waarin auto’s gebruik gaan maken van de trambaan.
Een week nadat was gebleken dat de gemeente had verzuimd om, zoals aan de buurt was beloofd, het plan herinrichting Plantage Parklaan met commentaar vanuit de buurt voor te leggen aan de Centrale Verkeerscommissie (CVC) , bleek verrassend genoeg dat die commissie het eens is met de buurt: het voorliggende plan voldoet niet aan de normen van verkeersveiligheid.
Was het een slinkse actie van het stadsdeel centrum om het eigen plan voor de herinrichting van de Plantage Parklaan door te duwen? Was het omdat het dagelijks bestuur (DB) van het stadsdeel hoopte dat het plan zonder een inhoudelijk advies van de Centrale Verkeerscommissie (CVC) een positief advies van de stadsdeelcommissie zou kunnen krijgen? Dat vragen omwonenden van de straat langs het Wertheimpark zich af nadat op 3 november duidelijk was geworden dat het stadsdeel, tegen uitdrukkelijke beloftes in, noch het commentaar van het PWO noch het betwiste gemeentevoorstel voor advies naar de CVC had gestuurd.
Moet de Plantage Parklaan op de schop, en komen beide - versmalde - rijbanen naar één kant van de tram – met onveilige situatie voor fietsers als gevolg? Dat is wat de gemeente wil. Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) wil veel minder vergaande aanpassingen. Het formuleerde een commentaar met alle bezwaren, en de gemeente had uitdrukkelijk beloofd dat commentaar mee te sturen als op 2 november de Centrale Verkeerscommissie (CVC, de adviescommissie verkeerszaken van de gemeente) over deze plannen zou praten. Maar de gemeente liet na het commentaar aan de CVC mee te sturen.
Begin december stuurde de gemeente plannen met betrekking tot de herinrichting van de Plantage Parklaan naar direct omwonenden, met een 14 dagen termijn om een antwoordformulier met 3 vaste vragen in te sturen (zie nieuwsbericht van 16 december). Dit was voor de gemeente voldoende als inspraaktraject. Het PWO was in het geheel niet geinformeerd over de plannen, en de tijd was te krap om een overleg te organiseren.
Op 14 januari vond op verzoek van de voorzitter van het PWO een gesprek plaats met het DB. Er werd afgesproken dat de gemeente antwoord zou formuleren op de eind december binnengekomen reacties, waarna het PWO op basis daarvan nog een keer zou kunnen spreken. Wel stelde de gemeente de inspraaktermijn niet zou worden verlengd. In hoeverre de gemeente zich wat wil aantrekken van de wensen of de bevindingen van het PWO is niet duidelijk.
Op 19 februari ontving het PWO de reactie van de gemeente op de binnengekomen formulieren, en tevens een iets beter gedetailleerde kaart van het plan dan eerder was verspreid. [link] Het PWO zal op 8 maart in een ZOOM-vergadering over de plannen spreken. De gemeentelijk projectleider zal ook aanwezig zijn.
De Plantage Parklaan, de Anne Frankstraat, de Roetersstraat, de Pantage Kerklaan, en het tussengelegen deel van de de Plantage Middenlaan worden ingericht als 30 km per uur-zones. Dat gebeurt door aanleg van verkeersdrempels. Verder wil de gemeente op de Plantage Parklaan de rijbaan - van Anne Frankstraat richting Plantage Middenlaan - verschuiven naast de huidige rijbaan richting de Anne Frankstraat. Hierdoor ontstaat er ruimte om het Wertheimpark te vergroten. De vrijgekomen ruimte wordt ingezaaid met gras. Als meer duidelijk is over de definitieve parkuitbreiding worden de buurtbewoners betrokken bij het ontwerp.
Om de vrijgekomen ruimte mogelijk te maken verdwijnen op de Plantage Parklaan en in de Anne Frankstraat in totaal 15 parkeerplaatsen. Alle bomen blijven behouden.
Klik hier voor de kaart in kleur van het ontwerp. Helaas ontbreekt hier de maatvoering.
U kunt per punt (A-B-C) uiterlijk 24 december reageren naar omgevingsmanager Geesje Albrecht, g.albrecht@amsterdam.nl