Dijksgracht-Oost

Start crowdfunding Dijksgracht Oost

De Werkgroep Dijksgracht Oost is een crowdfundingsactie gestart in het kader van het protest tegen de plannen van de gemeente om in de Dijksgracht Oost een werkhaven aan te leggen voor 30 boten en steigers voor 40 grote rondvaartboten (zie eerdere berichten op de website). De Werkgroep kondigde de crowdfunding aan op de burendag van 25 september en hoopt met de opbrengst het actiemateriaal zoals folders en banners te kunnen betalen. Ook hoopt men er de inmiddels gestarte juridische procedures mee te kunnen financieren.

Protestmars tegen rondvaartboten in Dijksgracht-Oost

Aanvulling: een videoverslag van deze protestmars is te vinden op ons videokanaal: https://vimeo.com/bo1018

Een groep van ruim zeventig omwonenden van de Dijksgracht-Oost trok zondagochtend 28 augustus onder begeleiding van opgewekte fanfaremuziek langs de oevers van de Dijksgracht. Met de door de werkgroep Dijksgracht-Oost georganiseerde mars zetten de deelnemers hun protest tegen de plannen van de gemeente Amsterdam kracht bij.

Protestactie tegen plannen Dijksgracht-Oost

De werkgroep Dijksgracht Oost, onderdeel van het Eilandenoverleg, organiseert zondag 28 augustus om 11.00 uur een actie op de Oostelijke Eilanden om aandacht te vragen voor de plannen van de Gemeente met de Dijksgracht Oost. Onder begeleiding van Jos Zandvliet is er een optocht langs de kop van de Eilanden tegenover de Dijksgracht Oost. De bedoeling is om de plannen en de gevolgen daarvan voor de leefbaarheid in de buurt onder de aandacht van de bewoners te brengen, zie de flyer om te zien waar het precies over gaat. De toch begint en eindigt bij de flat (de Banaan) aan de kop van Wittenburg.

Omwonenden Dijksgracht gaan in beroep tegen beslissing van de provincie

Omwonenden van de Dijksgracht-Oost hebben op 1 augustus bij de rechtbank beroep aangetekend tegen de afwijzing van hun bezwaar door de provincie Noord-Holland. Het bezwaar was ingediend tegen het besluit van de provincie om aan de gemeente Amsterdam ontheffing te verlenen met betrekking tot de Wet Natuurbescherming (WNB). Die ontheffing is nodig omdat de gemeente met de aanleg van het fietspad langs de Dijksgracht Oost, het foerageergebied van de beschermde dwergvleermuis zal verstoren. En dat mag niet volgens de Wnb.

Werkgroep Dijksgracht Oost vraagt om pas op de plaats

De Werkgroep Dijksgracht Oost heeft de gemeenteraad in een raadsadres opgeroepen het plan voor een (nacht)stalling voor 40 rondvaartboten en 30 dekschuiten on hold te zetten. Om tot alternatieve plannen te komen die wel op draagvlak van de omwonenden kunnen rekenen, zou de gemeente nu eerst een aantal aspecten echt goed moeten onderzoeken en met alle betrokken partijen, inclusief de bewoners, om de tafel gaan zitten.

Notitie Dijksgracht Oost : een dossier waarin te veel mis is

Werkgroep Dijksgracht Oost en Buurtorganisatie 1018 doen een dringend beroep op de gemeente om het besluit om 40 rondvaartboten en 30 dekschuiten een ligplaats te geven in de Dijksgracht Oost te heroverwegen. In een gezamenlijke notitie geven de twee organisaties een gedetailleerd overzicht van wat er allemaal mis is in dit complexe dossier. Zie ook de berichten op deze website van 26 maart 2021, en 27 april en 11 mei 2022.

Dijksgracht Oost: broedende vogels en foerageergebied van de dwergvleermuis (voorlopig) veiliggesteld

Eind januari diende werkgroep Dijksgracht Oost (WDO) bezwaar in tegen het besluit van de provincie Noord Holland om ontheffing te verlenen aan de gemeente Amsterdam waardoor het foerageergebied van de dwergvleermuis aan de Dijksgracht Oost mag worden aangetast. Met deze ontheffing op zak kan de gemeente een fietspad aanleggen en aanlegsteigers bouwen voor 40 rondvaartboten en 30 dekschuiten voor de wateraannemers.

Bezwaar buurtbewoners tegen aantasting foerageergebied dwergvleermuis

Eind januari diende werkgroep Dijksgracht Oost (WDO) bezwaar in tegen het besluit van de provincie Noord Holland om ontheffing te verlenen aan de gemeente Amsterdam waardoor het foerageergebied van de dwergvleermuis aan de Dijksgracht Oost mag worden aangetast. Met deze ontheffing op zak kan de gemeente een fietspad aanleggen en aanlegsteigers bouwen voor 40 rondvaartboten en 30 dekschuiten voor de wateraannemers.

Geluidsmetingen vanwege het project nachtstalling Dijksgracht Oost

Nadat bewoners daarom gevraagd hebben in één van de klankbordgroep bijeenkomsten van het project Nachtstalling Dijksgracht Oost heeft de gemeente nu toegezegd deze metingen te gaan organiseren.

Op 15 juni wordt er met rondvaartboten en dekschuiten gevaren in de Dijksgracht Oost en tijdens het in en uit manoeuvreren zullen de metingen gedaan worden. Omwonenden kunnen dit vanuit hun woning beluisteren of verzamelen bij de Mariniersbrug om het geluid te ervaren.

Werkgroep verzet zich tegen nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht Oost

Op 14 april vond digitale informatiebijeenkomst plaats voor omwonenden, ondernemers en rederijen over de plannen van de gemeenten voor het afmeren van 30 dekschuiten en 40 rondvaartboten aan de Dijksgracht Oost. Hoewel duidelijk werd dat geen van de drie partijen er iets in ziet, zet de gemeente de plannen toch gewoon door.

Omwonenden vrezen overlast, en dan vooral tijdens de vroege en laten uren van de dag, van in en uit parkerende rondvaartboten en dekschuiten. Bij het manoeuvreren van de boten wordt gebruik gemaakt van boegschroeven die bekend staan om het doordringende gierende geluid dat ze maken. De ondernemers voelden zich overvallen door de plannen en de reders constateren dat de plek onvoldoende faciliteiten biedt.

De vraag aan de gemeente waarom dit nu eigenlijk allemaal moet in een woonwijk, werd niet beantwoord, en ook kwam er geen antwoord op vraag wie er binnen de gemeente eigenlijk opkomt voor de belangen van de bewoners. Tot nu toe blijkt alleen de dwergvleermuis serieus genomen te worden genomen. Zijn foerageergebied dreigt te verdwijnen en dat verplicht de gemeente elders in de buurt compensatie te bieden.

Bekijk of downoad hier de gemeenteijke presentatie over de plannen.

Omwonenden hebben zich georganiseerd in de werkgroep Dijksgracht Oost als onderdeel van het Eilandenoverleg. Mail voor meer informatie naar: dijksgrachtoost@buurtorganisatie1018.nl

Petersburgjournaal #18, april 2021

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

  • Waar gebeurt wat?

    - Het voorgenomen participatie- en ontwerptraject voor het Wittenburgerplein gaat voorlopig niet door, bij gebrek aan budget. Wel wordt er gezocht naar nieuwe bewonersinitiatieven: activiteiten, meer groen of een mobiele kiosk. Aanmelden bij danny.konings@amsterdam.nl

    - In juli beginnen de werkzaamheden voor het tweede deel van het Touwbaanpark, grenzend aan de nieuwe kopwoningen.

  • Het talud Eilandenboulevard is voor twaalf woonboten gereed. In het najaar volgen er nog twaalf. In 2022 nog eens vijf.. Bewoners missen structuur en het duurt te lang.

  • Plannen voor de Dijksgracht-Oost: nachtstalling 40 rondvaartboten (gereed 2024), fietspad (2025 en spoorpark op het talud ()2025). In april start de inspraak.

  • Het INNTEL Hotel op Oostenburg opent in april. Via Bob Helpt! gaat het hotel mensen uit de buurt werk bieden.

  • Consultatie Marineterrein - terugblik en vervolg.

  • Nieuwe gebiedsmakelaar voor de Kadijken, Kazernebuurt en Zeeburgerpad: Sjokle Tilstra

  • Nieuwe kiosk voor bloemenhandel Rinus op het Czaar Peterpleintje. Daarmee verdwijnt de kiosk voor de Oosterlkerk.

    Klik hier om het complete nummer te lezen.

Twee digitale informatiebijeenkomsten over nachtstalling 40 rondvaartboten Dijksgracht Oost

Op dinsdag 6 april 19:00 - 20:30 uur organiseert de gemeente een digitale informatiebijeenkomst voor bewoners over ontwikkelingen rond de Dijksgracht-oost: aanleg van een nachtstalling voore 40 rondvaartboten, herstel kademaar, herordening dekschuiten en aanleg fietspad.. Na 2025 komt hrer ook een spoorpark.

Op woensdag 14 april 19:00 - 20:30 uur vindt een tweede informatiebijeenkomst plaats, waarbij de bewoners met de reders rondvaartboten en waterbouwkundige aannemers in gesprek kunnen gaan.

Aanmelding via dijksgrachtoost@amsterdam.nl is voor beide bijeenkomsten verplicht. Als u als bewoner deelneemt, geef dat dan aan.

Twee bewoners kunnen deelnemen aan een klankbordgroep die meedenkt en adviseert over de keuzes die moeten worden gemaakt. U kunt zich daarvoor ook opgeven op dijksgrachtoost@amsterdam.nl.

T/m 6 mei ontwerptracébesluit en MER spoorvernieuwing Dijksgracht-CS ter visie

Tot en met 6 mei kunt u een zienswijze indienen op het Ontwerptracébesluit Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal en de bijbehorende MilieuEffectRapportage (MER). Dit omvat een ingrijpende wijziging van spoorligging en spoorgebruik van de treinsporen tussen de Cruquiuskade en het Centraal Station. Er komt een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van Oostenburg, het Centraal Station krijgt minder, maar wel bredere perrons, de Oosttunnel in het station wordt verbreed en de spoorbruggen over de Oostertoegang worden vernieuwd. Grenzend aan de Oosttunnel komt een grote fietsenstalling onder de sporen en grenzend aan de Oostertoegang komt een fietsdepot waar weggeknipte fietsen kunnen worden opgehaald.

Er komen 40 % meer treinen te rijden langs onze buurt, de snelheid gaat omhoog van 60 naar 80 km/uur en er komen ook meer goederentreinen. Dat leidt tot een enorme toename aan (ernstig) geluidgehinderden en slaapverstoringen. Desondanks zijn volgens het tracebesluit geen extra maatregelen tegen geluidshinder, booggeluid en trillingshinder in onze buurt nodig.

Er is een enorme stapel bijlagen, o.a. over bodem, ecologie, landschappelijke inpassing, externe veiligheid, geluidonderzoek, onderzoek booggeluid en trillingonderzoek. Ontwerptracébesluit, MER en bijlagen zijn hier online te vinden. U kunt uw zienswijze digitaal indienen via het zienswijzenformulier. U kunt bijlagen met uw zienswijze meesturen (maximaal 25 Mb per document).

Plannen ProRail: fly-over en vrijkomend stuk grond Dijksgracht-Oost

ProRail en NS willen 40 % meer treinen laten rijden tussen CS en Muiderpoort. Doel is spoorboekloos rijden met 10-minutendiensten in elke richting. Om dat te realiseren is onder meer een fly-over nodig op het emplacement Dijksgracht achter Oostenburg.

Het Eilandenoverleg wil graag geluidsschermen langs het hele spoor, maar daaraan wil ProRail nog niet meewerken. Wel heeft het Eilandenoverleg zich mogen uitspreken over varianten voor de spoorligging. Gelukkig is de variant gekozen met de minste schade voor de buurt. Het Funenspoorblok krijgt de sporen niet dichterbij. 

Door de aanleg van de fly-over komt tussen het spoor en de Dijksgracht-oost in 2025 een stuk grond van NS vrij. De vraag hoe dit terrein te gebruiken komt aan de orde in het Eilandenoverleg van 10 september. Een optie is om er ruig groen gebied van te maken dat, net zoals nu, afloopt naar het water. Maar ook is denkbaar om te kiezen voor een meer parkachtige voorziening met sportveldjes, bijvoorbeeld tennisbanen zoals langs het spoor in het Westerpark. . Of moestuintjes of schoolwerktuinen.

In het eerste kwartaal van 2020 zullen het ontwerp Tracébesluit en de Milieu Effect Rapportage voor de fly-over voorgelegd worden, waarop belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.

Inspraakreactie Eilandenoverleg op Voorlopig Ontwerp Dijksgracht-oost

Op 25 april vond in het INIT-gebouw een inspraakavond plaats over het voorlopig ontwerp van de nieuwe fiets- en wandelroute Dijksgracht Oost, onderlangs de spoordijk tussen Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord.

Het fietspad wordt 4.50 m breed (in rood asfalt) en het voetpad 1.80 m. De toegang bij de Kattenburgerstraat wordt verbreed en er komt een oversteek met een vluchtheuvel naar de Dijksgracht-West. Zodra de Oosterdoksdraaibrug over twee jaar weer open is, wordt dit voor fietsers uit de Czaar Peterbuurt en Oostenburg de kortste weg naar OBA en CS.
Bekijk hier het ontwerp voor het fietspad met een plattegrond, een dwarsdoorsnede, een aanduiding van toegepaste materialen en een detail van de kruising met de Kattenburgerstraat.

Complicaties zijn nog dat het fietspad ook gebruikt gaat worden door de veegautootjes van de Reiniging Centrum en dat rekening wordt gehouden met een nachtstalling voor rondvaartboten.

Mede naar aanleiding van daar gemaakte opmerkingen en bespreking in het Buurtoverleg van 15 mei heeft het Eilandenoverleg een inspraakreactie ingezonden. Het Eilandenoverleg is blij met de nieuwe verbinding en vindt de hoofdlijnen van het ontwerp prima, maar dringt er wel op aan om bromfietsen en snorscooters op deze recreatieve route te verbieden en maakt ernstig bezwaar tegen de geplande nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht.
Het Eilandenoverleg steunt ook de suggestie die tijdens de inspraakavond naar voren kwam om te onderzoeken of de verbinding van Dijkgracht-west en Dijksgracht-oost ongelijkvloers de Kattenburgerstraat kan kruisen door aanleg van een verdiept fietspad onder de Mariniersbrug door.

Lees hier alle elf gemaakte opmerkingen van het Eilandenoverleg.

Raadsadres Eilandenoverleg over 2,5 jaar afsluiting Oosterdoksdraaibrug

In ons bericht van 10 november meldden wij dat projectontwikkelaar BPD In verband met de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade ten noorden van de NEMO-brug voor 2,5 jaar volledig wil afsluiten, tussen januari 2018 en medio 2020. Een draconische maatregel waardoor isolement dreigt voor de Kop Dijksgracht en het Marineterrein. Het Eilandenoverleg heeft nu een adres aan de gemeenteraad gestuurd waarin het ernstig bezwaar maakt hiertegen.

2,5 jaar isolement voor Dijksgracht en Marineterrein door afsluiting Oosterdoksdraaibrug

In verband met de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland wil projectontwikkelaar BPD de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade ten noorden van de NEMO-brug voor 2,5 jaar volledig afsluiten, tussen januari 2018 en medio 2020. Een draconische maatregel waardoor isolement dreigt voor de Dijksgracht en het Marineterrein.

Eindelijk geld voor fiets-/voetpad Dijksgracht-Oost

Het Eilandenoverleg ijvert al twintig jaar voor een fiets-/voetpad langs de Dijksgracht-Oost, langs de zonnige zuidzijde van het spoorwegtalud tussen de Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord. De gemeente heeft daar al tien jaar gelden mee ingestemd , maar de uitvoering werd eindeloos uitgesteld wegens geldgebrek, ondanks harde toezeggingen, bijvoorbeeld bij het bestemmingsplan voor Oostenburg-Noord.

De laatste jaren was er weer een andere reden voor uittsel: de aanleg van het fietspad werd gekoppeld aan de aanleg van een nachtstalling voor rondvaartboten in de Dijksgracht-Oost op de plek waar nu dekschuiten liggen. En daar verzetten de rederijen zich tegen. Een ingewikkeld project met een onduidelijk tijdsperspectief.

Maar nu is het project fietspad tenslotte toch losgekoppeld van het project nachtstalling en is - volkomen onverwacht - in de gemeentebegroting voor 2018 EUR 950.000 opgenomen voor de aanleg van het fietspad in 2018 en 2019 (zie blz. 470), zodat het er eind 2019 moet kunnen liggen. 

Het is een aantrekkelijke verbinding voor bewoners van de Czaar Peterbuurt, Funen en Oostenburg-Noord richting Centraal Station en naar de pont, zonder stoplichten en auto-arm.
Ook ontstaat een interessant rondje voor joggers via Funenpark, Oostenburgerpark, Kippebrug - Marineterrein - Dijksgracht-West en Dijksgracht Oost.

Emplacement Dijksgracht woningbouwlocatie?

De Metropoolregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen de provincies Noord-Holland, Flevoland, de gemeente Amsterdam en 32 andere gemeenten, hebben locaties aangewezen voor in totaal zo'n 300.000 nieuwe woningen tot 2040. Ze staan op een digitale kaart die sinds 28 september door iedereen te bekijken is. Op de kaart is tot op detailniveau te zien in welke wijk of weiland gebouwd kan worden, om hoeveel woningen het gaat en hoe ver de plannen al zijn gevorderd. Klik hier voor de kaart. Zoom in om de woningbouwlocaties in 1018 te bekijken.

Veel gegevens kloppen niet op die kaart.

Zo wordt het spoorwegemplacement Dijksgracht als mogelijke woningbouwlocatie aangegeven. ProRail heeft ons echter bevestigd dat dat absoluut niet gaat gebeuren. Hier gaat Prorail een ongelijkvloerse kruising aanleggen in het kader van het Programma Hoogfrequent spoor en daarbij komt geen ruimte vrij. Het zou ook geen prettig wonen worden temidden van het spoorlawaai. Wie verzint dit? Toch komen we naar aanleiding van deze kaart de woningbouwlocatie Dijksgracht ook tegen in Het Parool en Nul20, het volkshuisvestingsblad van Amsterdam.

Wat ook niet klopt, is dat op Oostenburg-Noord 940 woningen gebouwd worden. Stadgenoot en Rijksvastgoedbedrijf, de eigenaren van de grond, hebben dit aantal door hoger, dichter en kleiner bouwen inmiddels opgevoerd tot 1500 woningen