Werkgroep Dijksgracht Oost en Buurtorganisatie 1018 doen een dringend beroep op de gemeente om het besluit om 40 rondvaartboten en 30 dekschuiten een ligplaats te geven in de Dijksgracht Oost te heroverwegen. In een gezamenlijke notitie geven de twee organisaties een gedetailleerd overzicht van wat er allemaal mis is in dit complexe dossier. Zie ook de berichten op deze website van 26 maart 2021, en 27 april en 11 mei 2022.
Omwonenden maken zich ernstige zorgen over de overlast die hen straks te wachten staat door de 24/7 in- en uitvarende boten. En juist ook daarom is het opmerkelijk dat er geen sprake is geweest van een helder politiek besluitvormingstraject. Er is een ambtelijk traject geweest met ambtelijke conclusies, en die blijken op onnavolgbare wijze een politiek besluit te zijn geworden. Er is in het hele traject geen inspraak geweest, geen enkele vorm van participatie, en er is niet gebleken dat er ooit enig onderzoek is gedaan naar mogelijke alternatieve ligplaatsen in de stad. Het bestuur zegt inmiddels dat het besluit “vast staat” en dat men het traject gaat inzetten om de bestemmingsplannen te wijzigen.
Het project raakt ook aan de bescherming van bedreigde diersoorten omdat inbreuk wordt gemaakt op het foerageergebied van de beschermde dwergvleermuis. De gemeente heeft van de provincie ontheffing gekregen met betrekking tot de bepalingen uit de Wet Natuurbescherming. Omwonenden menen dat die ontheffing ten onrechte is verleend en hebben bezwaar aangetekend tegen de verleende vergunning. De gemeente wilde de beslissing op bezwaar niet afwachten en toch, en ook nog midden in het broedseizoen, beginnen met het verwijderen van de begroeiing. Een verzoek om een voorlopige voorziening werd op niet-inhoudelijke gronden afgewezen omdat omwonenden, ondanks het feit dat zij wel voldoende dichtbij wonen, toch niet echt in hun belang zouden worden geschaad.
En tenslotte is duidelijk geworden dat in ieder geval Waternet al lange tijd op de hoogte was van het feit dat in de vaarten rond de Oostelijke Eilanden, en ook in Dijksgracht Oost, sprake is van olievervuiling. Vragen uit de buurt over zichtbare oliesporen werden lange tijd door Waternet genegeerd, en ook de gemeente gaf niet thuis. Bewoners wisten dus lange tijd van niets maar dankzij aanhoudend vragen kwam er uiteindelijk informatie boven water. Er zal, zo zegt Waternet, op een later moment in de toekomst sanering plaatsvinden. Waternet is hiervoor verantwoordelijk. En in een nabije toekomst zullen – zo is dus het stellige voornemen – in datzelfde water en onder verantwoordelijkheid van de gemeente, steigers worden gebouwd en 24/7 boten in- en uit varen. Afstemming tussen deze diensten zou voor de hand liggen, maar daarvan blijkt in het geheel geen sprake te zijn.
De omwonenden vragen dus om plaats rust en heroverweging van alle plannen, voornemens en besluiten.
De notitie geeft met alle details aan wat er allemaal mis is in dit dossier.