De Werkgroep Dijksgracht Oost heeft de gemeenteraad in een raadsadres opgeroepen het plan voor een (nacht)stalling voor 40 rondvaartboten en 30 dekschuiten on hold te zetten. Om tot alternatieve plannen te komen die wel op draagvlak van de omwonenden kunnen rekenen, zou de gemeente nu eerst een aantal aspecten echt goed moeten onderzoeken en met alle betrokken partijen, inclusief de bewoners, om de tafel gaan zitten.
Aanleiding voor het benaderen van de gemeenteraad (en daarmee dus ook het College van B&W) was voor de werkgroep de uiterst onbevredigende reactie van het dagelijks bestuur van stadsdeel centrum (DB) tijdens de laatste vergadering van de stadsdeelcommissie voor het zomerreces. Daar was het dossier-Dijksgracht Oost door PvdA en GroenLinks opnieuw op de agenda geplaatst omdat beide partijen niet te spreken zijn over de wel zeer ondoorzichtige wijze waarop de besluitvorming heeft plaatsgevonden en inzien dat het plan tot grote overlast bij bewoners zal leiden.
Eén aspect is dat de gemeente, bewust en expres, geen enkele openheid en geen enkele ruimte voor participatie heeft willen bieden. De twee fracties vroegen het DB van het stadsdeel om de bewoners alsnog bij de planvorming te betrekken, en ook om meer aandacht voor de te verwachten overlast. Micha Mos, de portefeuillehouder, stelde zich echter op het standpunt dat hij niet in kon gaan op de wensen van de stadsdeelcommissieleden omdat hij, zoals hij benadrukte, nu eenmaal gebonden was aan het besluit van de wethouder. Hij zei ook zich ervan bewust te zijn dat er inmiddels sprake is van groot wantrouwen van de bewoners tegenover het stadsbestuur, maar ook hen kon hij niets bieden.
Nu het DB zo stellig afstand nam en, afgezien van uitvoeringskwesties, voor zich zelf geen enkele rol bleek te zien in dit dossier, meenden de buurtbewoners, verenigd in de Werkgroep Dijksgracht Oost, dat de tijd was gekomen het hele verhaal dan maar rechtstreeks aan de gemeenteraad voor te leggen. Het raadsadres geeft een overzicht van alle aspecten en vraagt de raad om te beginnen met een pas op de plaats, en om in ieder geval geen werkzaamheden uit te voeren die onomkeerbaar zijn. Eerst moet er alsnog een open participatietraject worden gestart.
In het raadsadres wordt ook uiteengezet hoe de besluitvorming heeft plaatsgevonden. Pas in februari 2022 is er door het college, in de vorm van een “visienota”, een uitgewerkt plan vastgesteld dat vervolgens ter kennisneming aan de raad is gestuurd. Er is in de gemeenteraad dus nooit één woord gewijd aan dit voor omwonenden zeer ingrijpende plan. Vóór februari 2022 kregen bewoners echter zowel van het DB als van ambtenaren vaak te horen ‘dat het besluit vaststond’. Inmiddels is gebleken dat er tot februari 2022 nooit sprake is geweest van enig politiek besluit, laat staan een fatsoenlijk besluitvormingstraject.
De bewoners vragen de gemeente nu ook eindelijk de argumenten voor de plannen precies en concreet te formuleren en om vervolgens opties te inventariseren die op meer draagvlak kunnen rekenen. Zij zou daartoe in open overleg moeten gaan met alle betrokken partijen (bewoners, hotel, reders, aannemers, natuurbeschermers, etc). Daarnaast meent de werkgroep dat het nodig is objectief onderzoek te doen, bijvoorbeeld naar de te verwachten geluidoverlast voor omwonenden, alternatieve locaties, en ook de ecologische waarde van het gebied en de mogelijke strijdigheid van het plan met de Wet Natuurbescherming.
De onwaarachtige houding van B&W wordt volgens omwonenden geïllustreerd door de antwoorden op raadsvragen van de Partij voor de Dieren. Veel van de antwoorden stroken volgens de Werkgroep niet met de werkelijkheid. Het commentaar van de werkgroep op de antwoorden is als bijlage bij het raadsadres meegestuurd.