Donderdag 11 juli 17:30 u: Kom meepraten over bewonersinitiatieven buurtontmoeting op Oostenburg-Noord

Kom meepraten op donderdag 11 september 17:30 uur in De Witte Boei over bewonersinitaitieven om oude en nieuwe bewoners met elkaar in contact te brengen.

De komst van 3000 nieuwe bewoners op Oostenburg is aanleiding voor een initiatiefgroep van Oostenburg-bewoners om te werken aan de sociale samenhang met de omliggende buurten.

De initiatiefgroep gaat nu de Stichting ‘Kom over de Brug’ oprichten om hun inzet te realiseren. Vanuit deze stichting worden het buurtontmoetingscentrum, de evenementen in de Werkspoorhal en een jongerenwerkbedrijf opgezet. Woningcorporatie Stadgenoot heeft al medewerking toegezegd. Gesprekken met andere ontwikkelaars en instellingen zijn gaande.

Kom meepraten op donderdag 11 september 17:30 uur in De Witte Boei of neem contact op via stelplaats@gmail.com

Onderteken de petitie tegen late openingstijden nieuwe horeca VOC-kade

De werkgroep VOC-kade van het Eilandenoverleg maakt al jaren bezwaar tegen de geluidsoverlast van Roest en evenementen aan de VOC-kade. Vooral aan de overkant, op Wittenburg, is de overlast groot.

In de nieuwbouw op Oostenburg komt nieuwe horeca. Om de overlast daarvan te beperken heeft de werkgroep VOC-kade een petitie opgesteld waarin aan stadsdeel Centrum gevraagd wordt om in de terrasvergunningen op te nemen dat de terrassen niet langer dan tot 23:00 uur open mogen zijn. Dat is het zogenaamde ‘Jordaanregime’. Oostenburg-Noord wordt nog dichter bebouwd dan de Jordaan, dus er is alle reden om dat regime ook hier toe te passen. Lees hier de petitie.

De werkgroepleden komen langs om de petitite te laten tekenen. Je kunt ook een steunbetuiging sturen naar vockade1018@gmail.com

Aanmelden voor kraam op Czaar Peterfestival 8 september

Op zondag 8 september 2019 van 12:00-18:00 uur ivindt in de Czaar Peterstraat het jaarlijkse Czaar Peter Festival plaats. Een leuk buurtevenement met marktkraampjes, foodtrucks, eten, drinken, muziek, optredens, kinder-activiteiten en vooral veel gezelligheid. Noteer dus de datum.

Als u een kraam wilt huren huren (€ 25 voor non-food of € 50 voor verkoop eten en drinken, stuur dan het aanmeldingsformulier zo snel mogelijk (maar zeker vóór 1 augustus 2019) per mail naar Lian van de Werkwinkel (hallo@dewerk-winkel.nl) of lever deze ingevuld in bij de Werkwinkel te Czaar Peterstraat 104.

Bezwaar bewoners Nieuwe Prinsengracht tegen nieuwe verkeerscirculatie Amstel-oost

Bewoners van de Nieuwe Prinsengracht noordzijde hebben bij de gemeente bezwaar gemaakt tegen het nieuwe verkeerscirculatieplan voor het gebied tussen Amstel en Weesperstraat dat volgend voorjaar in werking moet treden. Om het sluipverkeer langs de Amstel Oostzijde te ontmoedigen en om gevaarlijke situaties met afslaand verkeer ter hoogte van café Lempicka tegen te gaan, wordt in het nieuwe plan de rijrichting langs een deel van Amstel Oostzijde omgedraaid. Gevolg is dat theater Carré en de winkels in de Nieuwe Kerkstraat dan alleen nog kunnen worden bereikt via de Nieuwe Prinsengracht. De bewoners vrezen dat de drukte van vooral taxi’s en vrachtauto’s op hun stuk gracht daardoor sterk zal toenemen. Tijdens een op 11 juni gehouden informatieavond pleitten de bewoners voor de mogelijkheid om Carré toegankelijk te maken via de Nieuwe Achtergracht. Die optie wordt nu onderzocht.

Plannen ProRail: fly-over en vrijkomend stuk grond Dijksgracht-Oost

ProRail en NS willen 40 % meer treinen laten rijden tussen CS en Muiderpoort. Doel is spoorboekloos rijden met 10-minutendiensten in elke richting. Om dat te realiseren is onder meer een fly-over nodig op het emplacement Dijksgracht achter Oostenburg.

Het Eilandenoverleg wil graag geluidsschermen langs het hele spoor, maar daaraan wil ProRail nog niet meewerken. Wel heeft het Eilandenoverleg zich mogen uitspreken over varianten voor de spoorligging. Gelukkig is de variant gekozen met de minste schade voor de buurt. Het Funenspoorblok krijgt de sporen niet dichterbij. 

Door de aanleg van de fly-over komt tussen het spoor en de Dijksgracht-oost in 2025 een stuk grond van NS vrij. De vraag hoe dit terrein te gebruiken komt aan de orde in het Eilandenoverleg van 10 september. Een optie is om er ruig groen gebied van te maken dat, net zoals nu, afloopt naar het water. Maar ook is denkbaar om te kiezen voor een meer parkachtige voorziening met sportveldjes, bijvoorbeeld tennisbanen zoals langs het spoor in het Westerpark. . Of moestuintjes of schoolwerktuinen.

In het eerste kwartaal van 2020 zullen het ontwerp Tracébesluit en de Milieu Effect Rapportage voor de fly-over voorgelegd worden, waarop belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.

Voorinschrijving volgende fase zonnepanelen op Kattenburg

Het is gelukt! Het eerste project van Zon op Kattenburg is een feit: er liggen 357 zonnepanelen te schitteren op de daken van twee flatgebouwen op Kattenburg. Voor mensen op de wachtlijst en belangstellenden wil ‘Zon op Kattenburg’ nu een tweede project starten.

Dat kan van start gaan als er voldoende bewoners laten weten mee te willen doen om op een volgend (derde) dak panelen te plaatsen. De voorinschrijving hiervoor is vanaf heden geopend.  

Alle bewoners van VVE Groot Kattenburg, zowel kopers als huurders,  kunnen aan dit nieuwe project deelnemen door lid te worden van Coöperatie Zon op Kattenburg en certificaten voor een aantal zonnepanelen aan te schaffen.

Meedoen kan al vanaf 125 euro. U krijgt dan jaarlijks ca. 30 euro korting op uw energierekening. Dus u verdient uw investering al in 4 jaar terug. Daarna verdient u jaarlijks dit bedrag.  

Als u eerder stopt, bijvoorbeeld ivm verhuizing, krijgt u een vergoeding, zodat u toch in de winst deelt. Bij voldoende animo wordt het project gerealiseerd. Pas dan hoeft u daadwerkelijk te betalen.

Voor meer informatie: Zonopkattenburg.nl  Voor vragen :  info@zonopkattenburg.nl  

Resultaat Design Sprint Marineterrein juni 2019: projecten voor kinderen 8-12 jaar

In het kader van we make the city  was er in juni op het Marineterrein een Design Sprint. Bedrijven van het Marineterrein gingen met buurtbewoners in gesprek over de vraag: hoe kunnen we meer verbinding tussen de buurt en het Marineterrein creëren en hoe kan de buurt daarvan profiteren.  

De Design Sprint is een methode om met een groep mensen binnen een week te komen tot een concreet resultaat, dat ook toetsbaar is. En dat is gelukt. 

De groep bestond uit medewerkers van het Bureau Marineterrein, de gebiedsmakelaar (ambtenaar), werkers bij IJsfontein (bedrijf) en bewoners. Regelmatig kwamen er deskundigen langs (ontwerpers, iemand van AMS, van Codam).  

En wat is er uitgekome? We maken een M-Lab waarin kinderen van 8 – 12 jaar gratis aan buitenschoolse activiteiten kunnen meedoen. Het zijn concrete projecten van 2 tot maximaal 10 weken. Geen sport en spel, wel iets tastbaars ontwerpen en bouwen, een voorstelling maken kan ook. De kinderen merken dat techniek, ict en cultuur samen gaan.  

Er komt een Stichting, de werkers op het Marineterrein wordt gevraagd om 4 uur op jaarbasis gratis mee te werken, bewoners gaan zich actief inzetten met hun deskundigheid en inzet.

Adviezen stadsdeel Centrum over afvalinzameling

Laat de vuilniswagen in Amsterdam-Centrum niet twee maar drie keer per week huisvuil ophalen; subsidieer stevige afvalzakken die bestand zijn tegen meeuwen en ongedierte; leg tuintjes aan rondom ondergrondse containers om te voorkomen dat daar afval gedumpt wordt. Dat zijn de meest opvallende van in totaal negentien adviezen die de stadsdeelcommissie Centrum in juni aan het stadsdeelbestuur uitbracht.

In een begeleidende notitie wijst de commissie op de vele klachten van bewoners over de aantasting van de leefbaarheid in hun buurt door zwerfvuil en uitpuilende afvalbakken en -containers. De commissie stelt met nadruk grote waardering te hebben voor de hard werkende medewerkers van de reinigingsdienst, maar wijt de problemen vooral aan de versnippering en het gebrek aan coördinatie bij de verantwoordelijke gemeentelijke diensten.

Stadsdeelbestuurder Mos noemde de notitie in een eerste reactie ‘een heel duidelijk signaal over de problematiek’. Hij zegde toe zo snel mogelijk uitsluitsel te zullen geven over de mogelijkheid om de adviezen uit te voeren.

Lees hier alle adviezen.

Programma Netwerkbijeenkomst Buurtorganisatie 1018 dinsdag 2 juli 20:00 u Witte Boei

De Netwerkbijeenkomst is bedoeld als ontspannen afsluiting van een seizoen bewonersactiviteiten.

In minder dan een uur geven 17 actieve (bewoners)groepen en instellingen in presentaties van drie minuten aan wat ze doen, welke plannen ze hebben en wat de resultaten en knelpunten zijn. Deze formule hebben we  in voorgaande jaren met succes toegepast. We zorgen er wel voor dat elk jaar andere groepen aan het woord komen. Zo hebben we dit jaar twee directeuren van basisscholen uit 1018 bereid gevonden over de ontwikkeling van hun school en de relatie met de buurt te vertellen. En er worden twee succesvolle grootschalige initiatieven voor zonnepanelen toegelicht.

 De rest van de avond is bedoeld voor informele contacten tijdens de ZOMERBORREL, die zich bij goed weer ook naar het terras van De Witte Boei kan uitstrekken. Stel dan je vragen over de presentaties of leg contact met de gebiedsmakelaars, de politici, de welzijnswerkers en de actieve buurtbewoners.

 P R O G R A M M A

 19:45 uur       Inloop met koffie en thee. We willen graag precies om 20:00 uur beginnen.

 20:00 u          Welkom door voorzitter Peter Kroon
Daarna presentaties van elk drie minuten:

 1.         Bart Uitdenboogaart over het Eilandenoverleg
 2.         Petra Catz over het Plantage Weesperbuurtoverleg
 3.         Marlou Visser over actie Kattenburgerstraat
 4.         Hans Soetekouw over het Plantage Weesperbuurtfeest
 5.         Lex Grundeman  over initiatiefgroep Oostenburg-Noord
 6.         Gerard van der Wel over Stadsdorp Centrum-Oost
7.         Has Cornelisse over het Plukbos Wittenburg
8.         Janny Lok over SOOP 
9.         Jeanine Langbroek over Zon op Kattenburg
10.       Ingrid de Haan (directeur) en Danielle Michels, BOE-school 
11.       Jeroen Verhulst over werkgroep Spoorplannen Eilandenoverleg 
12.       Mieke Hamelink over Plantage Oase
13.       Onk Maas over Schaduwkade
14.       Denise Fehres over Zon op het Dok 
15.       André Agterof over Design Sprint Marineterrein
16.       Bob Soer over bewonerscommissie CERES-blok
17.       Hanneke Meyer, directeur Boekmanschool

 21:00 uur       ZOMERBORREL tot ca. 22:00 uur

 Ca. 22:00 uur Afsluiting

 In verband met de catering en de maximale zaalcapaciteit stellen we het op prijs als je je aanmeldt via info@buurtorganisatie1018.nl

Bestuurscommissie Centrum onderzoekt toegankelijkheid openbare ruimte voor minder validen

Leden van de stadsdeelcommissie Centrum hebben dit voorjaar vier maal door een deel van het centrum gewandeld om te bekijken of de openbare ruimte voldoende toegankelijk is voor minder valide personen. Zij keken met name of een van beide stoepen in een straat over de hele lengte voldoende ruimte boden voor een ongehinderde doorgang voor mensen met een rolstoel of een kinderwagen.
Tijdens de ‘schouwen’ constateerden de wandelaars dat vooral op de stoep geparkeerde fietsen voor problemen zorgen. Maar ook onhandig geplaatste lantaarnpalen en bouwsteigers zitten wandelaars dwars, zo merkten zij onder meer op de Nieuwe Achtergracht.
Na elke schouw presenteren zij hun bevindingen in de vorm van foto’s en een advies aan het dagelijks bestuur van Centrum dat na het zomerreces met een reactie komt.

Initiatiefnemer Diederik Brink nodigt buurtbewoners uit om zich bij de commissie te melden als zij mee willen met een schouw of de commissieleden bepaalde plekken willen laten zien, “want zelf op pad gaan is leuk, maar met bewoners is het nog veel leuker”. (diederikbrink@hotmail.nl)

Geen watertuinen Schaduwkade

Geen watertuinen Schaduwkade

Er komen geen watertuinen in de Nieuwe Keizersgracht bij de Hermitage. Op 27 september 2018 berichtten wij over het bewonersinitiatief hiervoor. Lees hier het bericht Het voorstel van buurtbewoner Dirk Jan Veldman om de buurt te vergroenen en om zo de Schaduwkade te vrijwaren van aanleggende plezierboten oogstte vorig najaar op Stem van Centrum veel instemming en ook de stadsdeelcommissie was enthousiast.

Na intern beraad heeft Waternet nu echter zijn veto uitgesproken over het voorste. Reden is dat de zijgrachten van de Amstel richting IJ cruciaal zijn voor een snelle afvoer van overtollig water uit het achterland. Om die reden mag in die grachten, buiten de al aanwezige woonboten, geen enkel object worden geplaatst.

Bestuurder Micha Mos van stadsdeel Centrum deelde op 18 juni in een commissievergadering mee dat hij gaat overleggen met het Evenementenbureau van de gemeente om de overlast op de drie drukste dagen, Koningsdag, 5 mei en de Canal Parade te beperken door afvalcontainers en plasvoorzieningen op de Schaduwkade te plaatsen.

Mini-enquete BAC over inzameling bijzonder afval zoals klein chemisch afval

Michel van Wijk van Bewoners Amsterdam Centrum (BAC) is, samen met andere buurtbewoners, met de gemeente Amsterdam in overleg om mogelijkheden te onderzoeken voor het wegbrengen van bijzondere soorten afval dicht bij huis. Sinds de chemokar een paar jaar geleden uit het straatbeeld verdween, bestaat die mogelijkheid niet meer. Om bijzonder afval op een verantwoorde manier kwijt te raken kunnen Amsterdammers sinds de sluiting van het afvalpunt langs de Cruquiusweg alleen nog terecht op de Rozenburglaan in Oost en de Struisgasstraat in Noord. Klik hier voor gemeentelijke infomatie over klein chemisch afval. 

Om na te gaan of er behoefte is aan aanvullende inzamelvoorzieningen in de buurt, vraagt BAC uw antwoord op de volgende twee vragen: 

  • Voor welk type afval heeft uw huishouding behoefte aan andere, aanvullende manieren waarop u dit kunt afgeven en laten verwerken?
    Dus anders dan de nu beschikbare vuilniszakken, (ondergrondse) containers voor glas, papier, plastic/PET en herbruikbare kleding.

  • Kunt u, zo specifiek als mogelijk (maar wel kort) aangeven welke zaken of spullen u momenteel niet of moeilijk kwijt kunt?

 De vragen hebben betrekking op 'alle typen' huishoudelijk afval doch niet op grof vuil of bouwafval (container, laten ophalen of afvalpunt). De vragen hebben met name betrekking op zaken die bewoners momenteel bij het 'overige' huishoudelijk afval doen omdat zij er anders geen raad mee weten.

 Lezers van dit bericht kunnen hun reactie sturen naar mbvanwijk@live.nl

Spooronderdoorgang Kattenburgerstraat afgesloten in weekend 6 en 7 juli; hinder voor omwonenden

In twee weekenden, 29+30 juni en 6+7 juli gaan omwonenden van het spoor bij Oosterdok en Dijksgracht geluidsoverlast ondervinden van zware machines die ProRail inzet bij onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.

In het tweede weekend, 6 en 7 juli, is de spooronderdoorgang Kattenburgerstraat afgesloten voor verkeer. Het verkeer wordt omgeleid.

Bus 22 terug op Eilandenboulevard en halte Kadijksplein ... en wordt in 2020 elektrisch

Tijdens de wekzaamheden aan de Eilandenboulevard werd bus 22 omgeleid via de Panamalaan naar het Centraal Station. Intussen is de herinrichting zo ver klaar dat bus 22 weer terug is op de oude route..

En er is nog meer goed nieuws over bus 22. Vanaf 2020 gaat lijn 22 als een van de eerste lijnen van het GVB over op elektrische bussen. Dat betekent minder stank, minder luchtvervuiling en minder lawaai. Vooral de omwonenden rond de haltes zullen er blij mee zijn. De batterijpakketten worden ‘s nachts in de garage opgeladen en overdag bijgeladen via snelladers op het laadpunt bij station Sloterdijk.

Let op! Op 1 juli vervalt uw kans op een andere (sociale) huurwoning als u zich niet inschrijft bij Woningnet

Bent u huurder of bent u eigenaar-bewoner van een zelfstandige woning? Dan kunt u nog tot 1 juli 2019 de coulanceregeling bij Woningnet benutten, waarbij uw woonduur als inschrijfduur wordt meegeteld.. Als u al lange tijd in uw woning woont en u staat op 1 juli a.s. niet ingeschreven bij Woningnet, dan heeft u aanzienlijk minder kans om een andere sociale huurwoning te krijgen. Ga dus na of u ingeschreven staat en schrijf u vóór 1 juli in bij Woningnet als het niet zo is. Wie zich pas na 1 juli inschrijft moet helemaal op nul beginnen met het opbouwen van inschrijfduur.

Apotheek De Castro verhuist naar de Roetersstraat tegenover Kriterion

Apotheek de Castro is onlangs van eigenaar gewisseld en heet heet nu Medicijnman De Castro. Medicijnman exploiteert ook een apotheek in de Utrechtsestraat.

Apotheek De Castro bestaat al meer dan 185 jaar. In 1932 werd het pand ernaast erbij getrokken.

Op 1 juli verhuist apotheek De Castro van de Muiderstraat 14-16 naar de Roetersstraat 19, tegenover Kriterion. Het huidige pand is te klein en niet toegankelijk voor mindervaliden.

Ook de openingstijden veranderen: op werkdagen 8:30 - 18:00 uur en op zaterdag 10:00-17:00 uur.
Op de nieuwe locatie komt een uitgifteautomaat waar 24 uur per dag 7 dagen per week vooraf bestelde medicatie opgehaald kan worden.

Telefoonnummer, faxnummer en e-mail blijven ongewjizigd.

Weesperstraat en Wibautstraat: verkeersvermindering en schonere lucht met 30 km/u

Op 13 juni 2019 sprak Michel van Wijk in bij de Raadscommissie MLD-Verkeer over de Verkeersmaatregel Wibautas 30 km / uur: ‘een praktisch alternatief’. Een proef die snel te realiseren is en 25% minder verkeer door die straten laat gaan. Dat levert verbetering op van de luchtkwaliteit.

Michel van Wijk sprak in namens zo’n 25 bewonersorganisaties, onderwijsinstellingen en bedrijven langs de Wibautas (dat is Wibautstraat, Weesperstraat en Valkenburgerstraat).
Het instellen van een 30 km per uur tracé over de gehele Wibautas, betekent volgens verwachting van Verkeer & Openbare Ruimte van de gemeente Amsterdam een reductie van circa 25% van de verkeersintensiteit. Die 30 KM per uur vermindert het niet bestemmingsverkeer. Nu neemt het doorgaande verkeer deze ‘schijnbaar korte’ route dwars door de stad (van noord naar zuid of vice versa).

Na zijn inspraak merkten raadsleden op dat de politie nooit akkoord gaat met 30 km/u als de inrichting van deze vierbaans weg daar niet op afgestemd is. Normaal moeten eigenlijk alle verkeersborden, stoplichten etc. weg. Zelfs het asfalt moet vervangen door klinkers, aldus de ambtenaren. Michel van Wijk noemde een aantal aanpassingen die het wegbeeld drastich kunnen vferandern, bijvoorbeel bloembakken om de weg te versmallen en oplichtende borden al harder dan 30 km/u gereden wordt..

Feestweek Hermitage 10 jaar

  • Dinsdag 16 juni crash course Kunstgeschiedenis.

  • Woensdag 19 juni gratis appeltaart voor bezoekers.
    Woensdag 10 uur ontvangst met appeltaart en champagne van stellen die tiien jaar getrouwd zijn in 2019. Ze krijgen een rondleiding langs de schatkamer en loten mee voor vliegtickets naar Sint Petersburg. Klik hier voor details.

  • Rondleiding achter de schermen op donderdag 20 en vrijdag 21 juni 11:00, 13:00 en 15:00 uur.

  • Zaterdag 22 juni 11:00 uur instaprondleiding De schatkamer.

  • Zaterdag 16-18 uur Jazz at the Plantage met zomerse cocktails. Gratis toegang.

Voor de meeste onderdelen is aanmelding noodzakelijk. Raadpleeg https://hermitage.nl/nl/activiteiten/programmering/ voor aanmelding en tickets.

Bewoners in actie tegen verkeersoverlast Kattenburgerstraat

Het Parool publiceerde op 15 juni een groot artikel over de verkeersoverlast die de bewoners van de Kattenburegerstraat ervaren. De bewoners vrezen dat de overlast nog gaat toenemen door nieuwe knips en door toevoeging van een extra afslagvak onder het spoorviaduct Kattenburgerstraat als de fietsers gerbuik gaan maken van de nieuw aan te leggen fietsonderdoorgang naast het bestaande viaduct. Lees hier het Parool artikel.

Marlou Visser heeft op 13 juni namens de bewoners ingesproken in de gemeenteraadscommissie MLD-Verkeer. Ze kondigde acties aan en vroeg de commissieleden omin het kader van de Agenda Autoluw te streven naar vermindering van de overlast in plaats van herverdeling van de overlast. Lees hier de inspraaktekst.

Steun de actie tegen verkeersoverlast en teken de peititie op HTTPS://KATTENBURGERSTRAAT.PETITIES.NL/

Wormenhotel op het Windroosplein

Groente- en fruitafval verwerken tot waardevolle compost. Dat is het idee achter de ‘wormenhotels’ in Amsterdam. Op het Windroosplein op Wittenburg komt zo’n wormenhotel, op initiatief van een aantal buurtbewoners.

In een wormenhotel leven zo'n duizend wormen. Buurtbewoners gooien hun groente-, fruit- en tuinafval erin en de wormen zorgen ervoor dat de lade zich dagelijks vult met compost. Inmiddels staan er 25 wormenhotels verspreid over de hele stad. Dit jaar komen daar nog eens 50 nieuwe wormenhotels bij. In stadsdeel Centrum staan al wormenhotels op de Sarphatistraat, de Plantage Doklaan en de Bantammerbrug.

Het composteren met wormen zorgt niet alleen voor betere afvalscheiding van groente en fruit, maar ook voor bewustwording. En, ook niet onbelangrijk: er wordt door de wormen hoogwaardige compost geproduceerd. Groente- en fruitafval verwerken tot waardevolle compost. Dat is het idee achter de ‘wormenhotels’ in Amsterdam. Op het Windroosplein op Wittenburg komt zo’n wormenhotel, op initiatief van een aantal buurtbewoners.

In een wormenhotel leven zo'n duizend wormen. Buurtbewoners gooien hun groente-, fruit- en tuinafval erin en de wormen zorgen ervoor dat de lade zich dagelijks vult met compost. Inmiddels staan er 25 wormenhotels verspreid over de hele stad. Dit jaar komen daar nog eens 50 nieuwe wormenhotels bij. In stadsdeel Centrum staan al wormenhotels op de Sarphatistraat, de Plantage Doklaan en de Bantammerbrug.

Het composteren met wormen zorgt niet alleen voor betere afvalscheiding van groente en fruit, maar ook voor bewustwording. En, ook niet onbelangrijk: er wordt door de wormen hoogwaardige compost geproduceerd. Bewoners kunnen die compost gebruiken als voeding in hun tuin of op het balkon. Waardevolle voedingsstoffen worden zo weer aan de bodem teruggegeven en dragen bij aan de groei van planten en bloemen.

Het wormenhotel op het Windroosplein is op 27 mei officieel geopend.

Bewoners kunnen bij de gemeente een aanvraag indienen voor een wormenhotel. De gemeente neemt daarna contact op voor de afhandeling. Een adviseur Buurtcomposteren peilt de animo, geeft een workshop ter introductie en begeleidt de buurt de eerste maanden bij beheer, gebruik en eerste ‘oogst’.
De gemeente geeft een wormenbak in bruikleen, met een aantal spelregels voor gebruik. De gemeente monitort en evalueert de voortgang en resultaten van het initiatief. Het streven: is om de wormenhotels als lokaal inzamelpunt van gf-afval op de kaart met afvalpunten van de gemeente te zetten.

Meer weten over de wormenhotels in Amsterdam? Kijk op www.amsterdam.nl/composteren