Verkeer

Verder uitstel voor knip Weesperstraat

De kans dat de pilot met een knip op de Weesperstraat doorgaat, wordt steeds kleiner. Nadat de proef eerder al was uitgesteld tot 2023, heeft de gemeenteraad vorige week besloten dat er voordat van een pilot sprake kan zijn, eerst een volledig en wetenschappelijk verantwoord verkeers- en kentekenonderzoek op de Wibautas moet worden gehouden. Dat tijdrovende onderzoek moet bovendien plaatsvinden in normale verkeerstechnische omstandigheden. Dat betekent dat er pas mee kan worden begonnen nadat de Piet Heintunnel later dit jaar weer open is gegaan, mits corona tegen die tijd tot het verleden behoort.

Herinrichting Alexanderplein en noordelijk deel Sarphatistraat vertraagd

In april van dit jaar vond een informatiebijeenkomst plaats over de plannen van de gemeente voor de herinrichting van het Alexanderplein en het noordelijk deel van de Sarphatistraat. De planning was dat in het najaar de uitgewerkte schetsontwerpen klaar zouden zijn. De gemeente liet onlangs weten dat het schetsontwerp voor de Sarphatistraat in hoofdlijnen klaar ligt, maar dat voor het Alexanderplein meer tijd nodig is.

Plantage Parklaan: gemeente geeft na acht maanden onbeweeglijkheid haar ongelijk toe

Een week nadat was gebleken dat de gemeente had verzuimd om, zoals aan de buurt was beloofd, het plan herinrichting Plantage Parklaan met commentaar vanuit de buurt voor te leggen aan de Centrale Verkeerscommissie (CVC) , bleek verrassend genoeg dat die commissie het eens is met de buurt: het voorliggende plan voldoet niet aan de normen van verkeersveiligheid.

Gemeenteraad akkoord met gewijzigde plannen herinrichting Kattenburgerstraat

De gemeenteraad is vorige week akkoord gegaan met de vanwege geldgebrek gewijzigde plannen voor de herinrichting van de Kattenburgerstraat. Dit betekent dat de verlegging van de rijbanen richting Marineterrein, de fietstunnel onder het spoor en de fietsbrug over de Dijksgracht definitief van tafel zijn. De versmalling van de rijbanen en de invoering van een maximumsnelheid van 30 km/u in de Kattenburgerstraat gaan wel door.

Herinrichting Kattenburgerstraat deels van de baan

Het plan voor herinrichting van de Kattenburgerstraat, dat begin dit jaar door de bewoners met instemming werd begroet, wordt maar zeer ten dele uitgevoerd. Vanwege geldgebrek bij de gemeente gaat de verlegging van de rijbanen richting Marineterrein niet door. Ook een nieuwe fietstunnel onder het spoor en een fietsbrug over de Dijksgracht zijn geschrapt. De versmalling van de rijbanen en de invoering van een maximumsnelheid van 30 km/u in de Kattenburgerstraat gaan wel door.

Bewoners zetten vraagtekens bij curieuze gang van zaken Plantage Parklaan

Was het een slinkse actie van het stadsdeel centrum om het eigen plan voor de herinrichting van de Plantage Parklaan door te duwen? Was het omdat het dagelijks bestuur (DB) van het stadsdeel hoopte dat het plan zonder een inhoudelijk advies van de Centrale Verkeerscommissie (CVC) een positief advies van de stadsdeelcommissie zou kunnen krijgen? Dat vragen omwonenden van de straat langs het Wertheimpark zich af nadat op 3 november duidelijk was geworden dat het stadsdeel, tegen uitdrukkelijke beloftes in, noch het commentaar van het PWO noch het betwiste gemeentevoorstel voor advies naar de CVC had gestuurd.

Stand van zaken herinrichting Plantage Parklaan. Gemeente breekt belofte – commentaar van PWO niet doorgeleid aan CVC.

Moet de Plantage Parklaan op de schop, en komen beide - versmalde - rijbanen naar één kant van de tram – met onveilige situatie voor fietsers als gevolg? Dat is wat de gemeente wil. Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) wil veel minder vergaande aanpassingen. Het formuleerde een commentaar met alle bezwaren, en de gemeente had uitdrukkelijk beloofd dat commentaar mee te sturen als op 2 november de Centrale Verkeerscommissie (CVC, de adviescommissie verkeerszaken van de gemeente) over deze plannen zou praten. Maar de gemeente liet na het commentaar aan de CVC mee te sturen.

Informatieavond over herinrichting Czaar Peterstraat uitgesteld

De informatieavond van de gemeente over de herinrichting van de Czaar Peterstraat afgelopen dinsdsag liep stuk op onoverkomelijke digitale hobbels.

Om 19.30u zaten ruim 30 mensen klaar voor hun beeldscherm, om 20u werd duidelijk dat het allemaal niet meer ging lukken. "het lukt ons helaas niet om verbinding te krijgen", was de boodschap.

Er wordt een nieuwe datum gezocht, mogelijk is de bijeenkomst dan "in het echt" in plaats van digitaal, zo werd aangegeven.

Die nieuwe datum maken wij uiteraard ook via deze website bekend.

Bewonersorganisaties willen ook 30 km/u op de Weesperstraat

Amsterdammers voor Autoluw NU!, een collectief van ongeveer veertig bewonersorganisaties, wil dat in de hele stad een maximumsnelheid van 30 km/u gaat gelden. Eerder dit jaar maakte wethouder Egbert de Vries bekend van plan te zijn om de maximumsnelheid begin 2023 ‘op zoveel mogelijk wegen in de stad’ te verlagen naar maximaal 30km/u. De organisaties vinden dit niet ver genoeg gaan en roepen bewoners via hun website www.autoluw.nu op om hun stem te laten horen.

Weesperstraat bij Namenmonument blijvend smaller

De tijdelijke versmalling van de Weesperstraat in verband met de bouw van het Holocaust Nemenmonument wordt definitief. Dat heeft wethouder Egbert de Vries de gemeenteraad op 6 juli meegedeeld. Tussen Nieuwe Herengracht en Nieuwe Keizersgracht zal de straat in de richting van het Weesperplein voortaan nog maar één rijbaan tellen. Daardoor komt tussen de straat en het monument meer ruimte voor voetgangers en voor groen.

Amsterdam Autoluw: Besluitvorming over grotere projecten uitgesteld tot het najaar.

Het gemeentebestuur heeft onlangs laten weten dat ze pas dit najaar, na de vaststelling van de gemeentebegroting, zal besluiten over grote toekomstige (verkeers)projecten. Dit bericht werd verstuurd aan bewoners die betrokken waren geweest bij inspraak over de concept Nota van Uitgangspunten voor het traject Oostertoegang – Prins Hendrikkade Oost – Kattenburgerstraat, maatregel 15 uit de Agenda Amsterdam Autoluw.

Besluiten daarover worden dus, anders dan oorspronkelijk voorzien, niet binnenkort maar pas in het najaar genomen.

Presentatie van de krant Het Perspectief

n aantal bewoners en bewonersgroepen rondom de Wibautas heeft de eerste editie uitgebracht van de krant ‘Het Perspectief voor een blije buurt’. De initiatiefnemers zetten zich in voor een leefbare en gezonde buurt, met minder verkeer en minder vervuiling. Eind mei wordt de krant bij bewoners rond de Weesperstraat en Valkenburgerstraat in de bus gedaan.

Voornemen van de gemeente voor herinrichting Plantage Parklaan

Begin december stuurde de gemeente plannen met betrekking tot de herinrichting van de Plantage Parklaan naar direct omwonenden, met een 14 dagen termijn om een antwoordformulier met 3 vaste vragen in te sturen (zie nieuwsbericht van 16 december). Dit was voor de gemeente voldoende als inspraaktraject. Het PWO was in het geheel niet geinformeerd over de plannen, en de tijd was te krap om een overleg te organiseren.

Op 14 januari vond op verzoek van de voorzitter van het PWO een gesprek plaats met het DB. Er werd afgesproken dat de gemeente antwoord zou formuleren op de eind december binnengekomen reacties, waarna het PWO op basis daarvan nog een keer zou kunnen spreken. Wel stelde de gemeente de inspraaktermijn niet zou worden verlengd. In hoeverre de gemeente zich wat wil aantrekken van de wensen of de bevindingen van het PWO is niet duidelijk.

Op 19 februari ontving het PWO de reactie van de gemeente op de binnengekomen formulieren, en tevens een iets beter gedetailleerde kaart van het plan dan eerder was verspreid. [link] Het PWO zal op 8 maart in een ZOOM-vergadering over de plannen spreken. De gemeentelijk projectleider zal ook aanwezig zijn.

Inspraakreacties Actiegroep Kattenburg en Eilandenoverleg over herinrichting Kattenburgerstraat

De inspraakreactie van Actiegroep Kattenburg op de plannen voor herinrichting van de Kattenburgerstraat, gepland voor 2023, heeft een verrassend begin: negen Kattenburgerstraatbewoners geven in hun eigen woorden aan wat voor positieve ervaringen een jaar verkeersvermindering dankzij de Coronacrisis heeft voor hen heeft opgeleverd. Maar dat is niet wat het gemeenteplan beoogt. Dat gaat uit van een verkeerstoename van 30 procent.. Daartegen zet de Actiegroep zich af. de Actiegroep vraagt een aantal aaanpassingen:

  • De invoering van 30 km/u is positief, maar zonder fysieke maatregelen handhaaft de politie niet en is het dus een papieren tijger. Dus daarvoor maatregelen opnemen.

  • Er is een bredere visie op de wijk nodig, waarbij weg en Marineterrein in samenhang worden ontwikkeld. Een hele nieuwe buurt wordt gebouwd met de rug naar onze wijk met hoge gebouwen langs de Kattenburgerstraat, een wijk die helemaal wordt wordt volgebouwd met inspiratieloze strokenbouw zonder aaneengesloten groen.

  • Maak een keerlus op de Prins Hendrikkade om te voorkomen dat taxi’s vanwege de gedwongen rechtsaffer dag en nacht vanaf de Geldersekade via de Kattenburgerstraat naar CS moeten rijden.

  • Weer zwaar vrachtverkeer en touringcars.

  • Sluit de Oostertoegang richting Prins HJendrikkade pas af als de herinrichting van de Kattenburgerstraat klaar is.

Lees hier de complete inspraakreactie van de Actiegroep Kattenburg.

Het Eilandenoverleg neemt in zijn inspraakreactie de reactie van de Actiegroep volledig over, voegt er twee suggesties van uitwerkingen aan toe enpleit ervoor om ook op de Prins Hendrikkade de snorscooters te verplichten om op de rijbaan te rijden. Dan kan namellijk de onwenselijke situatie worden beeindigd van scooterverkeer op het tweerichtingfietspad langs de Eilandenboulevard tussen Oosterkerk en Kattenburgerplein. Op de andere helft van de Eilandenboulevard rijden de snorscooters wel op de rijbaan.

Lees hier de complete inspraakreactie van het Eilandenoverleg

Knip Weesperstraat wordt uitgesteld

De proef met een knip op de Weesperstraat wordt tot nader order uitgesteld. Dat heeft de gemeente Amsterdam begin februari besloten. Het lag in de bedoeling om de straat tussen 15 maart en 26 april ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht af te sluiten om zo te kunnen beoordelen wat voor effect een dergelijke maatregel zou hebben op de routekeuze van automobilisten.