Het plan voor herinrichting van de Kattenburgerstraat, dat begin dit jaar door de bewoners met instemming werd begroet, wordt maar zeer ten dele uitgevoerd. Vanwege geldgebrek bij de gemeente gaat de verlegging van de rijbanen richting Marineterrein niet door. Ook een nieuwe fietstunnel onder het spoor en een fietsbrug over de Dijksgracht zijn geschrapt. De versmalling van de rijbanen en de invoering van een maximumsnelheid van 30 km/u in de Kattenburgerstraat gaan wel door.
Deze aanpassing van de plannen, die een paar weken geleden al in een brief aan de bewoners van Kattenburg was aangekondigd, werd op 4 november door de raadscommissie Verkeer met enige tegenzin geaccepteerd. Ook ging de commissie ermee akkoord dat er geen nieuw inspraaktraject komt. JA21 wilde graag dat dat wel zou gebeuren, maar GroenLinks wees erop dat dit vertraging van het hele project zou betekenen. Van dit project maakt ook de herinrichting van de Oostertoegang (bij het Centraal Station) deel uit. Vertraging zou vooral onwenselijk zijn omdat de Oostertoegang op tijd klaar moet zijn voor de nieuwe aanlegsteiger van de IJ-pont naar de Meeuwenlaan. D66 kreeg van wethouder De Vries de toezegging dat hij met de bewoners van Kattenburg in gesprek zal blijven om ook met een afgeslankt plan tot een goede inrichting van de straat te komen.
Uiteindelijk stemde een ruime meerderheid van de raadscommissie in met de aanpassing van het plan voor de herinrichting van de Kattenburgerstraat. De commissie adviseerde de gemeenteraad het gewijzigde plan zonder nieuwe inspraak aan te nemen. Op 10 november wordt het voorstel behandeld in de gemeenteraad. Pikant detail is dat dit ook de laatste dag is dat de gemeente de eerder gewenste fietstunnel onder het spoor kan bijbestellen bij ProRail. Na deze datum begint namelijk de aanbesteding van het project waarbij het spoorviaduct bij de Mariniersbrug wordt vervangen. Dit betekent dat het alsnog bouwen van een fietstunnel onder het spoor op een later tijdstip vrijwel uitgesloten lijkt.