De gemeenteraad is vorige week akkoord gegaan met de vanwege geldgebrek gewijzigde plannen voor de herinrichting van de Kattenburgerstraat. Dit betekent dat de verlegging van de rijbanen richting Marineterrein, de fietstunnel onder het spoor en de fietsbrug over de Dijksgracht definitief van tafel zijn. De versmalling van de rijbanen en de invoering van een maximumsnelheid van 30 km/u in de Kattenburgerstraat gaan wel door.
De plannen maken deel uit van een groter project waarbij de Oostertoegang (bij CS) eenrichtingverkeer krijgt. Vertraging hiervan zou onwenselijk zijn omdat de Oostertoegang op tijd klaar moet zijn voor de nieuwe aanlegsteiger van de IJ-pont naar de Meeuwenlaan. Daarnaast eiste ProRail een snelle beslissing over een eventuele fietstunnel omdat deze deel uitmaakt van het project waarbij het spoorviaduct bij de Mariniersbrug wordt vervangen en waarvoor de procedures voor aanbesteding van start moesten gaan. Van een fietstunnel op deze plek zal het door dit raadsbesluit dan ook hoogstwaarschijnlijk nooit meer komen.
Ondanks dat in het college van B en W het versoberen van de begroting voor 2022 al enige tijd onderwerp van gesprek moet zijn geweest heeft men er opmerkelijk genoeg voor gekozen de sterk gewijzigde plannen op het laatste moment zonder nieuwe inspraak in te dienen. Enkele raadsleden maakten hier tijdens de raadsvergadering ernstig bezwaar tegen. Uiteindelijk is er een motie aangenomen die ervoor moet zorgen dat voor en tijdens de verdere uitvoering van de herinrichting van de Kattenburgerstraat ‘zorgvuldige participatie’ zal plaatsvinden. Wat dat in de praktijk betekent is niet duidelijk.
Om tenslotte de teleurstelling bij de raadsleden enigszins weg te nemen opperde de wethouder nog de optie om in de Kattenburgerstraat ooit eenrichtingverkeer in te voeren. Hierdoor zou een van de huidige rijbanen in de tunnel enkel voor fietsers en voetgangers kunnen worden ingericht. Of dit met alle op handen zijnde wijzigingen in verkeersstromen in de stad een realistisch idee is liet hij in het midden.