De kans dat de pilot met een knip op de Weesperstraat doorgaat, wordt steeds kleiner. Nadat de proef eerder al was uitgesteld tot 2023, heeft de gemeenteraad vorige week besloten dat er voordat van een pilot sprake kan zijn, eerst een volledig en wetenschappelijk verantwoord verkeers- en kentekenonderzoek op de Wibautas moet worden gehouden. Dat tijdrovende onderzoek moet bovendien plaatsvinden in normale verkeerstechnische omstandigheden. Dat betekent dat er pas mee kan worden begonnen nadat de Piet Heintunnel later dit jaar weer open is gegaan, mits corona tegen die tijd tot het verleden behoort.
Het besluit om de knip pas op zijn vroegst na gedegen onderzoek in te voeren was het gevolg van een door zes partijen ingediende motie, die bij de stemming een royale meerderheid kreeg. Hoewel dat niet met zoveel woorden werd gezegd, was duidelijk dat de indieners van de motie weinig heil zien in een al te drastische belemmering van het doorgaande verkeer tussen de A10 zuid en Noord. Zij stelden in hun overwegingen dat bereikbaarheid van belang is voor de economisch vitaliteit van de binnenstad en noemden de Wibautas ‘grotendeels een stabiel onderdeel van de stedelijke infrastructuur’. Daar komt volgens hen bij dat eerder onderzoek uit 2019 heeft laten zien dat een knip op de Weesperstraat leidt tot meer geluidsoverlast, luchtvervuiling en congestie in de hele stad en dat de nadelige effecten extra neerslaan in andere gedeelten van de stad.
Bij de stemming bleken behalve de zes partijen die de motie hadden ondertekend (D66, VVD, CDA, JA21, Partij van de Ouderen en Denk) ook de PvdA, Bij1 en Forum voor Democratie wel te voelen voor het gevraagde onderzoek, zodat de motie met een comfortabele meerderheid van 30 tegen 15 stemmen werd aangenomen. Omdat wethouder Egbert de Vries van Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit liet weten geen probleem te hebben met het verzoek van de raad, is duidelijk dat de knip voor langere tijd uit het zicht van bewoners van de Weesperstraat is verdwenen.