Gemeente Amsterdam

Steun de Buurtvisie Marineterrein met Centraal Park. Reactietermijn is verlengd.

Op 24 december plaatsten wij een oproep om steun te geven aan de Buurtvisie Marineterrein via het reactieformulier op de gemeentelijke website. Helaas was deze pagina op dat moment niet meer aanwezig. Op ons verzoek is het reactieformulier inmiddels weer teruggeplaatst en is de reactietermijn verlengd tot eind januari.. Klik hier voor het reactieformulier. U kunt daar aangeven dat u de Buurtvisie van het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein steunt en eventuele andere opmerkingen plaatsen over de gemeentelijke visie zoals beschreven in de informatiekrant.over het Marineterrein

Het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein vindt dat het plan veel te weinig aaneengesloten groen bevat en pleit daarom voor bebouwing rond een groot Centraal Park. De strokenbouw maakt het gemeenteplan saai en te weinig flexibel, met alleen versnipperd groen. Er wordt veel te dicht op elkaar gebouwd en veel te hoog, tot wel 50 meter.

De Buurtvisie zoals afgebeed in ons bericht van 24 december is inmiddels na reacties van Kattenburgers opnieuw aangepast. De defensiegebouwen liggen nu langs de Dijksgracht en er is lage bebouwing aan de Kattenburgerstraat opgenomen, bestemd voor buurtvoorzieningen en woningen, met meer doorgangen naar het Marineterrein. Het niet-monumentale deel van de muur wordt gesloopt.

Lees hier de complete Buurtvisie van het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein.

Oproep aan bewoners: steun de Buurtvisie Marineterrein met Centraal Park

Op 5 december plaatsten wij een bericht over de Buurtvisie Marineterrein die gemaakt is in reactie op het gemeenteplan voor het Marineterrein zoals afgebeeld in de informatiekrant die de hele wijk in de brievenbus heeft gekregen. Zie ons bericht van 27 november over de buurtraadpleging door de gemeente.

Het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein vindt dat het plan veel te weinig aaneengesloten groen bevat en pleit daarom voor bebouwing rond een groot Centraal Park. De strokenbouw maakt het gemeenteplan saai en te weinig flexibel, met alleen versnipperd groen. Er wordt veel te dicht op elkaar gebouwd en veel te hoog, tot wel 50 meter.

De Buurtvisie is na het Eilandenoverleg van 9 december aangepast: nog meer groen, geen hoogbouwaccenten, gemiddelde bouwhoogte 15 meter, geen bebouwing langs de Dijksgracht en bebouwing verder van de Kattenburgerstraat en meer verspringend. Lees hier de Buurtvisie met kaart.

De digitale Buurtgesprekken zijn al voorbij. Ze waren maar voor een beperkt aantal bewoners toegankelijk, maar iedereen heeft nog de mogelijkheid om schriftelijk te reageren. Dat kan nog tot begin januari. Het Buurtplatform roept alle bewoners van postcodegebied 1018 en wijdere omgeving op om een schriftelijke reactie te plaatsen op de gemeentelijke website en daarin aan te geven dat u de Buurtvisie Marineterrein met Centraal Park ondersteunt. Klik hier voor het reactieformulier op de gemeentelijke website: https://formulier.amsterdam.nl/thema/bouwprojecten/reactieformulier-meepraten-toekomst/Vragen/

Monument van de Joodse Erkentelijkheid keert terug naar het Weesperplein

Het Monument van de Joodse Erkentelijkheid komt in februari 2021 in de groenstrook op het Weesperplein. Op 14 december starten de voorbereidende werkzaamheden.

In 1950 werd het monument op het Weesperplein onthuld. Het was een dankbetuiging voor de Amsterdammers die de Joodse bevolking hebben geholpen in de Tweede Wereldoorlog. Toenmalig burgemeester d’Ailly zei bij de onthulling het monument met trots te aanvaarden, maar ook met schaamte. Zoals bekend hebben de meeste Joden de oorlogsjaren niet overleefd. Vanwege de beladen geschiedenis komt er bij het monument een bordje met een toelichting.

Het monument heeft maar kort op het Weesperplein gestaan. In de jaren ’60 verhuisde het naar de tijdelijke locatie aan de Weesperstraat, vanwege de bouw van de metrolijn. Het bleef daar staan tot afgelopen zomer. Toen moest het worden verwijderd vanwege de bouw van het Nationaal Holocaust Namenmonument. Na een participatietraject waarin verschillende locaties aan bod zijn geweest, is door het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum besloten het terug te plaatsen op het Weesperplein.

Vanaf 14 december worden bouwhekken geplaatst. Vanaf 11 januari 2021 start de gemeente met funderingswerkzaamheden. De plaatsing van het monument zal eind januari of begin februari gebeuren.

De projectorganisatie Knowledge Mile Park gaat kort na de terugplaatsing van het monument een participatieproces starten over de herinrichting van het Weesperplein.

Inspraak over herinrichting Plantage Parklaan en omgeving t/m 24 december

De Plantage Parklaan, de Anne Frankstraat, de Roetersstraat, de Pantage Kerklaan, en het tussengelegen deel van de de Plantage Middenlaan worden ingericht als 30 km per uur-zones. Dat gebeurt door aanleg van verkeersdrempels. Verder wil de gemeente op de Plantage Parklaan de rijbaan - van Anne Frankstraat richting Plantage Middenlaan - verschuiven naast de huidige rijbaan richting de Anne Frankstraat. Hierdoor ontstaat er ruimte om het Wertheimpark te vergroten. De vrijgekomen ruimte wordt ingezaaid met gras. Als meer duidelijk is over de definitieve parkuitbreiding worden de buurtbewoners betrokken bij het ontwerp.
Om de vrijgekomen ruimte mogelijk te maken verdwijnen op de Plantage Parklaan en in de Anne Frankstraat in totaal 15 parkeerplaatsen. Alle bomen blijven behouden.

Klik hier voor de kaart in kleur van het ontwerp. Helaas ontbreekt hier de maatvoering.
U kunt per punt (A-B-C) uiterlijk 24 december reageren naar omgevingsmanager Geesje Albrecht, g.albrecht@amsterdam.nl

Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein lanceert alternatief plan 'Centraal Park' voor Marineterrein

Het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein heeft op 3 december zijn standpunt bepaald over de uitgangspunten voor de ontwikkeling van het Marineterrein. Het Platform is gechrokken hoe vol en hoe hoog de gemeente het terrein wil bebouwen (zie de huis-aan-huis verspreide informatiekrant). Behalve de Voorwerf en een sportveld zijn er slechts reepjes groen. De strokenbouw heeft geen enkele relatie met de huidige bebouwing van het terrein met losse gebouwen en maakt van dit unieke gebied een saai stuk stad met smalle straten. Het Platform kiest voor een uitbreiding van het huidige centrale groen - dat verdwijnt helemaal in het gemeenteplan - en voor paviljoens in plaats van stroken. Geen hoogbouw en zeker niet langs de Kattenburgerstraat, want het verkeersgeluid wordt erdoor weerkaatst.

Stedenbouwkundige Marinus Oostenbrink heeft de buurtwensen vertaald in een alternatief stedenbouwkundig plan ‘Centraal Park’. Daarin worden park en sportveld gecombineerd tot een grote groene ruimte. De bebouwing staat eromheen. Geen stroken, maar paviljoens. dat wil zeggen losse gebouwen. De gemiddelde bouwhoogte die in het gemeenteplan 30 meter bedraagt, is teruggebracht naar 18 meter. Oostenbrink pleit nadrukkelijk voor een langzame fasering, waarbij bestaande gebouwen zo mogelijk blijven staan en de nieuwbouw eerst daarbuiten wordt toegevoegd. Lees hier een getalsmatige vergelijking van de kenmerken van de bestaande inrichting, het gemeenteplan en de buurtvisie.

Het Platform wil dat de Kattenburgerstraat en de verbinding met Kattenburg deel uitmaken van het plangebied. Verder moeten er woningen en voorzieningen komen waar ook Kattenburg wat aan heeft: betaalbare woningen, betaalbare horeca, winkels en sociaal-culturele voorzieningen zoals een schhool, creche, buurthuis en atellierwoningen. Biodiversiteit moet uitgewerkt worden in de inrichting van het terrein en het water eromheen.

Knip Weesperstraat 6 in plaats van 8 weken en niet 's nachts

De gemeenteraad heeft op 25 november twee moties aangenomen over de pilot knip Weesperstraat, gepland van 15 maart tot 10 mei 2021::

Motie Vroege (D’66): duur van de pilot beperken tot 6 weken in plaats van 8;

Motie Vroege (D66) en Boutkan (PvdA): Geen knip tussen 23:00 uur ‘s avonds en 6:00 uur ‘s ochtends, zodat nachtbussen en taxi’s niet nodeloos gehinderd worden.

7-18 december consultatie van bewoners over Nota van Uitgangspunten Marineterrein

Vanaf 27 december heeft de gemeente huis aan huis in heel postcodegebied 1018 een informatiekrant verspreid over de plannen voor het Marineterrein. Ze moesten aangepast worden omdat Defensie toch een deel van het terrein in bezit wilde houden.Het plan gaat uit van zeer dichte bebouwing met 800 woningen in stroken met een bouwhoogte van gemiddeld 30 meter (7 lagen) en enkele torens van 50 meter. Het centrale park verdwijnt en een groot aantal bestaande gebouwen wordt gesloopt. Lees hier meer over het plan en download vanaf deze pagina de informatiekrant. Klik hier om u aan te melden voor de digitale consultatiegesprekken. Per gesprek is er maar plaats voor maximaal 15 personen.

Buurtgesprek Kattenburg-Wittenburg-Oostenburg en Czaar Peterbuurt: 14 dec 14:00 u en 16 dec 19:00 u.
Buurtgesprek Kadijken en Plantagebuurt: 8 dec 19:00 u en 17 dec 13:00 u.
Buurtgesprek Dijksgracht, Marineterrein en Oosterdok: 8 dec 15:00 u en 10 dec 19:00 u.

Het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein buigt zich op 3 december over de plannen en zal daarna haar standpunt bekendmaken, o.a. op onze website.

Uitspraak Raad van State in hoger beroep bezwaar Namenmonument

Op 28 oktober is de uitspraak verschenen in het hoger beroep dat de Plantage Weesperbuurtvereniging en Stichting De Groene Plantage hadden aangespannen tegen de uitspraak van de rechtbank d.d. 9 juli 2019 inzake de bezwaren tegen de oprichting van het Holocaust namenmonument aan de Weesperstraat.

De Raad van State bevestigt de rechtmatigheid van het handelen van de gemeente Amsterdam en verklaart het beroep ongegrond: “Stichting De Groene Plantage en Plantage-Weesperbuurtvereniging hebben voor het overige volstaan met een verwijzing naar hetgeen door henin bezwaar en beroep is aangevoerd. Zij hebben niet betoogd, dat en waarom de desbetreffende overwegingen van de rechtbank onjuist, dan welonvolledig zijn. Het aangevoerde kan daarom evenmin tot vernietiging van de aangevallen uitspraak leiden.” Lees hier de volledige uitspraak.

De Plantage Weesperbuurtvereniging heeft een schriftelijke reactie opgesteld en schrijft daarin: “Wij hebben ingebracht dat op allerlei punten zijn dingen niet netjes zijn verlopen. Zo is uitdrukkelijk beloofd dat er inspraak en ook dat er een onderzoek zou komen naar draagvlak. Niet gebeurd. De Raad van State vind een informatiebijeenkomst voldoende als draagvlakonderzoek. Ook stelden wij dat onjuist is afgeweken van het bestemmingsplan”. De PWV betreurt vooral dat het herdenken van de Holocaust zeer veel mensen diep raakt en dat de vormgeving van het monument door een heel kein groepje is bepaald zonder te luisteren naar andere geluiden. Lees hier de complete reactie

Maandag 19 oktober Nijlpaardenbrug afgesloten, maar tot wanneer?

Rond de Nijlpaardenbrug (tussen Plantage Kerklaan en Entrepodok) staat met een groot aantal borden de afsluiting van de brug aangekondigd vanaf maandag 19 oktober. Maar tot wanneer? Op de ene helft van de borden staat t/m dinsdag 20 oktober, maar op de andere helft t/m vrijdag 23 oktober. Dat bord is links op de foto te zien en staat groter afgebeeld als je op dit bericht klikt.

Knip Weesperstraat uitgesteld naar 15 maart. Plan van Aanpak gereed

Het Plan van Aanpak Pilot Knip Weesperstraat is op 6 oktober door B&W vastgesteld. Hierin worden de locaties van de knip en de drie aanvullende knips beschreven. (zie ook presentatie projectteam in ons eerdere bericht). Nabij de knips komt een keerlus, de maximum snelheid is 30 km/u. Rondom de knips komt veel tijdelijk groen.
Tijdens de pilot die acht weken duurt, van 15 maart tot 10 mei 2021, wordt de verkeerssituatie voortdurend gemonitord, zodat steeds bijgestuurd kan worden, bijvoorbeeld dorr aanpassing verkeerslichten, inzet verkeersregelaars, tegengaan sluipverkeer, etc. Verwacht wpordt dat het verkeer na ongeveer drie weken gewnd is aan de nieuwe situatie.. Als gevolg van de knips wordt een toename van het autoverkeer verwacht op de A10 en de S100-oost. Het wordt veel rustiger op de Wibautas, de Eilandenboulevard, de Plantagebuurt en de Anne Frankstraat. De reistijd per fiets verbetert, voetgangers kunnen makkelijker oversteken.
Een op te stellen Stedenbouwkundige Visie Oostelijke Binnenstad moet de kansen laten zien wat de knips voor de leefbaarheid en kwaliteit van de openbare ruimte kunnen opleveren.
Het projectteam zorgt voor kaartmateriaal (digitaal en op papier), info via routeplanners en sociale media, bewonersbrieven, informatieavonden en nieuwsbrieven.
Het uitstel van de knip is mogelijk omdat de sluiting van de Piet Heintunnel voor 1,5 jaar uitgesteld is naar eind juni.
Op basis van monitoring van verkeersgegevens, geluid en luchtkwaliteit wordt na afloop van de pilot een evaluatierapport opgesteld. Vlak voor invoering van de pilot wordt een nulmeting uitgevoerd.
De kosten van de pilot bedragen bijna 2 miljoen Euro.

Lees hier het complete Plan van Aanpak. In de ochtend van 29 oktober bespreekt de raadscommissie MLW het Plan van Annpak.

Eilandenoverleg 26 augustus over pilot knip Weesperstraat + knips Eilandenboulevard en Kadijken

Het enige onderwerp van het extra Eilandenoverleg van 26 augustus was de pilot van twee maanden met afsluiting voor autoverkeer (‘knip’) van Weesperstraat, Anne Frankstraat, Eilandenboulevard en Hoogte Kadijk Danielle Meiboom, gemeentelijk projectleider van de pilot, en Bas Snoeker, gemeentelijk omgevingsmanager pilot, waren aanwezig om een toelichting te geven en vragen te beantwoorden. Lees hier de gemeentelijke presentatie.

Nieuwe informatie was dat de knips op de Kadijken zijn verplaatst naar de Hoogte Kadijk tussen Geschutswerf en Kruithuisstraat omdat vrachtwagens anders niet kunnen keren.

Het Eilandenoverleg besloot om het alternatieve voorstel met een knip bij het Rhijnspoorplein voor alleen het autoverkeer dat rechtdoor over de Wibautas gaat niet in te dienen. Het enthousiasme daarvoor was onvoldoende en de politieke keuze voor de plaats van de knips lijkt al vast te staan.

Het voornaamse punt van zorg van het Eilandenoverleg is dat met deze knips veel extra autoverkeer op de Kattenburgerstraat terecht zal komen, want die is dan met de Oostertoegang de enige aan- en afvoerweg naar de IJtunnel.
Verder vraagt het Eilandenoverleg om zowel in het kader van de pilot als structureel de meetpunten voor luchtkwaliteit in de Kattenburgerstraat te verbeteren. De GGD meet nu alleen aan het begin en het eind van de straat.

Lees hier het complete verslag van het Eilandenoverleg met de gemeentelijke presentatie als bijlage (17 blz.).

Tijdelijk extra openbare toiletten, o.a. bij Wertheimpark

Amsterdam biedt maar weinig openbare toiletten. Zeker als je het aan het aantal bezoekers relateert.

Vanwege de 'corona omstandigheden', dus ook minder gelegenheid om in een café een toilet te bezoeken, heeft Amsterdam een aantal tijdelijke openbare toiletten geplaatst. Deze zijn voorlopig tot eind september in bedrijf en worden 3x maal daags schoongemaakt..

Zie https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/openbare-toiletten/

In postcodegebied 1018 is een openbaar toilet geplaatst bij het Wertheimpark. Wat verder weg ook in het Flevopark en de Bogor Tuinen.

Verder hebben deze openbare toiletten niets met het buurtverzoek te maken voor een structurele voorziening. Die is overigens wel al toegezegd en gereserveerd. Dit openbaar toilet zal, naar verwachting, in het najaar bij parkeerterrein Artis worden geplaats.

Teken de petitie tegen motorfietsenlawaai

Het plan voor Centrum Begroot ‘Geluidspaal voor het meten van motorlawaai op deWeesperstraat’ kreeg in de eerste ronde 262 stemmen, maar is nu door stadsdeel Centrum als ‘onhaalbaar’ afgewezen, zodat er in de tweede ronde niet op gestemd kan worden. Motivatie van het stadsdeel: Het is in Nederland nog niet mogelijk om te verbaliseren op basis van één en ook nog onbemande geluidsmeter. Het gemeten geluid is namelijk een totaal van al het geluid in de omgeving, dus alle auto’s, motoren, bouwactiviteiten, die voorbij razende ambulance op de achtergrond. Het is niet mogelijk om met één meting hard maken wat de bron van het luide geluid is en hoe luid die ene bron op zichzelf was. Daarnaast zijn flitscamera’s of geluidspalen (ook die voor snelheid) eigendom van het landelijk openbaar ministerie en zij zijn degenen die bepalen waar ze worden ingezet. De gemeente gaat hier dus niet over.

De ergernis over motorlawaai wordt door veel bewoners gedeeld. Bezorgde bewoners hebben nu een petitie ‘Stop overbodig motorlawaai’ ingediend, waarin de gemeente Amsterdam wordt gevraagd om de politie motorrijders met overbodig motorlawaai te laten aanspreken en eventueel bekeuren.

Teken hier de petitie: https://petities.nl/petitions/stop-overbodig-motorlawaai?locale=nl

Advies commissie d'Hooghe over IJverbindingen heeft gevolgen voor de Oostelijke Eilanden

De commissie d’Hooghe is ingesteld om de impasse rond de Javabrug tussen de gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat (nautische aspecten) op te lossen en een integraal plan te maken voor alle nieuwe fietsverbindingen over het IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal.

Op 26 juni is het advies van de commissie d’Hooghe bekend gemaakt: een brug over het IJ vanaf het Azartplein (KNSM-eiland) naar de Van Hasseltweg, een brug over het IJ aan de westkant van de Haparandadam in de Houthavens, waar het REM-eiland ligt, richting NDSM-werf en een voetgangerstunnel achter CS.

Proef met knip Weesperstraat in februari en maart 2021

Doorgaand verkeer over de Weesperstraat zal begin volgend jaar voor in ieder geval twee maanden een andere route moeten kiezen. In februari en maart wordt er, bij wijze van proef, een knip toegepast, waardoor een rechtstreekse verbinding tussen de drukke Wibautstraat en de IJtunnel verdwijnt.

Ter hoogte van brug over de Nieuwe Keizersgracht, komt straks een blokkade te staan en kunnen automobilisten, vrachtwagenchauffeurs en motorrijders niet meer verder. Een dergelijke knip werd eerder gemaakt op de straat Amstel bij het Muntplein en op de Plantage Middenlaan. De proef op de Weesperstraat is onderdeel van de plannen van het huidige college van burgemeester en wethouders om de stad autoluw te maken. De proef vindt plaats vlak voordat het groot onderhoud aan de Piet Heintunnel (met afsluiting) begint. Met de proef wordt onderzocht wat de effecten van de afsluiting van de Weesperstraat zijn op verkeer, luchtkwaliteit en leefbaarheid. Mocht het stadsbestuur vinden dat de uitkomsten van de proef een succes zijn, dan volgt later mogelijk een definitieve afsluiting.

Vier andere knippen tegen sluipverkeer

Om te voorkomen dat straten rondom de knip overspoeld raken door sluipverkeer worden op vier andere locaties ook knippen gezet: op de Anne Frankstraat, de Wittenburgergracht, het Entrepotdok en de Hoogte Kadijk (zie kaartje). Bestemmingsverkeer kan nog overal komen. De knippen gaan niet gelden voor openbaar vervoer en de hulpdiensten, die kunnen nog steeds doorrijden.

In een brief aan de gemeenteraad schrijft Verkeerswethouder Dijksma dat er voorafgaand aan de proef nog een kentekenonderzoek uitgevoerd moet worden. Dat gebeurt naar verwachting in het najaar

25 juni 19:00 u Gemeente presenteert via internet tussenstand onderzoeken verkeerstoename Kattenburgerstraat

Op 25 juni presenteerde de gemeente via internet speciaal voor buurtbewoners de uitkomsten van een aantal onderzoeken naar de verkeerstoename in de Kattenburgerstraat en ontwikkelingen rond de herinrichting.

Tijdens het net afgeronde groot onderhoud is geluidsreducerend asfalt aangebracht en is de oversteekbaarheid van de straat voor voetgangers en fietsers verbeterd. Daarnaast is de rijweg op een aantal plaatsen smaller gemaakt wat het hard rijden ontmoedigt. Deze maand zijn plantenbakken geplaatst om het parkeren van touringcars op de Kattenburgerstraat tegen te gaan. Maar anders dan veel mensen denken zijn de net afgeronde werkzaamheden aan de Kattenburgerstraat een tijdelijke herinrichting. In 2023 zal een veel ingrijpender, definitieve herinrichting plaatsvinden. Daarvoor wordt dit jaar een Nota van Uitgangspunten opgesteld.

De buurtactievoerders willen pas praten over een nieuw profiel als voldoende maatregelen genomen zijn voor verkeersafname.

Een van de maatregelen van de Agenda Autoluw zorgt voor een verkeerstoename op de Piet Heinkade en de Kattenburgerstraat en een verkeersafname op de Prins Hendrikkade. De gemeenteraad heeft gevraagd om te onderzoeken wat de gevolgen precies zijn voor verkeersintensiteit, luchtkwaliteit en geluidoverlast in de Kattenburgerstraat.
Enkele uitkomsten van de uitgevoerde onderzoeken volgens een brief van wethouder Dijksma aan de gemeenteraad:

  • De verwachte toename van het autoverkeer in de Kattenburgerstraat is niet 30%, maar 23%. Na de uitvoering van maatregel 17 van de Agenda Autoluw aan de westkant van het Centrum, kan de toename dalen naar 14%. Maar eerst moet hierover besloten worden.

  • TNO-onderzoek wijst uit dat de uitstoot (NO2, stikstof en roet) toeneemt door het extra autoverkeer. Ook het geluid bij de woningen neemt met 1 decibel toe. Ontwikkelingen (auto’s worden schoner), maatregelen uit het Actieplan Schone Lucht en het verschuiven van de rijbaan met 4 meter zorgen er samen voor dat de extra uitstoot bij de woningen vrijwel volledig wordt gecompenseerd en verbetert bij 7 meter opschuiven van de rijbaan.

  • De geluidstoename van 1dB als gevolg van het extra autoverkeer kan op verschillende manieren worden gecompenseerd. Alleen het verschuiven van de rijbaan met 7 meter zorgt al voor volledige compensatie. Daarnaast wordt een stiller type asfalt (SMA NL5) toegepast. De weg wordt zo ingericht, dat deze niet meer uitnodigt tot hard rijden. De Kattenburgerstraat wordt dan als stiller ervaren dan nu het geval is.

  • Het afwaarderen van de Kattenburgerstraat van Corridor-plusnet Auto naar Plusnet Auto of Hoofdnet Auto is uitvoerbaar. Dit najaar wordt dit aan de gemeenteraad voorgelegd. Als dat wordt aangenomen, gaan nog dit jaar de snorscooters naar de rijbaan.

  • De invoering van 30 km/uur lijkt haalbaar. Een besluit hierover wacht echter op een stedelijk onderzoek hiernaar, waarvan de uitkosmt eind dit jaar wordt verwacht. Dit vereist aanpassingen in het wegprofiel.

Bekijk de raadsbrief (PDF, 124 kB) met bijlagen (rapportage VMA-VISSIM (PDF, 2,6 MB) en leeswijzer (PDF, 83 kB), rapportage TNO (PDF, 513 kB) en samenvatting (PDF, 147 kB), verkorte Q&A (PDF, 124 kB).

Bekij hier de gemeentelijke online bijeenkomst van 25 juni

Nieuw in Centrum. De eerste containertuintjes in het Touwbaanpark op Oostenburg

De Amsterdamse stadsdelen zetten een nieuw wapen in tegen afval dat naast vuilcontainers wordt geplaatst: tuintjes. Bovenop de stortkoker worden speciaal voor Amsterdam ontwikkelde plantenbakken geplaatst. Bij het legen van de ondergrondse vuilcontainer gaan die bakken voortaan mee de lucht in.

Het gaat om een proef met zeventien ‘containertuintjes’. De eerste containertuintjes in stadsdeel Centrum komen aan het Touwbaanpark op Oostenburg.
De gemeente heeft van een eerdere proef met kunstgras geleerd dat een voorwaarde voor succes is dat de containers worden geadopteerd door buurtbewoners. Een groep bewoners van Oostenburg-zuid met als grote inspirator Kees Kruijthof heeft hiervoor het initiatief genomen en gaat zich ontfermen over het beheer. Zij spreken mensen persoonlijk aan die hun afval naast de containers dumpen, bellen en mailen met Stadswerken om grofvuil op te halen of containers die vol zijn te legen. Dat gebeurt heel regelmatig. Kees is de man in het rode overhemd die op één foto de plantjes water geeft.

Daar is trouwens meteen een probleempje: De beherende bewoners hebben een contract getekend om de tuintjes bij te houden, maar nu willen ze graag dat de gemeente voor een kraan ter plaatse zorgt.

Over drie maanden wordt bekeken of het experiment een vervolg krijgt. Dan moet blijken of er inderdaad minder vuilnis of grofvuil wordt achtergelaten, of dat de tuintjes vuilnismannen hinderen bij het legen van de containers.

Monument Joodse Erkentelijkheid tijdelijk naar opslag

Het Monument van Joodse Erkentelijkheid is op zondagochtend 24 mei met een bijzonder transport vervoerd vanaf de plek langs de Weesperstraat waar het vele jaren heeft gestaan, naar een tijdelijke opslag. De operatie nam ruim twee uur in beslag.
In augustus zal het Monument van beeldhouwer Jobs Wertheim worden herplaatst op het Weesperplein, waar het in 1950 werd opgericht als dankbetuiging van de Joodse gemeenschap aan die Amsterdammers die de Joodse bevolking van de stad tijdens WO2 hebben geholpen. Eind jaren zestig moest het monument daar wijken voor de aanleg van de metro.

De nieuwe verhuizing is een gevolg van het feit dat op de voormalige groenstrook voor de Hoftuin inmiddels al druk gewerkt wordt aan de voorbereidingen voor de bouw van het Holocaust Namenmonument van Daniel Liebeskind. Binnenkort zal worden begonnen met het plaatsen van 87 heipalen voor de fundering van het monument dat gaat bestaan uit de vier Hebreeuwse letters die samen het woord ‘In memoriam’ vormen. Het monument zal letter voor letter worden opgebouwd. De start van het metselwerk voor de eerste letter is in september gepland. Het plaatsen van de stalen constructie voor de eerste letter gebeurt eind oktober/begin november.