Plantage Middenlaan definitief fietsstraat

De huidige, tijdelijke situatie in de Plantage Middenlaan, waarbij de fietspaden in een deel van de straat zijn afgesloten en fietsers gebruik maken van de rijbaan, wordt permanent. Die toezegging deed het bestuur van stadsdeel Centrum begin april aan de leden van de stadsdeelcommissie (SDC) Centrum. Afhankelijk van de kosten zal worden gekozen voor een variant waarin de rijbaan door fietsers moet worden gedeeld met automobilisten of voor een variant waarin auto’s gebruik gaan maken van de trambaan.

Geen hogere parkeerkorting voor bezoekers Oostelijke Eilanden

De korting op het parkeertarief voor automobilisten die op bezoek gaan bij bewoners van de Oostelijke Eilanden en de Kadijken, blijft 35 procent. In grote delen van de stad krijgen bezoekers een korting van 65 procent, maar een voorstel van SP-raadslid Erik Bobelsdijk om dit gunstige percentage ook in te voeren op Kattenburg, Wittenburg, Oostenburg en de Kadijken kreeg vorige week in de gemeenteraad onvoldoende steun.

Tramhalte Czaar Peterstraat moet bij Cruquiusstraat komen

De nieuwe tramhalte die na de herinrichting van de Czaar Peterstraat in de plaats komt van de twee bestaande haltes, moet worden aangelegd bij de kruising met de Cruquiusstraat. Dat advies geeft de Stadsdeelcommissie Centrum (SDC) aan het GVB na een intensieve discussie over de beste plaats voor de halte. De SDC sluit hiermee aan bij de wens van een meerderheid van de omwonenden.

Proef met afsluiting Weesperstraat in juni en juli

De al lang geleden aangekondigde proef met een knip in de Weesperstraat krijgt deze zomer tussen 12 juni en 23 juli zijn beslag. De straat wordt dan tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer met uitzondering van politie, ambulance en brandweer. Doel van de knip is om doorgaand verkeer te stimuleren om de binnenstad te mijden. Om die reden worden ook in drie mogelijke sluiproutes naar de IJ-tunnel knips aangebracht. Het voorstel voor een ‘pilot Weesperstraat’ wordt op 13 april besproken in de Raadscommissie Mobiliteit, Openbare ruimte en Water (MOW).

Grote variatie in plannen Centrum Begroot

Van de 129 plannen die dit jaar meedingen naar een subsidie in het kader van Centrum Begroot zijn er 36 afkomstig uit postcodegebied 1018. Bewoners van de Oostelijke Eilanden en de Kadijken dienden 21 voorstellen in, terwijl de Plantage Weesperbuurt, die in de vorige editie van Centrum Begroot bijna compleet verstek liet gaan, dit jaar met vijftien plannen opvallend goed is vertegenwoordigd in de jaarlijkse subsidiewedstrijd van stadsdeel Centrum.

Overlast Roeterseiland: bewoners en ondernemers gezocht voor commissie

Gemeente, politie en de Universiteit van Amsterdam (UvA) zoeken leden voor een nieuwe begeleidingscommissie die oplossingen moet vinden voor problemen rondom het Roeterseiland. Gezocht wordt naar bewoners en ondernemers uit de omgeving. De commissie zal samen met de wijkagent, ambtenaren en UvA-medewerkers de ontwikkelingen bespreken en voorstellen doen om de leefbaarheid te verbeteren. De eerste bijeenkomst zal plaatsvinden op donderdag 6 april.

Oostelijke Eilanden en Kadijken links bolwerk

Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten hebben de vier linkse partijen, GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren en SP op de Oostelijke Eilanden en de Kadijken ruim 63 procent van de stemmen behaald. In geen enkele andere Amsterdamse buurt was de meerderheid voor links zo groot, blijkt uit een analyse van de resultaten. Omgekeerd waren er maar weinig buurten met minder BBB-stemmers dan de Plantage Weesperbuurt. Alleen op de Weesperzijde en de Noordelijke IJ-oevers deed de partij van Caroline van der Plas het nog iets slechter.

Kattenburgerstraat raakt bus kwijt

De bewoners van Kattenburg moeten het volgend jaar zonder hun vertrouwde bus 43 doen. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde concept-vervoerplan 2024 van het GVB. Voor bewoners van de Weesperbuurt heeft het plan enkele beperkte veranderingen in petto. Zo wordt lijn 19 naar Diemen opgeheven en rijden er straks dus nog maar twee trams over de Sarphatistraat. De route naar Diemen wordt overgenomen door lijn 7, terwijl lijn 1 voortaan het Azartplein als eindpunt heeft.

Onderzoek naar de waterkwaliteit rond de Oostelijke Eilanden

Tussen begin april en half mei gaat Waternet namens het Waterschap Amstel Gooi en Vecht onderzoeken waar precies en in hoeverre de waterbodem is vervuild. Vanaf bootjes worden monsters van de waterbodem genomen. Het zal gaan om de Kattenburgervaart, Wittenburgervaart Oostenburger(dwars)vaart, en wellicht (deels) ook de Dijksgracht Oost. Boten die in deze grachten liggen hoeven niet te worden verplaatst. Op grond van de bevindingen zal worden besloten of en hoe sanering kan plaatvinden. Meer informatie in de aankondiging die door Waternet is verspreid.

Bestuurlijke chaos rond project Dijksgracht Oost

Het gemeentebestuur laat zich niets gelegen liggen aan het feit dat de Stadsdeelcommissie (SDC) op 21 februari een unaniem advies heeft uitgebracht Daarin wordt gevraagd het dossier Dijkgracht Oost even stil te leggen en vóór de bestemmingsplanwijziging eerst een aantal aspecten nader te onderzoeken. Zie ook het nieuwsbericht van 25 februari. De Raadscommissie Mobiliteit, Openbare Ruimte en Water (MOW) liet op 23 februari het advies voor wat het was, en nu zal het op 6 april in de plenaire gemeenteraad aan de orde komen. Inmiddels gaat het bestuur gewoon door. Men heeft aangekondigd dat het nieuwe bestemmingsplan er aan komt. Op 30 maart is een inloop–informatiebijeenkomst gepland voor belangstellenden (zie de agenda) , en op 4 april wordt diezelfde Stadsdeelcommissie –dus 2 dagen vóórdat de gemeenteraad zal besluiten het advies al dan niet over te nemen - geacht over het nieuwe bestemmingplan te spreken.

Buurt vreest overlast terrassen Oostenburg

Op een druk bezochte informatieavond voor bewoners en ondernemers in de onlangs geopende Buurtkamer op Oostenburg hebben verschillende bewoners hun zorgen geuit over een door de gemeente opgesteld voorstel voor een terrassenplan voor de nieuwe wijk. Volgens dat voorstel is er op Oostenburg ruimte voor 13 terrassen. De ongeruste bewoners vinden dit veel te veel voor woonbuurten zoals Oostenburg en Wittenburg. Zij zijn vooral bang voor de geluidsoverlast die terrassen onvermijdelijk met zich mee zullen brengen.

Het Swiftgebouwtje wordt vernieuwd – sponsoren gezocht

Korfbalvereniging Swift en tennisvereniging PST gaan samen het verouderde clubhuis aan de Plantage Parklaan vervangen door een nieuw, modern en duurzaam gebouw met grote ramen aan de voorkant en, als er genoeg geld is, met een grote luifel aan de achterkant. De twee sportclubs willen graag dat het nieuwe gebouwtje een plek voor de buurt gaat worden waar allerlei activiteiten gaan plaatsvinden, van vergaderingen, lezingen of films tot feestelijke bijeenkomsten. Ook zal de buitenschoolse opvang er weer onderdak krijgen. 1 april gaat de sloop beginnen en men hoopt dat het nieuwe onderkomen in oktober klaar is.

Nieuw: Wijkbudgetten in Centrum Begroot

Centrum Begroot, het jaarlijkse project waarin stadsdeel Centrum geld beschikbaar stelt voor plannen van bewoners om hun buurt gezelliger, mooier of groener te maken, kent dit jaar een andere opzet dan voorgaande jaren. Op advies van de stadsdeelcommissie wordt het beschikbare budget van 600.000 euro in 2023 opgedeeld in wijkbudgetten. Dit betekent dat iedere wijk in Centrum een eigen bedrag krijgt, bedoeld voor de plannen die in die wijk worden ingediend. Net als de andere buurten in Centrum krijgen de Oostelijke Eilanden/Kadijken en de Plantage/Weesperbuurt elk een budget van 54.545 euro.

Werkgroep VOC-kade vraagt om aanpassing plannen Van Gendthallen

De werkgroep VOC-kade heeft begin februari een zienswijze ingediend naar aanleiding van de omgevingsvergunning die de eigenaren van de van Gendthallen hebben aangevraagd. Er ligt inmiddels een ontwerpbesluit voor. Omdat de hallen juist over het water bereikbaar moeten worden is de werkgroep bang dat de grote aantallen in- en uitvarende boten straks voor veel geluidsoverlast in de buurt gaan zorgen. Om diezelfde reden zijn de leden van de werkgroep ook niet blij met de geplande horecagelegenheid tegenover het voormalige café Roest.

Dijksgracht Oost: SDC wil afweging over nut en noodzaak

De Stadsdeelcommissie Centrum (SDC) wil dat het college van B&W en de gemeenteraad een grondige afweging maken over nut en noodzaak van het plan om de Dijksgracht Oost te bestemmen tot nachtstalling voor 40 rondvaartboten. Pas daarna zou een wijziging van bestemmingsplan aan de orde kunnen komen. In hun bespreking van het dossier op 21 februari constateerden de leden van de SDC dat de besluitvorming allesbehalve helder is verlopen en dat de bewonersparticipatie tekort is geschoten. In een advies vraagt de SDC de gemeente unaniem om concreet te onderzoeken hoeveel ligplaatsen er nu eigenlijk echt nodig zijn en die informatie ook te onderbouwen. Ook wil de commissie weten of spreiding van ligplaatsen of een andere locatie – bijvoorbeeld het Oosterdok – met een tijdelijke overbruggingsperiode mogelijk zijn.

Besluit over pilot Knip Weesperstraat in april

Op 30 april zal in de raadscommissie Mobiliteit, Openbare Ruimte en Water (MOW) gesproken worden over wel of niet doorgaan van de pilot knip Weesperstraat. Afgelopen september is de nul-meting van het kentekenonderzoek uitgevoerd. De resultaten van deze nulmeting worden, samen met een bijgewerkt plan van aanpak, begin april verwacht, en dat alles vormt de basis voor de discussie in de commissie.

400 jaar geschiedenis van Oostenburg op schutting langs het spoor

Eind januari werd op Oostenburg Noord, langs het spoor vlak achter het Intel hotel, een 300 meter lange bouwschutting onthuld. Wie er langs loopt ziet een beeldverhaal met de geschiedenis van de wijk Oostenburg vanaf 1600 tot nu en zelfs nog iets later. Van historische gravures van Amsterdam aan de Zuiderzee tot schetsen van de toekomstige vrije kruising.