Kattenburgerstraat raakt bus kwijt

De bewoners van Kattenburg moeten het volgend jaar zonder hun vertrouwde bus 43 doen. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde concept-vervoerplan 2024 van het GVB. Voor bewoners van de Weesperbuurt heeft het plan enkele beperkte veranderingen in petto. Zo wordt lijn 19 naar Diemen opgeheven en rijden er straks dus nog maar twee trams over de Sarphatistraat. De route naar Diemen wordt overgenomen door lijn 7, terwijl lijn 1 voortaan het Azartplein als eindpunt heeft.

Beeld: BO1018

Reden voor de veranderingen is geldgebrek bij het GVB vanwege het feit dat na corona een deel van de reizigers niet meer vijf dagen per week naar kantoor gaat, maar deels thuiswerkt. Daarnaast heeft het bedrijf te maken met de gestegen energiekosten en prijsstijgingen als gevolg van de inflatie. Ook het hoge ziekteverzuim speelt het GVB parten. Om de tering naar de nering te zetten gaan bussen, trams en de metro dit najaar al in een lagere frequentie rijden. Voor volgend jaar moet een efficiënter ingericht lijnennet helpen om de kosten te drukken.

Dat lijn 43 uit de Kattenburgerstraat verdwijnt, komt omdat ervoor is gekozen om de bus niet langer via de Prins Hendrikkade maar via de Piet Heinkade naar het Centraal Station te laten rijden. De huidige route zorgt voor een nodeloos kostbare doublure met lijn 22. Volgens berekeningen van het GVB worden door deze ingreep dagelijks 300 passagiers gedupeerd.

Minder ingrijpend voor bewoners van potcodegebied 1018 zijn de voorgestelde veranderingen in de routes van tram en metro. Door het opheffen van lijn 19 gaan bewoners langs die route vooral een directe verbinding met station Sloterdijk missen. Zoals gezegd blijft Diemen wel bereikbaar, straks met lijn 7. Omdat lijn 1 vanaf 2024 naar het Azartplein gaat rijden, vervalt ook de rechtstreekse verbinding vanaf het Weesperplein met station Muiderpoort. Dat gemis wordt echter goedgemaakt omdat lijn 14 over de Plantage Middenlaan straks een eindpunt bij dat station krijgt.

Ook het metronet ontkomt niet aan de nodige veranderingen met als meest opvallende ingreep het schrappen van lijn 53 CS-Gaaasperplas. In plaats daarvan wordt de huidge lijn 50 van Isolatorweg naar Gein in 2024 veranderd in een lijn Isolatorweg-Gaasperplas. Voor bezoekers van de Arena, de Ziggo Dome en andere attracties rond station Bijlmer-Arena is er goed nieuws. Metro 54 naar Gein gaat twee keer zo vaak rijden als op dit moment.

In een voorwoord bij de plannen waarschuwt het GVB overigens dat het om een concept gaat en dat dus nog niets definitief is. Er wordt nog met het Rijk gesproken over een mogelijke financiële bijdrage voor 2024. De Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever van GVB, neemt half juni een besluit over de vaststelling van de vervoerplannen. Op dit moment worden meerdere reizigersgroeperingen en gemeenten naar hun mening gevraagd.