Er komt schot in de plannen voor de Van Gendthallen

Na jaren van stagnatie komt er weer vaart in de plannen voor de Van Gendthallen. De restauratie van het casco is begonnen en in de zomer wordt de bouwvergunning voor het intereieur verwacht.

Initiatiefnemer en eigenaar Eduard Zanen stelt innovatie voorop en stelt prijs op goede samenwerking en overleg met de buurt. Hij heeft vijf uitgangspunten:

  1. We brengen kunst en technologie van ondernemerschap samen om toekomstbestendige oplossingen te ontwikkelen

  2. We zijn een ontmoetingsplaats waar ideeën en technologieën worden gedeeld om te inspireren en te verbinden.

  3. Esthetiek en duurzaamheid staan centraal bij alles wat we maken en doen

  4. We bieden denkers en makers kansen om te leren en te groeien

  5. We koesteren het industriële erfgoed van deze unieke locatie en gebouw.

De Van Gendthallen wordt de thuisbasis van ondernemers en startups tot grote tech-gedreven bedrijven die duurzame oplossingen ontwikkelen voor maatschappelijke uitdagingen. Doordat deze innovators uit verschillende vakgebieden samenwerken in één gebouw, kunnen nieuwe manieren van werken ontstaan.
Er is ruimte gereserveerd voor een restaurant, een café en een of meerdere koffiecorners. Gebruikmakend van gezonde, kwalitatief hoogwaardige en grotendeels lokale producten en toegankelijk voor zowel het publiek als de huurders.
De hoeken van de Van Gendthallen zijn gereserveerd voor de bouw van een aantal woonappartementen.
Er komen 4184 m2 zonnepanelen en 6300 m2 daklichten met transparante PV-cellen, een warmte-energieopslagsysteem en energiebesparende installaties.
Met meerdere openbare toegangsroutes zal de Van Gendthallen kleinschalige winkels huisvesten, zoals een buurtbakkerij en kruidenier. Zo hoopt Zanen dat de Van Gendthallen lokale werkgelegenheid creëeren en een bron van plezier en trots in de buurt worden.

In het najaar van 2022 moet de verbouwing klaar zijn.

Lees veel meer over de plannen op www.vangendthallen.com Speciaal voor de buurt is een pagina opgenomen met actuele informatie over de bouwwerkzaamheden. Zie https://www.vangendthallen.com/en-nl/community. Onderaan deze pagina kunt u vragen stellen of u inschrijven voor de nieuwsbrief.

Monument Joodse Erkentelijkheid tijdelijk naar opslag

Het Monument van Joodse Erkentelijkheid is op zondagochtend 24 mei met een bijzonder transport vervoerd vanaf de plek langs de Weesperstraat waar het vele jaren heeft gestaan, naar een tijdelijke opslag. De operatie nam ruim twee uur in beslag.
In augustus zal het Monument van beeldhouwer Jobs Wertheim worden herplaatst op het Weesperplein, waar het in 1950 werd opgericht als dankbetuiging van de Joodse gemeenschap aan die Amsterdammers die de Joodse bevolking van de stad tijdens WO2 hebben geholpen. Eind jaren zestig moest het monument daar wijken voor de aanleg van de metro.

De nieuwe verhuizing is een gevolg van het feit dat op de voormalige groenstrook voor de Hoftuin inmiddels al druk gewerkt wordt aan de voorbereidingen voor de bouw van het Holocaust Namenmonument van Daniel Liebeskind. Binnenkort zal worden begonnen met het plaatsen van 87 heipalen voor de fundering van het monument dat gaat bestaan uit de vier Hebreeuwse letters die samen het woord ‘In memoriam’ vormen. Het monument zal letter voor letter worden opgebouwd. De start van het metselwerk voor de eerste letter is in september gepland. Het plaatsen van de stalen constructie voor de eerste letter gebeurt eind oktober/begin november.

Groenvisie 2050 in inspraak t/m 25 juni

Op 12 mei hebben B&W de Groenvisie 2050 vrijgegeven voor inspraak. Verantwoordelijk wethouder is Laurens Ivens.
De gemeente neemt het grote belang van groen voor gezondheid, het sociale welzijn, hittedemping en biodiversiteit als uitgangspunt.
De gemeente geeft aan wat ze daarvoor gaat doen in de hele stad, en voor welk type groen. Ze leggen nieuw groen aan op daken en gevels, langs straten, op pleinen, en maken nieuwe stadsparken en een stadsbos. Ze zorgen ervoor dat het bestaande groen aantrekkelijker wordt voor meer mensen en dieren, door daar de waarde voor natuur, gezondheid, sociaal welzijn en klimaatadaptatie te vergroten. Dat doen we door in binnentuinen tegels weg te halen, door in stadsparken het eigen karakter te versterken, door groene gebieden zoals volkstuinparken toegankelijker te maken, en door landschapsparken te ontwikkelen in het landschap direct om de stad. De grotere groene gebieden in en om de stad worden met elkaar door groene wandel- en fietsroutes.
Iedere Amsterdam moet binnen tien minuten wandelen een park of groengebied kunnen bereiken. Bewoners worden aangesproken om het groen mede te beheren en moestuinen aan te leggen.

Er worden geen gebiedsgerichte uitspraken gedaan. Het kan voor de Oostelijke Eilanden van belang zijn om in een inspraakreactie het belang van een parkachtige invulling van het Marineterrein te benadrukken.

Lees of download hier de inspraakversie van de Groenvisie 2050.

Tot donderdag 25 juni 2020 kunt u uw reactie geven op het voorstel voor de Groenvisie Amsterdam 2050. Bij alle Stadsloketten is de Groenvisie op afspraak in te zien. U kunt een afspraak maken door te bellen met 14 020.
U kunt uw reactie sturen via het digitaal formulier of schriftelijk.naar Gemeente Amsterdam, t.a.v. de directeur Ruimte en Duurzaamheid, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam.

Werf Acht: Eerste 26 koopwoningen van Stadgenoot op Oostenburg-Noord

Stadgenoot ontwikkelt 26 koopwoningen in project ‘Werf Acht’ op Oostenburg-Noord, met verkoopprijzen vanaf € 305.000 op eigen grond.
Gebouw D telt 7 verdiepingen. Alle woningen zijn bereikbaar met lift

  • 10 studio’s met woonoppervlaktes van ca. 38 tot 39 m2.

  • 12 tweekamerappartementen met woonoppervlaktes van ca. 56 tot 72 m2.

  • 2 maisonnettes met drie slaapkamers en woonoppervlaktes van ca. 86 en 99 m2. De maisonnettes zijn gesitueerd op de 6e en 7e verdieping.

Gebouwd B telt vier verdiepingen en bevat twee maisonnettes van 88 en 126 m2.

De verkoop start binnenkort via de projectsite. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan via die projectsite in voor de nieuwsbrief van Werf Acht. Dan ontvang je in de komende tijd meer nieuws over de start verkoop en de prijzen.

Voorstellen Eilandenoverleg voor gebiedscyclus/jaarplan stadsdeel Centrum gereed

Na digitale raadpleging van het Eil;andenoverleg op basis van een concept-wensenlijst is nu een definitieve lijst met voorstellen voor de gebiedscyclus / het jaarplan van stadsdeel Centrum klaar voor overleg met het stadsdeel. Bespreking van een concept in een vergadering van het Eilandenoverleg was deze keer niet mogelijk. Wie ernstige tekortkomingen signaleert, kan mailen naar eilandenoverleg@buurtorganisatie1018.nl

Het gaat in totaal om 39 voorstellen, ingedeeld in vier hoofdtukken:

  1. Wonen: o.a. om het woningtoewijzingsbeleid van De Key voor uitsliuitend jonge starters met vijfjaarcontracten te stoppen.

  2. Sociaal: o.a. behoud van de Oosterkerk als cultureel en sociaal middelpunt van de buurt, dus geen verkoop aan Stadsherstel. Steun voor Stichting ‘Kom over de brug’ bij het ontwikkelen van ‘Bob Helpt’ , een werkgelegenheidsproject voor jongeren.

  3. Openbare ruimte, verkeer en overlast: o.a. dat de Kattenburgerstraat veiliger, schoner en groener moet worden. Geen nachtstalling aan de Dijksgracht-Oost. Bewaken groenfunctie voor het Marineterrein.

  4. Biodiversiteit en groen: o.a. inheemse plantensoorten aanplanten, watervoorziening voor zelfbeheergroen, groene daken voor warmteisoltaie van woningen verbindingen maken naar andere groengebiieden buiten de buurt.

Lees hier de complete lijst met voorstellen.

Holocaust Namenmonument: Informatie over het hoger beroep op 27 mei

De juridische procedure rond het Namenmonument gaat de volgende en laatste fase in. De geplande zitting bij de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State gaat door, en wel op 27 mei om 10.30 uur.

Echter, wegens de Corona-crisis zijn er speciale maatregelen genomen. Zo mogen per partij maximaal twee personen op de zitting aanwezig zijn. Dat geldt dus zowel voor degenen die bezwaar maakten (onder wie de Plantage Weesperbuurtvereniging en de Stichting de Groene Plantage) als voor de gemeente en het Nederlands Auschwitz Comté. Publiek is dus niet welkom. Pers wordt wel toegelaten.
Het is vooralsnog onbekend hoe lang het zal duren voor de Afdeling met een uitspraak zal komen.

Zie voor meer informatie en alle processtukken het dossier ‘Holocaust Namenmonument’ op deze website of mail naar Petra Catz, petra@campcatz.nl

Artis vanaf 13 mei weer open, voorlopig alleen voor leden na reservering

ARTIS zal vanaf woensdag 13 mei gefaseerd opengaan. Als eerste kunnen de leden van ARTIS het park weer bezoeken. Zodra het park ook voor reguliere bezoekers wordt opengesteld, zullen er plekken gereserveerd blijven voor leden. Het gaat om een opening van het ARTIS-park in de buitenlucht. De binnenverblijven, doorloopverblijven, het Planetarium en Micropia blijven gesloten. In het park is er een aanbevolen looproute om zoveel mogelijk kruisverkeer te voorkomen en afstand te kunnen houden. De veiligheid van onze bezoekers, medewerkers en dieren staat voorop. Blijf daarom thuis bij verkoudheidsverschijnselen of als u tot de risicogroep behoort.

Online reserveren: starttijden
Om drukte bij de entree of in het park te voorkomen, werkt Artis de komende periode met starttijden. De starttijden zijn alleen voor leden online te reserveren met een MijnARTIS-account. Heeft u nog geen Mijn ARTIS-account, dan kunt u een nieuw account aanmaken met het emailadres dat u gebruikt voor uw lidmaatschap. Enkel op vertoon van uw geldige lidmaatschapspas én de scancode horend bij de gereserveerde starttijd kan er een bezoek gebracht worden aan het park.

Het is de bedoeling dat Artis op 1 juni open gaat voor bezoekers, ook dan met de nodige beperkingen.

Teleurstellende rechtsgang bij bezwaar Wakkere Kadijkers tegen afwijzing Monumentenstatus voor werf Koning William

Op 18 februari j.l. was de hoorzitting over het bezwaar tegen de afwijzing van de monumentenstatus voor Scheepswerf Koning William. Buurtorganisatie 1018 had enkele Wakkere Kadijkers gemachtigd om namens haar het woord te voeren, onder toeziend oog en luisterend oor van de overvolle publieke tribune.

De Commissie heeft het bezwaar van Stichting Buurtorganisatie 1018 ongegrond verklaard en blijft bij het besluit van 7 november 2018 om Koning William geen monumentenstatus te verlenen. Het belangrijkste argument is dat er “geen nieuwe feiten” aan het licht zijn gekomen. Stadsdeel Centrum heeft dit advies overgenomen.

Trek Raaigras (grasaren) eruit!

Het schiet weer overal op langs stoepranden en gevels: Raaigras. Het ziet er grappig uit, maar wist je dat het gevaarlijk kan zijn voor je hond of kat? De grasaren hebben een geweldig vermogen zich vast te haken en vervolgens omhoog te klimmen. Niet zo fijn als ze hun weg omhoog werken in hondenoren of kattenneuzen. Maar ook kunnen ze zich in honden en katten pootjes dringen. Je dier kan daardoor bij de dierenarts belanden. Trek de grasaren daarom bij jou in de straat uit de grond!

De Werkgroep Groen Oostelijke Eilanden heeft de gemeente gevraagd om haast te maken met de verwijdering van het Raaigras. Binnen enkele weken zullen de zaden zich verspreiden, zodat er steeds meer Raaigras zal komen. Het is dus belangrijk om het Raaigras nu zo snel mogelijk te verwijderen.

Walter Susskindbrug 6 tot 12 mei afgesloten voor fietsers en voetgangers

De Walter Süskindbrug over de Nieuwe Herengracht bij de Amstel is deels in slechte staat en wordt opgeknapt. In 2019 is de brug afgesloten voor auto’s en vrachtverkeer.

Van 6 tot 12 mei is de brug daarom dicht. De vier houten palen waaraan het draaiende deel van de brug vastzit, zijn er slecht aan toe. Drie houten palen (hameistijlen) zijn opgeknapt, de laatste paal wordt nu verstevigd. Daarna is de brug weer helemaal veilig.

Omlopen en omfietsen

Tijdens de werkzaamheden aan de brug, worden fietsers en voetgangers omgeleid.

  • Voetgangers: via de Nieuwe Herengracht en de M.S. Vaz Diasbrug in de Weesperstraat.

  • Fietsers vanaf theater Carré: via de Magere Brug, Amstel en de Blauwbrug.

  • Fietsers vanaf het stadhuis: via de Blauwbrug, Amstel en de Magere Brug.

De brug is in deze periode ook gestremd voor de beroepsvaart.

Piet Heintunnel een jaar dicht van voorjaar 2021 tot zomer 2022

Na twintig jaar intensief gebruik met 30.000 voertuigen per dag is groot onderhoud van de bouwkundige delen en vernieuwing van de installaties van de Piet Heintunnel nodig. Renovatie is bovendien onontkoombaar om te voldoen aan nieuwe veiligheidseisen. In verband met die veiligheidseisen is vrachtverkeer door de tunnel al sinds 1 mei 2019 verboden.

Tijdens de renovatie is de autotunnel voor al het verkeer gesloten tussen voorjaar 2021 en zomer 2022, dus ruim een jaar.
Het valt te verwachten dat de Kattenburgerstraat in die periode minder autoverkeer te verwerken zal krijgen. Het autoverkeer van/naar de A10 zla dan zijn weg moeten zoeken via IJtunnel-Weesperstraat, Zeeburgerdijk-Zuiderzeeweg, Wibautstraat-Gooiseweg en Middenweg.

1018 Magazine, aprilnummer 2020 is verschenen

Artikelen in het aprilnummer 2020 van 1018 Magazine:

  • Artis in oorlogstijd

  • Kort nieuws met o.a. Kattenburgerkruisstraat, Oosterkerk, Wibautas, Bridgehotel, Marineterrein en 4 mei-herdenking

  • Interview met Ada Wildekamp, bestuurder Stadsdorp Centrum-Oost

  • 1018 laat uit, met Lepel, whippet

  • Rob Zwetsloot over de Kenniskilometer

  • Van onze vrijheid beroofd door Corona

  • Vrienden van de Plantage brengen breed cultureel palet

  • Vera’s blik op de buurt: 75 jaar bevrijding

  • Gevolgen Coronavirus in onze buurt

  • Huis van de Buurt: Coronamaatregelen Witte Boei. WOON over huurverhoging: doe de wooncheck

  • Van de Straat: foto’s van buurtgenoten vanuit hun raam

    Lees hier het complete aprilnummer 2020.

Eilandenoverleg reageert met zienswijze op spoorplannen Dijksgracht en omgeving

In ons nieuwsbericht van 2 april hebben wij de tervisielegging gemeld van de plannen van ProRail voor spoorvernieuwing tussen Amsterdam Centraal en Muiderpoort: Ontwerp-tracébesluit en MER Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal. Dit houdt onder meer in de aanleg van een fly-over achter Oostenburg, 40 % meer treinen, snelheidsverhoging van 60 naar 80 km/uur en veel meer goederentreinen.

Het Eilandenoverleg heeft hierop een zienswijze ingediend met de volgende bezwaren:

  1. Ontbreken van maatregelen tegen spoorweglawaai

  2. Ontbreken van maatregelen tegen booggeluid

  3. Ontbreken van samenhangende visie leefomgevingskwaliteit

  4. Ontbreken van maatregelen trillingshinder

  5. Snelheidstoename (meer) goederentreinen in de nacht

  6. Geen aandacht voor geluidsbelasting woonschepen Dijksgracht-west

  7. Geen aanpak saneringswoningen Kattenburg en Czaar Peterbuurt en omgeving

  8. Er wordt niet geanticipeerd op de woningbouw op het Marineterrein

  9. Onvoldoende aandacht voor extra geluidshinder van ijzeren viaducten

  10. Fietspad Dijksgracht-oost moet blijven functioneren tijdens de bouw

  11. Doorrijhoogte bruggen Oostertoegang niet 3,60 meter, maar 4,00 meter

  12. Te grote afwijkingsmogelijkheden

Lees hier de complete, puntsgewijs uitgewerkte zienswijze.

T/m 6 mei kunt u nog zienswijzen indienen via het zienswijzenformulier.

Oproep voor bijdragen aan dossierpagina over struikelstenen in 1018

Lopend door onze buurt zie je hier en daar in de stoep verzonken ‘struikelstenen’ liggen die herinneren aan de slachtoffers van het nationaalsocialisme. De informatie op de messing plaatjes is summier: naam, geboortedatum, wanneer en waar diegene is vermoord.

Vandaag is op deze website een nieuw dossier ‘struikelstenen-in-1018’ geopend. Zie : https://www.buurtorganisatie1018.nl/struikelstenen-in-1018. Daarin willen we aan de summiere gegevens die op de stenen staan achtergrondinformatie toevoegen om zo een beter beeld van deze mensen te krijgen. Nu kunt u hier alleen nog lezen over de twaalf struikelstenen die liggen voor Nieuwe Prinsengracht 18. We willen dit dossier graag uitbreiden met informatie over veel meer struikelstenen.

Heeft u informatie over andere struikelstenen in 1018? Wilt u die dan met een foto van de struikelsteen sturen naar helena@helenavanessen.nl.

B&W-reactie op aangenomen moties bij de Agenda Autoluw. Definitieve reactie in het voorjaar van 2021

In de gemeenteraadsvergadering van 22 en 23 januari is een groot aantal moties ingediend bij de Agenda Autoluw, waarvan er veel zijn aangenomen. Naar aanleiding van de aangenomen moties over o.a de Kattenburgerstraat meldt het College van B&W in een brief van 22 april aan de gemeenteraad:

Het college onderkent de brede wens in de gemeenteraad om de toename van verkeersoverlast in een aantal straten zoveel mogelijk te beperken. De verschillende moties die hierover zijn ingediend, ziet het college als een steun in de rug om hier stevig mee aan de slag te gaan. In de uitwerking van zowel de projecten aan de westzijde (Haarlemmer Houttuinen en Van Diemenstraat/Houtmankade), als aan de oostzijde (Oostertoegang, Prins Hendrikkade en Kattenburgerstraat) gaat het college verder de gesprekken aan met de buurt. Het college bekijkt welke mogelijkheden er zijn de verkeerstoename te beperken, als dat niet mogelijk is, welke maatregelen genomen kunnen worden om de negatieve effecten te beperken. De uitkomsten hiervan komen terug in de overkoepelende Nota van Uitgangspunten (NvU) voor de Kattenburgerstraat, Prins Hendrikkade en Oostertoegang. Deze NvU komt in het voorjaar van 2021 in uw raad. Voor de westzijde volgt nog een uitgewerkte planning.

De afwaardering van de Kattenburgerstraat naar 30 km/u komt terug in de NvU. Het college kijkt daarnaast wat de mogelijkheden zijn de snorfiets zo snel mogelijk op de rijbaan te laten rijden. Mogelijk dat dit gekoppeld kan worden aan het afwaarderen van de weg van plusnet-corridor naar plusnet auto. Het college neemt in de NvU nogmaals op welke (on)mogelijkheden er zijn voor een fietspad boven het water.

Maatregelen Kattenburgerstraat korte termijn Bij het groot onderhoud dat inmiddels gestart is, neemt het college maatregelen om de overlast van de Kattenburgerstraat te verminderen. Zo wordt er gebruik gemaakt van geluidsreducerend asfalt, wordt de oversteekbaarheid verbeterd en gaat het college aan de slag met fysieke maatregelen om het parkeren van touringcars op de Kattenburgerstraat tegen te gaan. Daarbij kijkt het college in eerste instantie of dat voldoende is om extra inzet op handhaving van naleving van het verbod overbodig te maken. Voor rechtmatig en efficiënt gebruik van touringcarhaltes in de stad zet de gemeente in op haltemanagement en mobiel toezicht. Het college zal uw raad op de hoogte houden van de vorderingen met betrekking tot de afhandeling van deze moties via de Nota’s van Uitgangspunten (NvU). De moties worden daarmee dus afgedaan via het traject van de NvU’s.

Lees hier de complete brief van B&W van 22 april.

Teken de petitie 'Amsterdam Autoluw NU: maximaal 30 km/u'

Op petities.nl is een petitie geplaatst, afkomstig van 40 bewonersorganisaties in en rond het Centrum waarin zij vragen om op en binnen de S100 (de ring Mauritskade-Stadhouderskade-Nassaukade) een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren.

Al heel wat bewoners van de Kattenburgerstraat en de Weesperstraat hebben deze petitie ondertekend. Deze petitie is ook van belang voor omwonenden van de Eilandenboulevard en de Cruquiuskade.

U kunt de petitie ondertekenen op https://autoluwnu.petities.nl/
Vul ook op autoluw.nu uw e-mailadres in voor de autoluw.nu nieuwsbrief.

Hieronder de tekst van de petitie.

Wij, inwoners van Amsterdam, constateren

  • NU veel minder autoverkeer en schonere lucht

  • het college wil met de 'Agenda Autoluw' alleen in rustige straten 30km/u invoeren, NU zijn plots heel veel straten rustig

  • snelheidsduivels scheuren NU in lege straten met motoren en auto's

  • de maximumsnelheid kan en moet NU goed omlaag

  • stoepen en fietspaden zijn NU al te krap door de anderhalvemeterregel. Meer ruimte is nodig om elkaar veilig te kunnen passeren.

  • grote steden in de EU nemen daarom NU maatregelen. Amsterdam doet niets.

  • bij maximaal 30km/u is er 25% minder doorgaand verkeer èn is de bereikbaarheid beter

  • maximaal 30km/u bespaart levens van voetgangers en fietsers vergeleken met 50km/u.

  • NU is de tijd om de toekomst van de stad te bepalen, niet straks (2025) of later (2040).

en verzoeken

  • begin NU met maximaal 30km/u op de s100 (Centrumring) en daarbinnen.

Fietsers hoeven niet meer om te rijden bij Namenmonument

Vanwege de bouw van het Namenmonument is het fietspad langs de Weesperstraat in zuidelijke richting al maanden afgesloten, zodat fietsers moesten omrijden via de Amstel. Verzoeken vanuit de buurt en van de Fietsersbond om een autorijbaan voor fietsers beschikbaar te stellen vonden geen gehoor. Maar nu het vanwege de Coronacrisis veel rustiger is geworden op de Weesperstraat, is toch een rijbaan vrijgemaakt , zodat fietserrs niet langer hoeven om te rijden.

Video: hoogwerker plaatst modelwoning op blauwe bokken Oostenburg

Op Oostenburg werd op maandag 6 april een modelwoning op een van de reusachtige blauwe bokken gehesen. Het gaat om de modelwoning van De Keizer, een van de projecten van projectontwikkelaar VORM die nu in verkoop zijn op Oostenburg. De modelwoning geeft je een indruk van hoe je op Oostenburg kunt wonen en wat je uitzicht kan zijn. Bekijk de video »

Wie meer wil weten over de koopwoningen op Oostenburg kan op donderdag 16 april 20:00 -20:30 uur een webinar volgen waarin een makelaar het aanbod toelicht. Meld u aan als u erbij wilt zijn, dan stuurt VORM vlak vóór aanvang van het webinar een e-mail met een link, zodat u kunt deelnemen.