Stadsdeel Centrum

Denk mee over het Buurtbeleidsplan Plantage en Weesperbuurt

Stadsdeel Centrum organiseert dit jaar geen buurtbijeenkomst ter voorbereiding van het Gebiedsjaarplan 2017. Wel heeft het stadsdeel 'Bouwstenen' vrijgegeven voor het gebiedsjaarplan. Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) wil hierop reageren met een eigen buurtbeleidsplan en nodigt nu alle buurtbewoners uit om:

  • Bouwstenen aan te dragen voor het Gebiedsplan 2017
  • Prioriteiten te stellen voor een Beleidsplan 2016-2020. 

Het PWO heeft een concept-notitie 'Van Gebiedsplan naar Beleidsplan' opgesteld als handvat. Lees hier de notitie. Als bijlage 5 zijn de Bouwstenen van het stadsdeel daarin opgenomen.

Om een en ander tijdig te kunnen verwerken en aan te kunnen bieden aan het stadsdeel verzoekt het PWO u om voor eind augustus te reageren. U kunt uw reactie richten aan PWO@buurtorganisatie1018.nl

U kunt ook vóór die tijd aanschuiven bij het BuurtSpreekUur, vanaf 17 augustus elke woensdag van 11-12 uur aan de tafel onder de trap in de ‘tuinzaal’ van café Eik en Linde, Plantage Middenlaan 22A.

Rechter blokkeert Short Stay in De Wittenberg

De Rechtbank Amsterdam heeft bevestigd dat de gemeente Amsterdam terecht een vergunning voor woningonttrekking ten behoeve van Short Stay in voormalig verpleeghuis De Witttenberg heeft geweigerd. Het beroep dat de Evangelisch-Lutherse Diaconie, de eigenaar van het gebouw,  had aangespannen bij de Rechtbank Amsaterdam is afgewezen. Dit is een belangrijk succes voor bewoners(groepen) uit de Plantage en Weesperbuurt die pleiten voor ouderenhuisvesting in het pand in plaats van Short Stay. Ook willen de bewoners een halt toeroepen aan nog meer Short Stay en hotels in de Plantage  en Weesperbuurt.

Voor de rechtbank telt met name dat de Diaconie had kunnen weten dat het  gemeentelijk beleid  geen Short Stay meer toestaat in dit gebied. 

Lees hier de uitspraak van de rechbank.van 22 juli 2016. Binnen zes weken is nog hoger beroep mogelijk bij de Raad van State.

Vergunning voor twee restaurants Zeeburgerpad nr. 1, 2 en 3

De uitbaters van Hannekes Boom, Cannibale Royale en De Vergulden Eenhoorn krijgen vergunning voor twee nieuwe restaurants aan het begin van het Zeeburgerpad. Dat heeft de Bestuurscommissie Centrum op 5 juli besloten. Zeeburgerpad 1 met 150 m2, een ruimte die tot voor kort door de Coffee Company werd gebruikt, wordt een laagdremelig restaurant in Amsterdamse sfeer. De andere ruimte, de voormalige VERF-zaak meet 300 m2 en biedt een meer gevarieerd menu uit de Franse, Italiaanse en Oosterse keuken. Daarbinnen ligt een entresol van 100 m2 met een Italiaanse sfeer. Aan het water komt een smalle strook terras dat tot 23;00 uur open is. Openingstijden van de restaurants zijn zondag t/m donderdag tot 1:00 uur en vrijdag en zaterdag tot 3.00 uur. Lees hier het plan van de ondernemers.

I n meerdere overleggen met de aanvrager, het stadsdeel en de buurtcommissie is het plan zoals het in eerste instantie is ingediend aangepast op potentieel overlast gevende zaken

Samenvatting Buurtenquete Plantage en Weesperbuurt stadsdeel Centrum

Stadsdeel Centrum heeft de Buurtenquete gehouden in april 2016. De resultaten worden gebruikt voor het gebiedsjaarplan 2017. Lees hier het volledige rapport. Hieronder volgt een samenvatting van de uitkomsten.

  • Meest gebruikt vervoermiddel 75% fiets, 13 % lopen, 6% OV, 3 % auto, 1 % bromfiets/scooter.
  • Meest onveilige verkeerssituaties: rond Mr. Visserplein, Weesperstraat, Weesperplein/Rhijnspoorplein, en Alexanderplein en de kruising Plantage Middenlaan-Plantage Parklaan. Als oorzaken worden genoemd: te druk en overlast scooters en toeristen op fietsen.
  • Voor de kwaliteit van de openbare ruimte moeten schoonhouden van de straat en handhaven fout aangeboden huisvuil voorrang krijgen.
  • 38% geeft de voorkeur aan Amsterdammertjes om parkeren op de stoepen tegen te gaan.
  • 62% van de bewoners van de Plantagebuurt en 41 % in e Weesperbuurt vindt de balans tussen wonen, werken en vrijetijdsbesteding in orde. In de Plantagebuurt vindt 26% dat er meer ruimte mag komen voor wonen en in de Weesperbuurt 36%. De behoefte aan vrijetijdsfuncties zoals horeca, cultuur en winkels is resp. 10 en 20%. Opmerkelijk is dat 35% van de Plantagebewoners en 28% van de Weesperbuurtbewoners zegt nooit een horecagelegenheid te bezoeken.
  • In de Plantage/Weesperbuurt ervaart 12% geen drukte. 25% vindt het gezellig druk en 19% in de Plantagebuurt en 34% in de Weesperbuurt vindt het vervelend druk. Voor het Centrum als geheel is dit 45%.

Samenvatting Buurtenquete Oostelijke Eilanden en Kadijken van het stadsdeel

De Buurtenquête van stadsdeel Centrum is gehouden in april 2016. Op de Oostelijke Eilanden hebben 299 personen meegedaan en op de Kadijken 114. Lees hier het volledige rapport. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten.

  • Meest gebruikt vervoermiddel 77% fiets, 9 % lopen, 7% OV, 4 % auto, 1 % bromfiets/scooter.
  • Meest onveilige verkeerssituatie voor fietsers: kruispunten kop Czaar Peterstraat, Zeeburgerstraat, rond Oosterkerk, Kattenburgerplein en kruispunten Prins Hendrikkade. Als oorzaken worden genoemd: te druk, door rood rijden en overlast scooters.
  • Voor de kwaliteit van de openbare ruimte moeten schoonhouden van de straat en handhaven fout aangeboden huisvuil voorrang krijgen.
  • Bijna de helft geeft de voorkeur aan Amsterdammertjes om parkeren op de stoepen tegen te gaan.
  • 36% van de bewoners van de Oostelijke eilanden vindt de balans tussen wonen, werken en vrijetijdsbesteding in orde. Op de Kadijken is dat 55%. Op de Oostelijke Eilanden vindt 47% dat er meer ruimte voor vrijetijdsfuncties zoals horeca, cultuur en winkels mag komen. Op de Kadijken is dat 18%. Het beeld van de Oostelijke Eilanden wijkt sterk af van het Centrum als geheel, want daar wil maar 11 % meer vrijetijdsfuncties. Van de bewoners van de Oostelijke Eilanden en Kadijkenvermijdt 46% bewust drukke plekken in de binnenstad
  • Op de Oostelijke Eilanden ervaart 42% geen drukte, op de Kadijken 24%. Voor het Centrum als geheel is dit 8%.

Rechtbank verklaart beroep inzake kapvergunning iep voor Oosterkerk ongegrond

Stadsdeel Centrum heeft in het najaar van 2015 een kapvergunning verleend voor een grote iep die voor de Oosterkerk staat. De  boom zou op grond van een rapport van de Bomenwacht onveilig zijn vanwege een kleine holte in de stamvoet. Hiertegen zijn vanuit de buurt 57 bezwaarschriften ingediend. De Werkgroep Groen en Milieu heeft toen geld ingezameld voor een contra-expertise door een eigen boomdeskundige, Veronica van Amerongen. De bewoners plaatsten hun bezwaren ook in een algemenere kader: de normen en methodes die het stadsdeel hanteert bij beslissingen om bomen te kappen zijn onvoldoende gefundeerd. Ze drongen aan op  heroverweging daarvan. 
De bezwaren werden op 3 december 2015 door het stadsdeel ongegrond verklaard. 
Vervolgens is een aantal bewoners hiertegen in beropep gegaan bij de rechtbank. Om de kosten daarvan te betalen is met succes opnieuw een crowdfundingsactie gehouden in de buurt.

Op 22 april vond de zitting plaats bij de Rechtbank Amsterdam. De buurtbewoners werden gesteund door een deskundige van de Bomenstichting die de bezwaren tegen de door de gemeente gehanteerde methode bevestigde.

Op 6 juni heeft de rechtbank uiitspraak gedaan: het beroep wordt ongegrond verklaard. De rechtbank wil zich niet uitspreken welke methode het meest geschiklt is om de toestand van de boom te beoordelen. De rechtbank vindt dat het stadsdeel voldoende heeft aangetoond dat het hier niet gaat om een kerngezonde boom en dat er op de duur sprake kan zijn van veiligheidsrisico's. Lees hier de volledige uitspraak.

Parkeeronderzoek Oostenburg en Eilandenboulevard: parkeerdruk valt mee

Parkeeronderzoek Oostenburg en Eilandenboulevard: parkeerdruk valt mee

Het drukst is het op zondag, omdat dan gratis geparkeerd kan worden. Op zondagmiddag is het iets drukker dan zondagavond. Op zondagmiddag zijn 176 van de 242 parkeerplaatsen op de openbare weg op Oostenburg (exclusief Eilandenboulevard) bezet. Dat is een bezettingsgraad van 73%. Het parkeerterrein bij de Oostenburgerdwarsstraat is dan slechts voor 36 % bezet (13 auto’s) en het parkeerterrein aan de Admiraliteitsstraat voor 55% (24 van de 44 plaatsen). De rest van de Admiraliteitsstraat is voor 70 % bezet en de overige straten tussen de 97 en 100 %. Op zaterdagavond is het minder druk: een bezettingsgraad van 69%, gevolgd door de donderdagavond met 66%. De spreiding over de buurt is globaal hetzelfde als op zondag.
Conclusie van de onderzoekers: er is geen aanleiding om op korte termijn extra parkeerplaatsen aan te leggen of te huren op Oostenburg.
Kritische kanttekening: de avondmetingen zijn uitgevoerd tussen 19:00 en 22:00 uur. Het is mogelijk dat de nachtbezetting hoger is.

De wegvakken op de Eilandenboulevard hebben ook op zondagmiddag en –avond de hoogste bezetting. Van de 184 parkeerplaatsen zijn er dan 151 bezet, een bezettingsgraad van 82% Er zijn nog 34 parkeerplaatsen onbezet. Het deel het dichts bij het centrum (tot de Oosterkkerk) is met 98 % helemaal vol, het achterste deel tussen Oostenburgervoorstraat en Czaar Peterstraat het rustigst (68%). Op zaterdagavond is het bijna even druk (80 % bezetting).. Op donderdagavond 72 %. Ook dan zit het deel het dichtst bij het centrum voor 83 % of meer vol.
Conclusie van de onderzoekers: er is geen sprake van een ontoelaatbare parkeerdruk op de Eilandenboulevard.
Kritische kanttekening: Op de Kattenburgergracht en de Wittenburgergracht is de parkeerdruk regelmatig hoger dan 90 %. De onderzoekers geven zelf aan dat bij een bezettingsgraad van 90 % of meer sprake is van een ontoelaatbare parkeerdruk. En er verdwijnen na de reconstructie nog een aantal parkeerplaatsen.

Lees hier het hele onderzoek..

Besluit over bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg door Bestuurscommissie Centrum

Op 5 april - twee weken na de voorbereidende beraadslaging op 22 maart - heeft de Bestuurscommissie besloten over haar advies aan de gemeenteraad over het bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg. Het stadsdeel adviseert de volgende aanpassingen in het bestemmingsplan:

  • Er komen geen ligplaatsen voor woonschepen  aan de VOC kade (er waren er 5 gepland);
  • Er moet uiterlijk bij het eerste uitwerkingsplan een Beeldkwaliteitsplan beschikbaar zijn om de kwaliteit van de architectuur te waarborgen;
  • Deelauto's mogen geen gebruik maken van de 40 parkeerplaatsen voor bezoekers en laden en lossen, maar moeten een plaats krijgen in de parkeergarages;
  • In een memo had het  DB een  wijziging voorgesteld van het aandeel sociale huur in het totale beschikbare brutovloeroppervlak van 20 % naar 14 % sociale huurwoningen en 6 % huurwoningen in het middensegment (€ 710-971). Dat wordt nu 16 % middensegment huurwoningen in plaats van 6 % bij een gelijkblijvend percentage van 14 % sociale huurwoningen.

Het aandeel sociale huurwoningen was het zwaarste discussiepunt. De Buurtwerkgroep schreef hierover een lezersbrief in Het Parool. D66 en VVD blokkeerden voorstellen van GroenLinks en SP, die gesteund werden door de PvdA, om zowel het aandeel sociale huur als het aandeel middensegment uit te breiden. Deze partijen hebben al aangekondigd dat hun fracties het laten aankomen op besluitvorming in de gemeenteraad, waar zij - anders dan in de Bestuurscommissie Centrum - een meerderheid hebben. Besluitvorming in de gemeenteraad is gepland op 1 of 2 juni, na een voorbereidende bespreking in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening. 

De Buurtwerkgroep heeft zich sterk gemaakt voor openbare oevers langs de Oostenburgervaart en Oostenburgerdwarsvaart, maar zelfs een motie van de SP om alleen de oever van de Oostenburgerdwarsvaart openbaar te maken werd geblokkeerd door D66 en VVD (N.B.: D66 heeft vijf van de dertien zetels in de Bestuurscommissie).

Een motie voor een inspanningsverplichting van het stadsdeel  om geluidsschermen langs de spoorbaan te bepleiten bij ProRail werd ingetrokken na een toezegging van het Dagelijks Bestuur dat dit gaat gebeuren zodra de plannen voor hoogfrequent spoor van ProRail duidelijker zijn. Het Eilandenoverleg dringt hier al jaren op aan en krijgt nu eindelijk medewerking van het stadsdeel.

Sociale huur stiefkind in bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg

A.s. dinsdagavond 5 april vindt besluitvorming plaats in de Bestuurscommissie van stadsdeel Centrum over het bestemmingsplan 'Stadswerf Oostenburg. Op het voormalige Storkterrein komen circa 1250 nieuwe woningen. De grond is voor 75 % in handen van woningcorporatie Stadgenoot. Van een corporatie mag je dan een reële inspanning verwachten om sociale huurwoningen te bouwen, maar dat valt erg tegen: slechts 14 % van het woonvloeroppervlak wordt sociale huur en er komen geen sociale huurwoningen die geschikt zijn voor gezinnen. De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord spreekt Stadgenoot en gemeente in een lezersbrief in Het Parool aan om hun ambities op het gebied van sociale huur waar te maken. Lees hier de lezersbrief.

Bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg in Bestuurscommissie Centrum 22 maart

Bijna een jaar na de tervisielegging van het ontwerp-bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg gaat de Bestuurscommissie Centrum op 22 maart 2016  het naar aanleiding van de ingediende zienswijzen aangepaste bestemmingsplan behandelen (20:00 uur op het Stadhuis, kr. 0239). De vergadering is openbaar en spreektijd aanvragen kan tot maandag 21 maart 16:00 uur met een e-mail aan bestuursondersteuning.sdc@amsterdam.nl

Naar aanleiding van de bezwaren van de Buurtwerkgroep komen er  minder torens aan de VOC-kade: één (hotel)toren aan het spoor van 52 meter en een toren naast de te handhaven Werkspoorhal van 39 meter. Het totaal aantal van zes torens in het hele plangebied verandert niet, maar wel worden nu de locaties vastgelegd en variëren ze meer in hoogte. Op de hoek Bontiusplaats-Oostenburgermiddenstraat achter Roest komt een toren van 46 meter. Ten noorden van de Werkspoorhal komt een toren van 46 meter aan de Oostenburgermiddenstraat en langs het spoor komen twee torens van resp. 42 en 52 meter hoog (zie vogelvluchttekening).

Tegelijk met het bestemmingsplan wordt op 22 maart ook een nieuwe versie van het Masterplan Openbare Ruimte Stadswerf Oostenburg aan de Bestuurscommissie voorgelegd. Het is merkwaardig dat daarvoor niet eerst de advisering over het bestemmingsplan wordt afgerond. Voor zover het gaat over materiaalkeuze en aankleding van het gebied is dat niet zo'n probleem, maar wel omdat een voorschot wordt genomen op een verkaveling zonder openbare oevers langs de Oostenburgervaart en Oostenburgerdwarsvaart, één van de grote discussiepunten bij de vaststelling van het bestemmingsplan.
Een ander groot discussiepunt is het aandeel sociale huurwoningen in het plan. De grondeigenaar, corporatie Stadgenoot, wil dit beperken tot 14% van het vloeroppervlak voor wonen en wil alleen kleine sociale huurwoningen bouwen voor ouderen en starters en niet voor gezinnen.

Lees meer en vindt alle documenten op http://www.buurtorganisatie1018.nl/planvorming-oostenburg-noord/

Rapport Universiteit Wageningen verschenen: Een (be)leefbare stad. Openbare ruimte in eigen beheer - De Eilandenboulevard

Woonbootbewoners aan de Eilandenboulevard hebben in 2014 aan de Wetenschapswinkel van de Universiteit Wageningen gevraagd om advies over de mogelijkheden voor inrichting van de oever en en de organisatie van zelfbeheer door bewoners.

Op 17 maart vond in De Witte Boei de presentatie plaats van het onderzoeksrapport van de Universiteit Wageningen met de titel "Een (be)leefbare stad. Openbare ruimte in eigen beheer - de Eilandenboulevard".  Initiatiefnemer André Agterof overhandigde het eerste exemplaar aan Gebiedscoordinator Roeland Lagendijk van stadsdeel Centrum. 

De onderzoekers stellen vast dat het groene talud langs de Nieuwe Vaart een zeldzaam verschijnsel is in Amsterdam en dat het door (woonboot)bewoners en voorbijgangers wordt gewaardeerd. De beleving van deze oever als openbare ruimte is niet vanzelfsprekend, maar kan versterkt worden door vormgevingsaspecten en informatievoorziening. Zelfbeheer als bewonersactiviteit kan van grote waarde zijn voor meer betrokkenheid van bewoners bij hun buurt. De vraag is of een formule voor zelfbeheer, teruggebracht tot overeenkomsten tussen individuele woonbootbewoners en gemeente voldoende basisi is voor het vergroten van het zelforganiserende vermogen van de buurt. Een ander aandachtspunt is hoe een ecologische inrichting gewaarborgd kan worden bij individuele afspraken per boot. 

het rapport bevat veel foto's van de oever van de Nieuwe Vaart. Lees hier het hele rapport. 

Geen sociale huurwoningen in nieuwbouw Sint Jacob / tussenstand Wittenberg

Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum legt in een brief d.d. 7 december 2015 uit aan de Bestuurscommissie waarom er geen sociale huurwoningen komen in de nieuwbouw die in de plaats komt van verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan. 

Voor en tijdens de tender heeft de gemeente bij herhaling contact gezocht met Amstelring met als hoofddoel in gesprek te gaan over het woonprogramma zodat ook sociale huurwoningen in de nieuwbouw zouden worden gerealiseerd. Amstelring heeft dat destijds steeds afgehouden. Na de aankoop door Syntrus Achmea is in een eerste gesprek met Koopmans door de architect gesuggereerd dat ongeveer een derde van de woningen bestemd een huurprijs van ongeveer € 650 per maand zou krijgen. Deze informatie bleek later onjuist te zijn. Ook bleek Syntrus Achmea niet op de hoogte te zijn van de nadrukkelijke wens van de gemeente om sociale huurwoningen in het complex op te nemen.

Daarna is nog wel op allerlei manieren geprobeerd om de ontwikkelaar over te halen om alsnog sociale huurwoningen op te nemen, maar bij gebrek aan juridische dwangmiddelen had dit geen succes. 

In dezelfde brief gaat het DB in op de vergunningverlening voor de Wittenberg. De omgevingsvergunning kan niet geweigerd worden, maar wel de vergunning voor woningonttrekking ten behoeve van short-stay. Of dat terecht is, wordt onderdeel van een rechtszaak tussen de eigenaar, de Diakonie, en de gemeente.

Gemeente en stadsdeel Centrum vragen naar maatschappelijke initiatieven

De gemeente Amsterdam zoekt nieuwe oplossingen en benaderingen voor maatschappelijke initiatieven onder de naam Ruimte voor Initiatief.

Stadsdeel Centrum heeft aan zo’n 30 bij hen bekende georganiseerde bewonersnetwerken en initiatiefnemers per brief gevraagd hun bevindingen kenbaar te maken en casussen als experiment aan te dragen. Tot de georganiseerde initiatieven behoren o.a. de stadsdorpen, bewoners die samen een moestuin beheren, het opknappen van speeltuinen en een bewonersgroep voor de aanpak van bewonersparkeren in de Nieuwmarktbuurt.

Bent u onlangs ook betrokken geweest (of nog steeds betrokken) bij een maatschappelijk initiatief maar u heeft geen brief ontvangen? Dan kunt u een email met uw bevindingen sturen naar Thea IJzereef programmamanager in stadsdeel Centrum, E Thea.Ijzereef@amsterdam.nl, T 06-30578994. U kunt tot uiterlijk 8 januari 2016 uw reactie geven. Klik hier de brief en de bijlage die u als leidraad kunt nemen. Zie ook de webpagina hierover van het stadsdeel  

Het stadsdeel bundelt alle reacties. Deze worden in februari besproken met het Algemeen Bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum. Wie een reactie heeft gestuurd ontvangt hierover bericht. Daarna volgt het advies aan het College van B&W in februari 2016 over de bestuurlijke ambitie Ruimte voor Maatschappelijk Initiatief en verdere invulling ervan in de stad.

Besluit Werkspoorhallen op Oostenburg: één van de twee blijft behouden

Na ruim een jaar studie en overleg is een compromis bereikt over de monumentenstatus van de Langhouthallen (nu Werkspoorhallen genoemd, niet te verwarren met de Van Gendthallen): de zuidwestelijke hal, tevens de oudste (1929), blijft behouden en de de andere hal wordt gesloopt.

De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord was aanvankelijk voor sloop van beide hallen, mede uit angst dat het geluidsoverlastgevende gebruik zou worden voortgezet. Zij heeft zich in het najaar van 2014 door buurtgenoot Titus Dekker laten overtuigen van de monumentale waarde die onder de bekleding van metalen golfplaten schuil gaat en schreef op 14 oktober een brief aan het stadsdeel ter ondersteuning van de aanvraag van de monumentenstatus, onder  de voorwaarde dat toekenning niet zou mogen leiden tot hoger bouwen aan de rest van de VOC-kade.

Stadgenoot had grote bezwaren tegen deze late aanvraag van de monumentenstatus, want dat betekende minder woningen en daarmee een verlies van € 12 miljoen. Er volgde een lange periode van onderzoek en overleg. Het onderzoek werd in opdracht van beide partijen uitgevoerd door de TU Delft en dat resulteerde in een fraai rapport, interessant vanwege het historisch verhaal en de vele illustraties. Het rapport bevat verschillende scenario's voor behoud tussen alles slopen en alles behouden, waaronder ook het scenario om één hal te laten staan, bij voorkeur de oudste.  

Op 15 december 2015 heeft de Bestuurscommissie overlegd over het voorstel en daar was een ruime meerderheid vóór, zodat het formele besluit op 5 januari 2016 waarschijnlijk een formaliteit zal zijn. Lees hier alle stukken die de Bestuurscommissie kreeg voorgelegd (klik pijl naast agendapunt 4). Zie ook het dossier Oostenburg-Noord

Bewonersverzet tegen fitnesstoestellen Oostenburgerpark heeft succes

Op 8 december heeft de Bestuurscommissie van stadsdeel Centrum besloten om af te zien van plaatsing van fitnesstoestellen in het Oostenburgerpark. Dit naar aanleiding van felle protesten van bewoners tijdens de inspraak op 1 december in de Bestuurscommissie. De fitnesstoestellen waren in het bijzonder bedoeld voor jongeren. Dit idee werd ondersteund door jongerenwerkers van De Clutch. Op 4 september vond een informatie- en inspraakavond plaats voor omwonenden. Een twintigtal bewoners heeft hierna schriftelijk bezwaar gemaakt tegen plaatsing van de fitnesstoestellen. Zij hebben nu al veel overlast van de hangplek rond de balfontein  in het Oostenburgerpark en vrezen nog meer overlast, want de toestellen zouden vlakbij de huizen komen te staan. Bij de aanleg 25 jaar geleden is uitdrukkelijk niet gekozen voor vaste toestellen, maar voor groen. De samenhang in het park mag niet verloren gaan.

Het stadsdeel vindt wel dat de fitnesstoestellen voor jongeren er moeten komen, maar gaat nu op zoek naar een andere locatie. Gedacht wordt onder meer aan een plek nabij de voetbalkooi in de Conradstraat. Daarover moet dan eerst inspraak plaatsvinden voordat de Bestuurscommissie een nieuw voorstel voorgelegd krijgt.

Bestuurscommissie Centrum kiest mix van varianten herinrichting Eilandenboulevard

Op 1 december heeft de Bestuurscommissie van stadsdeel Centrum het besluit genomen om een aangepaste versie van variant 2 voor het wegprofiel uit te voeren, de variant met rammelstroken. De aanpassing bestaat eruit dat in het voetpad aan de waterkant nu een informeel, onverplicht fietspad van een meter breed in parkverharding wordt opgenomen. Dit plan kreeg de steun van D66 en GroenLinks. Ze hebben één zetel meer dan PvdA, SP en VVD, die de buurtvariant met apart fietspad steunden.

Op andere onderdelen had de lobby vanuit het Eilandenoverleg en de Vereniging De Nieuwe Vaart meer succes: het Kattenburgerplein wordt uitgevoerd met een opstelstrook minder, waardoor bomenkap en aantasting van het plein niet nodig zijn. Tegelijk werd duidelijk dat ten onrechte was aangenomen dat deze variant zestien parkeerplaatsen zou kosten. De inbreng vanuit het Eilandenoverleg leidde er ook toe dat een oversteekplaats bij de Oostenburgervoorstraat wordt toegevoegd en dat er bij het Kattenburgerplein, bij de duikers, bij de oversteekplekken en bij de kop aan de kant van de  Czaar Peterstraat verhoogde plateaus worden toegepast om de snelheid te remmen, naar het voorbeeld van de Cruquiuskade.

De stoplichten bij de Oosterkerk gaan weg, maar de ondergrondse infrastructuur blijft liggen. Als na een half jaar blijkt dat ze niet gemist kunnen worden, komen ze terug.

Strijd om boom voor Oosterkerk

Het stadsdeel wil een kapvergunning verlenen voor een grote iep die voor de Oosterkerk staat. De  boom zou op grond van een rapport van de Bomenwacht onveilig zijn vanwege een kleine holte in de stamvoet. Hiertegen zijn vanuit de buurt 57 bezwaarschriften ingediend. De Werkgroep Groen en Milieu heeft geld ingezameld voor een contra-expertise door een eigen boomdeskundige. 

Op 6 november 2015 was de hoorzitting over de bezwaren, waarbij ook  boomdeskundige Veronica van Amerongen van de Werkgroep Groen en Milieu aanwezig was. Zij zei:
“De in 1993 opgestelde VTA methode van Mattheck  is niet geschikt voor deze boom met een holte. In 1993 is de VTA methode opgesteld. Deze wordt door Amsterdam overal toegepast. Het is een methode ‘van dik hout zaagt men planken’. Bovendien is in 2013 na de februaristorm stilzwijgend voor alle bomen een ongefundeerde veiligheidsmarge van 40% toegevoegd.
In 1995 is echter ook de SIA methode ontwikkeld door Wessoly. Als men deze op de Oosterkerkboom toepast, blijkt hij niet breukgevaarlijk, kan hij blijven staan met een jaarlijkse inspectie en indien nodig met het terugsnoeien van de kroon. Deze methode is wetenschappelijk onderbouwd, zorgvuldiger en boomvriendelijker dan de VTA methode".

De ambtenaar van de afdeling Groen had geen gefundeerde tegenargumenten.

De bewoners plaatsten hun bezwaren ook in een algemenere kader: de normen en methodes die het stadsdeel hanteert bij beslissingen om bomen te kappen zijn onvoldoende gefundeerd. Ze drongen aan op  heroverweging daarvan.

 Uiterlijk 8 december 2015 neemt het stadsdeel de beslissing op bezwaar. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend, worden hierover bericht.

Stadsdeel Centrum weigert onttrekkingsvergunning De Wittenberg voor Short Stay

De Evangelisch-Lutherse Diaconie wil in het voormalige verpleeghuis De Wittenberg op de hoek Nieuwe Kerkstraat/ Nieuwe Keizergracht een short-stay-voorziening maken en had daarom op 13 augustus bij stadsdeel Centrum een vergunning aangevraagd om het te mogen onttrekken als woonruimte.
Het Plantage Weesperbuurtoverleg had in zijn zienswijze van 10 september ernstige bezwaren ingebracht bij het stadsdeel omdat er al zeer veel short stay en hotels in de directe omgeving zijn en omdat er behoefte is aan ouderenhuisvesting. Bewoner F. Hardonk diende een gedegen juridische onderbouwde zienswijze in met een pleidooi voor een woonbestemming.
Op 20 oktober heeft stadsdeel Centrum aan de Evangelisch Lutherse Diaconie laten weten dat de onttrekkingsvergunning wordt geweigerd omdat een niet-woonvoorziening groter dan 500 m2 niet in overeenstemming is met het bestemmingsplan, omdat er al voldoende short stay in Amsterdam is en omdat woonruimte zeer schaars is.
De zeer uitvoerige motivatie van het stadsdeel is op zoveel argumenten gebaseerd – historisch, juridisch en bestuurlijk - dat de door de Diaconie voorgenomen juridische procedure daarover behandeld zal worden door een meervoudige kamer van de rechtbank. 

Nieuws van het Marineterrein

De bouw van de tijdelijke fiets-/voetgangersbrug over de Dijksgracht is begonnen en zal waarschijnlijk eind november klaar zijn. In december draagt Defensie delen van het terrein over, waardoor de brug ook publiek toegankelijk wordt. Lees meer in de Nieuwsbrief Marineterrein. Rechts op de pagina kunt u zich abonneren op de Nieuwsbrief.

Een andere intereessante nieuwsbron over het Marineterrein is het Blog http://marineterrein.blogspot.nl/. Dit blog meldt over de brug Dijksgracht dat de veronderstelde tijdwinst van 3 minuten tussen Oostelijke Eilanden en CS verloren gaat omdat de gemeente de fietsbrug over de Oostertoegang gaat afsluiten, zodat fietsers vanaf het Oosterdokseiland via de Odebrug en de Prins Hendrikkade naar de rijwielstalling van het CS moeten rijden. 

Concept Gebiedsplan 2016 Centrum-Oost: commentaar en inspraak mogelijk

Het concept-Gebiedsplan 2016 voor deelgebied Oost van stadsdeel Centrum bevat de prioriteiten voor transformaties zoals van het Marineterrein,  het Zeeburgerpad, het Roeterseiland en de Dijksgracht, de prioriteiten bij de aanpak van de openbare ruimte met o.a. herprofilering Eilandenboulevard en Weesperplein en omgeving, het beleid inzake hotels en short-stay en het sociaal en welzijnsbeleid. Lees hier het Gebiedsplan.

Bij het opstellen van het gebiedsplan is gebruik gemaakt van de inbreng vanuit de buurtgesprekken en de buurtenquête. Er is ook een paragraaf opgenomen over bewonerswensen die niet gehonoreerd zijn en de reden daarvoor. 
U kunt t/m 11 oktober per e-mail reageren naar r.bodrij@amsterdam.nl als u vindt dat onderwerpen vergeten zijn  of op een andere manier aandacht verdienen.
Op 3 november is de eerste bespreking in de het Algemeen Bestuur (AB) van de Bestuurscommissie. U kunt u  t/m 2 november 16:00 per e-mail aanmelden bij bestuursondersteuning.SDC@amsterdam.nl om daar in te spreken. Op 17 november bespreekt het AB moties en amendementen en op 1 december neemt het AB besluiten over de gebiedsplannen.