Plantagebuurt

Bewonersbrief ontwikkelaar nieuwbouw St. Jacob, Informatiebijeenkomst 30 maart 18:00 u

Projectontwikkelaar Koopman ontwikkelt 325 vrijesector huurappartementen voor senioren in de nieuwbouw ter plaatse van Sint Jacob, Plantage Midenlaan 52. De ontwikkelaar heeft een bewonersbrief d.d. 16 maart 2017 uitgebracht met een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst op donderdag 30 maart 18:00 - 20:00 uur in het monument op het binnenterrein van Sint Jacob, bereikbaar via de hoofdingang op Plantage Middenlaan 52.
De ontwikkelaar zal daar de ruimtelijke onderbouwing van de afwijkingen van het bestemmingsplan toelichten en ook het verkeersonderzoek dat ten grondslag ligt aan de plaatsing van de in- en uitritten van de parkeergagrage aan de Plantage Muidergracht. Zie hiervoor ons eerdere nieuwsbericht.

Om in de nieuwbouwappartementen te kunnen wonen, hoeft u niet ingeschreven te zijn als woningzokenden. Wel moet er voldoende inkomen zijn: 3,5 maal de maandhuur is daarbij de richtlijn. Iedereen die zich zich op www.hureninsintjacob.nl inschrijft voor de nieuwsbrief, wordt automatisch op de hoogte gehouden en hoort wanneer de verhuur van start gaat.

Lees hier de complete bewonersbrief.

Plan nieuwbouw Sint Jacob (Plantage Middenlaan 52) ter visie

Een groep Plantagebewoners heeft een brief geschreven aan hun buurtgenoten met de oproep om bezwaar te maken tegen de omgevingsvergunning voor het nieuwbouwcomplex op de plaats van Sint Jacob, Plantage Middenlaan 52. Het ontwerp ligt vanaf 9 maart t/m 19 april ter inzage bij het Stadsloket op het Stadhuis. Zie hier de officiele kennisgeving.

Op 28 februari heeft de Bestuurscommissie Centrum het plan besproken. Het voornaamste discussiepunt is de onveiligheid en overlast van de in- en uitrit van de parkeergarage voor 222 auto's aan de Plantage Muidergracht. De verkeersanalyse die is gemaakt is te oppervlakkig en bovendien achterhaald: in augustus 2018 zal het gebouw aan de Plantage Muidergracht tegenover de Plantage Westermanlaan een school voor voortgezet onderwijs huisvesten, Cartesius 2. De geplande inrit van de parkeergarage is pal tegenover de ingang van deze school. Die situatie was nog onbekend toen het verkeersonderzoek werd uitgevoerd. Fietsverkeer in de te nauwe straat – aan beide zijden staan auto’s geparkeerd – zal flink toenemen.

Uiteindelijk besloot de Bestuurscommissie om het plan - met de ingediende zienswijzen -opnieuw te bespreken na de terinzagelegging, Omwonenden werden opgeroepen om hun bezwaren uit te werken en eventueel alternatieven aan te dragen. De ontwikkelaar werd gevraagd om nog eens opnieuw naar de locatie van de in- en uitrit te kijken.  De Bestuurscommissie zal de bezwaren serieus nemen en op grond daarvan eventueel nieuw onderzoek laten doen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe analyse van de verkeerssituatie.

Zie voor alle plandocumenten https://centrum.notubiz.nl/vergadering/345677/AB-vergadering%2028-02-2017 agendapunt 9, pijl rechts aanklikken.

Andere bezwaren van de omwonenden richten zich op het enorme bouwvolume dat het zicht weggneemt op de hitorische panden eromheen.

Een schriftelijke zienswijze richt u aan het stadsdeel Centrum, Postbus 202, 1000AE Amsterdam, onder vermelding van : ‘Zienswijze ontwerpomgevingsvergunning: Plantage Middenlaan 52 te Amsterdam.

Voor het kenbaar maken van een mondelinge zienswijze kunt u op werkdagen een afspraak maken via telefoonnummer (020) 2564416. Een telefonische afspraak dient uiterlijk één week voor het einde van de terinzageligging te worden gemaakt. Het is niet mogelijk telefonisch uw zienswijze kenbaar te maken.

Raad van State: Short-Stay in De Wittenberg toch toegestaan

De Raad van State heeft op 15 februari 2017 uitspraak gedaan in hoger beroep over de woningonttrekkingsvergunning voor voormalig verpleeghuis De Wittenberg. De Raad van State vernietigt het eerdere oordeel van de Rechtbank en oordeelt dat een woningonttrekkingsvergunning door stadsdeel Centrum niet vereist had mogen worden omdat het gebruik als verpleeghuis niet als woning aangemerkt kan worden. Een woning is een ruimte die bewoond wordt door één huishouden en dat is in een verpleeghuis volgens de Raad van State niet het geval. Derhalve kan de Diaconie doorgaan om het gebouw in te richten met 115 short-stay appartementen.

Voor de buurtbewoners die zich ingespannen hebben om hier ouderenwoningen in plaats van short stay te krijgen, is dit een zware slag. Wel is het zo dat de gemeente inmiddels besloten heeft om in het hele centrum (met uitzondering van delen van de Oostelijke Eilanden) geen nieuwe hotesls en shortstay meer toe te staan.

Geef stad terug aan de bewoners

Het gaat de verkeerde kant op met Amsterdam. Door de toenemende druk van het toerisme en het gebrek aan betaalbare huurwoningen wordt de binnenstad steeds minder een gebied voor ‘bewoners’. Ook de Weesperbuurt en de Plantage dreigen in die ontwikkeling te worden meegezogen.
Dat constateert het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) naar aanleiding van een brief van de Huurdersvereniging Centrum aan de Bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum. Hoofdoorzaak van de problemen is volgens de brief de snelle toename van het aantal toeristen. Die geven niet alleen op straat vaak overlast, maar zorgen er ook voor dat steeds meer eigenaren hun woning verhuren via AirBnB.

Gezien het toch al bestaande tekort aan betaalbare woningen in het centrum, dreigt de binnenstad meer en meer een ‘speelplaats’ voor rijke Amsterdammers en rugzaktoeristen te worden. De huurdersvereniging doet het stadsdeelbestuur 21 voorstellen om de problemen het hoofd te bieden en de stad ‘terug te geven’ aan de bewoners. Een van de voorgestelde maatregelen is het terugbrengen van de toegelaten vakantieverhuur per woning van de huidige zestig naar dertig dagen per jaar.

In zijn vergadering van 6 februari heeft het PWO besloten om Burgemeester en Wethouders van Amsterdam te laten weten dat de analyse die de Huurdersvereniging Centrum in zijn brief maakt van de stand van zaken in de binnenstad, wordt herkend en onderschreven in de Plantage Weesperbuurt. Het PWO pleit er, met de Huurdersvereniging, bij de gemeente voor om met gerichte acties het vertrouwen van de bewoners terug te winnen.

Evaluatie Fietsstraat Sarphatistraat

De omvorming van de Sarphatistraat tot fietsstraat is een succes. Dat constateert de gemeente in een eind vorig jaar verschenen evaluatierapport.

In juni 2016 startte tussen Alexanderplein en Weesperplein een ‘pilot’, waarbij fietsers op de rood geasfalteerde rijbaan voorrang kregen op auto’s. De maximumsnelheid ging naar 30 km/u en er werden borden met ‘auto te gast’ geplaatst. Doel was om van de Sarphatistraat een veilige en comfortabele route voor fietsers en openbaar vervoer te maken.

Deze doelstelling is gehaald, zo blijkt uit de evaluatie. Uit metingen blijkt dat het aantal fietsers in de straat na de herinrichting is toegenomen van ruim 17.000 tot ruim 21.000 per dag. Het merendeel van hen vindt de nieuwe inrichting comfortabel (94%) en voelt zich er veilig (82%). Ook een meerderheid van buurtbewoners en ondernemers is positief.

Kritiek is er op het feit dat taxi’s op de trambaan (waar 50 km/h is toegestaan) te hard rijden. Ook vindt 22 procent van de fietsers dat automobilisten hun rijgedrag nog te weinig aanpassen aan de nieuwe situatie.  Alles bij elkaar kan de pilot echter als succesvol worden beschouwd, constateert de gemeente. Uiteindelijk doel is om de volledige binnenring (Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat) te transformeren tot OV- en fietscorridor’..
Als mogelijke aanvullende maatregelen in de Sarphatistraat worden nog wel genoemd

  • duidelijker bebording en aanduidingen op het wegdek,
  • onderzoek naar verbeteren voetgangersoversteek
  • vervolgonderzoek naar ‘beleving’ rijsnelheid taxi’s.

De Fietsersbond adviseert als stakeholder dit aan te vullen met:

  • Verdere beperking – 2% is marginaal - van het autoverkeer door circulatiemaatregelen.
  • Het 30 km/u regime uitbreiden naar tram en taxi’s. De nu nog te hard rijdende taxi’s afremmen door bijvoorbeeld het aanbrengen van noppen op de trambaan bij de kruisingen. En op termijn de trambaan versmallen en de vrijkomende ruimte toevoegen aan de fietsstraat.
  • Het veiliger maken van linksafslaande fietsbewegingen van en naar de Roetersstraat.

Inspraak heeft bij de opzet van deze pilot niet plaatsgevonden. Het Plantage Weesperbuurtoverleg heeft daar destijds bij de gemeenteraad tegen geprotesteerd. Wethouder Litjens schrijft nu in zijn brief d.d. 23 december aan de gemeenteraadscommissie Verkeer dat participatie bij volgende tracédelen wel zal plaatsvinden.

In het eerste kwartaal van 2017 komt Litjens bij de raadscommissie terug met aanbevelingen rondom de Sarphatistraat over de definitieve materialisatie en aanvullende maatregelen om zo de pilot helemaal af te ronden. Er komt dan ook een vooruitblik naar de aanpak van de rest van de Binnenring.

Lees hier het evaluatierapport van de gemeente, hier de brief van wethouder Litjens en hier de reactie van de Fietsersbond.

Bewonersprotest tegen nieuwbouw Sint Jacob

Een jaar geleden is er een informatieavond geweest over de nieuwbouwplannen van het Sint Jacob, onder de naam De Nieuwe Plantage. Intussen is er al veel gebeurd om het gebouw heen dat wijst op een spoedige start van de sloop. Tot nog toe is alleen een omgevingsvergunning voor het tijdelijk verwijderen van tien bomen aan de Plantage Middenlaan gepubliceerd.

De Bestuurscommissie van Stadsdeel Centrum vergadert op 7 februari over de tervisielegging van de omgevingsvergunning voor het hele nieuwbouwcomplex. Dat is nodig omdat op een aantal punten wordt afgeweken van het bestemmingsplan Oostelijke Binnenstad, o.a. de aanleg van een ondergrondse parkeergarage voor 222 auto's en een ondergronmdse fietsenstalling voor 560 fietsen, de zorgfunctie van ruim 3000 m2 in het te handhaven monument op het binnenterrein en de poort vanaf de Plantage Middenlaan naar het binnenterrein.. Alle bouwtekeningen en enkele artits impressions zijn hier te vinden (onder agendapunt 8, pijl ernaast aanklikken).

Een aantal bezorgde omwonenden organiseert zich vanwege bezwaren tegen het plan:

  • aantasting van het karakter van de buurt door de hoogte en de massieve omvang,
  • parkeergarage met in- en uitgang op de Plantage Muidergracht, in een woonbuurt,

  • consequenties van de parkeergarage voor de grondwaterhuishouding,

  • de bouwlogistiek, met geplande in- en uitrit aan de Plantage Middenlaan, waarvoor tien bomen ('tijdelijk') moeten wijken en aantastong van het Plantage Westermanplantsoen.

Verslag informatiebijeenkomst 'Verkenning Plantage Middenlaan' 12 december

Op maandag 12 december vond in Desmet studio´s aan de Plantage Middenlaan een informatiebijeenkomst plaats over de ‘Verkenning Plantage Middenlaan’. Aanleiding was de nieuwe start van de planvorming na de bezwaren van de buurt tegen de verlegging van de Artis-tramhalte. Op deze bijeenkomst waren ca. 50 buurtbewoners aanwezig. Het doel van de bijeenkomst was de buurt te informeren over de verkenning en vooral te luisteren naar de ideeën en wensen van de buurt.

Lees hier het sfeerverslag dat de gemeente daarvan heeft gemaakt.

De wensen en ideeen van de buurt die naar voren zijn gekomen zijn hier in beeld gebracht.

En lees hier het tijdschema van de vervolgprocedure.

Deze en meer documenten zijn terug te vinden op webpagina www.amsterdam.nl/projecten/plantagemiddenlaan/

Slagerij Jonker wordt Hotel De Jonker

De al jarenlang leegstaande slagerij Jonker aan de Plantage Middenlaan 40 wordt op dit moment verbouwd tot Hotel De Jonker. Het hotel krijgt 15 kamers.

Het hotel wordt ontwikkeld door Arjen van den Hof van Vondel Hotels. In Het Parool van 23 november staat op blz. 16 een artikel over deze ontwikkelaar. Hij vindt het een uitdaging om van oude gebouwe waar je eigenlijk niets meer mee kunt doen een hotel te maken. Hij is gestart met een hotel in de Vondelstraat en heeft nu elf hotels, onder andere ook in De Hallen. 

Het pand van slagerij Jonker was eigenlijk te klein voor een hotel, maar als appartementenhotel met in elke kamer een keukenblok lukt het wel. 

Arjen van den Hof zegt veel belang te hechten aan overleg met omwonenden: "Ik luister naar elke klacht, zeker over overlast."

Raad van State houdt zich op de vlakte in zaak Wittenberg

De Lutherse Diaconie, eigenaar van voormalig verpleeghuis De Wittenberg, heeft bij de Raad van State nul op het rekest gekregen. De diaconie had bij het Haagse rechtscollege bezwaar aangetekend tegen de weigering van de gemeente Amsterdam om in het gebouw short stay toe te staan. Veel consequenties heeft de uitspraak echter niet, want de bouwwerkzaamheden mogen gewoon doorgaan.

De zitting bij de Raad van State op 13 oktober was de zoveelste episode in een langdurige strijd tussen enerzijds de Diaconie en anderzijds de gemeente en buurtbewoners over de toekomst van De Wittenberg. De Diaconie wil het pand verbouwen tot 116 appartementen bestemd voor short stay. Volgens de gemeente is er voor dat doel in Amsterdam echter al ruim voldoende accommodatie. Zij weigert daarom de vergunning tot woningonttrekking af te geven die voor de plannen van de Diaconie nodig is.

Dit voorjaar maakte de Diaconie bij de Amsterdamse rechtbank bezwaar tegen deze weigering. Toen de rechtbank de gemeente in juni in het gelijk stelde, koos de Diaconie voor een dubbele route. Enerzijds ging men in hoger beroep, een bodemprocedure, waarvan de uitkomst pas op zijn vroegst komend voorjaar wordt verwacht. Tegelijkertijd vroeg de Diaconie aan de Raad van State om in de tussentijd te mogen handelen alsof de vergunning tot woningonttrekking wel is verleend.

In zijn op 21 oktober gepubliceerde uitspraak wijst de Raad van State dit verzoek af met als argument dat de zaak niet spoedeisend is. Zowel de gemeente Amsterdam als de bewoners hebben namelijk laten weten dat de verbouwing tot appartementen wat hen betreft kan doorgaan, zolang de bestemming van die appartementen maar niet vast ligt. Eerder had de diaconie al laten weten dat de appartementen bij een verbod op short stay zullen worden bestemd voor permanente bewoning.

Definitief uitsluitsel over de toekomstige bestemming van De Wittenberg krijgen de strijdende partijen dus pas bij de uitspraak in hoger beroep.

1018 krijgt middelbare school

Vanaf augustus 2018 vestigt het Cartesius 2 Lyceum zich met een HAVO- en VWO-opleiding aan de Plantage Muidergracht 14. In dit pand is nu nog de Universiteit van Amsterdam gevestigd.

Dit is een interessante optie voor ouders in postcodegebied 1018 die binnenkort een school zoeken voor hun kind. En voor de buurt betekent het meer reuring.

Cartesius 2 is een uitbreiding van het populaire Cartesius Lyceum en is nu tijdelijk gevestigd aan de Passeerdersgracht. De nieuwe locatie biedt plaats aan 700 leerlingen.

Plantage Weesperbuurt wil af van sluipverkeer

Terugdringen van het autoverkeer door het handhaven van goed openbaar vervoer en het herinrichten en vergroenen van doorgaande straten; een sterke nadruk op de woonfunctie door het tegengaan van short stay; en last but not least geen of uitsluitend elektrische HopOnHopOff (HoHo) bussen. Dit zijn de voornaamste speerpunten van het Plantage Weesperoverleg (PWO) voor het Gebiedsplan 2017 van stadsdeel Centrum.

In een filosofisch getint document met als titel ‘Van Bouwstenen tot Bouwplan’ legt het PWO vooral veel nadruk op de kwetsbaarheid van de Plantage Weesperbuurt. Door de nabijheid van het toeristische stadscentrum en de aanwezigheid van tal van attracties, zoals Artis en een aantal musea, ontvangt de buurt steeds meer toeristen. Op zich is dat geen probleem, maar de overlast moet wel binnen de perken blijven, vindt het PWO. Vooral de HoHobus is voor veel bewoners een bron van ergernis. Eigenlijk zou die vervuilende bus helemaal uit de buurt moeten verdwijnen, maar als dat onhaalbaar is, zou het stadsdeel in ieder geval op korte termijn moeten streven naar een elektrisch alternatief.

In ‘Van Bouwstenen tot Bouwplan’ speelt het verkeer sowieso een centrale rol. Naast het toenemend aantal bussen zorgen ook de grote hoeveelheden vaak slordig geparkeerde fietsen van studenten voor overlast in de Plantage Weesperbuurt. Het PWO pleit daarom voor het handhaven of uitbreiden van goed openbaar vervoer in de buurt om zo de overlast terug te dringen.
Die overlast wordt ook steeds meer veroorzaakt door sluipverkeer. Om dat te ontmoedigen pleit het document voor de herinrichting en vergroening van nu nog ‘doorgaande’ straten zoals de Anne Frankstraat, de Plantage Parklaan, de Plantage Middenlaan, de Plantage Kerklaan en de Roetersstraat. Het karakter van de Plantage als groene woonbuurt moet koste wat kost gehandhaafd blijven.

Een bedreiging van de woonfunctie vormt het snel groeiende aantal short stay- en hotelvoorzieningen in de buurt. Gelukkig erkent de gemeente dat zelf ook, constateert het PWO. ‘Terecht heeft de gemeente bij de besluitvorming rond De Wittenberg aangevoerd, dat het quotum short-stay in Centrum-Oost wel bereikt is.’ Dat beleid moet voortgezet worden en liefst ook voor hotels gaan gelden, aldus het advies aan het stadsdeel, dat besluit met de waarschuwing om in de Plantage Weesperbuurt niet, zoals de Griekse domoor Epimetheus ooit deed, de Doos van Pandora te openen. ‘Dan zou er na alle ontsnapte ellende een zielig hoopje ‘buurt’ achter kunnen blijven.’

Lees hier het hele document 'Van Bouwstenen tot Bouwplan'

In memoriam Leon Deben

Leon Deben, voorzitter van de Stichting Vrienden van de Plantage en van Stadsdorp Centrum Oost en redactielid van buurtmagazine 1018 is op 4 augustus aan de gevolgen van een hartstilstand overleden. Deben werd 74 jaar.

Na een studie sociologie in Utrecht kwam Leon Deben in 1970 naar Amsterdam, waar hij tot zijn pensionering in 2007 als stadssocioloog werkte bij de Universiteit van Amsterdam. Aanvankelijk legde hij zich vooral toe op de sociologie van bouwen en wonen, maar gaandeweg verbreedde hij zijn interesse naar de sociologie van de openbare ruimte. Zo verrichtte hij uitvoerig onderzoek naar dak- en thuislozen in Amsterdam en liet hij zijn studenten 's nachts door de binnenstad wandelen om zwervers te tellen.

Ook na zijn pensioen bleef Leon Deben college geven en scripties begeleiden. Daarnaast werd hij nog actiever in de buurt dan hij al was. Van 2002 tot 2006 was hij fractieleider van de PvdA in Centrum, het stadsdeel waarvan hij volgens het Parool als de architect kan worden beschouwd. In 2013 richtte hij Stadsdorp Centrum Oost op met als doel om ouderen de kans te geven zo lang mogelijk actief, gezond en veilig in hun eigen buurt te blijven wonen.

De buurt was belangrijk voor Leon Deben. Hij zag de grote behoefte aan buurtverenigingen, juist op het moment dat ze een kwijnend bestaan leidden. Vandaar dat hij actief lid was van de Plantage/Weesperbuurtvereniging. Daarnaast organiseerde hij de maandelijkse lezingen van de SOOP, de Ontmoetingsplek voor Ouderen in de Nieuwe Kerkstraat.

Ook speelde hij een belangrijke rol bij het samengaan in 2014 van de Eilander en de Plantage/Weesperbuurtkrant in het nieuwe buurtmagazine 1018. In dat nieuwe blad verzorgde hij de UIT-agenda en schreef hij artikelen over bijzondere gebouwen en kunstwerken in de buurt. 

Leon Deben was niet alleen bijzonder actief tot het einde van zijn leven, hij was ook een buitengewoon aimabel mens. De website van de UvA noemt hem ‘een zeer geziene collega, niet in de laatste plaats vanwege zijn ‘onvermogen om ruzie te maken’: hij was gedreven, maar vooral ook beminnelijk, zachtaardig, en humorvol.’ In de Plantage/Weesperbuurt zal Leon Deben erg worden gemist. 

Diaconie in beroep bij Raad van State tegen uitspraak Wittenberg

Op 22 juli 2016 heeft de rechtbank het beroep afgewezen van de Lutherse Diaconie tegen de weigering door de gemeente van een woningontytrekkingsvergunning voor voormalig verpleeghuis De Wittenberg afgewezen. De Diaconie, eigenaar van het gebouw, wil hier Short Stayappartementen in laten bouwen. De uitspraak kan betekenen dat er geen Short Stay in het gebouw komt, maar woningen.

In een bewonersbrief d.d. 27 juli van aannemer Hillen en Roosen staat dat de Diaconie in hoger beroep gaat bij de Raad van State. Een uitspraak wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2017.

Intussen gaan de Diaconie en de aannemer gewoon door met de sloop- en bouwwerkzaamheden. Ze nodigen de buurtbewoners uit om op 14 september vanaf 15:00 uur met een hapje en een drankje het einde van de grote sloop- en asbestsaneringswerkzaamheden te vieren. Het entreehuisje is als modelappartement bouwkundig opgeleverd aan SACO, de Short-Stay-exploitant en zal op 14 september te bezichigen zijn.

Omwonenden hebben bij stadsdeel Centrum een handhavingsverzoek ingediend, maar het stadsdeel zegt pas te kunnen ingrijpen op het moment dat het Short Staybedrijf van start gaat.

Denk mee over het Buurtbeleidsplan Plantage en Weesperbuurt

Stadsdeel Centrum organiseert dit jaar geen buurtbijeenkomst ter voorbereiding van het Gebiedsjaarplan 2017. Wel heeft het stadsdeel 'Bouwstenen' vrijgegeven voor het gebiedsjaarplan. Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) wil hierop reageren met een eigen buurtbeleidsplan en nodigt nu alle buurtbewoners uit om:

  • Bouwstenen aan te dragen voor het Gebiedsplan 2017
  • Prioriteiten te stellen voor een Beleidsplan 2016-2020. 

Het PWO heeft een concept-notitie 'Van Gebiedsplan naar Beleidsplan' opgesteld als handvat. Lees hier de notitie. Als bijlage 5 zijn de Bouwstenen van het stadsdeel daarin opgenomen.

Om een en ander tijdig te kunnen verwerken en aan te kunnen bieden aan het stadsdeel verzoekt het PWO u om voor eind augustus te reageren. U kunt uw reactie richten aan PWO@buurtorganisatie1018.nl

U kunt ook vóór die tijd aanschuiven bij het BuurtSpreekUur, vanaf 17 augustus elke woensdag van 11-12 uur aan de tafel onder de trap in de ‘tuinzaal’ van café Eik en Linde, Plantage Middenlaan 22A.

Conflict over toekomst voormalig atelier Hildo Krop aan de Plantage Muidergracht

In een brief aan kopstukken uit de Amsterdamse politiek vraagt Stichting Onze Plantage om duidelijkheid over de naar vriendjespolitiek en corruptie neigende gang van zaken rond het voormalige atelier van Hildo Krop aan de Plantage Muidergracht 105.

Aanleiding voor de brief is een al lange tijd slepend conflict over de toekomst van het terrein aan de Plantage Muidergracht, waar beeldhouwer Hildo Krop lange tijd zijn atelier had. Na de dood van Krop verpachtte de gemeente Amsterdam het terrein in 2010 aan projectontwikkelaar Van Rossum. Dat gebeurde volgens de briefschrijvers echter voor een veel te lage prijs. Bovendien trad de gemeente volgens hen niet adequaat op toen de nieuwe eigenaar besloot tot sloop van het atelier, ondanks dat dit in een eerder gemeentelijk beleidsstuk was bestempeld tot een gebouw van groot cultuurhistorisch belang.

In de op 24 juni verstuurde brief wijst Stichting Onze Plantage - die eerder al haar onvrede had geuit door middel van een ingezonden stuk in Het Parool - op tal van andere onregelmatigheden in de gevolgde procedure. ‘In dit hele proces is de gemeente nadrukkelijk in gebreke gebleven’ stellen de briefschrijvers. ‘Men handhaaft niet, laat de projectontwikkelaar onherstelbare schade aanbrengen en doet er desgevraagd het zwijgen toe.’ Zij vragen de leden van de Amsterdamse gemeenteraad en van de Bestuurscommissie Centrum aan wie de brief gericht is, om ervoor te zorgen dat de gemeente op zijn minst antwoord geeft op de talloze vragen rondom de gang van zaken. Lees hier de brief van 24 juni en het Parool-stuk van enkele weken geleden.

Uitkomst onderzoek gemeente naar parkeergarage omgeving Artis

In het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit heeft de gemeente onderzoek gedaan in negen zoekgebieden naar de haalbaarheid van realisering van een parkeergarage. Een van de zoekgebieden is 'Omgeving Artis'. In dat kader zijn twee locaties onderozcht: het huidige parkeerterrein van Artis en een garage onder de Plantage Muidergracht/Nieuwe Prinsengracht.  Omdat Artis op dit moment  geen prioriteit geeft aan een ondergrondse garage op haar terrein, is alleen de tweede variant uitgewerkt. Het gaat dan om een drielaagse parkeergarage voor 150 auto's onder de kruising Nieuwe Prinsengracht/Plantage Muidergracht. De in- en uitgang zouden dan komen in de groene driehoek in de Roetersstraat tegenover het Dr.Sarphatihuis. De parkeergagarage wordt mechanisch, waardoor minder ruimte nodig is. Volgens de snelst mogelijke planning zou de garage over vijf jaar gered kunnen zijn. De garage is bedoeld om 150 parkeerplaatsen op straat te kunnen opheffen in de Plantage Kerklaan en Plantage Middeenlaan, zodat daar meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers.

In de B&W-voordracht van 7 juni wordt het vervolg afhankelijk gesteld van een procedure van Artis tegen vermindering van subsidie: "Afwachten  i.v.m. een afhankelijkheid met een parallel juridisch proces over subsidies;. - Een verdere verkenning snel - en met relatief weinig hinder - kan leiden tot resultaat in de openbare ruimte; - De strategie is wachten en mogelijk verder verkennen na lopende procedure Artis."

Lees hier een factsheet over deze mogelijke parkeergarage. Het zeer omvangrijke rapport over alle aspecten van alle zoeklocaties is hier te vinden onder agendapunt 8b.

Samenvatting Buurtenquete Plantage en Weesperbuurt stadsdeel Centrum

Stadsdeel Centrum heeft de Buurtenquete gehouden in april 2016. De resultaten worden gebruikt voor het gebiedsjaarplan 2017. Lees hier het volledige rapport. Hieronder volgt een samenvatting van de uitkomsten.

  • Meest gebruikt vervoermiddel 75% fiets, 13 % lopen, 6% OV, 3 % auto, 1 % bromfiets/scooter.
  • Meest onveilige verkeerssituaties: rond Mr. Visserplein, Weesperstraat, Weesperplein/Rhijnspoorplein, en Alexanderplein en de kruising Plantage Middenlaan-Plantage Parklaan. Als oorzaken worden genoemd: te druk en overlast scooters en toeristen op fietsen.
  • Voor de kwaliteit van de openbare ruimte moeten schoonhouden van de straat en handhaven fout aangeboden huisvuil voorrang krijgen.
  • 38% geeft de voorkeur aan Amsterdammertjes om parkeren op de stoepen tegen te gaan.
  • 62% van de bewoners van de Plantagebuurt en 41 % in e Weesperbuurt vindt de balans tussen wonen, werken en vrijetijdsbesteding in orde. In de Plantagebuurt vindt 26% dat er meer ruimte mag komen voor wonen en in de Weesperbuurt 36%. De behoefte aan vrijetijdsfuncties zoals horeca, cultuur en winkels is resp. 10 en 20%. Opmerkelijk is dat 35% van de Plantagebewoners en 28% van de Weesperbuurtbewoners zegt nooit een horecagelegenheid te bezoeken.
  • In de Plantage/Weesperbuurt ervaart 12% geen drukte. 25% vindt het gezellig druk en 19% in de Plantagebuurt en 34% in de Weesperbuurt vindt het vervelend druk. Voor het Centrum als geheel is dit 45%.

Holocaust Namenmonument komt in de Weesperstraat

Het Holocaust Namenmonument is weer volop in het nieuws. Het wordt steeds duidelijker dat het verzet van de buurt tegen plaatsing in het Wertheimpark van de slingerende muur van ruim vierhonderd meter beton succes heeft gehad. De Volkskrant meldt in een paginagroot artikel op 21 april uit welingelichte kring te hebben vernomen dat Burgemeester Van der Laan aan het College van B&W en de gemeenteraad gaat voorstellen om het Holocaust Namenmonument te plaatsen in het plantsoentje tussen de Weesperstraat en de Hermitage, waar nu het monument van Dankbaarheid staat, dat in 1950 is gemaakt als teken van erkentelijkheid aan Amsterdammers die Joden tijdens de oorlog hebben geholpen. 

De initiatiefnemer van het Namenmonument, Jacques Grishaver van het Auschwitzcomité, vindt de locatie aan de Weesperstraat een aanvaardbaar alternatief. Het Parool meldt in zijn artikel van 21 april zelfs dat het Auschwitz Comité deze plek zelf heeft voorgesteld. Architect Libeskind is bereid om zijn ontwerp aan de locatie aan te passen. De Lutherse Diaconie die ernaast gevestigd is, heeft geen bezwaar tegen plaatsing op deze plek.

Een heet hangijzer is nog wel wat er nu gaat gebeuren met het Dankbaarheidsmonument. Het Auschwitzcomité suggereert om het te verplaatsen naar het Weesperplein, voor de Diamantbeurs. Daar heeft het oorspronkelijk gestaan, todat het wegens de metroaanleg 'tijdelijk' verplaatst is naar de huidige plaats.

Andy Giannoudis overleden, verkoper straatkant Z bij AH Sarphatistraat

Iedereen die boodschappen doet bij AH Sarphatistraat bij het Roeterseiland kende Andy Giannoudis, de verkoper van daklozenkrant Z. Hij had met zijn bijzondere accent voor iedereen een vriendelijk woord. Hij stond er elke dag, altijd behulpzaam om op een hond te passen of een fiets. 

Het Parool meldt vandaag dat Andy Giannoudis is overleden, 53 jaar oud. Hij kwam in 2000 uit Duitsland naar Nederland vanwege liefdesverdriet en om een nieuw leven op te bouwen. Hij vond Amsterdam menselijker. In Amsterdam lukte het hem om met zijn verslaving te overleven. Hij was altijd vrolijk. Bij AH wilden ze niemand anders voor de deur; hij stond er zeven dagen in de week. Het laatst half jaar was hij te zwak om hele dagen kranten te verkopen. Hij had een zware verslaving en kanker. De bewoners en de AH-medewerkers missen hem. Over een maand gaat straatkant Z iets organiseren in de buurt om Andy te gedenken.