Gemeente Amsterdam

Monument Joodse Erkentelijkheid tijdelijk naar opslag

Het Monument van Joodse Erkentelijkheid is op zondagochtend 24 mei met een bijzonder transport vervoerd vanaf de plek langs de Weesperstraat waar het vele jaren heeft gestaan, naar een tijdelijke opslag. De operatie nam ruim twee uur in beslag.
In augustus zal het Monument van beeldhouwer Jobs Wertheim worden herplaatst op het Weesperplein, waar het in 1950 werd opgericht als dankbetuiging van de Joodse gemeenschap aan die Amsterdammers die de Joodse bevolking van de stad tijdens WO2 hebben geholpen. Eind jaren zestig moest het monument daar wijken voor de aanleg van de metro.

De nieuwe verhuizing is een gevolg van het feit dat op de voormalige groenstrook voor de Hoftuin inmiddels al druk gewerkt wordt aan de voorbereidingen voor de bouw van het Holocaust Namenmonument van Daniel Liebeskind. Binnenkort zal worden begonnen met het plaatsen van 87 heipalen voor de fundering van het monument dat gaat bestaan uit de vier Hebreeuwse letters die samen het woord ‘In memoriam’ vormen. Het monument zal letter voor letter worden opgebouwd. De start van het metselwerk voor de eerste letter is in september gepland. Het plaatsen van de stalen constructie voor de eerste letter gebeurt eind oktober/begin november.

Groenvisie 2050 in inspraak t/m 25 juni

Op 12 mei hebben B&W de Groenvisie 2050 vrijgegeven voor inspraak. Verantwoordelijk wethouder is Laurens Ivens.
De gemeente neemt het grote belang van groen voor gezondheid, het sociale welzijn, hittedemping en biodiversiteit als uitgangspunt.
De gemeente geeft aan wat ze daarvoor gaat doen in de hele stad, en voor welk type groen. Ze leggen nieuw groen aan op daken en gevels, langs straten, op pleinen, en maken nieuwe stadsparken en een stadsbos. Ze zorgen ervoor dat het bestaande groen aantrekkelijker wordt voor meer mensen en dieren, door daar de waarde voor natuur, gezondheid, sociaal welzijn en klimaatadaptatie te vergroten. Dat doen we door in binnentuinen tegels weg te halen, door in stadsparken het eigen karakter te versterken, door groene gebieden zoals volkstuinparken toegankelijker te maken, en door landschapsparken te ontwikkelen in het landschap direct om de stad. De grotere groene gebieden in en om de stad worden met elkaar door groene wandel- en fietsroutes.
Iedere Amsterdam moet binnen tien minuten wandelen een park of groengebied kunnen bereiken. Bewoners worden aangesproken om het groen mede te beheren en moestuinen aan te leggen.

Er worden geen gebiedsgerichte uitspraken gedaan. Het kan voor de Oostelijke Eilanden van belang zijn om in een inspraakreactie het belang van een parkachtige invulling van het Marineterrein te benadrukken.

Lees of download hier de inspraakversie van de Groenvisie 2050.

Tot donderdag 25 juni 2020 kunt u uw reactie geven op het voorstel voor de Groenvisie Amsterdam 2050. Bij alle Stadsloketten is de Groenvisie op afspraak in te zien. U kunt een afspraak maken door te bellen met 14 020.
U kunt uw reactie sturen via het digitaal formulier of schriftelijk.naar Gemeente Amsterdam, t.a.v. de directeur Ruimte en Duurzaamheid, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam.

Holocaust Namenmonument: Informatie over het hoger beroep op 27 mei

De juridische procedure rond het Namenmonument gaat de volgende en laatste fase in. De geplande zitting bij de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State gaat door, en wel op 27 mei om 10.30 uur.

Echter, wegens de Corona-crisis zijn er speciale maatregelen genomen. Zo mogen per partij maximaal twee personen op de zitting aanwezig zijn. Dat geldt dus zowel voor degenen die bezwaar maakten (onder wie de Plantage Weesperbuurtvereniging en de Stichting de Groene Plantage) als voor de gemeente en het Nederlands Auschwitz Comté. Publiek is dus niet welkom. Pers wordt wel toegelaten.
Het is vooralsnog onbekend hoe lang het zal duren voor de Afdeling met een uitspraak zal komen.

Zie voor meer informatie en alle processtukken het dossier ‘Holocaust Namenmonument’ op deze website of mail naar Petra Catz, petra@campcatz.nl

Teleurstellende rechtsgang bij bezwaar Wakkere Kadijkers tegen afwijzing Monumentenstatus voor werf Koning William

Op 18 februari j.l. was de hoorzitting over het bezwaar tegen de afwijzing van de monumentenstatus voor Scheepswerf Koning William. Buurtorganisatie 1018 had enkele Wakkere Kadijkers gemachtigd om namens haar het woord te voeren, onder toeziend oog en luisterend oor van de overvolle publieke tribune.

De Commissie heeft het bezwaar van Stichting Buurtorganisatie 1018 ongegrond verklaard en blijft bij het besluit van 7 november 2018 om Koning William geen monumentenstatus te verlenen. Het belangrijkste argument is dat er “geen nieuwe feiten” aan het licht zijn gekomen. Stadsdeel Centrum heeft dit advies overgenomen.

Trek Raaigras (grasaren) eruit!

Het schiet weer overal op langs stoepranden en gevels: Raaigras. Het ziet er grappig uit, maar wist je dat het gevaarlijk kan zijn voor je hond of kat? De grasaren hebben een geweldig vermogen zich vast te haken en vervolgens omhoog te klimmen. Niet zo fijn als ze hun weg omhoog werken in hondenoren of kattenneuzen. Maar ook kunnen ze zich in honden en katten pootjes dringen. Je dier kan daardoor bij de dierenarts belanden. Trek de grasaren daarom bij jou in de straat uit de grond!

De Werkgroep Groen Oostelijke Eilanden heeft de gemeente gevraagd om haast te maken met de verwijdering van het Raaigras. Binnen enkele weken zullen de zaden zich verspreiden, zodat er steeds meer Raaigras zal komen. Het is dus belangrijk om het Raaigras nu zo snel mogelijk te verwijderen.

Piet Heintunnel een jaar dicht van voorjaar 2021 tot zomer 2022

Na twintig jaar intensief gebruik met 30.000 voertuigen per dag is groot onderhoud van de bouwkundige delen en vernieuwing van de installaties van de Piet Heintunnel nodig. Renovatie is bovendien onontkoombaar om te voldoen aan nieuwe veiligheidseisen. In verband met die veiligheidseisen is vrachtverkeer door de tunnel al sinds 1 mei 2019 verboden.

Tijdens de renovatie is de autotunnel voor al het verkeer gesloten tussen voorjaar 2021 en zomer 2022, dus ruim een jaar.
Het valt te verwachten dat de Kattenburgerstraat in die periode minder autoverkeer te verwerken zal krijgen. Het autoverkeer van/naar de A10 zla dan zijn weg moeten zoeken via IJtunnel-Weesperstraat, Zeeburgerdijk-Zuiderzeeweg, Wibautstraat-Gooiseweg en Middenweg.

B&W-reactie op aangenomen moties bij de Agenda Autoluw. Definitieve reactie in het voorjaar van 2021

In de gemeenteraadsvergadering van 22 en 23 januari is een groot aantal moties ingediend bij de Agenda Autoluw, waarvan er veel zijn aangenomen. Naar aanleiding van de aangenomen moties over o.a de Kattenburgerstraat meldt het College van B&W in een brief van 22 april aan de gemeenteraad:

Het college onderkent de brede wens in de gemeenteraad om de toename van verkeersoverlast in een aantal straten zoveel mogelijk te beperken. De verschillende moties die hierover zijn ingediend, ziet het college als een steun in de rug om hier stevig mee aan de slag te gaan. In de uitwerking van zowel de projecten aan de westzijde (Haarlemmer Houttuinen en Van Diemenstraat/Houtmankade), als aan de oostzijde (Oostertoegang, Prins Hendrikkade en Kattenburgerstraat) gaat het college verder de gesprekken aan met de buurt. Het college bekijkt welke mogelijkheden er zijn de verkeerstoename te beperken, als dat niet mogelijk is, welke maatregelen genomen kunnen worden om de negatieve effecten te beperken. De uitkomsten hiervan komen terug in de overkoepelende Nota van Uitgangspunten (NvU) voor de Kattenburgerstraat, Prins Hendrikkade en Oostertoegang. Deze NvU komt in het voorjaar van 2021 in uw raad. Voor de westzijde volgt nog een uitgewerkte planning.

De afwaardering van de Kattenburgerstraat naar 30 km/u komt terug in de NvU. Het college kijkt daarnaast wat de mogelijkheden zijn de snorfiets zo snel mogelijk op de rijbaan te laten rijden. Mogelijk dat dit gekoppeld kan worden aan het afwaarderen van de weg van plusnet-corridor naar plusnet auto. Het college neemt in de NvU nogmaals op welke (on)mogelijkheden er zijn voor een fietspad boven het water.

Maatregelen Kattenburgerstraat korte termijn Bij het groot onderhoud dat inmiddels gestart is, neemt het college maatregelen om de overlast van de Kattenburgerstraat te verminderen. Zo wordt er gebruik gemaakt van geluidsreducerend asfalt, wordt de oversteekbaarheid verbeterd en gaat het college aan de slag met fysieke maatregelen om het parkeren van touringcars op de Kattenburgerstraat tegen te gaan. Daarbij kijkt het college in eerste instantie of dat voldoende is om extra inzet op handhaving van naleving van het verbod overbodig te maken. Voor rechtmatig en efficiënt gebruik van touringcarhaltes in de stad zet de gemeente in op haltemanagement en mobiel toezicht. Het college zal uw raad op de hoogte houden van de vorderingen met betrekking tot de afhandeling van deze moties via de Nota’s van Uitgangspunten (NvU). De moties worden daarmee dus afgedaan via het traject van de NvU’s.

Lees hier de complete brief van B&W van 22 april.

Teken de petitie 'Amsterdam Autoluw NU: maximaal 30 km/u'

Op petities.nl is een petitie geplaatst, afkomstig van 40 bewonersorganisaties in en rond het Centrum waarin zij vragen om op en binnen de S100 (de ring Mauritskade-Stadhouderskade-Nassaukade) een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren.

Al heel wat bewoners van de Kattenburgerstraat en de Weesperstraat hebben deze petitie ondertekend. Deze petitie is ook van belang voor omwonenden van de Eilandenboulevard en de Cruquiuskade.

U kunt de petitie ondertekenen op https://autoluwnu.petities.nl/
Vul ook op autoluw.nu uw e-mailadres in voor de autoluw.nu nieuwsbrief.

Hieronder de tekst van de petitie.

Wij, inwoners van Amsterdam, constateren

  • NU veel minder autoverkeer en schonere lucht

  • het college wil met de 'Agenda Autoluw' alleen in rustige straten 30km/u invoeren, NU zijn plots heel veel straten rustig

  • snelheidsduivels scheuren NU in lege straten met motoren en auto's

  • de maximumsnelheid kan en moet NU goed omlaag

  • stoepen en fietspaden zijn NU al te krap door de anderhalvemeterregel. Meer ruimte is nodig om elkaar veilig te kunnen passeren.

  • grote steden in de EU nemen daarom NU maatregelen. Amsterdam doet niets.

  • bij maximaal 30km/u is er 25% minder doorgaand verkeer èn is de bereikbaarheid beter

  • maximaal 30km/u bespaart levens van voetgangers en fietsers vergeleken met 50km/u.

  • NU is de tijd om de toekomst van de stad te bepalen, niet straks (2025) of later (2040).

en verzoeken

  • begin NU met maximaal 30km/u op de s100 (Centrumring) en daarbinnen.

Fietsers hoeven niet meer om te rijden bij Namenmonument

Vanwege de bouw van het Namenmonument is het fietspad langs de Weesperstraat in zuidelijke richting al maanden afgesloten, zodat fietsers moesten omrijden via de Amstel. Verzoeken vanuit de buurt en van de Fietsersbond om een autorijbaan voor fietsers beschikbaar te stellen vonden geen gehoor. Maar nu het vanwege de Coronacrisis veel rustiger is geworden op de Weesperstraat, is toch een rijbaan vrijgemaakt , zodat fietserrs niet langer hoeven om te rijden.

Akkoord gemeente en Defensie over verdeling Marineterrein

Na jaren van onderhandeling is er nu een akkoord bereikt tussen gemeente en Defensie over de verdeling van het Marineterrein. Dat heeft wethouder Marineterrein Victor Everhardt bekend gemaakt in een brief aan de gemeenteraad. Volgens een bericht in Het Parool van vandaag, 17 maart 2020 komt het grootste deel van het Marineterrein in handen van de gemeente. Defensie behoudt een kleine basis op het Marineterrein, de stad mag de rest van het gebied bebouwen. Er ligt, na maanden ruzie, eindelijk een deal – wel ten koste van honderden woningen uit de oorspronkelijke plannen. Maar de oorspronkelijke claim van Defensie om circa 50 % van het terrein in bezit te houden is teruggebracht naar 10 %. De ‘compacte kazerne’, op de noordoosthoek van het terrein, biedt ruimte aan het dienstencentrum van Defensie, die bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor keuringen van militairen, en de afdeling die verantwoordelijk is voor campagnes en reclame. Ook is er plek voor een kleine post van de Marechaussee. Het grote sportveld, dat eigendom blijft van Defensie, wordt gedeeld tussen de nieuwe buurt en de krijgsmacht. Ook stemt Amsterdam ermee in dat helikopters tien dagen per jaar gebruik kunnen maken van het sportveld als landingslocatie.

Toch heeft Amsterdam een veer moeten laten. Van de oorspronkelijke woningbouwambitie van 1400 woningen blijven ongeveer 800 tot 900 woningen over. Ook is niet zeker of het gaat lukken de oude belofte gestand te doen om de helft van het terrein voor recreatie en groen beschikbaar te stellen.

Lees hier de reactie van Liesbeth Jansen, directeur Bureau Marineterrein.

In een Nota van Uitgangspunten, die eind dit jaar gereed moet zijn, worden alle afspraken uitgewerkt.

Terrassenplan Knowledgemile onder vuur

Bewoners konden tot 3 februari een zienswijze indienen op het concept Terrassenplan voor de Knowledgemile, die loopt van Amstelstation tot IJtunnel. Weesperplein en Weesperstraat maken er deel van uit. Zie ons eerdere bericht van 14 december en een kritische reactie op 18 februari.

De reacties zijn overwegend negatief. Bewoners vinden dat eerst een integrale visie op de Wibautas nodig is. Door nu alleen een terrassenplan te maken, worden vooral de ondernemers bediend. De bewonerscommissie Ceres en actiegroep Weesperwijs hebben samen met Wijkcentrum d’Oude Stadt een zienswijze ingediend. Bewoners van de Weesperstraat voeren nu nog steeds een juridische strijd tegen de gemeente omdat bij het begin van de Weesperstraat 24 bomen zijn gekapt om de bouw mogelijk te maken van het Holocaust Namen Monument. Daardoor verliest de buurt het enige plansoentje met bomen, groen en wat bankjes. Het is volkomen onduidelijk of en zo ja, waar beloofde compensatie met 50 jonge bomen plaats gaat vinden in de buurt. Het laatst overgebleven groene postzegelplantsoentje met bomen aan het eind van de straat voor Capital C, dreigt nu ook te worden onttrokken aan de openbare ruimte door het plan om hier een groot terras te bouwen, dat het hele plantsoentje overdekt. De volgorde moet dus andersom. Eerst een concreet plan voor vergroening en herinrichting van de Valkenburgerstraat en Weesperstraat, en dan een go met budget op de uitvoering. De belangrijkste doelstelling van Knowledge Mile Park is het realiseren van een grootschalig groene duurzame transitie, een groene stadsstraat. Begin dan daarmee en niet eerst met een aanpak van hooguit vijf terrassen in de Valkenburgerstraat resp. de Weesperstraat. Lees hier de complete zienswijze.

In de Nota van beantwoording van de gemeente worden alle bezwaren terzijde geschoven en wordt alleen verduidelijking toegezegd. Het Terrassenplan Knowledge Mile Park, de Nota van Beantwoording en het Concept Plan van Aanpak 2020 Knowledge Mile Park worden behandeld in stadsdeelcommissie Centrum op 24 maart 2020 vanaf 20.00 (Stadhuis Stopera, Amstel 1, commissie zaal). Deze vergadering is publiek toegankelijk. U kunt u hier meepraten over het terrassenplan en eventueel uw zienswijze toelichten.

Beleidskader 'Meer Ruimte voor de Voetganger' in inspraak t/m 31 maart

Niet alleen bij herinrichtingen moet de voetgangersruimte gewaarborgd zijn. Die waarborg moet er óók zijn als er bijvoorbeeld fietsparkeerruimte gezocht wordt, een terrasvergunning wordt aangevraagd, een plan wordt gemaakt om een reclamezuil te plaatsen of een winkel zijn waren wil uitstallen. Bij het vergunnen van objecten op het trottoir, zoals winkeluitstallingen en terrassen, gaat de gemeente daarom minimaal 2 meter vrije doorloopruimte hanteren.

Bij alle herinrichtingen van straten wordt voortaan uitgegaan van een absoluut minimum van 1,80 meter vrije doorloopruimte voor de voetganger. Gewenst is overal 2 meter en op drukke routes wordt méér ruimte voor de voetganger voorgeschreven. Dat is de ‘netto’ ruimte op het trottoir die gebruikt wordt om te lopen, dus ruimte waar geen objecten zoals terrassen, fietsenrekken, bomen of mupi’s staan.

Lees hier het volledige Beleidskader’ Ruimte voor de voetganger’ (PDF, 1,5 MB). U kunt inspreken t/m 31 maart via Beleid.openbareruimte@amsterdam.nl of per post naar Gemeente Amsterdam t.a.v. dhr de With, Postbus 95089, 1090 HB Amsterdam

Kritische reactie op Terrassenplan Knowledgemile

Quinten Niessen, actief in bewonersgroep 'Buurtdiamant' rond het Weesperplein, heeft een uitgebreide en gedegen reactie geschreven op het Terrassenplan voor de Knowledgemile, dat tot 3 februari ter visie heeft gelegen. Hij beperkt zich daarbij tot zijn directe omgeving: Weesperplein en Weesperstraat.
Een greep uit de vele vraag- en kritiekpunten:

  • In het terrassenplan wordt verwezen naar een catalogus van mogelijkheden, maar die is nergens te vinden op de gemeentelijke website. Alleen dat de standaard afmeting van een geveltuin 3,50 x 0,45 metre is, en dat na aanleg van de geveltuin 1,50 m stoep moet overblijven.

  • Er zijn geen normen aangegeven voor de hoogte van plantenbakken. Het gevaar dreigt dat ze als te hoge afscheiding van terrassen gaan dienen.

  • Twee meter doorloopruimte is te weinig. Op deze zeer brede stoepen moet meer doorloopruimte mogelijk blijven.

  • Toegepast op de vijf bestaande horecagelegenheden op het Weespoerplein en de Weesperstraat zijn de voorwaarden en regels onduidelijk. Bij de Cantahrell op het Weesperplein is de doorloopruimte nu maar 1.20 meter. Het terras van Café Noir staat op de hoek van de Valckeniersstraat constant 50 cm over de vloerpinnen heen. Er is daar en op veel andere plekken geen ruimte voor geveltuinen.

  • Er loopt een aparte vergunningprocedure op het Weesperplein om de bestaande groenstrook met terrasplanken te betimmeren voor een terras van Capital C. Dit zou integraal bekeken moeten worden in het kader van de vergroening van de Knowledgemile.

  • Horecaondernemers moeten precario betalen voor hun terras. Er zal geen ondernemer te vinden zijn die precario gaat betalen voor bakken op zijn terras; die kunnen dus uitsluitend buiten het terras komen.

De reactie eindigt met de roep om een integraal plan voor vergroening (waar terrassen deel van uit kunnen maken). Er is voor het Namenmonument nogal wat groen gesneuveld en er zal voor de plaatsing van het Monument van Erkentelijkheid op het Weesperplein nog groen verdwijnen. In het integrale plan kan de gemeente laten zien waar de vergroening daadwerkelijk gaat plaatsvinden en dan tevens alle andere functies een plek geven zoals laden en lossen, parkeren en fietsen stallen. Lees hier de complete zienswijze van Quinten Niessen op het terrassenplan.

Kattenburgerstraat vanaf 23 februari op de schop

Tussen eind februari en eind april wordt groot onderhoud uitgevoerd op de Kattenburgerstraat: nieuw stil asfalt op de hoofdrijbaan en nieuw asfalt op het fietspad aan de Marinezijde, wegversmalingen, vuilcontainers plaatsen, opschuiven en toegankelijk maken van de bushaltes en rainproof maken van de groenstrook langs de Marinemuur door ondergrondse kratjes. Parkeren en halteren van touringcars wordt onmogelijk gemaakt.

Dit gaat gepaard met wegafsluitingen en omleidingen van auto en bus. Alle parkeervakken zijn de gehele periode niet te gebruiken.
Vanaf 23 februari tot 17 april is de Kattenburgerstraat afgesloten voor verkeer vanaf de Piet Heinkade. De Dijksgracht blijft wel bereikbaar.

Van vrijdag 17 april t/m maandag 20 april is de Kattenburgerstraat volledig afgesloten voor al het autoverkeer wegens asfaltering (tenzij het regent).

De fietspaden zijn beurtelings aan een kant afgesloten. Dan is tweerichting fietsverkeer mogelijk over het andere fietspad.

Werkzaamheden trambaan bij Hortus in volle gang. Omleidingen t/m 13 maart

Van 27 januari t/m 13 maart zijn er omleidingen wegens vervanging van de tramsporen op de Plantage Middenlaan bij het Wertheimpark/ de Hortus. Het GVB vervangt de trambaan en het grasbed tussen de Nieuwe Herengracht en Plantage Parklaan. De kwaliteit van de trambaan en het grasbed voldoet niet meer om nog langer veilig en comfortabel te blijven rijden.

Op de kruising Plantage Parklaan en Plantage Middenlaan wordt de rijweg stad uit tussen 27 januari en 28 februari onderdeel van het werkterrein. In deze periode geldt voor deze rijrichting een omleiding. Vanaf 28 februari wordt het werkterrein verplaatst naar de Plantage Middenlaan. De kruising is vanaf 28 februari 17.00 uur weer open voor al het verkeer.

Omleidingsroute auto- en vrachtverkeer van 27 januari t/m 28 februari
Autoverkeer vanaf Plantage Parklaan richting Plantage Middenlaan wordt omgeleid via de Henri Polaklaan en Plantage Kerklaan. Vrachtverkeer vanaf Plantage Parklaan richting Plantage Middenlaan wordt omgeleid via de Weesperstraat en Wibautstraat. Plantage Parklaan zuidelijk van Plantage Middenlaan is tijdelijk doodlopend.

Omleidingsroute fietsers van 27 januari t/m 13 maart
Het fietspad aan park zijde (noordelijk) is gestremd. Fietsers worden over het voetpad gestuurd. Fietsers vanaf Plantage Parklaan richting Plantage Middenlaan worden omgeleid via Henri Polaklaan en Plantage Kerklaan. Fietsers vanaf Plantage Middenlaan richting Plantage Parklaan worden omgeleid via Plantage Kerklaan en Plantage Doklaan.

Kattenburgerstraat domineert gemeenteraadsdebat over de Agenda Autoluw

Op 23 en 24 januari vergaderde de gemeenteraad over de Agenda Autoluw. Het lot van de Kattenburgerstraat was een dominant onderwerp van gesprek bij alle partijen. Het ziet er nog niet naar uit dat de invoering van eenrichtingverkeer stad uit in de Oostertoegang (naast CS) van de baan is, maar besloten is dat nog niet. Eerst wordt een mogelijke verbreding van de Oostertoegang onderzocht of verlegging van het fietspad naar waar nu water is. De uitkomst wordt in april verwacht. Hoofdpunt in het debat was hoe het waterbedeffect - verplaatsing van verkeer naar andere straten zoals de Kattenburgerstraat - te voorkomen. De stemmen staakten bij een motie om binnen de ring A 10 een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren. Daarover wordt op 12 of 13 februari opnieuw gestemd. Een motie om dit te onderzoeken voor zo veel mogelijk wegen in de hele stad werd al wel aangenomen.

Een grote overwinning voor de Kattenburgers was dat een motie werd aangenomen om de Kattenburgerstraat af te waarderen van ‘Plusnet Corridor Auto’ naar ‘Plusnet Auto’ en na definitieve herinrichting naar ‘Hoofdnet Auto’, waarbij de snorfiets naar de rijbaan gaat, en zo mogelijk de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Andere aangenomen moties gingen over het weren van halterende en parkerende touringcars uit de Kattenburgerstraat en over het zo mogelijk opheffen van alle parkeerplaatsen in de Kattenburgerstraat. De wethouder kreeg bij motie de opdracht om met de Kattenburgers in gesprek te gaan over ideeen over andere maatregelen om tot minder autoverkeer te komen en over aanpassingen in de tijdelijke herinrichting en uitgangspunten voor de definitieve herinrichting.

Voor de Weesperstraat is van belang is dat een motie werd aangenomen om voor de pilot voor een knip in de Weesperstraat meer tijd uit te trekken, meer aandacht te besteden aancommunicatie vooraf en meting van de positieve resultaten en die mee te nemen in een Stedenbouwkundige Visie voor de Oostelijke Binnenstad.

Eilandenoverleg vraagt gemeenteraad extra verkeersoverlast Kattenburgerstraat te voorkomen

Op 16 januari 9:00 uur behandelt de gemeenteraadscommissie MLD-Verkeer de Agenda Autoluw in de commissiezaal van het Stadhuis (agendapunt 14).
Het Eilandenoverleg vraagt de commissieleden in een brief om niet akkoord te gaan met zwaardere verkeersbelasting van de Kattenburgerstraat (gevolg van invoering eenrichtingverkeer in de Oostertoegang). Dat kan door handhaving van tweerichting autoverkeer in de Oostertoegang, door meer knips in doorgaande wegen zoals de Weesperstraat of de IJtunnelroute en door het autoverkeer vanaf de Geldersekade niet te verbieden om rechtdoor naar de Oostertoegang te gaan 
Het Eilandenoverleg vindt dat eerst de toegezegde onderzoeken afgewacht moeten worden voordat  een beslissing wordt genomen: kentekenonderzoek, gebiedsuitwerking Oostelijke Binnenstad, kruispunttelingen en onderzoek verbreding Oostertoegang. Hoe die onderzoeken ook uitvallen, er zijn genoeg argumenten om de Kattenburgerstraat nu al af te waarderen van Pluscorridor Auto naar Hoofdnet Auto en tegelijkertijd de snorscooters van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen.

Lees hier de complete brief van het Eilandenoverleg.

Zondag 12 januari 14:00 uur nieuwe protestactie Kattenburgerstraat

Met twee succesvolle acties hebben de Kattenburgers laten zien dat de plannen om 30 % extra autoverkeer door de Kattenburgerstraat te leiden onacceptabel zijn. Kattenburg moet niet het afvoerputje zijn voor lawaai en vervuiling.

De eerdere acties hebben nu al effect: veel politieke partijen steunen de Kattenburgers en werken achter de schermen aan oplossingen. Ook de rest van de stad besteedt alle aandacht aan hun strijd, zie onder meer Het Parool, De Telegraaf, AT5 en Pauw.

Het gaat de goede kant op… maar nog niets is beslist. Dit is hét moment van de waarheid. Iedereen is daarom keihard nodig voor deze derde – en hopelijk ook laatste – actie! De gemeenteraad beslist op 23 januari over de toekomst van Kattenburg. Een week eerder - op 16 januari 9:00 uur - vergadert de raadscommissie MLD-Verkeer en op 13 januari bepalen fracties daarvoor hun standpunten. Het actiecomité heeft de actie daarom een week vervroegd naar 12 januari, zodat ze nog één keer precies op het juiste moment druk kunnen uitoefenen op de lokale politiek.

Programma zondag 12 januari:

  • 14:00 Verzamelen onder De Poort (Kattenburgerkruisstraat)

  • 14:30 Protestmars door de Kattenburgerstraat

  • 15:15 Vervolg bij de Kattenburgerkruisstraat

  • 16:00 Einde

Het actiecomité heeft veel media uitgenodigd en ook alle raadsleden In de flyer vragen ze: “Praat met ze en leg hen uit wat de overlast voor ons betekent. Neem verder al je buren mee en natuurlijk weer iets waarmee je flink lawaai kunt maken!”.

Lees hier de complete flyer en hier de achtergrond van de acties..

Gemeente trekt € 12 miljoen extra uit voor jongerenwerk

Wethouder Simone Kukenheim heeft op 19 december 2019 een brief naar de gemeenteraad gestuurd waarin een extra financiele impuls van 12 miljoen in het jongerenwerk wordt aangekondigd. Dat kan interessant zijn voor het jongerenwerk op de Oostelijke Eilanden. Met het programma Positief Perspectiel- weerbaar opgroeien in Amsterdam verstevigt het College het jongerenwerk en de begeleiding van en hulp aan jongeren en hun ouders, zodat zij weerbaarder worden tegen allerlei verleidingen en in staat zijn een positieve toekomst op te bouwen en zodat we voorkomen dat zij 'onderuit glijden' voordat ze volwassen zijn. Daarbij trekt het College nadrukkelijk samen op met de jongerenwerkorganisaties in de stad. De jongerenwerkorganisaties - waaronder DOCK en Streetcornerwork - hebben gezamenlijk hun prioriteiten gebundeld in een ontwikkelagenda 'Sterk en toegankelijk jongerenwerk en straathoekwerk in Amsterdam', die als bijlage bij de raadsbrief is gevoegd. De prioriteiten van het jongerenwerk zijn in dit beleidskader opgenomen. Uitgangspunt is om de beschikbare middelen daar in te zetten waar de opgaven het grootst zijn.

In het opstellen van de uitvoeringsplannen per gebied werken centrale stad, stadsdelen en jongerenwerkorganisaties gezamenlijk uit wat de prioriteiten per jaar zijn.

Het jongerenwerk heeft niet in alle buurten voldoende capaciteit en er zijn er niet overal voldoende locaties. Sommige locaties zijn niet aantrekkelijk genoeg voor jongeren. Niet alle jongeren die begeleiding nodig hebben worden bereikt in de buurt. Deze jongeren komen wel op scholen, maar daar hebben we nog nauwelijks jongerenwerkers. Er is nog te weinig samenwerking tussen jongerenwerk en jeugdhulp. Er bestaat een te harde knip tussen veldwerk en jongerenwerk in buurtcentra. Er bestaan te verschillende opdrachten voor bijvoorbeeld sportbuurtwerk en jongerenwerk, waardoor aansluiting ontbreekt. De sterke jongerenwerkprogramma's die we hebben komen niet altijd ten goede aan de buurten of jongeren die dat het hardste nodig hebben. En er zijn te veel tijdelijke projecten waardoor hulp niet duurzaam is en professionals die vertrouwen hebben gewonnen, uit buurten verdwijnen. Kortom: het is nodig dat jongerenwerk, jeugdhulp, scholen en jeugdvoorzieningen met een gezamenlijke opdracht die samenwerking mogelijk maakt, de handen ineen slaan.

Goed nieuws over goedkoper parkeren voor bezoekers van bewoners in postcodegebied 1018

Goed nieuws voor bewoners van postcodegebied 1018 die hun bezoekers graag goedkoper willen laten parkeren. Op 19 december is de gemeenteraad akkkoord gegaan met de nieuwe bezoekersregeling, waarbij bezoek vanaf 1 januari 2020 met 35% korting kan parkeren, voor maximaal 120 uur per kwartaal. Dat geldt per adres.
Op de Eilanden en Kadijken komt dit overeen met per maand een parkeerwaarde van 40 uur * 1,50 korting = 60 euro. Voor die regeling moet je wel een vergunning aanvragen, dat kan nu al.

Daarnaast bestond de kraskaart al, een soortgelijke regeling voor 65plus-ers: voor de visite 120 uur per kwartaal met 50% korting. Dat is dus per maand een parkeertegoed van 40 * 2,25 = 90 euro. Dit is zelfs per persoon, niet per adres. Alle informatie is hier te vinden.

U kunt de parkeervergunning voor bezoekers op drie manieren aanvragen: online, schriftelijk of aan de balie van een Stadsloket. Online: Bezoekersvergunning aanvragen
Schriftelijk:
Gebruik het aanvraagformulier bezoekersvergunning. Stuur het ingevulde aanvraagformulier met een kopie van uw geldige identiteitsbewijs naar Gemeente Amsterdam Parkeerdiensten, Postbus 2727, 1000 CS Amsterdam. U krijgt schriftelijk bericht.
Stadsloket: Ga naar een Stadsloket naar keuze en neem uw geldige identiteitsbewijs mee.

U krijgt binnen 10 werkdagen bericht over de toekenning van uw bezoekersvergunning. U ontvangt uw meld- en pincode binnen 10 werkdagen nadat uw vergunning is ingegaan. Met deze codes kunt u gebruik maken van uw vergunning. Hebt u de vergunning schriftelijk of bij het Stadsloket aangevraagd? Dan krijgt u de meld- en pincode in 2 aparte brieven. Hebt u de vergunning online aangevraagd? Dan ontvangt u de meldcode per e-mail en de pincode per sms.