Weesperbuurt

Trek Raaigras (grasaren) eruit!

Het schiet weer overal op langs stoepranden en gevels: Raaigras. Het ziet er grappig uit, maar wist je dat het gevaarlijk kan zijn voor je hond of kat? De grasaren hebben een geweldig vermogen zich vast te haken en vervolgens omhoog te klimmen. Niet zo fijn als ze hun weg omhoog werken in hondenoren of kattenneuzen. Maar ook kunnen ze zich in honden en katten pootjes dringen. Je dier kan daardoor bij de dierenarts belanden. Trek de grasaren daarom bij jou in de straat uit de grond!

De Werkgroep Groen Oostelijke Eilanden heeft de gemeente gevraagd om haast te maken met de verwijdering van het Raaigras. Binnen enkele weken zullen de zaden zich verspreiden, zodat er steeds meer Raaigras zal komen. Het is dus belangrijk om het Raaigras nu zo snel mogelijk te verwijderen.

Walter Susskindbrug 6 tot 12 mei afgesloten voor fietsers en voetgangers

De Walter Süskindbrug over de Nieuwe Herengracht bij de Amstel is deels in slechte staat en wordt opgeknapt. In 2019 is de brug afgesloten voor auto’s en vrachtverkeer.

Van 6 tot 12 mei is de brug daarom dicht. De vier houten palen waaraan het draaiende deel van de brug vastzit, zijn er slecht aan toe. Drie houten palen (hameistijlen) zijn opgeknapt, de laatste paal wordt nu verstevigd. Daarna is de brug weer helemaal veilig.

Omlopen en omfietsen

Tijdens de werkzaamheden aan de brug, worden fietsers en voetgangers omgeleid.

  • Voetgangers: via de Nieuwe Herengracht en de M.S. Vaz Diasbrug in de Weesperstraat.

  • Fietsers vanaf theater Carré: via de Magere Brug, Amstel en de Blauwbrug.

  • Fietsers vanaf het stadhuis: via de Blauwbrug, Amstel en de Magere Brug.

De brug is in deze periode ook gestremd voor de beroepsvaart.

Oproep voor bijdragen aan dossierpagina over struikelstenen in 1018

Lopend door onze buurt zie je hier en daar in de stoep verzonken ‘struikelstenen’ liggen die herinneren aan de slachtoffers van het nationaalsocialisme. De informatie op de messing plaatjes is summier: naam, geboortedatum, wanneer en waar diegene is vermoord.

Vandaag is op deze website een nieuw dossier ‘struikelstenen-in-1018’ geopend. Zie : https://www.buurtorganisatie1018.nl/struikelstenen-in-1018. Daarin willen we aan de summiere gegevens die op de stenen staan achtergrondinformatie toevoegen om zo een beter beeld van deze mensen te krijgen. Nu kunt u hier alleen nog lezen over de twaalf struikelstenen die liggen voor Nieuwe Prinsengracht 18. We willen dit dossier graag uitbreiden met informatie over veel meer struikelstenen.

Heeft u informatie over andere struikelstenen in 1018? Wilt u die dan met een foto van de struikelsteen sturen naar helena@helenavanessen.nl.

Teken de petitie 'Amsterdam Autoluw NU: maximaal 30 km/u'

Op petities.nl is een petitie geplaatst, afkomstig van 40 bewonersorganisaties in en rond het Centrum waarin zij vragen om op en binnen de S100 (de ring Mauritskade-Stadhouderskade-Nassaukade) een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren.

Al heel wat bewoners van de Kattenburgerstraat en de Weesperstraat hebben deze petitie ondertekend. Deze petitie is ook van belang voor omwonenden van de Eilandenboulevard en de Cruquiuskade.

U kunt de petitie ondertekenen op https://autoluwnu.petities.nl/
Vul ook op autoluw.nu uw e-mailadres in voor de autoluw.nu nieuwsbrief.

Hieronder de tekst van de petitie.

Wij, inwoners van Amsterdam, constateren

  • NU veel minder autoverkeer en schonere lucht

  • het college wil met de 'Agenda Autoluw' alleen in rustige straten 30km/u invoeren, NU zijn plots heel veel straten rustig

  • snelheidsduivels scheuren NU in lege straten met motoren en auto's

  • de maximumsnelheid kan en moet NU goed omlaag

  • stoepen en fietspaden zijn NU al te krap door de anderhalvemeterregel. Meer ruimte is nodig om elkaar veilig te kunnen passeren.

  • grote steden in de EU nemen daarom NU maatregelen. Amsterdam doet niets.

  • bij maximaal 30km/u is er 25% minder doorgaand verkeer èn is de bereikbaarheid beter

  • maximaal 30km/u bespaart levens van voetgangers en fietsers vergeleken met 50km/u.

  • NU is de tijd om de toekomst van de stad te bepalen, niet straks (2025) of later (2040).

en verzoeken

  • begin NU met maximaal 30km/u op de s100 (Centrumring) en daarbinnen.

Fietsers hoeven niet meer om te rijden bij Namenmonument

Vanwege de bouw van het Namenmonument is het fietspad langs de Weesperstraat in zuidelijke richting al maanden afgesloten, zodat fietsers moesten omrijden via de Amstel. Verzoeken vanuit de buurt en van de Fietsersbond om een autorijbaan voor fietsers beschikbaar te stellen vonden geen gehoor. Maar nu het vanwege de Coronacrisis veel rustiger is geworden op de Weesperstraat, is toch een rijbaan vrijgemaakt , zodat fietserrs niet langer hoeven om te rijden.

Terrassenplan Knowledgemile onder vuur

Bewoners konden tot 3 februari een zienswijze indienen op het concept Terrassenplan voor de Knowledgemile, die loopt van Amstelstation tot IJtunnel. Weesperplein en Weesperstraat maken er deel van uit. Zie ons eerdere bericht van 14 december en een kritische reactie op 18 februari.

De reacties zijn overwegend negatief. Bewoners vinden dat eerst een integrale visie op de Wibautas nodig is. Door nu alleen een terrassenplan te maken, worden vooral de ondernemers bediend. De bewonerscommissie Ceres en actiegroep Weesperwijs hebben samen met Wijkcentrum d’Oude Stadt een zienswijze ingediend. Bewoners van de Weesperstraat voeren nu nog steeds een juridische strijd tegen de gemeente omdat bij het begin van de Weesperstraat 24 bomen zijn gekapt om de bouw mogelijk te maken van het Holocaust Namen Monument. Daardoor verliest de buurt het enige plansoentje met bomen, groen en wat bankjes. Het is volkomen onduidelijk of en zo ja, waar beloofde compensatie met 50 jonge bomen plaats gaat vinden in de buurt. Het laatst overgebleven groene postzegelplantsoentje met bomen aan het eind van de straat voor Capital C, dreigt nu ook te worden onttrokken aan de openbare ruimte door het plan om hier een groot terras te bouwen, dat het hele plantsoentje overdekt. De volgorde moet dus andersom. Eerst een concreet plan voor vergroening en herinrichting van de Valkenburgerstraat en Weesperstraat, en dan een go met budget op de uitvoering. De belangrijkste doelstelling van Knowledge Mile Park is het realiseren van een grootschalig groene duurzame transitie, een groene stadsstraat. Begin dan daarmee en niet eerst met een aanpak van hooguit vijf terrassen in de Valkenburgerstraat resp. de Weesperstraat. Lees hier de complete zienswijze.

In de Nota van beantwoording van de gemeente worden alle bezwaren terzijde geschoven en wordt alleen verduidelijking toegezegd. Het Terrassenplan Knowledge Mile Park, de Nota van Beantwoording en het Concept Plan van Aanpak 2020 Knowledge Mile Park worden behandeld in stadsdeelcommissie Centrum op 24 maart 2020 vanaf 20.00 (Stadhuis Stopera, Amstel 1, commissie zaal). Deze vergadering is publiek toegankelijk. U kunt u hier meepraten over het terrassenplan en eventueel uw zienswijze toelichten.

Jaarverslag 2019 van Buurtorganisatie 1018 meldt ook activiteiten van 16 bewonersgroepen

Het gaat goed met Buurtorganisatie 1018. De belangstelling voor de berichtgeving op de website groeit nog steeds, mede onder invloed van het grotere aantal nieuwsberichten (+50 %). Opvallend is vooral dat het aantal abonnees op de gratis maandelijkse nieuwsbrief met bijna 80 % groeide van 480 naar 859. (Abonneren kan hier)
De netwerkbijeenkomst/zomerborrel en de nieuwjaarsreceptie in de Oosterkerk werden goed bezocht en hoog gewaardeerd.
Twee keer kon BO 1018 als rechtspersoon optreden voor bewonersgroepen en twee keer faciliteerde BO 1018 een crowdfundingsactie voor buurtgroepen.
Buurtorganisatie 1018 blijft een actieve rol spelen als het gaat om de gemeentelijke omgang met bewonersparticipatie en bewonersinitiatieven.

Het tweede deel van het jaarverslag bevat een globale weergave van de activiteiten van zestien actieve groepen in postcodegebied 1018. Het laat de context zien waarin Buurtorganisatie 1018 werkzaam is.

Lees hier het complete jaarverslag 2019.

Korte enquete UvA gericht op betere verbinding Roetserseilandcampus en buurt

Twee studenten van de UvAdoen mede op verzoek van de gemeentelijke gebiedsmakelaar een (studie) onderzoek: hoe buurtbewoners beter kunnen worden betrokken bij de campus Roeterseiland, want het moet geen op zichzelf staand eiland bljiven. Zij verzoeken bewoners van de Plantage en Weesperbuurt een enquête in te vullen, zodat zij zich een beeld kunnen vormen van de buurt en wat de buurtbewoners van het Roeterseiland vinden. De enquête (zeven korte vragen) is te vinden op: https://forms.gle/ke8ghCnUB6TRBG2v6

Kritische reactie op Terrassenplan Knowledgemile

Quinten Niessen, actief in bewonersgroep 'Buurtdiamant' rond het Weesperplein, heeft een uitgebreide en gedegen reactie geschreven op het Terrassenplan voor de Knowledgemile, dat tot 3 februari ter visie heeft gelegen. Hij beperkt zich daarbij tot zijn directe omgeving: Weesperplein en Weesperstraat.
Een greep uit de vele vraag- en kritiekpunten:

  • In het terrassenplan wordt verwezen naar een catalogus van mogelijkheden, maar die is nergens te vinden op de gemeentelijke website. Alleen dat de standaard afmeting van een geveltuin 3,50 x 0,45 metre is, en dat na aanleg van de geveltuin 1,50 m stoep moet overblijven.

  • Er zijn geen normen aangegeven voor de hoogte van plantenbakken. Het gevaar dreigt dat ze als te hoge afscheiding van terrassen gaan dienen.

  • Twee meter doorloopruimte is te weinig. Op deze zeer brede stoepen moet meer doorloopruimte mogelijk blijven.

  • Toegepast op de vijf bestaande horecagelegenheden op het Weespoerplein en de Weesperstraat zijn de voorwaarden en regels onduidelijk. Bij de Cantahrell op het Weesperplein is de doorloopruimte nu maar 1.20 meter. Het terras van Café Noir staat op de hoek van de Valckeniersstraat constant 50 cm over de vloerpinnen heen. Er is daar en op veel andere plekken geen ruimte voor geveltuinen.

  • Er loopt een aparte vergunningprocedure op het Weesperplein om de bestaande groenstrook met terrasplanken te betimmeren voor een terras van Capital C. Dit zou integraal bekeken moeten worden in het kader van de vergroening van de Knowledgemile.

  • Horecaondernemers moeten precario betalen voor hun terras. Er zal geen ondernemer te vinden zijn die precario gaat betalen voor bakken op zijn terras; die kunnen dus uitsluitend buiten het terras komen.

De reactie eindigt met de roep om een integraal plan voor vergroening (waar terrassen deel van uit kunnen maken). Er is voor het Namenmonument nogal wat groen gesneuveld en er zal voor de plaatsing van het Monument van Erkentelijkheid op het Weesperplein nog groen verdwijnen. In het integrale plan kan de gemeente laten zien waar de vergroening daadwerkelijk gaat plaatsvinden en dan tevens alle andere functies een plek geven zoals laden en lossen, parkeren en fietsen stallen. Lees hier de complete zienswijze van Quinten Niessen op het terrassenplan.

Buurtdiamant bijna drie jaar actief rond CapitalC, Weesperplein

Buurtbewoners rond Capital C, de voormalige Diamantbeurs aan het Weesperplein, hebben zich drie jaar geleden verenigd bij het begin van de verbouwing van de Diamantbeurs en hebben overlegd met CapitalC om de overlast van de bouw, die af en toe behoorlijk groot was, te beperken. Met wisselend resultaat.

Inmiddels is de Buurtdiamant gegroeid tot een groep van 13 actieve buurtbewoners. ze zijn blij dat de verbouwing nu nagenoeg is afgerond. CapitalC is nu ook wel actiever in het benaderen van de Buurtdiamant en reageert over het algemeen heel adequaat en attent op overlastklachten. Maar het gebruik van het gebouw blijkt toch meer overlast op te leveren dan vooraf gedacht. Lichtoverlast van de koepel, waar de verlichting vaak nachtenlang aan blijft staan. Tegen lawaaioverlast van de koepel. heeft CapitalC maatregelen genomen, maar hoe dat in de zomer werkt, is nog afwachten.… Het laden en lossen van horecavoorraad, feestattributen en catering met vrachtwagens op de Nieuwe Achtergracht levert veel lawaai op, vaak na 24.00 ’s nachts. En muziek en dreunoverlast tot diep in de nacht van Stan&Co, vooral voor de directe buren van de Brandweerkazerne.
Tot voor kort stond er ook een noodaggregaat in de parkeergarage pal tegen de niet geïsoleerde zijmuur, waardoor de Brandweerkazerneburen last hadden van gebrom en stankoverlast van niet gereinigde dieseluitlaatgassen die gewoon op kniehoogte uit het gebouw kwam. Dit aggregaat is stilgelegd door de gemeente.

Stan&Co en CapitalC hebben ongeveer een half jaar geleden een informatie-avond gehouden over hun voornemen om de groenstrook vóór CapitalC van groen om te vormen tot een houten terras in een soort trapvorm voor het café. De Buurtdiamant bemoeit zich hier ook uitgebreid mee, omdat ze vinden dat het niet de bedoeling is om groen op te offeren voor een terras voor horeca. Het stadsdeel lijkt hier geen probleem mee te hebben, dus hier werkt de Buurtdiamant ook hard aan om hen te overtuigen dat groen echt veel belangrijker is.

Inmiddels is de Buurtdiamant ook al wel breder actief. Onder andere ook op het conceptterrassenplan van de doorgaande verkeersas Valkenburgerstraat, Weesperstraat, Weesperplein, Wibautstraat waar de gemeente onder het mom van vergroening grote terrassen wil toestaan voor de horeca-ondernemingen. Als je meer wilt weten over de Buurtdiamant kan je mailen met buurtdiamantcapitalc@gmail.com

Elk woensdag 11:00 - 12:00 uur Buurtspreekuur Plantage en Weesperbuurt in café Eik en Linde

Elke woensdag 11:00-12:00 uur Buurtspreekuur Plantage en Weesperbuurt in Café Eik en Linde, Plantage Middenlaan 22a. Open inloop voor bewonersen werkers om wensen, ideeen en zorgen over de leefbaarheid, openbare ruimte en bouwinitiatieven te delen. Met een kop koffie of thee erbij.

Contactpersoon: Michel van Wijk mbvanwijk@live.nl 06-52008854

Inspraak herinrichting Nieuwe Kerkstraat t/m 24 maart

De Nieuwe Kerkstraat tussen Magere Brug en Weesperstraat wordt opnieuw ingericht. In overleg met buurtbewoners en ondernemers is een plan gemaakt dat nu in de inspraak wordt gebracht.

Op maandag 10 februari 19:30 uur is er een inspraakbijeenkomst in FLEX, Kerkstraat 427 (dus aan de overkant van de Amstel).

De rijweg wordt 3.60 m breed en uitgevoerd in klinkers.
Het aantal parkeerplaatsen op straat vermindert van 33 naar 18. Er komen extra parkeerplekken voor bewoners in de ondergrondse garage aan de Nieuwe Prinsengracht. De gemeente gaat ook minder parkeervergunningen uitgeven. De parkeerplaatsen die vrijkomen bieden ruimte voor fietsrekken, openbare boombakken en laad- en losvakken. Aan de uiteinden van de straat komen ondergrondse afvalcontainers. De amsterdammertjes (paaltjes) gaan plaatsmaken voor een trottoirband en bewoners en ondernemers kunnen een geveltuin aanvragen.

Stuur uw zienswijze uiterlijk 24 maart via e-mail naar: nieuwekerkstraat@amsterdam.nl

Download hier het ontwerp.

Goed nieuws over goedkoper parkeren voor bezoekers van bewoners in postcodegebied 1018

Goed nieuws voor bewoners van postcodegebied 1018 die hun bezoekers graag goedkoper willen laten parkeren. Op 19 december is de gemeenteraad akkkoord gegaan met de nieuwe bezoekersregeling, waarbij bezoek vanaf 1 januari 2020 met 35% korting kan parkeren, voor maximaal 120 uur per kwartaal. Dat geldt per adres.
Op de Eilanden en Kadijken komt dit overeen met per maand een parkeerwaarde van 40 uur * 1,50 korting = 60 euro. Voor die regeling moet je wel een vergunning aanvragen, dat kan nu al.

Daarnaast bestond de kraskaart al, een soortgelijke regeling voor 65plus-ers: voor de visite 120 uur per kwartaal met 50% korting. Dat is dus per maand een parkeertegoed van 40 * 2,25 = 90 euro. Dit is zelfs per persoon, niet per adres. Alle informatie is hier te vinden.

U kunt de parkeervergunning voor bezoekers op drie manieren aanvragen: online, schriftelijk of aan de balie van een Stadsloket. Online: Bezoekersvergunning aanvragen
Schriftelijk:
Gebruik het aanvraagformulier bezoekersvergunning. Stuur het ingevulde aanvraagformulier met een kopie van uw geldige identiteitsbewijs naar Gemeente Amsterdam Parkeerdiensten, Postbus 2727, 1000 CS Amsterdam. U krijgt schriftelijk bericht.
Stadsloket: Ga naar een Stadsloket naar keuze en neem uw geldige identiteitsbewijs mee.

U krijgt binnen 10 werkdagen bericht over de toekenning van uw bezoekersvergunning. U ontvangt uw meld- en pincode binnen 10 werkdagen nadat uw vergunning is ingegaan. Met deze codes kunt u gebruik maken van uw vergunning. Hebt u de vergunning schriftelijk of bij het Stadsloket aangevraagd? Dan krijgt u de meld- en pincode in 2 aparte brieven. Hebt u de vergunning online aangevraagd? Dan ontvangt u de meldcode per e-mail en de pincode per sms.

Green Mile Park: groene terrassen langs Weesperstraat-Wibautstraat

Een terrassenplan voor Knowledge Mile Park (tussen Amstelstation en IJtunnel) biedt ondernemers de mogelijkheid om groen toe te voegen aan hun terras. Om vergroening op een terras te realiseren zijn uitzonderingen gewenst op het huidige terrassenbeleid van stadsdeel Centrum en Oost. De wijzigingen staan in het terrassenplan Knowledge Mile Park. Concreet betekent dit dat horecaondernemers in het Knowledge Mile Park-gebied het terras maximaal 3 meter, gemeten van de gevel af, kunnen plaatsen om het aanleggen van een geveltuin mogelijk te maken. Daarnaast wordt het mogelijk om groenobjecten, zoals bloem- en/of plantenbakken toe te voegen in de bestaande terrasafmetingen en maximaal 1 meter buiten de terrasafmeting van de horecaondernemers. De groenobjecten zijn niet onderhevig aan de opruimplicht in het winterseizoen.

Lees of download hier het terrassenplan. Tot 3 februari kunt u zienswijzen indienen op dit terrassenplan via info@knowledgemilepark.nl .Zie ook de webpagina.De planning is om het terrassenplan Knowledge Mile Park in het eerste kwartaal van 2020 definitief te maken.

In memoriam Peter Anink, voorzitter Stichting Tussen Amstel en Artis (STAA)

door Erik Hardeman

“Aan Erik en Marlies,
Jullie zijn op 11 september welkom bij mij thuis om over de Stichting Tussen Amstel en Artis als buurtorganisatie van de Plantage Weesperbuurt te praten. Afscheid nemen valt mij zwaar. Wel heb ik bij het opruimen nog dossiers gevonden die voor jullie werk van belang kunnen zijn. Je kan die tassen meenemen. Niets hoeft terug”.

Het was gebruikelijk dat Peter Anink ons telkens een paar dagen voor de maandelijkse bestuursvergadering van de Stichting Tussen Amstel en Artis (STAA) per mail een uitnodiging stuurde. Maar de toon was deze keer anders, en toen we die woensdag aanschoven aan de tafel in zijn woonkamer, waar de koffie en de koekjes zoals gebruikelijk al klaar stonden, lag daar tot onze verrassing een agenda met als voornaamste agendapunt: Opheffen STAA. Het moet niet gemakkelijk voor hem zijn geweest om dat besluit te nemen, want STAA en het werk in de buurt betekenden veel voor hem. Maar de ongeneeslijke ziekte die eerder dat jaar bij hem was vastgesteld, maakte het hem fysiek onmogelijk om nog door te gaan. En Peter was zozeer de verpersoonlijking van STAA dat verder gaan zonder hem geen optie was. Donderdag 28 november overleed Peter Anink, 83 jaar oud.

Amsterdam Lightfestival 28 november t/m 18 januari in postcodegebied 1018

De wandel- en vaarroute van het Amsterdam Light Festival gaat van 28 november t/m 19 januari over Oosterdok, Oudeschans, Amstel, Nieuwe Keizersgracht, Plantage Muidergracht en Entrepotdok.

De 53 dagen durende tentoonstelling bestaat uit ca. 20 kunstwerken en 5 stadsverhalen. Dagelijks zullen de lichtkunstwerken van 17:00 - 23:00 uur verlicht zijn, met als enige uitzondering Oudejaarsavond, dan van 17:00 - 20:00 uur. Lees hier alles over de kunstwerken en de kunstenaars.

De tentoonstelling is vanaf het water te bewonderen op eigen gelegenheid of door een tour te boeken bij één van de partners van het festival.

Plantage Weesperbuurt Overleg presenteert wensenlijst aan stadsdeel Centrum

Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) heeft op 18 november zijn wensenlijst aangeboden aan het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum. Op 19 november heeft het PWO aan de Stadsdeelcommissie Centrum gevraagd om het DB te adviseren om voortaan elk jaar de gelegenheid te bieden om met een wensenlijst te komen op een dusdanig moment dat deze wensen nog van invloed kunnen zijn op begroting en beleid. Eerder heeft het Eilandenoverleg per brief een gelijkluidend verzoek ingediend.

De achtergrond hiervan is dat het jaarlijkse Gebiedsplan Centrum-Oost door het terugbrengen tot zes focusprojecten dusdanig uitgekleed is, dat dit als kapstok voor het inbrengen van bewonerswensen niet geschikt meer is.

Enkele punten uit de wensenlijst van het PWO:

  • Opknapbeurt voor de fietspaden langs de Plantage Middenlaan

  • Maatregelen tegengaan drugsgebruik, drugsoverlast en alcoholgebruik in de openbare ruimte

  • Plaatsen van zelfpersende afvalbakken

  • Plaatsing van openbare toiletten

  • Faciliteren buurtspreekuur

  • Inzet buurtconcierge

Lees hier de complete wensenlijst van het PWO.

Nog meer gratis bezems

Bewoners en ondernemers in stadsdeel Centrum kunnen weer een gratis bezem ophalen. De uitgiftepunten in 1018 zijn:

  • De Witte Boei, Kleine Wittenburgerstraat 201

  • UvA, REC gebouw A, rode service balie, Nieuwe Achtergracht 166

  • SOOP, Nieuwe Kerkstraat 124

  • Carré (achterzijde), Onbekendegracht 2-4

  • Gemeentekantoor, Voormalige Stadstimmertuin 4

  • Oracle, Nieuwevaart 5

De actie 'Voor een schone buurt' ging eind september van start met duizend bezems. De bezem-actie is een initiatief van bewoner Michel van Wijk, die een plan indiende en budget kreeg van de stadsdeelcommissie. De vraag was groter dan verwacht: half oktober waren alle bezems op. Daarom is er een nieuwe voorraad besteld, die inmiddels klaar staat bij de uitgiftepunten. Met de bezems kunnen bewoners en ondernemers hun eigen stoepje schoonvegen. Per persoon wordt één bezem afgegeven. Aan de ontvangst van een bezem zit geen verplichting vast.

Uitkomsten Buurtenquete 2019 Centrum Oost

1079 bewoners en 140 ondernemers hebben de buurtenquete Centrum-Oost van het stadsdeel ingevuld. Daarvan 114 bewoners van de Oostelijke Eilanden, 78 van de Kadijken, 116 van de Plantagebuurt en 119 van de Weesperbuurt. De meeste respondenten zijn geworven via de Facebookcampagne (873) en een mailing van het stadsdeel (457). Relatief veel hoger opgeleiden, 50-65-jarigen, en mensen van Nederlandse herkomst doen mee..

De tevredenheid met de eigen buurt is nergens zo hoog als op de Oostelijke Eilanden: rapportcijfer 7,6. Voor Weesperbuurt/Plantage is dat niet veel minder: 7,5, maar de verwachting voor de toekomstige ontwikkeling is daar minder positief: 6,4. Het meest verbeterd: heringerichte straten (Sarphatistraat, Amstel-oostzijde, Eilandenboulevard) en verkeersoverlast.. Op de Oostelijke Eilanden wordt ook ’groen’ veel genoemd. Toch wordt verkeersoverlast het meest genoemd als probleem dat de gemeente als eerste zou moeten aanpakken. De Weesperstraat en de Kattenburgerstraat springen eruit.
Het veiligheidsgevoel scoort hoog in onze buurten en is het laagst in de grachtengordel-zuid.. Op de Oostelijke Eilanden heeft 69 % minstens één van de extra veiligheidsmaatregelen na de schietpartijene opgemerkt, met name het cameratoezicht en de straatcoaches. Volgens 22 % hebben de maatregelen geen effect, volgens 20 % wel en volgens 51 % enigszins.
Overlast is er in de Weesperbuurt/Plantage meer dan op de Oostelijke Eilanden. In beide gebieden scoren bouwoverlast, (feest)botenoverlast en geparkeerde fietsen/scooters het hoogst.

In de Weesperbuurt/Plantage ervaart 59 % overlast van verhuur van woningen aan toeristen en op de Oostelijke Eilanden/Kadijken 43 %. Andere belangrijke bronnen van overlast zijn zwerfafval en verkeerd aangeboden afval. Van de ondernemers is een meerderheid bereid om samen één inzamelaar te kiezen voor hun bedrijfsafval.

Op de vraag of men een Leefstraat leuk vindt (maximaal 30 dagen geen autoparkeren, maar ander gebruik) antwoordt een derde positief en voor een ander derde hangt het af van de activiteiten.

In de Plantage en Weesperbuurt antwoordt 70 % positief op de vraag of zij de maximumsnelheid op de Plantage Middenlaan en de Roetersstraat willen verlagen naar 30 km/u en 78 % is voor meer groen door middel van opheffen van parkeerplaatsen en invoering eenrichtingverkeer.
In heel Centrum Oost zijn veel klachten over te weinig loopruimte bij terrassen; op de Oostelijke Eilanden het minst.

Van de bewoners van de Oostelijke Eilanden zegt 29 % behoefte te hebben aan een plek voor buurtactiviteiten zoals een buurtkamer, bibliotheek, expositieruimte of andere publieke ruimte.

Op de Oostelijke Eilanden wil 43 % meedenken over ontwikkelingen in de buurt en in de Plantage/Weesperbuurt 57 %. In onze beide buurten wordt Buurtkrant 1018 door 63 % van de bewoners gelezen.

Het aandeel bewoners met verhuisplannen is in onze beide buurten relatief laag, ca. 15 %. Leeftijd, drukte/overlast en veranderde gezinssamenstelling zijn de voornaamste verhuisredenen.

Lees hier het volledige enqueteverslag Centrum Oost

Omleiding fietsverkeer Weesperstraat wegens bouw Namenmonument leidt tot klachten

Op 31 oktober organiseerde de gemeente een informatieavond over de omleidng voor fietsers en voetgangers tijdens de bouw van het Holocaust Namenmonument aan de Weesperstraat. Fietspad en trottoir voor het bouwterrein worden afgesloten. Twee jaar lang wordt al het fietsverkeer op de Weesperstraat van west naar oost omgeleid over Nieuwe Herengracht oneven zijde, Amstel en Nieuwe Keizersgracht even zijde. Voetgangers moeten twee keer de Weesperstraat oversteken.

Bewoners zijn bang dat dit tot gevaarlijke situaties gaat leiden.:

  • De Nieuwe Herengracht en Nieuwe Keizersgracht. Dit zijn beiden smalle grachten, waar als er een auto staat fietsers al uitwijken naar het zeer smalle trottoir. Op deze grachten staan dagelijks vrachtwagens langere tijd te lossen voor bijvoorbeeld de hotels of bedrijven zoals een wijnimporteur.

  • Op de hoek van de Amstel en de Nieuwe Herengracht en op de hoek van de Amstel en de Nieuwe Keizersgracht kruisen fietsers twee keer doorgaande fietsers over de Amstel.
    De Amstel oneven zijde is een belangrijke fietsroute voor Amsterdam.

  • Het flatgebouw op de Weesperstraat. Fietsers die niet willen omfietsen zullen hier tegen het verkeer in gaan fietsen.

  • Voetgangers zullen in dde verleiding komen om over de rijbaan te lopen.

Als alternatief hebben bewoners voorgesteld om één rijbaan voor het autoverkeer vrij te maken voor fietsers en voietgangers.