Stadsdeel Centrum

Petersburgjournaal #5, december 2017

Het Petersburgjournaal is een uitgave van Stadsdeel Centrum met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het decembernummer 2017:

  • Waar gebeurt wat? met o.a transformatie Zeeburgerpad, exploitatie en verhuur Hoogte Kadijk 401, Speeltuin Funenpark, herinrichting Mauritskade en Eilandenboulevard, verkoop kavels Oostenburg-Noord.
  • Ecologisch onderzoek, bomenonderzoek en onderzoek oeverbescherming Eilandenboulevard
  • Taludgesprekken Eilandenboulevard begonnen
  • Verzakking bij Kattenburgerbrug
  • Interview met Kristiaan Boret, supervisor architectuur Oostenburg-Noord
  • Lichtplan Czaar Peterstraat
  • Drie meet-ups op Marineterrein in de Commandantswoning:
    17 januari 17:00 - 19:00 u Smart Roof 2.0: blauwgroene daken
    31 januari 19:00 - 21:00 u Erfgoed op het Marineterrein
    13 februari 19:00 - 21:00 u Sport spel en beweging. In 2018 komt het militaire deel van het Marineterrein vrij, met een sportzaal, een sintelbaan, een voetbalveld en twee tennisbanen.
    Aanmelden meet-ups via info@marineterrein.nl
  • Interview met Ada Bergh (83), bewoonster Kattenburg
  • Gevecht tegen het vuil. Projectleider Joke Walstra vertelt over de speciale aanpak in Het Funen en de Loise Wentstraat
  • Lichtfestival op het Marineterrein

Lees hier het hele nummer.

Verkeersbesluit 2,5 jaar afsluiting Oosterdoksdraaibrug

In ons bericht van 10 november meldden wij dat projectontwikkelaar BPD In verband met de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade ten noorden van de NEMO-brug voor 2,5 jaar volledig wil afsluiten, waardoor isolement dreigt voor de Kop Dijksgracht en het Marineterrein. Stadsdeel Centrum heeft nu twee verkeersbesluiten gepubliceerd waarin deze afsluiting wordt geformaliseerd.

Bewonersinitiatief verbreding voetpaden Hoogte Kadijk 71-95

Een groep bewoners van de Hoogte Kadijk heeft het initiatief genomen om de stoep ter hoogte van 71 t/m 95 (tussen Buiten Kadijken en Overhaalsgang) te verbreden ten koste van zeven parkeerplaatsen. In de parkeerstrook daartegenover worden twee nieuwe bomen geplant ten koste van een parkeerplaats.

Beide voetpaden zijn smal waardoor er soms geen doorkomen aan is. Die situatie was voor een groep bewoners aanleiding het stadsdeel te verzoeken de voetpaden voor hun woningen aan te passen. Op verzoek van het stadsdeel hebben de initiatiefnemers hun medebewoners gevraagd wat zij daar van vinden. Hierop hebben 39 bewoners gereageerd; 37 reacties waren positief en twee negatief.

Het stadsdeel heeft nu een bewonersbrief d.d. 21 november verspreid over dit voorstel met daarbij een tekening van de bestaande en de nieuwe situatie (Klik hier voor de tekening).

Het opheffen van de acht parkeerplaatsen is mogelijk omdat de gemeente 285 parkeerplaatsen heeft gehuurd in Markenhoven. De vergunninghouders op dit stuk van de Hoogte Kadijk zijn
hierover in het verleden op de hoogte gebracht en kunnen zonder extra kosten in de garage
Markenhoven parkeren. Nadere informatie is verkrijgbaar bij parkeerplan@amsterdam.nl .
Het blijft gewoon mogelijk om ergens anders in de buurt te parkeren..
Over het voorstel de voetpaden aan te passen kan t/m 17 december gereageerd worden met een e-mail aan w.van.ierssel@amsterdam.nl
De reacties worden betrokken bij de uitvoering van het voorstel. Het is mogelijk dat het voorstel daardoor wordt aangepast.

Bewoners Zeeburgerpad Centrum in verzet tegen hoogbouw en eenvormigheid

Stadsdeel Centrum en de centrale stad willen het Zeeburgerpad Centrum (het deel tussen Funenmolen en het spoorviaduct) tranformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Op 21 juli 2017 zijn de uitgangspunten daarvoor aan de bewoners gepresenteerd. Tot hun schrik is nu sprake van 18 meter hoge bebouwing, terwijl bij eerder overleg een maximum van 12 meter was genoemd. De gemeente gaat geen bestemmingsplan daarvoor opstellen, maar wel een Ruimtelijk Kader.

Commissie van deskundigen: Nieuwbouw Sint Jacob past niet in de Plantage

Het ontwerp voor het appartementencomplex dat op de plaats moet komen van het voormalig verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan voldoet niet aan redelijke eisen van welstand. Dat harde oordeel velde de Commissie voor Second Opinions van adviesbureau Mooi Noord-Holland in een deze week uitgebracht rapport. De deskundigen op het gebied van omgevingskwaliteit waren ingeschakeld door buurtorganisatie De Groene Plantage, die geen genoegen nam met het eerder uitgesproken positieve oordeel over het ontwerp van de gemeentelijke Commissie voor Welstand en Monumenten.

Volgens de commissie van Mooi Noord-Holland, die bestond uit een architectuurhistorica, een stedenbouwkundig adviseur en twee architecten, houdt het ontwerp geen rekening met de omgeving waarvoor het bedoeld is. De nieuwbouw is rondom vrijwel gelijk in hoogte en architectonische uitwerking en vrijwel zonder geleding, aldus het rapport. Daardoor wordt de hiërarchie van het bouwblok ontkend. Het verschil tussen de aangrenzende straten, met een duidelijke voorzijde aan de Plantage Middenlaan, wordt zo teniet gedaan.

Al even kritisch zijn de deskundigen over de voorgevel die naar hun  mening onvoldoende gearticuleerd is. De uitstekende delen van de gevel steken slechts dertig centimeter naar voren, terwijl het kozijnritme over de totale gevel vrijwel gelijk blijft en de verticale geleding onvoldoende onderscheid maakt in plint, opbouw en kroonlijst. Al met al is de compositie daardoor niet passend in het stadsbeeld ter plaatse, waar andere gebouwen een veel zachtere overgang hebben van publiek naar privé, overgangen die karakteristiek zijn voor de Plantage-buurt.

Wel enthousiast is de commissie over het feit dat het monumentale middendeel van de oudbouw die niet wordt gesloopt, straks vanaf de straat zichtbaar zal zijn door de grote poort in de noordgevel van de nieuwbouw. Maar dat enthousiasme laat onverlet dat de deskundigen het nieuwbouw-ontwerp in zijn totaliteit niet passend vinden in de stedenbouwkundige structuur van de Plantage. 

Direct na het verschijnen van de second opinion heeft woordvoerder Marjolein Swart van buurtorganisatie De Groene Plantage wethouder Eric van der Burg van de gemeente Amsterdam om een gesprek gevraagd. “Liever dan ons alvast beraden op verdere stappen, waarbij wij de gemankeerde besluitvorming aanhangig zullen maken, zouden wij in dialoog willen treden met de ontwikkelaar en de Gemeente om gezamenlijk naar een oplossing te zoeken voor de ontstane situatie, waarbij wij een voor alle partijen bevredigende uitkomst zeker mogelijk achten. Wij menen dat dit proces een dergelijke benadering verdient en hopen dat u dit inzicht met ons zult delen.”

Reactie Eilandenoverleg op concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost

Het Eilandenoverleg heeft in zijn reactie op het concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost van het stadsdeel waardering uitgesproken vooor een aantal voorgenomen maatregelen. Onder meer:

  • In postcodegebied 1018 worden locaties voor ondergrondse afvalcontainers onderzocht en ter inspraak voorgelegd;
  • In het voorjaar worden twee oversteken aangelegd over de Kattenburgerstraat;
  • Touringcar inrijverbod binnenstad, in april 2018 ingaande voor Eilandenboulevard, Anne Frankstraat en Plantage Parklaan, zonder mogelijkheid voor ontheffing. Wij nemen aan dat hieronder ook de Hop-on-Hop-off-bussen vallen;
  • Vergroten woningaanbod voor ouderen. Pilot wooncoaches ouderenhuisvesting;
  • Organiseren activiteiten voor jongeren op Wittenburgerplein, Sportpark Schouwburg en Marineterrein.

Daarna volgen 17 reacties op andere maatregelen en onderdelen van het Gebiedsplan 2018. Onder meer:

  • Geen koppeling van het voorgenomen fiets-/voetpad Dijksgracht-Oost aan een nachtstalling voor rondvaartboten, want dat leidt tot nodeloze vertraging;
  • Een nachtstalling in een woonwijk is geen goed idee. Zoek een locatie in of nabij het Oosterdok.
  • Aanpassingen haltes tram 10 Czaar Peterstraat: Voor slechts één tramlijn de strengelhalte opheffen is volstrekt overbodig en een enorme geldverspilling. De halte ligt goed voor de toekomstige bebouwing van Oostenburg-Noord. Nut en noodzaak moeten worden aangetoond en afgezet tegen de kosten.
  • Hier wordt gesteld dat de helft van de woningen sociale huur is. Volgens de ons bekende statistieken is het percentage sociale huur in Centrum-Oost 28 %. Ook het percentage corporatiewoningen van 36 % kan dus niet kloppen, tenzij hier niet-sociale huurwoningen van corporaties zijn meegerekend. Wij zien graag toegevoegd als beleidsdoel: het behoud van sociale huurwoningen op de Oostelijke Eilanden en meer sociale huurwoningen in de nieuwbouw – met name op het Marineterrein en Oostenburg – om aan het stedelijk afgesproken minimum van 35 % te voldoen.
  • Stadgenoot wil op Oostenburg-Noord in de sociale huur 70 % studio’s van 35-45 m2 bouwen met tijdelijk huurcontract en geen enkele woning die geschikt is voor een gezin. Het stadsdeel moet druk uitoefenen op Stadgenoot dat er ook ruimte moet komen voor gezinnen met kinderen, want kinderen mogen in een nieuwe wijk van 1500 woningen niet ontbreken. Ter vergelijking: Wittenburg telt 1300 woningen.
  • Besluit over toekomst Oosterbeer: Achter deze voor ons onbekende term blijkt het gebied van Texaco en Kop Hoogte Kadijk schuil te gaan. Graag worden wij vanaf het begin bij de planvorming betrokken. In elk geval mag hier geen hotel of short-stay komen, want daarvan hebben we al te veel.

Zie voor het concept-Gebiedsplan en de inspraakprocedure hier ons eerdere bericht. Lees hier de volledige reactie van het Eilandenoverleg.

Het stadsdeel heeft de inspraaktermijn verlengd tot 23 november, dus u kunt nog schriftelijk reageren.

Nota van beantwoording inspraak nieuw bestuurlijk stelsel

Naar aanleiding van 34 inspraakreacties op het gemeentelijk voorstel voor een nieuw bestuurlijk stelsel heeft de gemeente een Nota van Beantwoording opgesteld van 45 pagina's. Daarnaast hebben zich 40 burgers gemeld die zich verkiesbaar willen stellen voor de nieuwe stadsdeelcommissies. 

Buurtorganisatie 1018 heeft een uitvoerige inspraakreactie ingediend. Die heeft op drie punten tot een voorzichtig positieve reactie van de gemeente geleid:

  • Het voorstel om een of meer bewonersloketten per stadsdeel/wijk in te stellen om de burger de weg te wijzen in de ambtelijke en politieke organisatie wordt positief ontvangen en zal worden ingebracht in het traject 'versterking van participatieve democratie', warvan het plan van aanpak met inbreng van bewoners dit najaar aan de raad wordt aangeboden (blz. 17).
  • De Buurtorganisatie heeft haar zorg uitgesproken dat de stadsdeelcommissies erttoe leiden dat ambtenaren en dagelijkse besturen minder tijd een eenergie besteden aan overleg met bestaande georganiseerde groepen in buurten en wijken. Reactie van de gemeente (blz. 35)  ":In de huidige verordening op de bestuurscommissies is bepaald dat de bestuurscommissies ook adviescommissies kunnen instellen. Gedachte is dat de taken en bevoegdheden van de nieuwe bestuurscommissies gelijk blijven en dat zij dus ook adviescommissies kunnen instellen, maar dit is ten onrechte niet expliciet in de nieuwe verordening opgenomen. Naar aanleiding van de inspraakreacties wordt dit alsnog gedaan en daarbij is aangegeven dat het aan de dagelijks besturen is om te bepalen wat de verhouding tot de verschillende adviescommissies, maar ook de overige georganiseerde groepen binnen het stadsdeel is."
  • De Buurtorganisatie dringt aan op meer financiele middelen om bestaande overlegstructuren van bewoners te ondersteunen. Reactie van de gemeente (blz. 36): Het verbeteren van faciliteiten gaat over beschikbaarheid van middelen. Met het mogelijk maken van buurtbudget conform beantwoording motie van de leden Roosma en Guldemond inzake de rekenkamerbrief over de begrotingscyclus bestuurscommissies wordt meer flexibele ruimte geboden voor stadsdelen om middelen in te kunnen zetten voor actualiteiten die zich gedurende het jaar voordoen."

Lees hier de complete Nota van Beantwoording.

Zie voor de inbreng van Buurtorganisatie ons bericht over de bewonersavond over het nieuwe bestuurlijk stelsel die Buurtorganisatie 1018 op maandag 27 november 20:15 u organiseert in de Witte Boei. Lees hier dat bericht.

27 november 20:15 u Thema-avond Buurtorganisatie 1018 over wijziging bestuurlijk stelsel

Op maandag 27 november 20:15 uur organiseert Buurtorganisatie 1018 in buurthuis De Witte Boei (Kleine Wittenbuegerstraat 2011) een thema-avond over de wijziging van het bestuurlijks stelsel na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Daar wordt uitgelegd wat het nieuwe stelsel met gekozen adviesraden per stadsdeel inhoudt. Ook wordt de procedure oom mee te doen met de kandidaatstelling voor de verkiezingen toegelicht.

Na de pauze wordt besproken wat er nog gedaan kan worden om de komende jaren de positie van bewoners in de gemeentelijke besluitvorming te versterken.

Alle buurtbewoners zijn welkom.  
Aanmelden wordt op prijs gesteld via: info@buurtorganisatie1018.nl

Na de afronding rond 22:15 uur is er gelegenheid om met elkaar nog wat te drinken.

Lees meer over de stelselwijzigiging in onderstaande documenten (aanklikken om te openen)::

Ontwikkelingen rond het Touwbaanpark op Oostenburg-zuid

Het Touwbaanpark is aan de kant van het Wienerterrein klaar en ook het fietspad ligt er mooi bij. Stadsdeel Centrum heeft twee bewonersbrieven verspreid over ontwikkelingen rond het Touwbaanpark. In de biref van 17 oktober worden voorbereidende werkzaamheden aangekondigd voor de ruimte aan de andere kant van het fietspad. De gemeente start met het bouwrijp maken voor de koppanden die tegen de panden van Oud-Oostenburg gebouwd worden. Hier komen tien vrije sectorwoningen, zoals vastgelegd in het bestemmingsplan. Vanuit de buurt was hiertegen destijds veel verzet, maar dat heeft niet mogen baten. Jarenlang was dit stukje aan de Nieuwe Oostenburgerstraat  bekend als het “Groene Balkon. Hier werd genoten van een filmpje, een hapje en het groen, dat door de buurt met liefde werd verzorgd. Het zelfbeheer van deze ruimte is inmiddels beëindigd.
In het kader van het bowurijp maken zullen de twee grote elzen naast de bandenboot worden gekapt en moet het terrein vrij zijn van objecten. Begin 2018 start de bouw.

De tweede Bewonersbrief is van 9 november. Daarin wordt een wijziging van de uitrit van de parkeergarage van het Wienerterrein aangekondigd. Nu wordt daarvoor het fietspad gebruikt en dat is niet de bedoeling. Daarom wordt naast de inrit ook de uitrit over de Oostenburgerdwarsstraat geleid. Daarvoor wordt het plantvak verkleind en het fietsenrek verplaatstt. Er wordt een spiegel aangebracht om het zicht voor de uitrijdende auto's te verbeteren. Ook het inrijden wordt vergemakkelijkt omdat de bocht vanuit de Oostenburgerdwarsstraat nu breder wordt. 
De werkzaamheden worden in de week van 20-24 november uitgevoerd. Een week later worden de stalen randen en zitelementen aan de plantvakken geplaatst.

Download hier alle documenten over het Touwbaanpark.

2,5 jaar isolement voor Dijksgracht en Marineterrein door afsluiting Oosterdoksdraaibrug

In verband met de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland wil projectontwikkelaar BPD de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade ten noorden van de NEMO-brug voor 2,5 jaar volledig afsluiten, tussen januari 2018 en medio 2020. Een draconische maatregel waardoor isolement dreigt voor de Dijksgracht en het Marineterrein.

Inspraaktraject Concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost gestart

Stadsdeel Centrum heeft het Gebiedsplan 2018 voor Centrum Oost gepubliceerd. Inspraak kan op twee manieren:

Het Gebiedsplan 2018 Centrum-Oost bestrijkt niet alleen postcodegebied 1018, maar ook de Nieuwmarktbuurt en de Zuidelijke grachtengordel/Weteringbuurt. Die verschillen sterk van de Oostelijke Eilanden. Als input is onder meer de Buurtenquete 2017 gebruikt. Zie hier ons nieuwsbericht daarover.

In het gebiedsplan zijn alleen activiteiten opgenomen waarvoor in de begroting 2018 budget is. Ambities waarvoor nog geen budget is, zijn: geluidsoverlast op het water (handhaving), taxioverlast, fietshandhaving, vervoer over water en inzet wijkteam Schoon en Heel/gebiedsgebonden uitvoering.

Maatregelen openbare ruimte:

  • In postcodegebied 1018 worden locaties voor ondergrondse afvalcontainers onderzocht en ter inspraak voorgelegd;
  • Meer ruimte op de stoep door handhaven foutparkeren op stoepen met scanauto's en handhaving huurfietsen op stoepen. Ook deelfietsen zijn voorlopig niet toegestaan.
  • Het terrassenbeleid 2011 wordt herzien. In het nieuwe terrassenbeleid wordt bekeken waar de doorloopruimte onvoldoende is en de terrassen minder ruimte krijgen. Op basis van adviezen van de Ouderen Adviesraad moet de openbare ruimte beter toegankelijk worden.
  • Fietsstraat van Sarphatistraat tot en met Weteringschans;
  • Besluitvorming en start uitvoering herinrichting openbare ruimte Plantagebuurt;
  • Medio 2018 start de herinrichting van de Eilandenboulevard;
  • Dijksgracht-Oost: het besluit over de herinrichting wordt in 2018 genomen.
  • Besluit over aanpassingen tramhaltes van lijn 10 in de Czaar Peterstraat. In het herinrichtingsplan wordt rekening gehouden met het vervangen van de bomen.

Functiebalans/drukte in de stad:

  • Ontwikkeling Stadswerf Oostenburg op basis van 50 % werken en 50 % wonen. Maken uitwerkingsplannen, start bouw hotel en verbouwing koudgasgebouw (restaurant Roest);
  • Vaststellen ruimtelijk functioneel kader Zeeburgerpad e.o. Ontwikkeling van werkgebied naar woon-werkgebied;
  • Start bouw 'de Nieuwe Plantage': 350 ouderenwoningen op de plek van Sint Jacob;
  • Toezicht op bouwwerkzaamheden Oosterdokskade om de overlast zoveel mogelijk te beperken;
  • Besluit over het Marineterrein.
  • In het voorjaar worden twee oversteken aangelegd over de Kattenburgerstraat;
  • Touringcar inrijverbod binnenstad, in april 2018 ingaande voor Eilandenboulevard, Anne Frankstraat en Plantage Parklaan, zonder mogelijkheid voor ontheffing. Er komt een Touringcar Transferpunt Rondvaart buiten het stadshart.
  • Evaluatie effect afsluitpalen brug Nieuwe Keizersgracht om te bepalen of ze definitief worden.

Verkeersveiligheid: Onderzoek verkeersveiligheid kruispunt Nieuwe Kerkstraat en Weesperstraat.

Verbeteren sociale samenhang:

  • Vergroten woningaanbod voior ouderen. Pilot wooncoaches ouderenhuisvesting;
  • Begeleiding tijdelijke huisvesting statushouders in voormalige Keuringsdienst van Waren, Hoogte Kadijk;
  • Start project stageplaatsen voor jongeren uit de buurt i.s.m. BIZ Knowledge Mile;
  • Organiseren activiteiten voor jongeren op Wittenburgerplein, Sportpark Schouwburg en Marineterrein;
  • Het organiseren van een preventief aanbod (financiele educatie, cursussen) voor jongeren i.s.m. het jongerenwerk.

Schone lucht/duurzaamheid:

  • Verkeersaanpassingen Valkenburgerstraat/Weesperstraat. Er wordt onderzocht of met aanpassingen van de VRI-regelingen de kans op filevorming en overschrijding van de luchtkwaliteitsnorm kan worden teruggedrongen. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om de verkeerscirculatie te verbeteren (ontmoediging sluipverkeer Plantagebuurt);
  • Project Knowledge Mile: verduurzamen en vergroenen;
  • Onderzoek collectief energie inkopen Knowlegde Mile.

Lees hier het complete Concept-Gebiedsjaarplan 2018 Centrum-Oost.

Uitkomsten buurtenquete 2017 stadsdeel Centrum

In juni 2017 heeft stadsdeel Centrum  een schriftelijke buurtenquete gehouden. De resultaten worden gebruikt voor het opstellen van de Gebiedsplannen 2018. Deelname verliep deels op basis van een oproep van het stadsdeel. In postcodegebied 1018 hebben 787 bewoners en 90 ondernemenrs/werkenden gereageerd. Op de Oostelijke Eilanden reageerden 342, bewoners, op de Kadijken 187, in de Weesperbuurt 156 en in de Plantagebuurt 102. Deonderzoekers geven zelf al aan dat de uitkomsten niet echt representatief zijn, met name vanwege de sterke oververtegenwoordiging van hoger opgeleiden. Jongeren zijn ondervertegenwoordigd.

Er is een algemeen deel over de vragen die aan alle bewoners van het Centrum zijn gesteld en een deel over postcodegebied 1018 met specifieke vragen voor dat gebied.
Uit het algemene deel komt naar voren dat van de autobezitters in gebied 1018 37% de auto ook in het Centrum gebruikt tegen 43 % in Centrum totaal. Twee derde van de bewoners is enthousiast over het idee van een autoluwe binnenstad. Op de Oostelijke Eilanden/Kadijken is dat drie kwart.
Op de vraag of men bereid is voor een eigen fietsparkeerplek te betalen antwoordt 60 % negatief en postcodegebied 1018 wijkt daar weinig van af. De keuze van een fietsparkeerplek wordt vooral bepaald door een aanbindmogelijkheid. 
66 % van de bewoners van de Oostelijke Eilanden/Kadijken doet de boodschappen in eigen buurt, tegen 54 % in de Plantage/Weesperbuurt.
Vier van de tien bewoners (in de deelgebieden van 1018 ongeveer eveneveel als in Centrum-totaal) vindt dat er locaties zijn waar geluidsoverlast op het water beter gehandhaafd moet worden. Dat geldt vooral voor Amstel, Entrepotdok, Nieuwe Vaart en Wittenburgervaart.
Horeca-overlast wordt door 45% van de Centrumbewoners ervaren tegen 24 % op de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 30 % in de Plantage/Weesperbuurt. Het gaat in Centrum-Oost vooral om de omgeving van Roest, Funenmolen, Roetersstraat en Magere Brug. 
In hoeverre de buurt als erg druk wordt ervaren verschilt sterk binnen Centrum. Op de Oostelijke Eilanden/Kadijken is dat 3 % en in de Plantage Weesperbuurt 14 %, tegen 36-60 % in andere delen van Centrum. Het aandeel dat het vervelend druk vindt is in postcodegebied 1018 ook kleiner: 24-30 %.
Slechts 22 % van de bewoners van de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 16 % van de bewoners van de Plantage/Weesperbuurt vindt dat de gemeente de burgers voldoende bij haar plannen betrekt. Slechts de helft weet dat het stadsdeel een eigen pagina heeft op www.amsterdam.nl. Slechts 8 % op de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 9 % in de Plantage/Weesperbuurt kent het Gebiedsteam.
Lees hier het complete algemene deel.

In de rapportage over Centrum-Oost komen buurtspecifieke zaken aan de orde:
Overlast touringcars Kattenburgerstraat is volgens een vijfde afgenomen. Desondanks ervaart nog 12 % overlast.
Betaald zondagsparkeren invoeren op de Oostelijke Eilanden? 59 % van de bewoners is daartegen en 17 % voor.
Jeugdoverlast is het sterkst op de Oostelijke Eilanden: 49 % tegen 27 % in de Plantage/Weesperbuurt.

Lees hier het deelrapport Centrum-Oost.

Bestuurscommissie over Sint Jacob: geen uitrit parkeergarage naar Plantage Muidergracht

Door de smalle Plantage Muidergracht fietsen zoveel scholieren en studenten dat een uitrit van een parkeergarage met ruim tweehonderd auto’s te veel risico’s oplevert voor de verkeersveiligheid. Dat is de mening van een ruime meerderheid in de Bestuurscommissie Centrum over het nieuwbouwplan Sint Jacob. Het appartementencomplex met 325 seniorenwoningen dat op de plaats moet komen van het voormalige verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan kan volgens de raadsleden beter een in- en uitgang krijgen aan de Plantage Lepellaan.

Het negatieve advies over het voorliggende nieuwbouwplan leverde de Bestuurscommissie  dinsdagavond 7 november luid applaus op van de grote groep bewoners op de publieke tribune. Het dagelijks bestuur was echter duidelijk minder blij met deze nieuwe spaak in het wiel van het toch al zo moeizaam vorderende nieuwbouwproject, dat eerder onder meer werd vertraagd door de aanwezigheid van een kolonie beschermde vleermuizen.

De teleurstelling van de bestuursleden was des te groter, omdat een op verzoek van de commissie uitgevoerd verkeersonderzoek had uitgewezen dat de Plantage Muidergracht de beste optie is voor de in- en uitrit van de nieuwe parkeergarage. Daarmee werd de conclusie van een eerder uitgevoerd verkeersonderzoek bevestigd, maar vier van de vijf fracties in de Bestuurscommissie veegden de vloer aan met dit nieuwe rapport. Zij vonden met name dat bij het beoordelen van alternatieve plekken voor een in- en uitrit te veel was uitgegaan van de huidige verkeerssituatie op de Plantage Middenlaan, terwijl inmiddels verschillende plannen circuleren om die laan her in te richten.

Ook bij het inschatten van het verkeersaanbod in de Plantage Muidergracht gaat het rapport volgens de commissie wel erg sterk uit van de huidige situatie. “Wij hadden graag scenario’s uitgewerkt gezien die rekening houden met de sterke groei van studenten en scholieren in de buurt”, zei Monique Ruimschotel (PvdA), “maar dat is niet gebeurd. Er wordt door dit rapport kortom weinig nieuw inzicht geboden.”

De commissieleden vonden daarnaast dat het rapport de risico’s in de Plantage Muidergracht wel erg bagatelliseert door de nadruk te leggen op de voorzichtigheid waarmee de veelal oudere automobilisten de garage zullen verlaten. “Dat kan wel zo zijn”, zei Mark van der Veer (D66), “maar wie Amsterdam kent weet dat de snelheden van fietsende studenten en scholieren hier niet echt laag liggen. Die langzame bejaarde automobilist zal zich dus straks door dezelfde smalle straat moeten bewegen als de snelle, vaak roekeloze maar kwetsbare scholier of student op de fiets. Daarover lezen we niets in dit rapport.”

Bestuurslid Jeanine van Pinxteren deed nog een wanhopige poging om de commissie op andere gedachten te brengen door te waarschuwen voor de gevolgen van een negatief advies. “Als u deze in- en uitgang afwijst, betekent dat dat de hele procedure over moet. Dat zal veel extra vertraging opleveren terwijl in het stadhuis een ongeduldige wethouder Van den Burg zit, die zegt: Komt er nog wat van. Ook de projectontwikkelaar maakt zich trouwens ongerust.” Maar de fracties van D66, VVD, PvdA en SP hielden voet bij stuk en bleven bij hun negatieve advies over het nu voorliggende plan, tenzij de ontwikkelaar instemt met een in- en uitrit aan de Plantage Lepellaan.

Het dagelijks bestuur van het stadsdeel zal dit advies nu overbrengen aan de wethouder, die moet beslissen over de verdere voortgang van het project.

Nieuw onderzoek naar parkeergarage en verkeer Sint Jacob

De gemeente Amsterdam gaat een nieuw onderzoek uitvoeren naar de verkeerssituatie in de straten rond het voormalige verpleeghuis Sint Jacob. Dat is te danken aan het vasthoudende protest van bewoners tegen een in- en uitgang aan de Plantage Muidergracht van de parkeergarage van het nieuw te bouwen appartementencomplex De Nieuwe Plantage. De besluitvorming in de Bestuurscommissie Centrum over het toekennen van een vergunning voor de bouw, die voor dinsdag 17 oktober was gepland, is tot nader order uitgesteld.

Reden voor het bewonersprotest, dat werd ondersteund door 162 bij de bestuurscommissie Centrum ingediende bezwaarschriften (zienswijzen), is de vrees van de bewoners dat een uitrit aan de Plantage Muidergracht onverantwoorde risico’s met zich mee zal brengen voor het grote aantal spelende kinderen en fietsende scholieren en studenten in die straat. Een eerder door de gemeente uitgevoerd verkeerskundig onderzoek had uitgewezen dat het met die risico’s wel meevalt, maar de bewoners zijn buitengewoon ontevreden over de kwaliteit van dat onderzoek (Lees hier het onderzoeksrapport).

De afgelopen weken hebben zij bij de verschillende politieke partijen in de Bestuurscommissie Centrum zoveel steun voor hun standpunt weten te verwerven, dat het stadsbestuur nu heeft besloten om de besluitvorming op te schorten. Eerst moet een nieuw en completer onderzoek meer inzicht geven in de invloed van de parkeergarage op de verkeersstromen in de wijde omgeving van De Nieuwe Plantage. Een definitief besluit zal daarna niet, zoals gepland, in de bestuurscommissie Centrum vallen, maar op een nader te bepalen datum in de gemeenteraad.

De bewoners hebben inmiddels ook besloten om drie onafhankelijke experts uit te nodigen voor een second opinion over het ontwerp van architect Pi de Bruijn, dat volgens de bewoners zo kolossaal en massief is dat het zal detoneren met de lichte en luchtige baksteenarchitectuur die grote delen van de Plantagebuurt kenmerkt. Bovendien overschrijdt het ontwerp op verschillende punten de grenzen van het voor dat gebied geldende bestemmingsplan.

De commissie Welstand en Monumenten van de gemeente had het ontwerp in een eerder stadium met de nodige aarzeling goedgekeurd, maar de bewoners trekken de door de commissie gebruikte toetsingskaders in twijfel. Zij hebben drie onafhankelijke experts uitgenodigd om het ontwerp opnieuw te beoordelen in aanwezigheid van de architect en van de voorzitter van de welstandscommissie. Om de benodigde 1500 euro voor deze second opinion bij elkaar te krijgen, zijn de bewoners een crowdfundingactie gestart. Op het moment van schrijven van dit artikel stond de teller al op 1200 euro.

Slecht nieuws over bomen Czaar Peterstraat

Mede op voorstel van het Eilandenoverleg Heeft Prohold-boomdeskundige Van Proojen het rapport 'Second opinion bomen Czaar Peterstraat' uitgebracht (juli 2017). Dit rapport is op 3 oktober ter kennisname gezonden aan de Bestuurscommissie van stadsdeel Centrum.  De second opnion was gevraagd naar aanleiding van het rapport 'Boomtechnisch onderzoek 100 bomen Czaar Peterstraat' van de Bomenwacht uit 2016.

Het slechte nieuws is dat de bomen in slechte staat verkeren en voor het grootste deel niet meer te redden zijn. Negen bomen zijn zo slecht dat ze op zeer korte termijn gekapt moeten worden.
De bomen hebben zwaar te lijden gehad van de verhoging van de grondwaterstand met 60-80 cm sinds eind 2003. Dit heeft geleid tot sterfte van wortels en heeft kansen geboden aan de reuzenzwam en de dikrandtonderzwam, die beide de wortels aantasten.. Ook is veel schade toegebracht door graafwerkzaamheden.

Aanbevolen wordt om driekwart van de bomen in de Czaar Peterstraat - het zuidwestelijke deel - in zijn geheel te vervangen. Alleen dan is het mogelijk om de groeiplaatscondities duurzaam te verbeteren, bijvoorbeeld door het inrichten van een doorlopende groeisleuf met bomenzand onder het trottoir.
Het noordoostelijke kwart - vanaf de Tweede Leeghwaterstraat tot het spoor - kan voorlopig gehandhaafd worden, maar moet wel bewaakt worden middels jaarlijkse controle.

Lees hier het complete rapport van Prohold en hier het eerdere rapport uit 2016 van de Bomenwacht.

Petersburgjournaal # 4, september 2017

Het Petersburgjournaal is een uitgave van Stadsdeel Centrum met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het septembernummer 2017:

  • Waar gebeurt wat? met o.a transformatie Zeeburgerpad en onderhoud Czaar Peterstraat.
  • 10.000 auto's per dag. Nulmeting Eilandenboulevard en start evaluatie talud en water.
  • Oostenburg ontwikkelt: nieuws van Stadgenoot over o.a. verkoop kavels en ontwerpatelier jonge architecten.
  • Second opnion bomenonderzoek Czaar Peterstraat
  • Marinetterrein wacht innovatieve toekomst
  • Zon op Kattenburg.. Gerrd Klamer en Agnes Laan vertellen over hun inspanningen om zonnepanelen op de daken te krijgen.
  • Vericale scheepstuinen op Kattenburg: met buxus en kruiden op de kale muren een beeld vormen van de zeilschepen uit de VOC-tijd.
  • Gezichten van 1018: expositie van fotografe Maria Heijdendael in vele straten in 1018.

Lees hier het hele nummer.

Knip voor autoverkeer maakt sluipverkeer langs Amstel-oostzijde onmogelijk

Nadat doorgaand autoverkeer van en naar de Vijzelstraat door de knip op het Muntplein onmogelijk is gemaakt, is uit metingen gebleken dat het autoverkeer langs de Amstel-oostzijde (langs Carré en Hermitage) flink is toegnomen. Het betreft vooral taxi's die met name 's nachts leeg rondjes rijden.

Om dit sluipverkeer te weren, heeft de gemeente besloten om een knip voor autoverkeer aan te brengen in de Amstel-oostzijde bij de brug over de Nieuwe Keizersgracht. De Amstel oostzijde is onderdeel van een verblijfsgebied, een 30 km/u zone, die bedoeld is voor het afwikkelen van bestemmingsverkeer en niet voor het afwikkelen van verkeer dat eigenlijk thuishoort op de daarvoor bestemde hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Mauritskade en de Weesperstraat. Bovendien is de verkeersveiligheid van de vele fietsers en voetgangers hier in het geding, met name bij de smalle Walter Susskindbrug over de Nieuwe Herengracht.

Er komt een verzinkbare paal bij de brug over de Nieuwe Keizersgracht met toegang alleen voor pas/ontheffingshouders en nooddiensten.

Het Verkeersbesluit is op 14 juli 2017 gepubliceerd in de Staatscourant. Tot 25 augustus is bezwaar mogelijk bij het Algemeen Bestuur van stadsdeel Centrum, afdeling Juridische Zaken, Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Een bezwaar heeft echter geen opschortende werking; daarvoor is ook een beroep op de Voorzieningenrechter nodig. Lees het complete Verkeersbesluit hier.

Behandeling nieuwbouwplan Sint Jacob in Bestuurscommissie uitgesteld naar 5 en 12 september

Eerder hebben wij op onze website en in onze Nieuwsbrief gemeld dat de Bestuurscommissie Centrum de plannen voor de nieuwbouw Sint Jacob op 11 en 18 juli zou behandelen. Het stadsdeel heeft echter per brief d.d. 6 juli aan de indieners van de meer dan 200 zienswijzen laten weten meer tijd nodig te hebben voor de beantwoording van de zienswijzen. 

Op 5 september vindt er voorafgaand aan de vergadering een presentatie plaats in het Algemeen Bestuur waarbij de leden geinformeerd worden over de actuele stand van zaken. Er liggen op dat moment nog geen stukken die besproken worden. Dit is wel het geval in de daaropvolgende vergadering van 12 september. Dan vindt de inhoudelijke behandeling van de
zienswijzen plaats, waarbrj de fracties hun mening geven.

 lnspreken bij de vergadering van 12 september is mogelijk aan het begin van de vergadering.
lnsprekers hebben maximaal drie minuten spreektijd. Als er meer dan tien sprekers zijn, wordt dat maximaal twee minuten. Mensen die hierover meer informatie willen, of die zich aan willen melden als inspreker kunnen zich per e-mail richten tot de afdeling bestuursondersteuning: bestuursondersteuning.sdc@amsterdam.nl of via: o20-256 4366. Aanmelden om in te spreken
kan tot uiterlijk de maandag voor de vergadering tot 16:00 uur.

Inspraak wijziging bestuurlijk stelsel 5 juli t/m 5 september

Op 18 februari heeft de gemeenteraad een Hoofdlijnenbesluit genomen over de wijziging van het bestuurlijk stelsel ingaande na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018: 

  • Ieder stadsdeel krijgt straks een klein dagelijks bestuur (DB), dat bestaat uit drie personen. Zij worden 'aan de hand van de gevormde coalitie’ benoemd door het college van B&W. Zij hebben geen eigen bevoegdheden, maar krijgen gemandateerde bevoegdheid namens het college. Dit zijn dus geen politici, maar ambtenaren met een politieke kleur. 
  • Adviescommissies: In ieder stadsdeel wordt het DB geadviseerd door een adviescommissie. De stad is verdeeld in 22 gebieden en in ieder gebied worden vier bewoners gekozen om de belangen van hun eigen gebied te behartigen. Het Centrum telt twee gebieden. Postcodegebied 1018 kan samen met de zuidelijke grachtengordel en de Nieuwmarktbuurt vier vertegenwoordigers kiezen. Dit kunnen leden van politieke partijen zijn of mensen die zich individueel verkiesbaar stellen. De adviescommissies kunnen gevraagd en ongevraagd adviseren en signalen doorgeven uit hun gebied. Het DB is niet verplicht om de adviezen over te nemen..

Het College van B&W heeft op 4 juli het besluit genomen om een uitwerking met nadere keuzes voor inspraak vrij te geven, samen met een Verordening op het lokaal bestuur. Lees alle documenten op https://bekendmakingen.amsterdam.nl/bekendmakingen/stadsdeel-centrum/2017/week-27/inspraak-inrichting-0/ 

Om de participatieve democratie te versterken en het instrumentarium uit te breiden en te vernieuwen wordt in 2017 € 0,35 miljoen en vanaf 2018 € 0,7 miljoen structureel ingezet. Deze middelen worden betrokken bij het plan van aanpak plan waarbij de inzet is gericht op meer ruimte voor experimenten en ruimte voor de burger. Hiermee wordt  uitvoering gegeven aan de motie (nr. 1572) van de raadsleden mevrouw Ten Bruggencate en mevrouw Ruigrok, waarin wordt gevraagd om een toolbox voor democratische participatie.

Buurtorganisatie 1018 heeft met een artikel in Het Parool van 12 juni en een uitgebreide notitie al een voorschot genomen op deze inspraak en voorstellen ontwikkeld voor versterking van de participatieve democratie. De Buurtorganisatie ziet niets in de tandeloze adviescommissies die in de plaats moeten komen van de Bestuurscommissies. De Buurtorganisatie pleit ervoor dat de gemeente de bestaande bewonersgroepen in buurten en wijken serieus neemt en ze in een vroeg stadium betrekt bij grote projecten en bestemmingsplannen. Laat ze gevraagd en ongevraagd adviseren. Gebruik de besparing door het afschaffen van de Bestuurscommissies om bewonersinitiatieven te ondersteunen en de communicatie tussen bestuur en burgers te verbeteren.

De inspraakperiode loopt vanaf 5 juli tot 6 september. De adviezen die hieruit naar voren komen worden betrokken bij de definitieve besluitvorming.

Inspraakreacties kunnen verstuurd worden via e-mail: bestuurlijkstelsel@amsterdam.nl of per post naar Bestuurlijk Stelsel 2018, Amstel 1, 1011 PN, Amsterdam.

Boze brief bewoners Plantage Middenlaan aan de gemeente

De Plantage Weesperbuurtvereniging heeft een boze brief geschreven aan wethouder Verkeer Litjens, de Bestuurscommissie Centrum en de gemeenteraad over het bureaucratisch proces rond de herinrichting van de Plantage Middenlaan. Waar gaat het om? De aanleiding was de wens van gemeente en/of GVB om de vluchtheuvels van de tramhalte bij Artis te verbreden. Er waren plannen gemaakt en zonder verdere plichtplegingen was besloten wat bomen te kappen. Daardoor zou het historische beeld van de Plantage Middenlaan nogal aangetast worden en dat leidde niet verbazingwekkend tot veel protesten uit de buurt. De gemeente schrok van het protest, stopte het plan, en begon met een nieuwe inventarisatie.

Dat leidde tot een,  op zich sympathiek maar niet erg helder, proces van inspraak onder het motto ‘roept u maar’. Iedereen vindt wat, en voor alles is wat te zeggen. De gemeente kwam daarna met de lijst van verzamelde wensen, waarop onder meer, in willekeurige volgorde: meer ruimte voor fietsers en voetgangers, minder (´sluip´)verkeer, vergroening, geen parkeerplekken opheffen, geen bomen kappen, bredere haltes, ruimte voor hulpdiensten, goede toegankelijkheid van de buurt, en ga nog maar even door. Geen prioriteitstelling. En geen achterliggende visie.

 De projectgroep heeft 23 varianten bedacht en uitgewerkt. Plantage Middenlaan autovrij, de tramhalte op verschillende plekken - voor en na het stoplicht of gesplitst - verschillende vormen van eenrichtingverkeer, fietsstraat, fiets met auto, auto met tram. En iedere variant wordt in een schier eindeloze - maar feitelijk schijnbare - zorgvuldigheid aan de lange lijst van wensen getoetst en op basis daarvan al dan niet als ‘kansrijk’ gekenschetst. Er blijven uiteindelijk slechts een paar voor de buurt onacceptabele varianten over.

De buurt ziet helemaal geen groot probleem, en wil dus geen grote ingrepen. Wil de buurt dan niks? Natuurlijk wel. Iedereen kan zich vinden in kleine maar effectieve maatregelen, zoals 30 km zone, drempels bij een school of bij een halte, of een versmalling om het doorgaande verkeer wat te ontmoedigen. En er zijn nog wel meer voorstellen over tafel gegaan. 

De buurt vraagt in elk geval om het op hol geslagen project te stoppen,eerst een heldere analyse te maken van de werkelijke problemen en eerst kleine aanpassingen te overwegen. De brief eindigt met: "Hou er mee op! We willen geen Plantage op de schop."

Lees hier de complete brief.