PWO

Reactie B&W op raadsadres PWO herinrichting Plantage Middenlaan

Het Plantage Weesperbuurtoverleg (PWO) heeft in juli een raadsdres geschreven over het bureaucratisch proces rond de herinrichting van de Plantage Middenlaan. In verband met de noodzaak om de tramhaltes bij het kruispunt Plantage Kerklaan te verbreden, had de gemeente een groot aantal planvarianten gemaakt waar uiteindelijk na een niet zo helder inspraakproces maar een paar door de bewoners niet-gewenst varianten overbleven. Vooral het plan voor eenrichtingverkeer (stad uit) op de Plantage Midenlaan tussen Plantage Parklaan en Plantage Kerklaan stuitte op verzet. De bewoners verzochten om het project te stoppen of in elk geval eerst meer onderzoek te doen. Zie onze nieuwsberichten van 21 juni en van 3 juli

Het College van B&W heeft op 24 augustus een reactie gestuurd op dit raadsadres. Daarin wordt gesteld dat het belang van kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer, een kwalitatief hoogwaardige leefomgeving en de verkeersveiligheid altijd voorop hebben gestaan, en dat de voorkeursvariant met eenrichtingverkeer nu verder intern technisch getoetst wordt en uitgewerkt tot een voorstel voor herinrichting. Zodra die toets heeft plaatsgevonden wordt een informatieavond belegd. In het najaar neemt het college vervolgens een principebesluit over de herinrichting van de halte Artis en de Plantage Middenlaan.
In een bijlage wordt nader ingegaan op de bezwaarpunten uit het raadsadres. Uit nieuwe verkeerstellingen zou blijken dat het autoverkeer stad in op de Plantage Middenlaan de minst drukke rijrichting is en dat het verwijderen van deze rijrichting nagenoeg geen effect zal hebben om het omliggende verkeersnet. Het grootste deel van het verkeer stad in (54 %) is geen bestemmingsverkeer, maar doorgaand verkeer en dit verkeer zal de Plantage Middenlaan dan gaan mijden. 
Lees hier de volledige reactie van B&W.

Bezwaar bewoners tegen ‘knip’ op de Amstel

In ons nieuwsbericht van 20 augustus melldden wij dat de gemeente de Amstel-oostzijde bij de brug vover de Nieuwe Keizersgracht wil afsluiten voor autoverkeer om het toegenomen sluipverkeer tegen te gaan.

Een groot aantal bewoners van de Nieuwe Keizersgracht heeft nu bij de gemeente bezwaar aangetekend tegen dit besluit.. 

Om het sluipverkeer – vooral van taxi’s – langs de Amstel tegen te gaan, heeft de gemeente aangekondigd een uitneembare paal te willen plaatsen op de brug over de Nieuwe Keizersgracht. De bewoners stellen dat het autoverkeer als gevolg hiervan straks rechtsaf zal slaan. Dat gaat volgens hen niet alleen leiden tot veel meer drukte op de smalle Nieuwe Keizersgracht, maar ook tot een onveilige situatie voor fietsers langs de Amstel en voor auto’s op de hoek van de Weesperstraat.

Het werkelijke probleem is in de ogen van de bewoners de toegenomen drukte aan de oostkant van de Amstel als gevolg van het feit dat het Muntplein, de Vijzelstraat en de westkant van de Amstel eind 2016 werden afgesloten voor doorgaand verkeer. Dat automobilisten niet kiezen voor de Weesperstraat als logische toegang tot het centrum, komt mede doordat verschillende routeplanners de Amstel Oostzijde nu als doorgaande route aangeven.

Volgens de bewoners heeft de gemeente met de ‘knip’ op de Amstel gekozen voor een halfslachtige oplossing in plaats van het probleem bij de bron aan te pakken. Zij pleiten voor effectieve maatregelen om het sluipverkeer langs de hele Amstel tegen te gaan, zoals een inrijverbod met een uitzondering voor bestemmingsverkeer of het omvormen van de Amstel tot fietsstraat.

In een brief aan de buurt had stadsdeel Centrum aangekondigd dat de paal in augustus zou worden geplaatst, maar volgens een woordvoerder van het stadsdeel volgt er voordat de werkzaamheden worden gestart eerst overleg met de bewoners die bezwaar hebben tegen de voorgenomen maatregel. Lees hier het complete bezwaarschrift

Behandeling nieuwbouwplan Sint Jacob in Bestuurscommissie uitgesteld naar 5 en 12 september

Eerder hebben wij op onze website en in onze Nieuwsbrief gemeld dat de Bestuurscommissie Centrum de plannen voor de nieuwbouw Sint Jacob op 11 en 18 juli zou behandelen. Het stadsdeel heeft echter per brief d.d. 6 juli aan de indieners van de meer dan 200 zienswijzen laten weten meer tijd nodig te hebben voor de beantwoording van de zienswijzen. 

Op 5 september vindt er voorafgaand aan de vergadering een presentatie plaats in het Algemeen Bestuur waarbij de leden geinformeerd worden over de actuele stand van zaken. Er liggen op dat moment nog geen stukken die besproken worden. Dit is wel het geval in de daaropvolgende vergadering van 12 september. Dan vindt de inhoudelijke behandeling van de
zienswijzen plaats, waarbrj de fracties hun mening geven.

 lnspreken bij de vergadering van 12 september is mogelijk aan het begin van de vergadering.
lnsprekers hebben maximaal drie minuten spreektijd. Als er meer dan tien sprekers zijn, wordt dat maximaal twee minuten. Mensen die hierover meer informatie willen, of die zich aan willen melden als inspreker kunnen zich per e-mail richten tot de afdeling bestuursondersteuning: bestuursondersteuning.sdc@amsterdam.nl of via: o20-256 4366. Aanmelden om in te spreken
kan tot uiterlijk de maandag voor de vergadering tot 16:00 uur.

Inspraak wijziging bestuurlijk stelsel 5 juli t/m 5 september

Op 18 februari heeft de gemeenteraad een Hoofdlijnenbesluit genomen over de wijziging van het bestuurlijk stelsel ingaande na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018: 

  • Ieder stadsdeel krijgt straks een klein dagelijks bestuur (DB), dat bestaat uit drie personen. Zij worden 'aan de hand van de gevormde coalitie’ benoemd door het college van B&W. Zij hebben geen eigen bevoegdheden, maar krijgen gemandateerde bevoegdheid namens het college. Dit zijn dus geen politici, maar ambtenaren met een politieke kleur. 
  • Adviescommissies: In ieder stadsdeel wordt het DB geadviseerd door een adviescommissie. De stad is verdeeld in 22 gebieden en in ieder gebied worden vier bewoners gekozen om de belangen van hun eigen gebied te behartigen. Het Centrum telt twee gebieden. Postcodegebied 1018 kan samen met de zuidelijke grachtengordel en de Nieuwmarktbuurt vier vertegenwoordigers kiezen. Dit kunnen leden van politieke partijen zijn of mensen die zich individueel verkiesbaar stellen. De adviescommissies kunnen gevraagd en ongevraagd adviseren en signalen doorgeven uit hun gebied. Het DB is niet verplicht om de adviezen over te nemen..

Het College van B&W heeft op 4 juli het besluit genomen om een uitwerking met nadere keuzes voor inspraak vrij te geven, samen met een Verordening op het lokaal bestuur. Lees alle documenten op https://bekendmakingen.amsterdam.nl/bekendmakingen/stadsdeel-centrum/2017/week-27/inspraak-inrichting-0/ 

Om de participatieve democratie te versterken en het instrumentarium uit te breiden en te vernieuwen wordt in 2017 € 0,35 miljoen en vanaf 2018 € 0,7 miljoen structureel ingezet. Deze middelen worden betrokken bij het plan van aanpak plan waarbij de inzet is gericht op meer ruimte voor experimenten en ruimte voor de burger. Hiermee wordt  uitvoering gegeven aan de motie (nr. 1572) van de raadsleden mevrouw Ten Bruggencate en mevrouw Ruigrok, waarin wordt gevraagd om een toolbox voor democratische participatie.

Buurtorganisatie 1018 heeft met een artikel in Het Parool van 12 juni en een uitgebreide notitie al een voorschot genomen op deze inspraak en voorstellen ontwikkeld voor versterking van de participatieve democratie. De Buurtorganisatie ziet niets in de tandeloze adviescommissies die in de plaats moeten komen van de Bestuurscommissies. De Buurtorganisatie pleit ervoor dat de gemeente de bestaande bewonersgroepen in buurten en wijken serieus neemt en ze in een vroeg stadium betrekt bij grote projecten en bestemmingsplannen. Laat ze gevraagd en ongevraagd adviseren. Gebruik de besparing door het afschaffen van de Bestuurscommissies om bewonersinitiatieven te ondersteunen en de communicatie tussen bestuur en burgers te verbeteren.

De inspraakperiode loopt vanaf 5 juli tot 6 september. De adviezen die hieruit naar voren komen worden betrokken bij de definitieve besluitvorming.

Inspraakreacties kunnen verstuurd worden via e-mail: bestuurlijkstelsel@amsterdam.nl of per post naar Bestuurlijk Stelsel 2018, Amstel 1, 1011 PN, Amsterdam.

Boze brief bewoners Plantage Middenlaan aan de gemeente

De Plantage Weesperbuurtvereniging heeft een boze brief geschreven aan wethouder Verkeer Litjens, de Bestuurscommissie Centrum en de gemeenteraad over het bureaucratisch proces rond de herinrichting van de Plantage Middenlaan. Waar gaat het om? De aanleiding was de wens van gemeente en/of GVB om de vluchtheuvels van de tramhalte bij Artis te verbreden. Er waren plannen gemaakt en zonder verdere plichtplegingen was besloten wat bomen te kappen. Daardoor zou het historische beeld van de Plantage Middenlaan nogal aangetast worden en dat leidde niet verbazingwekkend tot veel protesten uit de buurt. De gemeente schrok van het protest, stopte het plan, en begon met een nieuwe inventarisatie.

Dat leidde tot een,  op zich sympathiek maar niet erg helder, proces van inspraak onder het motto ‘roept u maar’. Iedereen vindt wat, en voor alles is wat te zeggen. De gemeente kwam daarna met de lijst van verzamelde wensen, waarop onder meer, in willekeurige volgorde: meer ruimte voor fietsers en voetgangers, minder (´sluip´)verkeer, vergroening, geen parkeerplekken opheffen, geen bomen kappen, bredere haltes, ruimte voor hulpdiensten, goede toegankelijkheid van de buurt, en ga nog maar even door. Geen prioriteitstelling. En geen achterliggende visie.

 De projectgroep heeft 23 varianten bedacht en uitgewerkt. Plantage Middenlaan autovrij, de tramhalte op verschillende plekken - voor en na het stoplicht of gesplitst - verschillende vormen van eenrichtingverkeer, fietsstraat, fiets met auto, auto met tram. En iedere variant wordt in een schier eindeloze - maar feitelijk schijnbare - zorgvuldigheid aan de lange lijst van wensen getoetst en op basis daarvan al dan niet als ‘kansrijk’ gekenschetst. Er blijven uiteindelijk slechts een paar voor de buurt onacceptabele varianten over.

De buurt ziet helemaal geen groot probleem, en wil dus geen grote ingrepen. Wil de buurt dan niks? Natuurlijk wel. Iedereen kan zich vinden in kleine maar effectieve maatregelen, zoals 30 km zone, drempels bij een school of bij een halte, of een versmalling om het doorgaande verkeer wat te ontmoedigen. En er zijn nog wel meer voorstellen over tafel gegaan. 

De buurt vraagt in elk geval om het op hol geslagen project te stoppen,eerst een heldere analyse te maken van de werkelijke problemen en eerst kleine aanpassingen te overwegen. De brief eindigt met: "Hou er mee op! We willen geen Plantage op de schop."

Lees hier de complete brief.

Felle discussie over herinrichting Plantage Middenlaan

IIn de Plantage Weesperbuurt is op dit moment een felle discussie gaande over het voornemen van de gemeente om over te gaan tot herinrichting van de Plantage Middenlaan. Tijdens een vergadering van het Plantage Weesperbuurt Overleg op 12 juni lichtte de gemeentelijke projectgroep de tussenstand toe van hun variantenstudie. De bewoners pleitten echter voor andere oplossingen dan de gemeentelijke projectgroep wenselijk acht.

Een belangrijk doel van de herinrichting van de Plantage Middenlaan is om de tramhaltes ter hoogte van Artis te verbreden en ze daardoor veiliger te maken. Bovendien streeft de gemeente ernaar om vanaf het Waterlooplein een ‘Boulevard naar Artis’ aan te leggen met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Een duidelijke randvoorwaarde voor het project is het sparen van zoveel mogelijk bomen en het behouden van het ‘laankarakter’ van de Plantage Middenlaan. Ook participatie van buurtbewoners in de planvorming staat hoog op de prioriteitenlijst.

In de vergadering presenteerde de projectgroep twee scenario’s die in voldoende mate aan de eisen van de wethouder voldoen. In de voorkeursvariant van de projectgroep blijven de tramhaltes op hun huidige plek en wordt ruimte gewonnen door de Plantage Middenlaan stadinwaarts autovrij te maken. Aan de andere zijde komt in deze variant een fietsstraat naar het model van de Sarphatistraat, waar de fiets voorrang heeft en de auto te gast is. Er moeten in deze variant weliswaar enkele bomen wijken als gevolg van de verbreding van de tramhalte, maar die kunnen worden verplaatst.

In de op de presentatie volgende discussie maakten verschillende bewoners duidelijk dat zij zich in gesprekken met de projectgroep van meet af aan verzet hebben tegen varianten met eenrichtingsverkeer. Gevolg daarvan zal namelijk zijn dat automobilisten die niet meer van de doorgaande Plantage Middenlaan gebruik kunnen maken, de smalle zijstraten zullen opzoeken, een ongewenst en volgens de bewoners door de projectgroep veronachtzaamd gevolg van een keuze voor eenrichtingsverkeer.

De discussie eindigde met de toezegging van omgevingsmanager Schelleman om ook door de bewoners aangedragen suggesties, en dan met name de suggestie om voorlopig alles bij het oude te laten, aan de wethouder voor te leggen. Maar zij liet er geen misverstand over bestaan dat deze daar niet blij mee zal zijn.  

De komende maanden werkt de projectgroep verder aan een voorstel voor de herinrichting van de Plantage Middenlaan dat in september nog een keer in een buurtvergadering zal worden besproken. In het najaar moet er een definitief plan liggen, waarover de politiek zich vervolgens kan buigen.

115 zienswijzen nieuwbouwplan Sint Jacob

Tot 20 april lag het nieuwbouwplan 'De Nieuwe Plantage' ter visie dat in plaats komt van verpleeghuis Sint Jacob . Er zijn 115 zienswijzen ingediend, niet gelijkluidend, maar verschillend van elkaar. Veel bezwaren gaan over de massalitiet van het gebouw en de te verwachten verkeersoverlast van de parkeergarage met uitgang aan de achterzijde. 

Lees hier de zienswijze van het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO).

Pas na het einde van de tervisielegging bracht projectontwikkelaar Koopmans Bouwgroep het verslag naar buiten van de informatiebijeenkomst op 30 maart. Lees hier het verslag.

In Het Parool van 22 april verscheen een groot artikel naar aanleiding van de 115 bezwaarschriften. Lees dat hier. Opmerkelijk is dat ook Artis-directeur Balian zich afvraagt of zo'n kolos wel in de Plantagebuurt past en toegeeft dat het eigen parkeerterrein van Artis niet aan de achterkant gepland had moen worden. 

Oproep indienen zienswijzen op nieuwbouw Sint Jacob (t/m 20 april)

Omwonenden van Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan zijn verontrust over het kolossale nieuwbouwcomplex dat in de plaats komt van het verpleeghuis. Het wordt meer dan 22 meter hoog. Het huidige gebouw is 16 meter hoog. Loggia's en balkons steken uit over de grens van de bestemming. Er komt een parkeergarage voor 222 auto's, erg veel voor 325 ouderenwoningen. Er is dus kans dat ze commercieel geexploiteerd gaan worden, wat extra bezoekersverkeer kan opleveren. In- en uitgang van de parkeergarage komen aan de achterkant aan de Plantage Muidergracht, middenin een rustige woonbuurt. Dit brengt overlast en verkeersonveilighied met zich mee. Het uitgevoerde verkeersonderzoek houdt geen rekening met de toekomstige vestiging van het Cartesius 2 Lyceum met 700 leerlingen aan de Plantage Muidergracht.

De omwonenden doen een beroep op hun mede-buurtbewoners om uiterlijk 20 april een zienswijze in te dienen bij stadsdeel Centrum op het ontwerpbesluit omgevingsvergunning Plantage Middenlaan 52 Amsterdam, BWT 1974935. U kunt die gewoon in uw eigen woorden opstellen, maar wel belangrijk is dat een handtekening vereist is. Adresseren aan
Stadsdeel Centrum, Algemeen bestuur van de Bestuurscommissie, Afd Juridische Zaken
Postbus 202 1000 AE Amsterdam (of bezorgen op het stadhuis, of per e-mail aan M.Artmanni@amsterdam.nl ). Stuur een kopie aan marjolijnswart@hotmail.com 

Zie voor meer informatie over het plan ons eerdere nieuwsbericht met verwijzing naar alle plandocumenten.

Bewonersbrief ontwikkelaar nieuwbouw St. Jacob, Informatiebijeenkomst 30 maart 18:00 u

Projectontwikkelaar Koopman ontwikkelt 325 vrijesector huurappartementen voor senioren in de nieuwbouw ter plaatse van Sint Jacob, Plantage Midenlaan 52. De ontwikkelaar heeft een bewonersbrief d.d. 16 maart 2017 uitgebracht met een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst op donderdag 30 maart 18:00 - 20:00 uur in het monument op het binnenterrein van Sint Jacob, bereikbaar via de hoofdingang op Plantage Middenlaan 52.
De ontwikkelaar zal daar de ruimtelijke onderbouwing van de afwijkingen van het bestemmingsplan toelichten en ook het verkeersonderzoek dat ten grondslag ligt aan de plaatsing van de in- en uitritten van de parkeergagrage aan de Plantage Muidergracht. Zie hiervoor ons eerdere nieuwsbericht.

Om in de nieuwbouwappartementen te kunnen wonen, hoeft u niet ingeschreven te zijn als woningzokenden. Wel moet er voldoende inkomen zijn: 3,5 maal de maandhuur is daarbij de richtlijn. Iedereen die zich zich op www.hureninsintjacob.nl inschrijft voor de nieuwsbrief, wordt automatisch op de hoogte gehouden en hoort wanneer de verhuur van start gaat.

Lees hier de complete bewonersbrief.

Plan nieuwbouw Sint Jacob (Plantage Middenlaan 52) ter visie

Een groep Plantagebewoners heeft een brief geschreven aan hun buurtgenoten met de oproep om bezwaar te maken tegen de omgevingsvergunning voor het nieuwbouwcomplex op de plaats van Sint Jacob, Plantage Middenlaan 52. Het ontwerp ligt vanaf 9 maart t/m 19 april ter inzage bij het Stadsloket op het Stadhuis. Zie hier de officiele kennisgeving.

Op 28 februari heeft de Bestuurscommissie Centrum het plan besproken. Het voornaamste discussiepunt is de onveiligheid en overlast van de in- en uitrit van de parkeergarage voor 222 auto's aan de Plantage Muidergracht. De verkeersanalyse die is gemaakt is te oppervlakkig en bovendien achterhaald: in augustus 2018 zal het gebouw aan de Plantage Muidergracht tegenover de Plantage Westermanlaan een school voor voortgezet onderwijs huisvesten, Cartesius 2. De geplande inrit van de parkeergarage is pal tegenover de ingang van deze school. Die situatie was nog onbekend toen het verkeersonderzoek werd uitgevoerd. Fietsverkeer in de te nauwe straat – aan beide zijden staan auto’s geparkeerd – zal flink toenemen.

Uiteindelijk besloot de Bestuurscommissie om het plan - met de ingediende zienswijzen -opnieuw te bespreken na de terinzagelegging, Omwonenden werden opgeroepen om hun bezwaren uit te werken en eventueel alternatieven aan te dragen. De ontwikkelaar werd gevraagd om nog eens opnieuw naar de locatie van de in- en uitrit te kijken.  De Bestuurscommissie zal de bezwaren serieus nemen en op grond daarvan eventueel nieuw onderzoek laten doen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe analyse van de verkeerssituatie.

Zie voor alle plandocumenten https://centrum.notubiz.nl/vergadering/345677/AB-vergadering%2028-02-2017 agendapunt 9, pijl rechts aanklikken.

Andere bezwaren van de omwonenden richten zich op het enorme bouwvolume dat het zicht weggneemt op de hitorische panden eromheen.

Een schriftelijke zienswijze richt u aan het stadsdeel Centrum, Postbus 202, 1000AE Amsterdam, onder vermelding van : ‘Zienswijze ontwerpomgevingsvergunning: Plantage Middenlaan 52 te Amsterdam.

Voor het kenbaar maken van een mondelinge zienswijze kunt u op werkdagen een afspraak maken via telefoonnummer (020) 2564416. Een telefonische afspraak dient uiterlijk één week voor het einde van de terinzageligging te worden gemaakt. Het is niet mogelijk telefonisch uw zienswijze kenbaar te maken.

Raad van State: Short-Stay in De Wittenberg toch toegestaan

De Raad van State heeft op 15 februari 2017 uitspraak gedaan in hoger beroep over de woningonttrekkingsvergunning voor voormalig verpleeghuis De Wittenberg. De Raad van State vernietigt het eerdere oordeel van de Rechtbank en oordeelt dat een woningonttrekkingsvergunning door stadsdeel Centrum niet vereist had mogen worden omdat het gebruik als verpleeghuis niet als woning aangemerkt kan worden. Een woning is een ruimte die bewoond wordt door één huishouden en dat is in een verpleeghuis volgens de Raad van State niet het geval. Derhalve kan de Diaconie doorgaan om het gebouw in te richten met 115 short-stay appartementen.

Voor de buurtbewoners die zich ingespannen hebben om hier ouderenwoningen in plaats van short stay te krijgen, is dit een zware slag. Wel is het zo dat de gemeente inmiddels besloten heeft om in het hele centrum (met uitzondering van delen van de Oostelijke Eilanden) geen nieuwe hotesls en shortstay meer toe te staan.

Geef stad terug aan de bewoners

Het gaat de verkeerde kant op met Amsterdam. Door de toenemende druk van het toerisme en het gebrek aan betaalbare huurwoningen wordt de binnenstad steeds minder een gebied voor ‘bewoners’. Ook de Weesperbuurt en de Plantage dreigen in die ontwikkeling te worden meegezogen.
Dat constateert het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) naar aanleiding van een brief van de Huurdersvereniging Centrum aan de Bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum. Hoofdoorzaak van de problemen is volgens de brief de snelle toename van het aantal toeristen. Die geven niet alleen op straat vaak overlast, maar zorgen er ook voor dat steeds meer eigenaren hun woning verhuren via AirBnB.

Gezien het toch al bestaande tekort aan betaalbare woningen in het centrum, dreigt de binnenstad meer en meer een ‘speelplaats’ voor rijke Amsterdammers en rugzaktoeristen te worden. De huurdersvereniging doet het stadsdeelbestuur 21 voorstellen om de problemen het hoofd te bieden en de stad ‘terug te geven’ aan de bewoners. Een van de voorgestelde maatregelen is het terugbrengen van de toegelaten vakantieverhuur per woning van de huidige zestig naar dertig dagen per jaar.

In zijn vergadering van 6 februari heeft het PWO besloten om Burgemeester en Wethouders van Amsterdam te laten weten dat de analyse die de Huurdersvereniging Centrum in zijn brief maakt van de stand van zaken in de binnenstad, wordt herkend en onderschreven in de Plantage Weesperbuurt. Het PWO pleit er, met de Huurdersvereniging, bij de gemeente voor om met gerichte acties het vertrouwen van de bewoners terug te winnen.

Evaluatie Fietsstraat Sarphatistraat

De omvorming van de Sarphatistraat tot fietsstraat is een succes. Dat constateert de gemeente in een eind vorig jaar verschenen evaluatierapport.

In juni 2016 startte tussen Alexanderplein en Weesperplein een ‘pilot’, waarbij fietsers op de rood geasfalteerde rijbaan voorrang kregen op auto’s. De maximumsnelheid ging naar 30 km/u en er werden borden met ‘auto te gast’ geplaatst. Doel was om van de Sarphatistraat een veilige en comfortabele route voor fietsers en openbaar vervoer te maken.

Deze doelstelling is gehaald, zo blijkt uit de evaluatie. Uit metingen blijkt dat het aantal fietsers in de straat na de herinrichting is toegenomen van ruim 17.000 tot ruim 21.000 per dag. Het merendeel van hen vindt de nieuwe inrichting comfortabel (94%) en voelt zich er veilig (82%). Ook een meerderheid van buurtbewoners en ondernemers is positief.

Kritiek is er op het feit dat taxi’s op de trambaan (waar 50 km/h is toegestaan) te hard rijden. Ook vindt 22 procent van de fietsers dat automobilisten hun rijgedrag nog te weinig aanpassen aan de nieuwe situatie.  Alles bij elkaar kan de pilot echter als succesvol worden beschouwd, constateert de gemeente. Uiteindelijk doel is om de volledige binnenring (Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat) te transformeren tot OV- en fietscorridor’..
Als mogelijke aanvullende maatregelen in de Sarphatistraat worden nog wel genoemd

  • duidelijker bebording en aanduidingen op het wegdek,
  • onderzoek naar verbeteren voetgangersoversteek
  • vervolgonderzoek naar ‘beleving’ rijsnelheid taxi’s.

De Fietsersbond adviseert als stakeholder dit aan te vullen met:

  • Verdere beperking – 2% is marginaal - van het autoverkeer door circulatiemaatregelen.
  • Het 30 km/u regime uitbreiden naar tram en taxi’s. De nu nog te hard rijdende taxi’s afremmen door bijvoorbeeld het aanbrengen van noppen op de trambaan bij de kruisingen. En op termijn de trambaan versmallen en de vrijkomende ruimte toevoegen aan de fietsstraat.
  • Het veiliger maken van linksafslaande fietsbewegingen van en naar de Roetersstraat.

Inspraak heeft bij de opzet van deze pilot niet plaatsgevonden. Het Plantage Weesperbuurtoverleg heeft daar destijds bij de gemeenteraad tegen geprotesteerd. Wethouder Litjens schrijft nu in zijn brief d.d. 23 december aan de gemeenteraadscommissie Verkeer dat participatie bij volgende tracédelen wel zal plaatsvinden.

In het eerste kwartaal van 2017 komt Litjens bij de raadscommissie terug met aanbevelingen rondom de Sarphatistraat over de definitieve materialisatie en aanvullende maatregelen om zo de pilot helemaal af te ronden. Er komt dan ook een vooruitblik naar de aanpak van de rest van de Binnenring.

Lees hier het evaluatierapport van de gemeente, hier de brief van wethouder Litjens en hier de reactie van de Fietsersbond.

Bewonersprotest tegen nieuwbouw Sint Jacob

Een jaar geleden is er een informatieavond geweest over de nieuwbouwplannen van het Sint Jacob, onder de naam De Nieuwe Plantage. Intussen is er al veel gebeurd om het gebouw heen dat wijst op een spoedige start van de sloop. Tot nog toe is alleen een omgevingsvergunning voor het tijdelijk verwijderen van tien bomen aan de Plantage Middenlaan gepubliceerd.

De Bestuurscommissie van Stadsdeel Centrum vergadert op 7 februari over de tervisielegging van de omgevingsvergunning voor het hele nieuwbouwcomplex. Dat is nodig omdat op een aantal punten wordt afgeweken van het bestemmingsplan Oostelijke Binnenstad, o.a. de aanleg van een ondergrondse parkeergarage voor 222 auto's en een ondergronmdse fietsenstalling voor 560 fietsen, de zorgfunctie van ruim 3000 m2 in het te handhaven monument op het binnenterrein en de poort vanaf de Plantage Middenlaan naar het binnenterrein.. Alle bouwtekeningen en enkele artits impressions zijn hier te vinden (onder agendapunt 8, pijl ernaast aanklikken).

Een aantal bezorgde omwonenden organiseert zich vanwege bezwaren tegen het plan:

  • aantasting van het karakter van de buurt door de hoogte en de massieve omvang,
  • parkeergarage met in- en uitgang op de Plantage Muidergracht, in een woonbuurt,

  • consequenties van de parkeergarage voor de grondwaterhuishouding,

  • de bouwlogistiek, met geplande in- en uitrit aan de Plantage Middenlaan, waarvoor tien bomen ('tijdelijk') moeten wijken en aantastong van het Plantage Westermanplantsoen.

Herinnering: Nieuwjaarsreceptie woensdag 11 januari 17:00 m- 19:00 uur in de Oosterkerk

Alle buurtbewoners zijn welkom bij de feestelijke Nieuwjaarsreceptie op woensdag 11 januari 17:00 - 19:00 uur in de Oosterkerk. 
Buurtorganisatie 1018, Dock, Centram en Stichting Oosterkerk bieden deze receptie aan. Kom gezellig naar de Oosterkerk en geniet van een leuke ontmoeting, een hapje en een drankje en levende muziek.

Verslag informatiebijeenkomst 'Verkenning Plantage Middenlaan' 12 december

Op maandag 12 december vond in Desmet studio´s aan de Plantage Middenlaan een informatiebijeenkomst plaats over de ‘Verkenning Plantage Middenlaan’. Aanleiding was de nieuwe start van de planvorming na de bezwaren van de buurt tegen de verlegging van de Artis-tramhalte. Op deze bijeenkomst waren ca. 50 buurtbewoners aanwezig. Het doel van de bijeenkomst was de buurt te informeren over de verkenning en vooral te luisteren naar de ideeën en wensen van de buurt.

Lees hier het sfeerverslag dat de gemeente daarvan heeft gemaakt.

De wensen en ideeen van de buurt die naar voren zijn gekomen zijn hier in beeld gebracht.

En lees hier het tijdschema van de vervolgprocedure.

Deze en meer documenten zijn terug te vinden op webpagina www.amsterdam.nl/projecten/plantagemiddenlaan/

Nieuw ontwerp Namenmonument voor Weesperstraat

Het Nederlands Auschwitzcomité en hun architect Daniel Libeskind presenteerden op 16 december het angepaste ontwerp van het Holocaust Namenmonument zoals dat aan de Weesperstraat komt te staan tegenover de studentenflat.

In het nieuwe ontwerp is de namenwand vervangen door 103.000 bakstenen, elk met een naam en sterfdatum, die samen het Hebreeuwse woord voor gedenken vormen.

Naar verwachting kan het nieuwe monument begin 2018 worden onthuld, maar dan moet er eerst geld worden ingezameld. Het Auschwitz Comité nodigt alle Nederlanders uit om voor € 50 een steen te adopteren.

Lees hier het artikel in het Parool van 17 december 2016.

Impressie thema-avond BO 1018 12 oktober zonnepanelen in 1018

Op 12 oktober jl. vond in de Witte Boei een door Buurtorganisatie1018 georganiseerde bijeenkomst plaats over zonne-energie.
Onder leiding van Hans Bakker van het “Wijksteunpunt Wonen”, zijn de ruim zestig aanwezigen door de verschillende sprekers geïnformeerd over diverse aspecten van zonne-energie.

Eric de Lange van ‘Zon op Nederland’ gaf een korte presentatie over zonne-energie in algemene zin en de mogelijkheid om als bewoners via een  energiecoöperatie zonnepanelen te exploiteren.

Na hem vertelde Herman Bouwmeester over de coöperatie 'Zon op Zeeburg' die twee jaar geleden is opgericht met de bedoeling om voor de bewoners van Entrepotbrug zonnepanelen aan te schaffen. De contracten zijn onlangs getekend zodat de zonnepanelen geplaatst kunnen worden.

Marinus Knulst vertelde het verhaal van zijn VVE op IJburg, een combinatie van huur- en koopwoningen waar al zonnepanelen zijn geplaatst voor de gezamenlijke elektriciteitsbehoefte en men nu bezig is om zonnepanelen aan te schaffen voor individuele bewoners.

Deze drie verhalen riepen al zoveel reacties op dat de voorzitter de geplande pauze maar schrapte.

Eerst kwamen nog de vertegenwoordigers van de drie grootste woningcorporaties in postcodegebied 1018 aan het woord om hun beleid ten aanzien van zonne-energie uit\een te zetten en als laatste vertelde Jeanine Langbroek hoe het stond met de plannen om op Kattenburg zonnepanelen te plaatsen. Kort geleden zijn hierover voor de bewoners van Kattenburg twee voorlichtingsbijeenkomsten gehouden.

En toen was het woord aan de zaal. Vele kwesties werden aan de orde gesteld, zoals hoe werkt de postcoderoos, de rol van de VVE, groot onderhoud aan de daken en zonnepanelen en zonnepanelen in combinatie met alternatieve dakbedekking.

 Dertig buurtbewoners hebben zich aangemeld voor een vervolgbijeenkomst.

Wie niet op de thema-avond aanwezig was en toch betrokken wil worden bij vervolgbijeenkomsten, kan dit kenbaar maken via info@buurtorganisatie1018.nl

Buurtorganisatie 1018 heeft op haar website een dossier geopend met alle informatie over zonnepanelen en de voortgang van initiatieven in 1018. Ga hiervoor naar http://www.buurtorganisatie1018.nl/zonnepanelen-in-1018/

Raad van State houdt zich op de vlakte in zaak Wittenberg

De Lutherse Diaconie, eigenaar van voormalig verpleeghuis De Wittenberg, heeft bij de Raad van State nul op het rekest gekregen. De diaconie had bij het Haagse rechtscollege bezwaar aangetekend tegen de weigering van de gemeente Amsterdam om in het gebouw short stay toe te staan. Veel consequenties heeft de uitspraak echter niet, want de bouwwerkzaamheden mogen gewoon doorgaan.

De zitting bij de Raad van State op 13 oktober was de zoveelste episode in een langdurige strijd tussen enerzijds de Diaconie en anderzijds de gemeente en buurtbewoners over de toekomst van De Wittenberg. De Diaconie wil het pand verbouwen tot 116 appartementen bestemd voor short stay. Volgens de gemeente is er voor dat doel in Amsterdam echter al ruim voldoende accommodatie. Zij weigert daarom de vergunning tot woningonttrekking af te geven die voor de plannen van de Diaconie nodig is.

Dit voorjaar maakte de Diaconie bij de Amsterdamse rechtbank bezwaar tegen deze weigering. Toen de rechtbank de gemeente in juni in het gelijk stelde, koos de Diaconie voor een dubbele route. Enerzijds ging men in hoger beroep, een bodemprocedure, waarvan de uitkomst pas op zijn vroegst komend voorjaar wordt verwacht. Tegelijkertijd vroeg de Diaconie aan de Raad van State om in de tussentijd te mogen handelen alsof de vergunning tot woningonttrekking wel is verleend.

In zijn op 21 oktober gepubliceerde uitspraak wijst de Raad van State dit verzoek af met als argument dat de zaak niet spoedeisend is. Zowel de gemeente Amsterdam als de bewoners hebben namelijk laten weten dat de verbouwing tot appartementen wat hen betreft kan doorgaan, zolang de bestemming van die appartementen maar niet vast ligt. Eerder had de diaconie al laten weten dat de appartementen bij een verbod op short stay zullen worden bestemd voor permanente bewoning.

Definitief uitsluitsel over de toekomstige bestemming van De Wittenberg krijgen de strijdende partijen dus pas bij de uitspraak in hoger beroep.

Bewoners vragen aandacht voor drugsoverlast op Lepelkruisplein

In de onderdoorgang van de Nieuwe Prinsengracht naar het Lepelkruisplein zal worden gezorgd voor voldoende verlichting. Ook zal worden onderzocht of de toegang tot het plein met een hek kan worden afgesloten. Die toezegging deden ambtenaren van de gemeente woensdag 12 oktober aan een delegatie van buurtbewoners.

Het bezoek van de ambtenaren was een gevolg van de overlast op het Lepelkruisplein door junks en drugsdealers. Omdat die overlast de laatste maanden sterk toeneemt, hadden de buurtbewoners het wijkteam uitgenodigd voor een ‘schouw’ op het plein. De bewoners maakten de delegatie van twee ambtenaren en de wijkagent duidelijk dat de vrije onderdoorgang naar de Nieuwe Prinsengracht een van de hoofdoorzaken is van de overlast. Dankzij die ontsnappingsmogelijkheid is het voor de politie vrijwel ondoenlijk om overlastplegers op heterdaad te betrappen.

De bewoners maakten van de gelegenheid gebruik om de ambtenaren ook te wijzen op andere vormen van verloedering in de onoverzichtelijke uithoeken van het plein. Met name de uitwerpselen van de talloze honden die er worden uitgelaten, storen de bewoners, maar ook junks en zelfs de ‘nette’ bezoekers van Carré, die er ’s avonds hun auto parkeren, zien er geen been in om voor het instappen in een donkere hoek hun behoefte te doen.

Hoewel de ambtelijke delegatie aangaf dat de mogelijkheden van de gemeente beperkt zijn, kregen de bewoners toch een aantal toezeggingen. Behalve voor voldoende verlichting gaat de gemeente er ook voor zorgen dat de stadsreiniging het plein vaker komt schoonmaken. Met de bewoner van het pand boven de onderdoorgang zal worden overlegd over het verwijderen van graffiti, terwijl zal worden onderzocht of in de onderdoorgang een hek kan worden aangebracht.

De wijkagent adviseerde de bewoners om, hoe moedeloos zij er ook van mogen worden, elk geval van overlast bij de politie te melden. Ook al kan op het moment zelf misschien weinig met zo’n melding worden gedaan, voor een effectief handhavingsbeleid is de vorming van een dossier over de problemen op het plein van groot belang, aldus de wijkagent.