Op 23 en 24 januari vergaderde de gemeenteraad over de Agenda Autoluw. Het lot van de Kattenburgerstraat was een dominant onderwerp van gesprek bij alle partijen. Het ziet er nog niet naar uit dat de invoering van eenrichtingverkeer stad uit in de Oostertoegang (naast CS) van de baan is, maar besloten is dat nog niet. Eerst wordt een mogelijke verbreding van de Oostertoegang onderzocht of verlegging van het fietspad naar waar nu water is. De uitkomst wordt in april verwacht. Hoofdpunt in het debat was hoe het waterbedeffect - verplaatsing van verkeer naar andere straten zoals de Kattenburgerstraat - te voorkomen. De stemmen staakten bij een motie om binnen de ring A 10 een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren. Daarover wordt op 12 of 13 februari opnieuw gestemd. Een motie om dit te onderzoeken voor zo veel mogelijk wegen in de hele stad werd al wel aangenomen.
Een grote overwinning voor de Kattenburgers was dat een motie werd aangenomen om de Kattenburgerstraat af te waarderen van ‘Plusnet Corridor Auto’ naar ‘Plusnet Auto’ en na definitieve herinrichting naar ‘Hoofdnet Auto’, waarbij de snorfiets naar de rijbaan gaat, en zo mogelijk de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Andere aangenomen moties gingen over het weren van halterende en parkerende touringcars uit de Kattenburgerstraat en over het zo mogelijk opheffen van alle parkeerplaatsen in de Kattenburgerstraat. De wethouder kreeg bij motie de opdracht om met de Kattenburgers in gesprek te gaan over ideeen over andere maatregelen om tot minder autoverkeer te komen en over aanpassingen in de tijdelijke herinrichting en uitgangspunten voor de definitieve herinrichting.
Voor de Weesperstraat is van belang is dat een motie werd aangenomen om voor de pilot voor een knip in de Weesperstraat meer tijd uit te trekken, meer aandacht te besteden aancommunicatie vooraf en meting van de positieve resultaten en die mee te nemen in een Stedenbouwkundige Visie voor de Oostelijke Binnenstad.