Overlast

Kattenburgerstraat domineert gemeenteraadsdebat over de Agenda Autoluw

Op 23 en 24 januari vergaderde de gemeenteraad over de Agenda Autoluw. Het lot van de Kattenburgerstraat was een dominant onderwerp van gesprek bij alle partijen. Het ziet er nog niet naar uit dat de invoering van eenrichtingverkeer stad uit in de Oostertoegang (naast CS) van de baan is, maar besloten is dat nog niet. Eerst wordt een mogelijke verbreding van de Oostertoegang onderzocht of verlegging van het fietspad naar waar nu water is. De uitkomst wordt in april verwacht. Hoofdpunt in het debat was hoe het waterbedeffect - verplaatsing van verkeer naar andere straten zoals de Kattenburgerstraat - te voorkomen. De stemmen staakten bij een motie om binnen de ring A 10 een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren. Daarover wordt op 12 of 13 februari opnieuw gestemd. Een motie om dit te onderzoeken voor zo veel mogelijk wegen in de hele stad werd al wel aangenomen.

Een grote overwinning voor de Kattenburgers was dat een motie werd aangenomen om de Kattenburgerstraat af te waarderen van ‘Plusnet Corridor Auto’ naar ‘Plusnet Auto’ en na definitieve herinrichting naar ‘Hoofdnet Auto’, waarbij de snorfiets naar de rijbaan gaat, en zo mogelijk de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Andere aangenomen moties gingen over het weren van halterende en parkerende touringcars uit de Kattenburgerstraat en over het zo mogelijk opheffen van alle parkeerplaatsen in de Kattenburgerstraat. De wethouder kreeg bij motie de opdracht om met de Kattenburgers in gesprek te gaan over ideeen over andere maatregelen om tot minder autoverkeer te komen en over aanpassingen in de tijdelijke herinrichting en uitgangspunten voor de definitieve herinrichting.

Voor de Weesperstraat is van belang is dat een motie werd aangenomen om voor de pilot voor een knip in de Weesperstraat meer tijd uit te trekken, meer aandacht te besteden aancommunicatie vooraf en meting van de positieve resultaten en die mee te nemen in een Stedenbouwkundige Visie voor de Oostelijke Binnenstad.

Eilandenoverleg in verzet tegen touringcarroute Kattenburgerstraat

Het Eilandenoverleg heeft in zijn vergadering van 6 november gesproken over de Agenda Touwingcar Amsterdam, die tot 17 november ter visie ligt.
In de Agenda Touringcar komt de gemeente terug op de afspraak in het coalitieprogrmma om geen touringcars meer binnen de ring A10 toe te laten. Het aantal routes wordt wel sterk beperkt. Tot dat beperkte aantal behoort wel de Kattenburgerstraat. Daar is het Eilandenoverleg het niet mee eens. De Kattenburgerstraat ondervindt nu al veel overlast van touringcars. Er zijn voldoende alternatieven om alle plekken in de binnenstad te bereiken zonder gebruik van de route door de Kattenburgerstraat.

Kattenburg ziet zich geconfronteerd met meerdere plannen die de overlast in de komende jaren sterk gaan vergroten:

  • 30 % extra autoverkeer als gevolg van invoering van eenrichtingverkeer in de Oostertoegang (concept-Agenda Autoluw);

  • 40 % meer treinverkeer en snelheidsverhoging op de spoorbaan en het spoorviaduct bij Kattenburg als gevolg van het Programma Hoogfrequent Spoor. Ook het aantal (nachtelijke) goedrentreinen gaat toenemen,

  • Een nachtstalling voor 40 rondvaartboten langs de Dijksgracht-oost. Die gaan elke ochtend en avond stank- en geluidsoverlast veroorzaken.

Daar komt dan nog dit plan voor een touringcarroute bij. De bewoners krijgen het gevoel dat Kattenburg het afvoerputje van de stad wordt.

Lees hier de volledige reactie van het Eilandenoverleg.

Uitkomsten Buurtenquete 2019 Centrum Oost

1079 bewoners en 140 ondernemers hebben de buurtenquete Centrum-Oost van het stadsdeel ingevuld. Daarvan 114 bewoners van de Oostelijke Eilanden, 78 van de Kadijken, 116 van de Plantagebuurt en 119 van de Weesperbuurt. De meeste respondenten zijn geworven via de Facebookcampagne (873) en een mailing van het stadsdeel (457). Relatief veel hoger opgeleiden, 50-65-jarigen, en mensen van Nederlandse herkomst doen mee..

De tevredenheid met de eigen buurt is nergens zo hoog als op de Oostelijke Eilanden: rapportcijfer 7,6. Voor Weesperbuurt/Plantage is dat niet veel minder: 7,5, maar de verwachting voor de toekomstige ontwikkeling is daar minder positief: 6,4. Het meest verbeterd: heringerichte straten (Sarphatistraat, Amstel-oostzijde, Eilandenboulevard) en verkeersoverlast.. Op de Oostelijke Eilanden wordt ook ’groen’ veel genoemd. Toch wordt verkeersoverlast het meest genoemd als probleem dat de gemeente als eerste zou moeten aanpakken. De Weesperstraat en de Kattenburgerstraat springen eruit.
Het veiligheidsgevoel scoort hoog in onze buurten en is het laagst in de grachtengordel-zuid.. Op de Oostelijke Eilanden heeft 69 % minstens één van de extra veiligheidsmaatregelen na de schietpartijene opgemerkt, met name het cameratoezicht en de straatcoaches. Volgens 22 % hebben de maatregelen geen effect, volgens 20 % wel en volgens 51 % enigszins.
Overlast is er in de Weesperbuurt/Plantage meer dan op de Oostelijke Eilanden. In beide gebieden scoren bouwoverlast, (feest)botenoverlast en geparkeerde fietsen/scooters het hoogst.

In de Weesperbuurt/Plantage ervaart 59 % overlast van verhuur van woningen aan toeristen en op de Oostelijke Eilanden/Kadijken 43 %. Andere belangrijke bronnen van overlast zijn zwerfafval en verkeerd aangeboden afval. Van de ondernemers is een meerderheid bereid om samen één inzamelaar te kiezen voor hun bedrijfsafval.

Op de vraag of men een Leefstraat leuk vindt (maximaal 30 dagen geen autoparkeren, maar ander gebruik) antwoordt een derde positief en voor een ander derde hangt het af van de activiteiten.

In de Plantage en Weesperbuurt antwoordt 70 % positief op de vraag of zij de maximumsnelheid op de Plantage Middenlaan en de Roetersstraat willen verlagen naar 30 km/u en 78 % is voor meer groen door middel van opheffen van parkeerplaatsen en invoering eenrichtingverkeer.
In heel Centrum Oost zijn veel klachten over te weinig loopruimte bij terrassen; op de Oostelijke Eilanden het minst.

Van de bewoners van de Oostelijke Eilanden zegt 29 % behoefte te hebben aan een plek voor buurtactiviteiten zoals een buurtkamer, bibliotheek, expositieruimte of andere publieke ruimte.

Op de Oostelijke Eilanden wil 43 % meedenken over ontwikkelingen in de buurt en in de Plantage/Weesperbuurt 57 %. In onze beide buurten wordt Buurtkrant 1018 door 63 % van de bewoners gelezen.

Het aandeel bewoners met verhuisplannen is in onze beide buurten relatief laag, ca. 15 %. Leeftijd, drukte/overlast en veranderde gezinssamenstelling zijn de voornaamste verhuisredenen.

Lees hier het volledige enqueteverslag Centrum Oost

Omleiding fietsverkeer Weesperstraat wegens bouw Namenmonument leidt tot klachten

Op 31 oktober organiseerde de gemeente een informatieavond over de omleidng voor fietsers en voetgangers tijdens de bouw van het Holocaust Namenmonument aan de Weesperstraat. Fietspad en trottoir voor het bouwterrein worden afgesloten. Twee jaar lang wordt al het fietsverkeer op de Weesperstraat van west naar oost omgeleid over Nieuwe Herengracht oneven zijde, Amstel en Nieuwe Keizersgracht even zijde. Voetgangers moeten twee keer de Weesperstraat oversteken.

Bewoners zijn bang dat dit tot gevaarlijke situaties gaat leiden.:

  • De Nieuwe Herengracht en Nieuwe Keizersgracht. Dit zijn beiden smalle grachten, waar als er een auto staat fietsers al uitwijken naar het zeer smalle trottoir. Op deze grachten staan dagelijks vrachtwagens langere tijd te lossen voor bijvoorbeeld de hotels of bedrijven zoals een wijnimporteur.

  • Op de hoek van de Amstel en de Nieuwe Herengracht en op de hoek van de Amstel en de Nieuwe Keizersgracht kruisen fietsers twee keer doorgaande fietsers over de Amstel.
    De Amstel oneven zijde is een belangrijke fietsroute voor Amsterdam.

  • Het flatgebouw op de Weesperstraat. Fietsers die niet willen omfietsen zullen hier tegen het verkeer in gaan fietsen.

  • Voetgangers zullen in dde verleiding komen om over de rijbaan te lopen.

Als alternatief hebben bewoners voorgesteld om één rijbaan voor het autoverkeer vrij te maken voor fietsers en voietgangers.

Actie Kattenburgerstraat 26 oktober en verslag vergadering 29 oktober in Pakhuis de Zwijger

Op zaterdag 26 oktober hebben de bewoners van Kattenburg laten zien dat het menens is met hun bezwaren tegen 30 % meer autoverkeer in de Kattenburgerstraat in het kader van de Agenda Autoluw. Minstens 100 bewoners, jong en oud, blokkeerden tussen 12:00 en 13:00 uur de Kattenburgerstraat door met spandoeken heen en weer te lopen over de zebra en een laweaaiconcert uit te voeren met potten en pannen en toeters. Alle kranten schreven erover. De Kattenburgerstraat kwam op TV bij Pauw. Bekijk hier het fimpje van AT5.

Op maandag 28 oktober was er een informatiemarkt over de Agenda Autoluw in Hotel Double Trre by Hilton, waar de voorgestelde inrichting van Oostertoegang en Prins Hendrikkade te zien was en met ambtenaren gesproken kon worden. Daar was niet echt gelegenheid om te reageren. Die gelegenheid was er wel dinsdag 29 oktober, geheel gewijd aan de gevolgen voor de Kattenburgerstraat, in Pakhuis De Zwijger. De zaal was stampvol boze buurtbewoners. Dimitri Drijver, programmamanager Autoluw bij de gemeente, probeerde uit te leggen waarom de Kattenburgerstraat extra belast wordt en hoe dat berekend is en hoe weinig het uitmaakt voor de vuile lucht. Hij had nu eenmaal de opdracht dat het verkeer door afsluitingen elders niet vast mag komen te staan en dus moet de capaciteit van de Kattenburgerstraat vergroot.. Hij kreeg het flink om de oren vanuit de zaal: “Schande, jullie houden er helemaal geen rekening mee dat dit een woonwijk is”.” Jullie verplaatsen alleen het verkeer, maar verminderen niet”. Veel bewoners vertelden over hun gezondheidsklachten vanwege het verkeer. Lang niet alle bewoners konden aan het woord komen en ook was onduidelijk wat er gedaan werd met alle opmerkingen en vragen. Daarom is onder druk van de zaal afgesproken dat iedereen nog vragen kan doorgeven via autoluw@amsterdam.nl. Er komt dan schriftelijk antwoord op alle binnen en buiten de vergadering gestelde vragen.

Vervolg:
Op 12 november 19:00-21:00 uur is er in de Oosterkerk een informatieavond speciaal over de mogelijke nieuwe inrichting van de Kattenburgerstraat. Bewoners worden uitgenodigd om met wensen en suggesties te komen.
Op 16 januari spreekt de gemeenteraadscommissie MLD over de plannen en kunnen bewoners inspreektijd aanvragen (waarschijnlijk 1-2 minuten) en 22 en 23 januari beslist de gemeenteraad. Daarna gaat de besluitvorming over de afzonderlijke plannen (met inspraak!) zeker nog wel een jaar duren.

Buurtpreventie Kattenburg van start

Op Kattenburg heeft Michel Odjo van het Buurtcomité Oostelijke Eilanden samen met andere buren de Whatsapp Buurtpreventiegroep Kattenburg opgericht, waar binnen twee weken meer dan 30 mensen lid van zijn geworden.

Op 16 juli gaan de buurtbewoners van Kattenburg samen met gebiedsmakelaar Danny Konings en Mieke ten Wolde van Rochdale de buurtpreventiebordjes officieel feestelijk onthullen. De onthulling zal plaatsvinden op de Kippebrug vanaf 13 uur en duurt tot 15 uur. Dit gaat om de veiligheid op de Eilanden, dus komt allen

Onderteken de petitie tegen late openingstijden nieuwe horeca VOC-kade

De werkgroep VOC-kade van het Eilandenoverleg maakt al jaren bezwaar tegen de geluidsoverlast van Roest en evenementen aan de VOC-kade. Vooral aan de overkant, op Wittenburg, is de overlast groot.

In de nieuwbouw op Oostenburg komt nieuwe horeca. Om de overlast daarvan te beperken heeft de werkgroep VOC-kade een petitie opgesteld waarin aan stadsdeel Centrum gevraagd wordt om in de terrasvergunningen op te nemen dat de terrassen niet langer dan tot 23:00 uur open mogen zijn. Dat is het zogenaamde ‘Jordaanregime’. Oostenburg-Noord wordt nog dichter bebouwd dan de Jordaan, dus er is alle reden om dat regime ook hier toe te passen. Lees hier de petitie.

De werkgroepleden komen langs om de petitite te laten tekenen. Je kunt ook een steunbetuiging sturen naar vockade1018@gmail.com

Adviezen stadsdeel Centrum over afvalinzameling

Laat de vuilniswagen in Amsterdam-Centrum niet twee maar drie keer per week huisvuil ophalen; subsidieer stevige afvalzakken die bestand zijn tegen meeuwen en ongedierte; leg tuintjes aan rondom ondergrondse containers om te voorkomen dat daar afval gedumpt wordt. Dat zijn de meest opvallende van in totaal negentien adviezen die de stadsdeelcommissie Centrum in juni aan het stadsdeelbestuur uitbracht.

In een begeleidende notitie wijst de commissie op de vele klachten van bewoners over de aantasting van de leefbaarheid in hun buurt door zwerfvuil en uitpuilende afvalbakken en -containers. De commissie stelt met nadruk grote waardering te hebben voor de hard werkende medewerkers van de reinigingsdienst, maar wijt de problemen vooral aan de versnippering en het gebrek aan coördinatie bij de verantwoordelijke gemeentelijke diensten.

Stadsdeelbestuurder Mos noemde de notitie in een eerste reactie ‘een heel duidelijk signaal over de problematiek’. Hij zegde toe zo snel mogelijk uitsluitsel te zullen geven over de mogelijkheid om de adviezen uit te voeren.

Lees hier alle adviezen.

Spooronderdoorgang Kattenburgerstraat afgesloten in weekend 6 en 7 juli; hinder voor omwonenden

In twee weekenden, 29+30 juni en 6+7 juli gaan omwonenden van het spoor bij Oosterdok en Dijksgracht geluidsoverlast ondervinden van zware machines die ProRail inzet bij onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.

In het tweede weekend, 6 en 7 juli, is de spooronderdoorgang Kattenburgerstraat afgesloten voor verkeer. Het verkeer wordt omgeleid.

Bewoners in actie tegen verkeersoverlast Kattenburgerstraat

Het Parool publiceerde op 15 juni een groot artikel over de verkeersoverlast die de bewoners van de Kattenburegerstraat ervaren. De bewoners vrezen dat de overlast nog gaat toenemen door nieuwe knips en door toevoeging van een extra afslagvak onder het spoorviaduct Kattenburgerstraat als de fietsers gerbuik gaan maken van de nieuw aan te leggen fietsonderdoorgang naast het bestaande viaduct. Lees hier het Parool artikel.

Marlou Visser heeft op 13 juni namens de bewoners ingesproken in de gemeenteraadscommissie MLD-Verkeer. Ze kondigde acties aan en vroeg de commissieleden omin het kader van de Agenda Autoluw te streven naar vermindering van de overlast in plaats van herverdeling van de overlast. Lees hier de inspraaktekst.

Steun de actie tegen verkeersoverlast en teken de peititie op HTTPS://KATTENBURGERSTRAAT.PETITIES.NL/

Tweede nieuwsbrief 'Bouwen op Oostenburg' verschenen

Artikelen in de Nieuwsbrief Bouwen op Oostenburg nr. 2, maart 2019:

  • Planning van het heien op Oostenburg 2019-2020 en overlast

  • Verwarmen met bodemenergie, een uniek lussensysteem tot 300 m diep

  • 2 april officiele bouwstart kavel Stadaswerf van VORM/Steenwell (SOO): ruim 450 woningen

  • Drie jonge architecten ontwerpen kavel 8: 64 woningen voor middeninkomens van ca. 50 m2.

Lees hier de hele nieuwsbrief.

Bierfiets niet meer toegestaan in postcodegebied 1018

Vanaf 1 juli zijn bierfietsen verboden in het oostelijk deel van Centrum en in het Oostelijk Havengebied.

Sinds de bierfietsen in een groot deel van het centrum verboden zijn, hebben de bierfietsexploitanten hun routes verlegd naar het westen of oosten van het centrum.
Het aantal overlastmeldingen over bierfietsen is gestegen van 79 in 2016, 181 in 2017 naar 284 in 2018. De meldingen gaan vooral over de gebieden ten westen en oosten van het centrum. In stadsdeel Oost is een groot aantal meldingen gedaan van de overlast en verkeershinder door bierfietsen. Mensen hebben last van wildplassers, openbaar dronkenschap en het versperren van fietspaden.

Heeel postcodegebeid 1018 is nu dus verboden terrein voor bierfietsen.

Verslag Open Informatieplatform Oostelijke Eilanden 15 januari over Jeugd en Veiligheid

Op 15 januari is de eerste bijeenkomst van het Open Informatieplatform Oostelijke Eilanden gehouden. Dit is een in initiatief van stadsdeel Centrum om bewoners beter te informeren wat het stadsdeel, welzijnsorganisaties, politie en andere instanties allemaal doen op de Oostelijke Eilanden. Zowel de keuze van de thema’s als de agenda van die bijeenkomsten worden tevoren met bewonersvertegenwoordigers besproken. Het is de bedoeling om eens in de twee maanden een bijeenkomst te organiseren.

De bijeenkomst op 15 januari had als thema ‘Jeugd en Veiligheid’. Er waren circa 50 bewoners. Tijdens de plenaire opening werd toegelicht wat stadsdeel, politie, Dock, Streetcornerwork en Sciandri allemaal gedaan hebben het afgelopen jaar en hoe in de nabije toekomst daaraan verder gewerkt wordt. Klik hier voor de presentatie. Daarna werd in twee rondes in kleinere groepen doorgepraat over de deelthema’s ‘Op straat en veiligheid’, ‘Zorg’ en ‘Samen activiteiten’. Lees hier de gespreksverslagen van de deelthema’s.

Na de vergadering is ook een lijst met telefoonnummers en emailadressen verstuurd van instanties waar jeugdoverlast gemeld kan worden.

Overlast Alexanderplein na alcoholverbod Oosterpark

Het Parool van 4 februari meldt dat de groep overlastgevers uit het Oosterpark na het invoeren van een alcoholverbod daar ‘s winters, is neergestreken op het Alexanderplein. Ze dirnken alcohol, gebruiken drugs en zijn afgressief tegen buurtbewoners. Er zijn veel klachten van omwonenden:bierkratten uit de tuin gestolen, spuiters in portieken, kerstbomen in brand gestoken. De groep is inmiddels gegroeid tot wel twintig man..

Zowel politie als gemeente, i.c. de gebiedsmakelaar, is attent op de ontwikkelingen aldaar (alcohol en drugs gebruik gerelateerd). Zij verzoeken omwonenden te melden als zij overlast ervaren zodat zo mogelijk dan snel actie kan worden ondernomen. De gemeente zet extra handhavers en extra reiniging in

Melden kan via de gangbare politie telefoonnummers, bij de gemeente (website of bel 14020) of het wekelijkse buurtspreekuur op woensdag 11.00 - 12.00 uuur in Eik & Linde. Daar is regelmatig ook de wijkagent aanwezig.

Studenten met zachte drang en dwang naar nieuwe fietsenstalling Roetersstraat

De RoetersEilandCampus (REC) genereert dagelijks vele duizenden voetgangers en fietsbewegingen. Het fietsparkeren levert voor veel direct omwonenden en buurtgenoten veel overlast. Het Plantage Weesperbuurtoverleg (PWO) en BAC hebben daar enige tijd terug contact over opgenomen met de UvA. Het probleem was daar bekend en men was al bezig met stappen die tot verbetering moeten leiden. Een van die zaken is de nieuwe fietsparkeergarage onder de gebouwen aan de Roetersstraat.
In samenwerking met de gemeente is ook signalering op het wegdek aangebracht en wordt een fietsverbod, inclusief het handhaven daarvan, de komende periode ingevoerd. Om de - vaak stugge - fietsers te verleiden gebruik te maken van de fietsparkeergarage, wordt momenteel zelfs gratis koffie aangeboden. Hoe luxe wil je het hebben?
Zoals op meer plekken in Centrum Oost blijft het fietsparkeren ook op en rond het Roetereiland een zaak die aandacht verdient. Met deze parkeergarage, de wegsignalering en geleidelijke invoeren handhaven "fietsen we wel een goede kant op". Aldus het PWO. Het PWO waardeert de medewerking en inzet van UvA en gemeentelijke diensten maar zegt ook “Let op: we zijn er nog niet”.

Telefoonnummers voor meldingen van jeugdoverlast

Op verzoek van bewoners van Kattenburg heeft de gemeente telefoonnummers en emailadressen op een rijtje gezet voor meldingen van jeugdoverlast.

Als u overlast ervaart, is het verstandig dat u dit meldt. Uw melding wordt namelijk geregistreerd en gezien, zodat u hiermee een dossier kunt opbouwen als de overlast aanhoudt. Uw melding wordt altijd in behandeling genomen.

Politie

  • 112 voor spoedeisende inzet

  • 0900 8844 voor niet-spoedeisende inzet of om een afspraak te maken met uw wijkagent. Dit is het nummer van de centrale meldkamer van de Politie regio Amsterdam-Amstelland. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Uw melding wordt geregistreerd, ook als er geen inzet mogelijk is vanwege spoedeisende meldingen die altijd voorrang hebben. Bij aanhoudende meldingen op en rond uw adres zal uw adres op dit nummer voorrang krijgen boven andere niet-spoedeisende meldingen.

Stichting Aanpak Overlast Amsterdam (SAOA)

  • 020 4084555 voor directe inzet van straatcoaches bij jeugdoverlast. Dit is het nummer van de meldkamer van SAOA. In stadsdeel Centrum zijn zij bereikbaar van 16.00 tot 23.30 uur.

Meldpunt Zorg- en Woonoverlast (MZWO)

  • 020 2564800 voor langere termijn inzet. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur

  • Emailadres MZWO: zorgenwoonoverlast.centrum@amsterdam.nl

  • Emailadres voor jeugdoverlast: jeugdoverlastcentrum@amsterdam.nl

Belangrijk voor huurders: vergeet niet uw klacht te melden bij uw woningeigenaar!

  • Woningcorporatie Rochdale: wijkbeheerder (Jemel): 0636025444

  • Woningcorporatie De Key: wijkbeheerder (Gerry): (020) 621 43 33, gerry.vantwout@dekey.nl

1 november 18-21 uur Buurtgesprek Kattenburg en soep in De Witte Boei

Op donderdag 1 november 19-21 uur worden de bewoners van Kattenburg uitgenodigd voor het Kattenburgerbuurtgesprek in buurthuis De Witte Boei. Om 18:00 uur kun je aanschuiven voor een kop soep met brood. Om 19:00 uur begint het gesprek. Geef svp door of je erbij bent, ook in verband met het eten, via i.vroegop@ikvolgje.nl

Het gesprek wordt georganiseerd door Irma Vroegop en Birgit Oelkers. Zij werken in opdracht van de woningcorporaties De Key en Rochdale en de gemeente de komende maanden aan verbetering van de veiligheid en het leefklimaat op Kattenburg. Gespreksonderwerpen op 1 november zijn buurtveiligheid (met politie en straatcoaches), een open podium voor jongeren, start van een whatsapp-groep voor buurtveiligheid. Lees hier de uitnodiging.

Op 3 oktober heeft een eerste buurtgesprek plaatsgevonden. Daar werd duidelijk dat veel kattenburgers zich ‘s avonds niet veilig voelen. in verband met hangplekken van jongeren die voornamelijk van buitend e buurt komen. Lees hier het verslag van 3 oktober.

Er is gevraagd om een overzicht van meldpunten voor jeugdoverlast. Lees hier het overzicht.

Hotel gemengd met kinderdagverblijf De Kleine Wereld, Plantage Middenlaan

In De Volksrant van 22 mei staat een column van Margriet Oostveen met als titel 'Toeristen in de creche'. In twee wit geschilderde panden rechts van creche De Kleine Wereld aan de Plantage Middenlaan is sinds kort hotel Quentin Zoo gevestigd. Dit hotel heeft ook kamers op de bovenverdiepingen van het door Aldo van Eyck ontworpen pand van De Kleine Wereld. Hotelgasten lopen samen met peuters door de gang en op de trap. Hotelgasten gooien peuken uit het raam die de leidsters uit de binnentuin moeten oprapen..

Vier jaar geleden is hiervoor een Omgevingsvergunning afgegeven, maar niet voor het deel waar het kinderdagverblijf zit. Wethouder Kock heeft nu toegezegd  dat Bouw- en Woningtoezicht er zo snel mogelijk naar gaat kijken.

Lees hier het complete Volkskrantartikel.

Overlast op en rondom het water? Vul de enquete in!

Onderstaand de uitnodiging van de gemeente voor een enquete over overlast op en rondom het water in stadsdeel Centrum.

Geachte heer/mevrouw,

Op sommige plekken in stadsdeel Centrum ervaren bewoners en ondernemers overlast op en rondom het water. Het stadsdeel wil graag meer inzicht in de aard en de beleving van deze overlast en heeft aan Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS; het onderzoeksbureau van de gemeente Amsterdam) gevraagd om daar onderzoek naar te doen.

In 2017 heeft u meegedaan aan de buurtenquête van stadsdeel Centrum. U heeft toen uw e-mailadres achtergelaten om nog eens te worden benaderd voor informatie of vragen. Vandaar dat we u een aantal vragen willen stellen om te kijken of u in één van de overlastgebieden woont of een onderneming heeft, of u in dat gebied overlast ervaart op of rondom het water en of u daarover verder zou willen praten in een groepsgesprek. Het invullen van de vragen duurt slechts enkele minuten. Invullen kan tot en met dinsdag 22 mei 2018.

U kunt de vragenlijst invullen via onderstaande link:

Start onderzoek

Als de onderzoekslink niet werkt kunt u ook de onderstaande tekst in de adresbalk van uw internetbrowser plakken:
https://v45.os-surveys.nl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=O18135&wachtwoord=FY543R

Terrasvergunning restaurant Entrepot geweigerd

De gemeente heeft de aangevraagde terrasvergunning voor restaurant Entrepotdok (Entrepotdok 7) geweigerd. Lees hier het besluit. De gemeente noemt in de argumentatie ook dat het hier gaat om een zeer rustig deel van het Centrum dat gekenschetst kan worden als een woongebied. Dat is precies wat de omwonenden in hun bezwaar hadden aangegegeven. Zie ons eerdere bericht van 22 maart.

Er lopen nog bezwaren tegen de late openingstijden van 1 uur door de week en 3 uur in het weekend. De bewoners bepleiten 23:00 uur als sluitingstijd. Bij een latere sluitingstijd veroorzaken vertrekkende gasten vooral in de zomer veel geluidsoverlast.