Overlast

Buurtbezwaren tegen terrasvergunning restaurant Entrepot

Zo'n vijftig omwonenden aan weerszijden van het water van het Entrepotdok hebben een zienswijze naar de gemeente gestuurd over de aanvraag voor een terrasvergunning van het nieuwe restaurant 'Entrepot' in een van de lage pakhuizen naast de poort van het Entrepotdok.Het stille woonkarakter van de straat maakt dat de invloed van een terras van 20 stoelen dat gebruikt kan worden van 07.00 tot 03.00 uur voor de omwonenden  onacceptabel is. Zij vrezen dat hun nachtrust door continu stemgeluid verstoord zal worden. Lees hier de zienswijze.

Eerder al, op 3 december 2017, is een bezwaar ingediend tegen de exploitatievergunning van het restaurant. Het bezwaar betreft de caféfunctie en openstelling na 23:00 uur. De vergunning zou zich moeten beperken tot de restaurantfunctie. Lees hier het bezwaarschrift van 3 december 2017. Op 29 maart 11:00 uur vindt hierover een openbare hoorzitting plaats in de Stopera, Plaza BG, zaal 01.

Nu de lente nadert en het restaurant enkele positieve recensies in de pers heeft gekregen, verwachten de omwonenden dat de drukte verder zal toenemen. En helaas daarmee ook de overlast, vooral in de late uren. Omdat deze overlast vooral veroorzaakt wordt door de late sluitingstijden en de exploitatie van het restaurant als café, juist in die late uren, hebben ze nu een handhavingsverzoek opgesteld. Dit verzoek richt zich op het beëindigen van de caféfunctie en dus het handhaven van de restaurant functie. Lees hier het handhavingsverzoek.

Verslag Informatiebijeenkomst Koopmans over St. Jacob 20 januari 2018

De bouwcombinatie Koopmans-Mobilis-Nico de Bont (naam: "De Nieuwe Plantage") start vanaf 22 januari met de bouwactiviteiten voor 325 appartementen voor ouderen, te beginnen met de sloop vasn het bestaanmde gebouw. De omgevingsvergunning is in december 2017 verleend.

Op 20 januari organiseerden de bouwers een informatiebijeenkomst voor omwonenden over wat sloop, bouw en renovatie voor de omgeving betekenen. De bijeenkomst had een inloopkararkter waarbij individuele vragen beantwoord konden worden.

Bewoners corrigeren foute tellingen gemeente bij evaluatie knip Amstel-oostzijde

In ons nieuwsbericht van 5 oktober meldden wij dat de gemeente de knip met paaltjes voor autoverkeer in de Amstel-oostzijde bij de brug over de Nieuwe Keizersgracht aan de hand van verkeerstellingen zou evalueren. Op grond daarvan zou overleg met de bewoners volgen over het definitief maken van de knip. De bewoners van de Nieuwe Keizersgracht vreesden namelijk extra overlast van sluipverkeer en hadden bezwaar gemaakt tegen de knip en het achterwege laten van inspraak. De bewoners zijn uiteindelijk met het voorstelvan een tijdeliijke knip en evaluatie akkoord gegaan.

Na het plaatsen van de knip zagen de bewoners dat de verkeersintensiteit op de Amstel Oostzijde en Nieuwe Keizersgracht vooral in de middag en vroege avond ongewenst groot bleef. Zij hebben daarom enkele dagen nauwkeurige metingen gedaan met camerabewaking. De beelden werden bekeken en de voorbijrazende auto's werden met vrijwilligers geturfd. De resultaten bevestigden hun indruk dat de overlast na  de knip aanzienlijk was toegenomen.

De tellingen van de gemeente gaven een geheel ander beeld.
Op 1 december was er een overleg hierover van de bewoners met de gemeente. Er werd geen verklaring gegeven voor de verschillen tussen de gemeentelijke tellingen en die van de bewoners.
Na de vergadering stuurde de gemeente een e-mailbericht dat er een structurele fout zat in de getallen die de gemeente aangeleverd had gekregen. Op 8 december ontvingen de bewoners de gecorrigeerde meetgegevens van de gemeente. Daaruit komt naar voren dat de knip op de Amstel-oostzijde heeft geleid tot een halvering van de hoeveelheid autoverkeer op de Amstel-oostzijde, maar dat het in de avondspits tussen 15:00 en 19:00 uur druk wordt op de Amstel. Het komt voor dat er op het drukste moment meer dan 125 auto’s per uur over de Amstel rijden. Ongeveer de helft daarvan rijdt over de Nieuwe Keizersgracht richting Weesperstraat.

Inmiddels hebben de bewoners laten weten, gezien de aanhoudende gevaarlijke verkeerssituatie, dat zij hun bezwaar tegen de knip handhaven en wachten op een hoorzitting.De bewoners benadrukken dat de spits, voorheen niet bestaand, nu een enorm probleem is geworden, met name voor fietsende schoolkinderen.
De te korte groenfase op het Weesperplein voor autoverkeer van de Sarphatistraat naar de Weesperstraat is de uitlokkende factor voor het sluipverkeer. Een structurele oplossing is mogelijk met een verlenging van de groenfase in combinatie met een linksafverbod vanaf de Sarphatistraat richting Amstel en een wijziging van het eenrichtingverkeer op de Nieuwe Achtergracht en op de Amstel tussen Sarphatistraat en Nieuwe Achtergracht.

Op 6 december, bij de bespreking van de eindevaluatie Maatregelen omgeving Munt in de Raadscommissie Verkeer,  benoemde wethouder Litjens de huidige overlast op de Nieuwe Keizersgracht als punt van zorg.
Op 20 december staan de Verkeersmaatregelen Omgeving Munt op de agenda van de gemeenteraad.

Werkgroep VOC-kade krijgt gelijk over terras van Roest

Op 4 december heeft de gemeente het bezwaar dat de werkgroep VOC-kade had gemaakt tegen de terrasvergunning van Roest gegrond verklaard. Het komt er op neer dat Roest alleen een terras mag exploiteren op dat gedeelte van de straat waarop zicht is vanuit het café. Die eis geldt ook voor andere terrassen, alleen werd daaopr voor Roest tot nu toe een uitzondering gemaakt in de vorm van een zogenaamd maatwerkterras. De verplichting om personeel in te zetten op het terras in de oude situatie is nu komen te vervallen.

Omwonenden zijn blij met deze uitspraak, een kleiner terras geeft gewoon minder overlast dan een groot terras en strand. Ook het feit dat langs het water van de Wittenburgervaart geen terras meer is, voorkomt dat het geluid makkelijk over het water naar de overkant galmt.

Vlucht naar voren?
Ondertussen loopt er nog een beroep bij de rechtbank van omwonenden tegen de tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan uit 2016. Deze afwijking van het bestemmingsplan moest het de gemeente mogelijk maken om het grote terras en strand toch te vergunnen aan Roest ondanks de strijdigheid daarvan met het bestemmingsplan. Ook tegen dat besluit had de werkgroep bezwaar gemaakt en geen gelijk gekregen bij de bezwaarschriften omissie van de gemeente. De werkgroep is in beroep gegaan omdat de gemeente geen enkele motivatie gaf waarom dat grote terras nodig was. Ook werd de afweging van de belangen van omwonenden tegenover de belangen van het café niet duidelijk gemaakt. Het lijkt er op alsof de gemeente nu een vlucht naar voren maakt met dit besluit. 

Lees hier het complete besluit op bezwaar..

Inspraaktraject Concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost gestart

Stadsdeel Centrum heeft het Gebiedsplan 2018 voor Centrum Oost gepubliceerd. Inspraak kan op twee manieren:

Het Gebiedsplan 2018 Centrum-Oost bestrijkt niet alleen postcodegebied 1018, maar ook de Nieuwmarktbuurt en de Zuidelijke grachtengordel/Weteringbuurt. Die verschillen sterk van de Oostelijke Eilanden. Als input is onder meer de Buurtenquete 2017 gebruikt. Zie hier ons nieuwsbericht daarover.

In het gebiedsplan zijn alleen activiteiten opgenomen waarvoor in de begroting 2018 budget is. Ambities waarvoor nog geen budget is, zijn: geluidsoverlast op het water (handhaving), taxioverlast, fietshandhaving, vervoer over water en inzet wijkteam Schoon en Heel/gebiedsgebonden uitvoering.

Maatregelen openbare ruimte:

  • In postcodegebied 1018 worden locaties voor ondergrondse afvalcontainers onderzocht en ter inspraak voorgelegd;
  • Meer ruimte op de stoep door handhaven foutparkeren op stoepen met scanauto's en handhaving huurfietsen op stoepen. Ook deelfietsen zijn voorlopig niet toegestaan.
  • Het terrassenbeleid 2011 wordt herzien. In het nieuwe terrassenbeleid wordt bekeken waar de doorloopruimte onvoldoende is en de terrassen minder ruimte krijgen. Op basis van adviezen van de Ouderen Adviesraad moet de openbare ruimte beter toegankelijk worden.
  • Fietsstraat van Sarphatistraat tot en met Weteringschans;
  • Besluitvorming en start uitvoering herinrichting openbare ruimte Plantagebuurt;
  • Medio 2018 start de herinrichting van de Eilandenboulevard;
  • Dijksgracht-Oost: het besluit over de herinrichting wordt in 2018 genomen.
  • Besluit over aanpassingen tramhaltes van lijn 10 in de Czaar Peterstraat. In het herinrichtingsplan wordt rekening gehouden met het vervangen van de bomen.

Functiebalans/drukte in de stad:

  • Ontwikkeling Stadswerf Oostenburg op basis van 50 % werken en 50 % wonen. Maken uitwerkingsplannen, start bouw hotel en verbouwing koudgasgebouw (restaurant Roest);
  • Vaststellen ruimtelijk functioneel kader Zeeburgerpad e.o. Ontwikkeling van werkgebied naar woon-werkgebied;
  • Start bouw 'de Nieuwe Plantage': 350 ouderenwoningen op de plek van Sint Jacob;
  • Toezicht op bouwwerkzaamheden Oosterdokskade om de overlast zoveel mogelijk te beperken;
  • Besluit over het Marineterrein.
  • In het voorjaar worden twee oversteken aangelegd over de Kattenburgerstraat;
  • Touringcar inrijverbod binnenstad, in april 2018 ingaande voor Eilandenboulevard, Anne Frankstraat en Plantage Parklaan, zonder mogelijkheid voor ontheffing. Er komt een Touringcar Transferpunt Rondvaart buiten het stadshart.
  • Evaluatie effect afsluitpalen brug Nieuwe Keizersgracht om te bepalen of ze definitief worden.

Verkeersveiligheid: Onderzoek verkeersveiligheid kruispunt Nieuwe Kerkstraat en Weesperstraat.

Verbeteren sociale samenhang:

  • Vergroten woningaanbod voior ouderen. Pilot wooncoaches ouderenhuisvesting;
  • Begeleiding tijdelijke huisvesting statushouders in voormalige Keuringsdienst van Waren, Hoogte Kadijk;
  • Start project stageplaatsen voor jongeren uit de buurt i.s.m. BIZ Knowledge Mile;
  • Organiseren activiteiten voor jongeren op Wittenburgerplein, Sportpark Schouwburg en Marineterrein;
  • Het organiseren van een preventief aanbod (financiele educatie, cursussen) voor jongeren i.s.m. het jongerenwerk.

Schone lucht/duurzaamheid:

  • Verkeersaanpassingen Valkenburgerstraat/Weesperstraat. Er wordt onderzocht of met aanpassingen van de VRI-regelingen de kans op filevorming en overschrijding van de luchtkwaliteitsnorm kan worden teruggedrongen. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om de verkeerscirculatie te verbeteren (ontmoediging sluipverkeer Plantagebuurt);
  • Project Knowledge Mile: verduurzamen en vergroenen;
  • Onderzoek collectief energie inkopen Knowlegde Mile.

Lees hier het complete Concept-Gebiedsjaarplan 2018 Centrum-Oost.

Gemeente gaat onderzoek doen naar autoverkeer Amstel Oostzijde

Voordat een definitief besluit valt over het afsluiten voor auto’s van de Amstel oostzijde op de brug over de Nieuwe Keizergracht, gaat de gemeente Amsterdam het effect onderzoeken van die maatregel. De bewoners die bezwaar hebben gemaakt tegen de afsluiting, hebben met dit plan ingestemd.

Deze zomer maakte de gemeente bekend een uitneembare paal te gaan plaatsen op de brug over de Nieuwe Keizersgracht. Doel van deze maatregel was om het sluipverkeer – vooral van taxi’s – langs de Amstel tegen te gaan. Volgens de gemeente zal zo’n maatregel ervoor zorgen dat auto’s die vanaf de Sarphatistraat het Muntplein willen bereiken, voortaan voor de Weesperstraat zullen kiezen. De bewoners vrezen echter dat zij de voorkeur aan de Amstel zullen blijven geven om ter hoogte van de uitneembare paal rechtsaf te slaan. Dat gaat volgens hen niet alleen leiden tot veel meer drukte op de smalle Nieuwe Keizersgracht, maar ook tot een onveilige situatie voor fietsers langs de Amstel en voor auto’s op de hoek van de Weesperstraat.

Omdat een aantal buurtbewoners bezwaar maakte tegen de aangekondigde maatregel, werd die door de gemeente opgeschort in afwachting van overleg met de bewoners. Dat overleg heeft er nu toe geleid dat de gemeente dit najaar gaat onderzoeken welk effect het afsluiten van de Amstel zal hebben op de door automobilisten gekozen route. Op korte termijn zal meetapparatuur worden geïnstalleerd om te bepalen hoeveel auto’s op dit moment voor de route langs de Amstel kiezen. Enkele weken nadat de uitneembare paal geplaatst is, zal een vergelijkbare meting worden uitgevoerd. Die moet uitwijzen of het pessimistische scenario van de bewoners is uitgekomen of dat de gemeente het met haar optimistische visie bij het rechte eind had.   

Bezwaar bewoners tegen ‘knip’ op de Amstel

In ons nieuwsbericht van 20 augustus melldden wij dat de gemeente de Amstel-oostzijde bij de brug vover de Nieuwe Keizersgracht wil afsluiten voor autoverkeer om het toegenomen sluipverkeer tegen te gaan.

Een groot aantal bewoners van de Nieuwe Keizersgracht heeft nu bij de gemeente bezwaar aangetekend tegen dit besluit.. 

Om het sluipverkeer – vooral van taxi’s – langs de Amstel tegen te gaan, heeft de gemeente aangekondigd een uitneembare paal te willen plaatsen op de brug over de Nieuwe Keizersgracht. De bewoners stellen dat het autoverkeer als gevolg hiervan straks rechtsaf zal slaan. Dat gaat volgens hen niet alleen leiden tot veel meer drukte op de smalle Nieuwe Keizersgracht, maar ook tot een onveilige situatie voor fietsers langs de Amstel en voor auto’s op de hoek van de Weesperstraat.

Het werkelijke probleem is in de ogen van de bewoners de toegenomen drukte aan de oostkant van de Amstel als gevolg van het feit dat het Muntplein, de Vijzelstraat en de westkant van de Amstel eind 2016 werden afgesloten voor doorgaand verkeer. Dat automobilisten niet kiezen voor de Weesperstraat als logische toegang tot het centrum, komt mede doordat verschillende routeplanners de Amstel Oostzijde nu als doorgaande route aangeven.

Volgens de bewoners heeft de gemeente met de ‘knip’ op de Amstel gekozen voor een halfslachtige oplossing in plaats van het probleem bij de bron aan te pakken. Zij pleiten voor effectieve maatregelen om het sluipverkeer langs de hele Amstel tegen te gaan, zoals een inrijverbod met een uitzondering voor bestemmingsverkeer of het omvormen van de Amstel tot fietsstraat.

In een brief aan de buurt had stadsdeel Centrum aangekondigd dat de paal in augustus zou worden geplaatst, maar volgens een woordvoerder van het stadsdeel volgt er voordat de werkzaamheden worden gestart eerst overleg met de bewoners die bezwaar hebben tegen de voorgenomen maatregel. Lees hier het complete bezwaarschrift

Knip voor autoverkeer maakt sluipverkeer langs Amstel-oostzijde onmogelijk

Nadat doorgaand autoverkeer van en naar de Vijzelstraat door de knip op het Muntplein onmogelijk is gemaakt, is uit metingen gebleken dat het autoverkeer langs de Amstel-oostzijde (langs Carré en Hermitage) flink is toegnomen. Het betreft vooral taxi's die met name 's nachts leeg rondjes rijden.

Om dit sluipverkeer te weren, heeft de gemeente besloten om een knip voor autoverkeer aan te brengen in de Amstel-oostzijde bij de brug over de Nieuwe Keizersgracht. De Amstel oostzijde is onderdeel van een verblijfsgebied, een 30 km/u zone, die bedoeld is voor het afwikkelen van bestemmingsverkeer en niet voor het afwikkelen van verkeer dat eigenlijk thuishoort op de daarvoor bestemde hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Mauritskade en de Weesperstraat. Bovendien is de verkeersveiligheid van de vele fietsers en voetgangers hier in het geding, met name bij de smalle Walter Susskindbrug over de Nieuwe Herengracht.

Er komt een verzinkbare paal bij de brug over de Nieuwe Keizersgracht met toegang alleen voor pas/ontheffingshouders en nooddiensten.

Het Verkeersbesluit is op 14 juli 2017 gepubliceerd in de Staatscourant. Tot 25 augustus is bezwaar mogelijk bij het Algemeen Bestuur van stadsdeel Centrum, afdeling Juridische Zaken, Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Een bezwaar heeft echter geen opschortende werking; daarvoor is ook een beroep op de Voorzieningenrechter nodig. Lees het complete Verkeersbesluit hier.

Brandweer IJtunnel tijdelijk naar Marineterrein

[Bericht ontleend aan http://marineterrein.blogspot.nl/

Vanaf maandag 3 juli wordt de brandweerkazerne IJ-tunnel tijdelijk op het Marineterrein gehuisvest. Het huidige kazernegebouw wordt vervolgens grondig verbouwd en de planning is dat men in januari 2018 weer terug zal keren naar gebouw IJtunnel..
Door de tijdelijke aanwezigheid van de spuitgasten op het (militaire deel van) het terrein zullen de bewoners van Kattenburg enige maanden overlast gaan ondervinden van sirenes en geluid van het materieel.

Geef stad terug aan de bewoners

Het gaat de verkeerde kant op met Amsterdam. Door de toenemende druk van het toerisme en het gebrek aan betaalbare huurwoningen wordt de binnenstad steeds minder een gebied voor ‘bewoners’. Ook de Weesperbuurt en de Plantage dreigen in die ontwikkeling te worden meegezogen.
Dat constateert het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) naar aanleiding van een brief van de Huurdersvereniging Centrum aan de Bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum. Hoofdoorzaak van de problemen is volgens de brief de snelle toename van het aantal toeristen. Die geven niet alleen op straat vaak overlast, maar zorgen er ook voor dat steeds meer eigenaren hun woning verhuren via AirBnB.

Gezien het toch al bestaande tekort aan betaalbare woningen in het centrum, dreigt de binnenstad meer en meer een ‘speelplaats’ voor rijke Amsterdammers en rugzaktoeristen te worden. De huurdersvereniging doet het stadsdeelbestuur 21 voorstellen om de problemen het hoofd te bieden en de stad ‘terug te geven’ aan de bewoners. Een van de voorgestelde maatregelen is het terugbrengen van de toegelaten vakantieverhuur per woning van de huidige zestig naar dertig dagen per jaar.

In zijn vergadering van 6 februari heeft het PWO besloten om Burgemeester en Wethouders van Amsterdam te laten weten dat de analyse die de Huurdersvereniging Centrum in zijn brief maakt van de stand van zaken in de binnenstad, wordt herkend en onderschreven in de Plantage Weesperbuurt. Het PWO pleit er, met de Huurdersvereniging, bij de gemeente voor om met gerichte acties het vertrouwen van de bewoners terug te winnen.

Eilandenoverleg dringt aan op geluidsschermen langs het spoor in zienswijze voornemen MER

In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam-Centraal zal het trerinverkeer langs Kattenburg, Wittenburg, Oostenburg, Czaar Peterbuurt en Funen met 40 % toenemen en gaan de treinen harder rijden. Op het emplacement Dijksgracht moet een fly-over het mogelijkm maken om treinen kruisingsvrij van Utrecht naar Noord-Holland te laten rijden. Langs de Dijksgracht komt een wachtspoor voor goederentreinen. Voor dergelijke grote veranderingen is een Milieueffectrapportage nodig en op het voornemen daartoe konden t/m 2 november zienswijzen worden ingediend.

Het Eilandenoverleg dringt in zijn zienswijze aan op plaatsing van geluidsschermen langs het hele traject. Langs alle spoortrajecten in Oost staan ze, maar hier niet. En er komt nog veel woningbouw bij langs het spoor, op Oostenburg en het Marineterrein. 
Als de schermen er komen, moeten ze wel begroeid worden, zodat de bewoners niet tegen graffiti aan hoeven te kijken.

De wet Geluidhinder werkt alleen met het (vooruit)berekende geluid op basis van intensiteiten. Met het oorverdovende, snerpende geluid in de bocht achter de Czaar Peterbuurt wordt dan geen rekening gehouden.  Het Eilandenoverleg vindt dat deze ernstige vorm van geluidshinder niet veronachtzaamd mag worden in een Milieueffectrapoportage. Dit is ook een hoofdpunt in een bezwaarschrift van bewoners van Het Funen.

Lees hier de complete zienswijze.

27 oktober 20:00 u Thema-avond nieuw Evenementenbeleid Nwe Doelenstr 55

Wijkcentrum d'Oude Stadt nodigt bewoners van stadsdeel Centrum en andere delen van Amsterdam uit voor een stadsbrede bijeenkomst over het nieuwe Evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam op donderdag 27 oktober 20:00 uur in het wijkcentrum, Nieuwe Doelenstraat 55.

Het nieuwe evenementenbeleid is bedoeld om evenementen in de hele stad goed te laten verlopen, zonder dat de omwonenden daar te veel overlast van ondervinden. 
Er zijn zogenaamde locatieprofielen opgesteld voor populaire plekken in alle stadsdelen. Deze profielen worden binnenkort in de gemeenteraad behandeld. Die locatieprofielen behoren een zekere bescherming voor de omwonenden te bieden, door een maximum te stellen aan frequentie, duur van evenementen op die plek en aan het geluidsvolume.
Evenementen op andere plekken blijven toegestaan. Bij de vergunningverlening wordt het evenementenbeleid toegepast, inclusief geluidsvoorschriften.

Geluidshinder
De laatste jaren wordt muziek in de buitenlucht steeds heftiger, met luide dj’s en bonkende bassen. Bewonersorganisatieszijn bang dat als dat niet verandert er steeds meer mensen last van evenementen krijgen. Daarom vragen zij aandacht voor die geluidbelasting die bewoners in alle delen van de stad kunnen ondervinden.

Podia met versterkte muziek in smalle straten, podia met verschillende muziek dicht bij elkaar,versterkte muziek op of aan het water, de bastonen die op grote afstand mensen uit hun slaap houden. Het is niet nodig, zoveel overlast voor omwonenden, als de juiste technieken maar worden toegepast. Tot nu toe gebeurt dat niet of nauwelijks.

Daar willen de organisatoren het over hebben: beperken van geluidshinder. En ook: wat zijn de mogelijkheden om verkeerde locatieprofielen en verkeerde geluidsrichtlijnen (die jarenlang kunnen blijven gelden) tegen te houden? Inspraakprocedures? Bezwaarschriften? De rechter?

Sprekers

Klik hier voor meer informatie over deze avond.

Lees hier de eisen van het Wijkcentrum en de NSG inzake geluidshinder aan de gemeente.

Bewoners vragen aandacht voor drugsoverlast op Lepelkruisplein

In de onderdoorgang van de Nieuwe Prinsengracht naar het Lepelkruisplein zal worden gezorgd voor voldoende verlichting. Ook zal worden onderzocht of de toegang tot het plein met een hek kan worden afgesloten. Die toezegging deden ambtenaren van de gemeente woensdag 12 oktober aan een delegatie van buurtbewoners.

Het bezoek van de ambtenaren was een gevolg van de overlast op het Lepelkruisplein door junks en drugsdealers. Omdat die overlast de laatste maanden sterk toeneemt, hadden de buurtbewoners het wijkteam uitgenodigd voor een ‘schouw’ op het plein. De bewoners maakten de delegatie van twee ambtenaren en de wijkagent duidelijk dat de vrije onderdoorgang naar de Nieuwe Prinsengracht een van de hoofdoorzaken is van de overlast. Dankzij die ontsnappingsmogelijkheid is het voor de politie vrijwel ondoenlijk om overlastplegers op heterdaad te betrappen.

De bewoners maakten van de gelegenheid gebruik om de ambtenaren ook te wijzen op andere vormen van verloedering in de onoverzichtelijke uithoeken van het plein. Met name de uitwerpselen van de talloze honden die er worden uitgelaten, storen de bewoners, maar ook junks en zelfs de ‘nette’ bezoekers van Carré, die er ’s avonds hun auto parkeren, zien er geen been in om voor het instappen in een donkere hoek hun behoefte te doen.

Hoewel de ambtelijke delegatie aangaf dat de mogelijkheden van de gemeente beperkt zijn, kregen de bewoners toch een aantal toezeggingen. Behalve voor voldoende verlichting gaat de gemeente er ook voor zorgen dat de stadsreiniging het plein vaker komt schoonmaken. Met de bewoner van het pand boven de onderdoorgang zal worden overlegd over het verwijderen van graffiti, terwijl zal worden onderzocht of in de onderdoorgang een hek kan worden aangebracht.

De wijkagent adviseerde de bewoners om, hoe moedeloos zij er ook van mogen worden, elk geval van overlast bij de politie te melden. Ook al kan op het moment zelf misschien weinig met zo’n melding worden gedaan, voor een effectief handhavingsbeleid is de vorming van een dossier over de problemen op het plein van groot belang, aldus de wijkagent.  

Bewonersactie tegen horeca-overlast Roest

Op dit moment zijn omwonenden bezig om de overlast van Roest via een andere weg aan te pakken, nadat een gesprek van omwonden met de uitbaters van Roest in juni niet heeft geleid tot een compromis. Omdat ook is gebleken dat het indienen van meldingen via de horeca-overlasttelefoon geen soelaas biedt, heeft de werkgroep besloten een handhavingsverzoek in te dienen bij het stadsdeel. Daarin wordt gevraagd om een einde te maken aan het illegaal gebruik van de terreinen rond het café voor evenementen. Hetzelfde wordt gevraagd voor de evenementen in de loods van de Van Gendthal. Volgens het bestemmingsplan zijn evenementen daar niet toegestaan.

Het stadsdeel geeft toe dat Roest veel meer ruimte gebruikt dan toegestaan, dat er objecten zonder vergunning staan op de terrassen en dat evenementen in de van Gendthallen niet toegestaan zijn. Het eerste gaat het stadsdeel nu aanpakken, maar de evenementen binnen en buiten wil het stadsdeel gedogen. Tegen dat laatste heeft de werkgroep nu officieel bezwaar gemaakt. Vanaf het begin hebben omwonenden bezwaar gemaakt tegen de overlast van stank en geluid maar na vijf jaar wordt nu duidelijk dat dit nooit op deze manier had gemogen. Terwijl het stadsdeel in het begin via een uitgereikt document met voorschriften aan de werkgroep liet weten dat aan alle voorschriften werd voldaan.

Omdat deze procedures veel tijd in beslag nemen en de gemeente dus deze zomer nog zou kunnen doorgaan met het afgeven van vergunningen voor overlast gevende evenementen overweegt de werkgroep een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen om, zolang de procedure van het bezwaar loopt, geen vergunningen af te geven.

Vergunning voor twee restaurants Zeeburgerpad nr. 1, 2 en 3

De uitbaters van Hannekes Boom, Cannibale Royale en De Vergulden Eenhoorn krijgen vergunning voor twee nieuwe restaurants aan het begin van het Zeeburgerpad. Dat heeft de Bestuurscommissie Centrum op 5 juli besloten. Zeeburgerpad 1 met 150 m2, een ruimte die tot voor kort door de Coffee Company werd gebruikt, wordt een laagdremelig restaurant in Amsterdamse sfeer. De andere ruimte, de voormalige VERF-zaak meet 300 m2 en biedt een meer gevarieerd menu uit de Franse, Italiaanse en Oosterse keuken. Daarbinnen ligt een entresol van 100 m2 met een Italiaanse sfeer. Aan het water komt een smalle strook terras dat tot 23;00 uur open is. Openingstijden van de restaurants zijn zondag t/m donderdag tot 1:00 uur en vrijdag en zaterdag tot 3.00 uur. Lees hier het plan van de ondernemers.

I n meerdere overleggen met de aanvrager, het stadsdeel en de buurtcommissie is het plan zoals het in eerste instantie is ingediend aangepast op potentieel overlast gevende zaken

Samenvatting Buurtenquete Plantage en Weesperbuurt stadsdeel Centrum

Stadsdeel Centrum heeft de Buurtenquete gehouden in april 2016. De resultaten worden gebruikt voor het gebiedsjaarplan 2017. Lees hier het volledige rapport. Hieronder volgt een samenvatting van de uitkomsten.

  • Meest gebruikt vervoermiddel 75% fiets, 13 % lopen, 6% OV, 3 % auto, 1 % bromfiets/scooter.
  • Meest onveilige verkeerssituaties: rond Mr. Visserplein, Weesperstraat, Weesperplein/Rhijnspoorplein, en Alexanderplein en de kruising Plantage Middenlaan-Plantage Parklaan. Als oorzaken worden genoemd: te druk en overlast scooters en toeristen op fietsen.
  • Voor de kwaliteit van de openbare ruimte moeten schoonhouden van de straat en handhaven fout aangeboden huisvuil voorrang krijgen.
  • 38% geeft de voorkeur aan Amsterdammertjes om parkeren op de stoepen tegen te gaan.
  • 62% van de bewoners van de Plantagebuurt en 41 % in e Weesperbuurt vindt de balans tussen wonen, werken en vrijetijdsbesteding in orde. In de Plantagebuurt vindt 26% dat er meer ruimte mag komen voor wonen en in de Weesperbuurt 36%. De behoefte aan vrijetijdsfuncties zoals horeca, cultuur en winkels is resp. 10 en 20%. Opmerkelijk is dat 35% van de Plantagebewoners en 28% van de Weesperbuurtbewoners zegt nooit een horecagelegenheid te bezoeken.
  • In de Plantage/Weesperbuurt ervaart 12% geen drukte. 25% vindt het gezellig druk en 19% in de Plantagebuurt en 34% in de Weesperbuurt vindt het vervelend druk. Voor het Centrum als geheel is dit 45%.

Samenvatting Buurtenquete Oostelijke Eilanden en Kadijken van het stadsdeel

De Buurtenquête van stadsdeel Centrum is gehouden in april 2016. Op de Oostelijke Eilanden hebben 299 personen meegedaan en op de Kadijken 114. Lees hier het volledige rapport. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten.

  • Meest gebruikt vervoermiddel 77% fiets, 9 % lopen, 7% OV, 4 % auto, 1 % bromfiets/scooter.
  • Meest onveilige verkeerssituatie voor fietsers: kruispunten kop Czaar Peterstraat, Zeeburgerstraat, rond Oosterkerk, Kattenburgerplein en kruispunten Prins Hendrikkade. Als oorzaken worden genoemd: te druk, door rood rijden en overlast scooters.
  • Voor de kwaliteit van de openbare ruimte moeten schoonhouden van de straat en handhaven fout aangeboden huisvuil voorrang krijgen.
  • Bijna de helft geeft de voorkeur aan Amsterdammertjes om parkeren op de stoepen tegen te gaan.
  • 36% van de bewoners van de Oostelijke eilanden vindt de balans tussen wonen, werken en vrijetijdsbesteding in orde. Op de Kadijken is dat 55%. Op de Oostelijke Eilanden vindt 47% dat er meer ruimte voor vrijetijdsfuncties zoals horeca, cultuur en winkels mag komen. Op de Kadijken is dat 18%. Het beeld van de Oostelijke Eilanden wijkt sterk af van het Centrum als geheel, want daar wil maar 11 % meer vrijetijdsfuncties. Van de bewoners van de Oostelijke Eilanden en Kadijkenvermijdt 46% bewust drukke plekken in de binnenstad
  • Op de Oostelijke Eilanden ervaart 42% geen drukte, op de Kadijken 24%. Voor het Centrum als geheel is dit 8%.

Teken de petitie voor Basbewust Beleid

Hoe kan een openlucht-evenementen aan gestelde normen voldoen, en toch zoveel overlast geven? Actiegroep Lager Toontje heeft uitgezocht dat de standaard meeteenheid voor geluid in dB(A) bij festivals 15 dB hoger uit zou komen als rekening gehouden zou worden met het hoge aandeel basgeluid. Daarom is Lager Toontje een Volksinitiatief gestart voor een meer Basbewust beleid. Er zijn nog 450 handtekeningen nodig voor de petitie.

Geluidsoverlast van evenementen doet zich in postcodegebied 1018 vooral voor op Wittenburg, Oostenburg en de Czaar Peterbuurt. Daar houdt de werkgroep VOC-kade zich mee bezig.

Een gedetailleerde onderbouwing is te vinden op www.lagertoontje.nl 

Onderteken hier de petitie.

Elke dinsdag 11:30-12:30 u Buurtspreekuur Oostelijke Eilanden en Kadijken in De Witte Boei

Het Eilandenoverleg start op 16 februari 2016 met een nieuw wekelijks buurtspreekuur, elke dinsdag van 11:30 tot 12:30 uur in buurthuis De Witte Boei, Kleine Wittenburgerstraat 201, voorafgaand aan de buurtsoep van 12:30-13:30 uur. Het spreekuur vindt plaats in samenwerking met de politie (wijkagent) en IJsterk.
Het spreekuur staat open voor alle bewoners en gebruikers van de Oostelijke Eilanden, de Czaar Peterbuurt, het Funen, het OranjeNassaukazerne-terrein en de Kadijken.

Het nieuwe spreekuur is bedoeld voor iedereen die vragen, problemen, klachten of ideeën heeft over zijn woon- en leefomgeving en wat er verder in de buurt speelt. Het kan gaan over overlast, bijvoorbeeld van horeca of evenementen, over onveiligheid of over sociale problemen of welzijnsvoorzieningen. Het kan ook gaan over plannen en projecten van het stadsdeel of de gemeente of over wat ze juist niet doen, maar wel zouden moeten doen.

Het Eilandenoverleg hoopt met dit spreekuur nog beter te kunnen aansluiten op wat er in de buurt leeft en wil samen met politie en IJsterk bewoners direct helpen om een oplossing voor hun problemen te vinden.
Wie niet kan komen op het buurtspreekuur kan zijn vraag voorleggen via e-mailadres eilandenspreekuur@buurtorganisatie1018.nl of vragen om telefonisch contact via De Witte Boei, tel. 020-6223879. Na het eerstvolgende buurtspreekuur ontvangt u dan een reactie.

Bewonersverzet tegen fitnesstoestellen Oostenburgerpark heeft succes

Op 8 december heeft de Bestuurscommissie van stadsdeel Centrum besloten om af te zien van plaatsing van fitnesstoestellen in het Oostenburgerpark. Dit naar aanleiding van felle protesten van bewoners tijdens de inspraak op 1 december in de Bestuurscommissie. De fitnesstoestellen waren in het bijzonder bedoeld voor jongeren. Dit idee werd ondersteund door jongerenwerkers van De Clutch. Op 4 september vond een informatie- en inspraakavond plaats voor omwonenden. Een twintigtal bewoners heeft hierna schriftelijk bezwaar gemaakt tegen plaatsing van de fitnesstoestellen. Zij hebben nu al veel overlast van de hangplek rond de balfontein  in het Oostenburgerpark en vrezen nog meer overlast, want de toestellen zouden vlakbij de huizen komen te staan. Bij de aanleg 25 jaar geleden is uitdrukkelijk niet gekozen voor vaste toestellen, maar voor groen. De samenhang in het park mag niet verloren gaan.

Het stadsdeel vindt wel dat de fitnesstoestellen voor jongeren er moeten komen, maar gaat nu op zoek naar een andere locatie. Gedacht wordt onder meer aan een plek nabij de voetbalkooi in de Conradstraat. Daarover moet dan eerst inspraak plaatsvinden voordat de Bestuurscommissie een nieuw voorstel voorgelegd krijgt.