Gemeente Amsterdam

Fietsparkeerders Czaar Peterbuurt en Funen, let op!

Een fiets mag niet langer dan 6 weken onafgebroken op dezelfde plek staan. Vanaf 13 februari a.s. start de handhaving op fietsen die te lang ongebruikt op dezelfde plek geparkeerd staan in de Czaar Peterbuurt en het Funen. Dat meldt stadsdeel Centrum in een nieuwsbericht.

De zogenaamde zeswekenregel is in 2016 gestart. De gemeente wil daarmee ongebruikte fietsen van de straat halen, omdat ze onnodig de schaarse fietsparkeerplekken bezetten.

Eerst markeren de handhavers alle fietsen. Met deze markering kunnen zij constateren of er op fietsen is gefietst. Fietsen die langer dan zes weken ongebruikt op straat staan, krijgen dan een waarschuwingslabel. Een week later worden ze verwijderd. De fiets gaat naar het Fietsdepot. U hebt dan nog 6 weken om uw fiets op te halen bij het Fietsdepot (adres: Bornhout 8, ver weg in het Westelijk Havengebied).

Hoe voorkom ik dat mijn fiets wordt verwijderd?

Het is voldoende om de fiets te gebruiken. Hebt u uw fiets langere tijd niet gebruikt en is er een label op geplakt? Verwijder dan het label en gebruik de fiets. Alleen het label verwijderen is niet voldoende.

En als ik mijn fiets langere tijd niet kan gebruiken?

Het kan natuurlijk voorkomen dat u uw fiets langere tijd niet gebruikt door een lange vakantie of door ziekte. De beste oplossing is dan om de fiets binnen te zetten. Maar dat kan niet altijd. Vraag dan aan uw buren of vrienden om uw fiets in de gaten te houden. Als de gemeente een label op de fiets geplakt heeft, is het verstandig de fiets een stukje te verplaatsen en het label te verwijderen. De fiets wordt dan niet verwijderd.

Meer informatie

Meer informatie over het verwijderen van ongebruikte fietsen en het inleveren van uw ongebruikte fiets kunt u vinden op www.amsterdam.nl/fiets.

Geef stad terug aan de bewoners

Het gaat de verkeerde kant op met Amsterdam. Door de toenemende druk van het toerisme en het gebrek aan betaalbare huurwoningen wordt de binnenstad steeds minder een gebied voor ‘bewoners’. Ook de Weesperbuurt en de Plantage dreigen in die ontwikkeling te worden meegezogen.
Dat constateert het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) naar aanleiding van een brief van de Huurdersvereniging Centrum aan de Bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum. Hoofdoorzaak van de problemen is volgens de brief de snelle toename van het aantal toeristen. Die geven niet alleen op straat vaak overlast, maar zorgen er ook voor dat steeds meer eigenaren hun woning verhuren via AirBnB.

Gezien het toch al bestaande tekort aan betaalbare woningen in het centrum, dreigt de binnenstad meer en meer een ‘speelplaats’ voor rijke Amsterdammers en rugzaktoeristen te worden. De huurdersvereniging doet het stadsdeelbestuur 21 voorstellen om de problemen het hoofd te bieden en de stad ‘terug te geven’ aan de bewoners. Een van de voorgestelde maatregelen is het terugbrengen van de toegelaten vakantieverhuur per woning van de huidige zestig naar dertig dagen per jaar.

In zijn vergadering van 6 februari heeft het PWO besloten om Burgemeester en Wethouders van Amsterdam te laten weten dat de analyse die de Huurdersvereniging Centrum in zijn brief maakt van de stand van zaken in de binnenstad, wordt herkend en onderschreven in de Plantage Weesperbuurt. Het PWO pleit er, met de Huurdersvereniging, bij de gemeente voor om met gerichte acties het vertrouwen van de bewoners terug te winnen.

Evaluatie Fietsstraat Sarphatistraat

De omvorming van de Sarphatistraat tot fietsstraat is een succes. Dat constateert de gemeente in een eind vorig jaar verschenen evaluatierapport.

In juni 2016 startte tussen Alexanderplein en Weesperplein een ‘pilot’, waarbij fietsers op de rood geasfalteerde rijbaan voorrang kregen op auto’s. De maximumsnelheid ging naar 30 km/u en er werden borden met ‘auto te gast’ geplaatst. Doel was om van de Sarphatistraat een veilige en comfortabele route voor fietsers en openbaar vervoer te maken.

Deze doelstelling is gehaald, zo blijkt uit de evaluatie. Uit metingen blijkt dat het aantal fietsers in de straat na de herinrichting is toegenomen van ruim 17.000 tot ruim 21.000 per dag. Het merendeel van hen vindt de nieuwe inrichting comfortabel (94%) en voelt zich er veilig (82%). Ook een meerderheid van buurtbewoners en ondernemers is positief.

Kritiek is er op het feit dat taxi’s op de trambaan (waar 50 km/h is toegestaan) te hard rijden. Ook vindt 22 procent van de fietsers dat automobilisten hun rijgedrag nog te weinig aanpassen aan de nieuwe situatie.  Alles bij elkaar kan de pilot echter als succesvol worden beschouwd, constateert de gemeente. Uiteindelijk doel is om de volledige binnenring (Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat) te transformeren tot OV- en fietscorridor’..
Als mogelijke aanvullende maatregelen in de Sarphatistraat worden nog wel genoemd

  • duidelijker bebording en aanduidingen op het wegdek,
  • onderzoek naar verbeteren voetgangersoversteek
  • vervolgonderzoek naar ‘beleving’ rijsnelheid taxi’s.

De Fietsersbond adviseert als stakeholder dit aan te vullen met:

  • Verdere beperking – 2% is marginaal - van het autoverkeer door circulatiemaatregelen.
  • Het 30 km/u regime uitbreiden naar tram en taxi’s. De nu nog te hard rijdende taxi’s afremmen door bijvoorbeeld het aanbrengen van noppen op de trambaan bij de kruisingen. En op termijn de trambaan versmallen en de vrijkomende ruimte toevoegen aan de fietsstraat.
  • Het veiliger maken van linksafslaande fietsbewegingen van en naar de Roetersstraat.

Inspraak heeft bij de opzet van deze pilot niet plaatsgevonden. Het Plantage Weesperbuurtoverleg heeft daar destijds bij de gemeenteraad tegen geprotesteerd. Wethouder Litjens schrijft nu in zijn brief d.d. 23 december aan de gemeenteraadscommissie Verkeer dat participatie bij volgende tracédelen wel zal plaatsvinden.

In het eerste kwartaal van 2017 komt Litjens bij de raadscommissie terug met aanbevelingen rondom de Sarphatistraat over de definitieve materialisatie en aanvullende maatregelen om zo de pilot helemaal af te ronden. Er komt dan ook een vooruitblik naar de aanpak van de rest van de Binnenring.

Lees hier het evaluatierapport van de gemeente, hier de brief van wethouder Litjens en hier de reactie van de Fietsersbond.

Nieuw ontwerp Namenmonument voor Weesperstraat

Het Nederlands Auschwitzcomité en hun architect Daniel Libeskind presenteerden op 16 december het angepaste ontwerp van het Holocaust Namenmonument zoals dat aan de Weesperstraat komt te staan tegenover de studentenflat.

In het nieuwe ontwerp is de namenwand vervangen door 103.000 bakstenen, elk met een naam en sterfdatum, die samen het Hebreeuwse woord voor gedenken vormen.

Naar verwachting kan het nieuwe monument begin 2018 worden onthuld, maar dan moet er eerst geld worden ingezameld. Het Auschwitz Comité nodigt alle Nederlanders uit om voor € 50 een steen te adopteren.

Lees hier het artikel in het Parool van 17 december 2016.

Booking.com tegenover Marineterrein op Oosterdokseiland

Booking.com gaat over vier jaar een nieuw kantoor betrekken op het Oosterdokseiland. Het wordt gebouwd op de lege kavel waar ooit het TPG-gebouw stond. 

Het college van B&W heeft op 27 september jl. ingestemd met een ontwikkelingsovereenkomst met ontwikkelaar Oosterdokseiland Ontwikkeling Amsterdam cv (00Acv). Tevens onderdeel van deze ontwikkeling zijn koopwoningen, een publiekstoegankelijke plint met winkels, restaurants en de definitieve inrichting van het maaiveld van het Oosterdokseiland. Het conservatorium gaat naar achteren uitbreiden over de weg. Nog niet duidelijk is hoeveel kantoren en appartementen in het complex komen.

Het restaurant krijgt een prominent terras dat uitziet over het Oosterdok richting Marineterrein. Het geheel wordt ontworpen door Ben van Berkel (UN-studio)

Hiermee wordt de ontwikkeling van het Oosterdokseiland, waarvan tot nu toe een derde deel nog onbebouwd was, volledig afgerond in 2020. 

27 oktober 20:00 u Thema-avond nieuw Evenementenbeleid Nwe Doelenstr 55

Wijkcentrum d'Oude Stadt nodigt bewoners van stadsdeel Centrum en andere delen van Amsterdam uit voor een stadsbrede bijeenkomst over het nieuwe Evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam op donderdag 27 oktober 20:00 uur in het wijkcentrum, Nieuwe Doelenstraat 55.

Het nieuwe evenementenbeleid is bedoeld om evenementen in de hele stad goed te laten verlopen, zonder dat de omwonenden daar te veel overlast van ondervinden. 
Er zijn zogenaamde locatieprofielen opgesteld voor populaire plekken in alle stadsdelen. Deze profielen worden binnenkort in de gemeenteraad behandeld. Die locatieprofielen behoren een zekere bescherming voor de omwonenden te bieden, door een maximum te stellen aan frequentie, duur van evenementen op die plek en aan het geluidsvolume.
Evenementen op andere plekken blijven toegestaan. Bij de vergunningverlening wordt het evenementenbeleid toegepast, inclusief geluidsvoorschriften.

Geluidshinder
De laatste jaren wordt muziek in de buitenlucht steeds heftiger, met luide dj’s en bonkende bassen. Bewonersorganisatieszijn bang dat als dat niet verandert er steeds meer mensen last van evenementen krijgen. Daarom vragen zij aandacht voor die geluidbelasting die bewoners in alle delen van de stad kunnen ondervinden.

Podia met versterkte muziek in smalle straten, podia met verschillende muziek dicht bij elkaar,versterkte muziek op of aan het water, de bastonen die op grote afstand mensen uit hun slaap houden. Het is niet nodig, zoveel overlast voor omwonenden, als de juiste technieken maar worden toegepast. Tot nu toe gebeurt dat niet of nauwelijks.

Daar willen de organisatoren het over hebben: beperken van geluidshinder. En ook: wat zijn de mogelijkheden om verkeerde locatieprofielen en verkeerde geluidsrichtlijnen (die jarenlang kunnen blijven gelden) tegen te houden? Inspraakprocedures? Bezwaarschriften? De rechter?

Sprekers

Klik hier voor meer informatie over deze avond.

Lees hier de eisen van het Wijkcentrum en de NSG inzake geluidshinder aan de gemeente.

Bewoners vragen aandacht voor drugsoverlast op Lepelkruisplein

In de onderdoorgang van de Nieuwe Prinsengracht naar het Lepelkruisplein zal worden gezorgd voor voldoende verlichting. Ook zal worden onderzocht of de toegang tot het plein met een hek kan worden afgesloten. Die toezegging deden ambtenaren van de gemeente woensdag 12 oktober aan een delegatie van buurtbewoners.

Het bezoek van de ambtenaren was een gevolg van de overlast op het Lepelkruisplein door junks en drugsdealers. Omdat die overlast de laatste maanden sterk toeneemt, hadden de buurtbewoners het wijkteam uitgenodigd voor een ‘schouw’ op het plein. De bewoners maakten de delegatie van twee ambtenaren en de wijkagent duidelijk dat de vrije onderdoorgang naar de Nieuwe Prinsengracht een van de hoofdoorzaken is van de overlast. Dankzij die ontsnappingsmogelijkheid is het voor de politie vrijwel ondoenlijk om overlastplegers op heterdaad te betrappen.

De bewoners maakten van de gelegenheid gebruik om de ambtenaren ook te wijzen op andere vormen van verloedering in de onoverzichtelijke uithoeken van het plein. Met name de uitwerpselen van de talloze honden die er worden uitgelaten, storen de bewoners, maar ook junks en zelfs de ‘nette’ bezoekers van Carré, die er ’s avonds hun auto parkeren, zien er geen been in om voor het instappen in een donkere hoek hun behoefte te doen.

Hoewel de ambtelijke delegatie aangaf dat de mogelijkheden van de gemeente beperkt zijn, kregen de bewoners toch een aantal toezeggingen. Behalve voor voldoende verlichting gaat de gemeente er ook voor zorgen dat de stadsreiniging het plein vaker komt schoonmaken. Met de bewoner van het pand boven de onderdoorgang zal worden overlegd over het verwijderen van graffiti, terwijl zal worden onderzocht of in de onderdoorgang een hek kan worden aangebracht.

De wijkagent adviseerde de bewoners om, hoe moedeloos zij er ook van mogen worden, elk geval van overlast bij de politie te melden. Ook al kan op het moment zelf misschien weinig met zo’n melding worden gedaan, voor een effectief handhavingsbeleid is de vorming van een dossier over de problemen op het plein van groot belang, aldus de wijkagent.  

Gemeenteraad kiest voor meer sociale huur op Oostenburg-Noord

Op 14 juli heeft de gemeenteraad een amendement van SP, GroenLinks en Partij van de Arbeid aangenomen bij de vaststelling van het bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg  om het aandeel sociale huurwoningen uit te breiden van 14 naar 20% van het bruto woonvloeroppervlak. Het totaal aantal te bouwen woningen op Oostenburg-Noord bedraagt circa 1200. Omdat sociale huurwoningen doorgaans gemiddeld kleiner zijn dan vrije sectorwoningen, zal het percentage sociale huur van het aantal woningen waarschijnlijk hoger zijn dan 20%. Dit is een belangrijk succes voor de Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord van het Eilandenoverleg.

Bij de behandeling in de raadscommissievergadering Ruimtelijke Ordening van 6 juli was al gebleken dat een dergelijke motie kansrijk was (zie ons nieuwsbericht van 7 juli). Dankzij de steun van de Partij van de Dieren en de Partij van de Ouderen ontstond een meerderheid van 24 tegenover de 21 stemmen van VVD en D66. Vervolgens stemden D66 en VVD tegen de vaststelling van het bestemmingsplan, maar dat kon met dezelfde meerderheid worden aangenomen.

Gemeenteraad neigt tot meer sociale huur in Oostenburg-Noord

De kans is groot dat de Amsterdamse gemeenteraad op 13 of 14 juli het aandeel sociale huur in de geplande nieuwbouw van Oostenburg-Noord zal ophogen van veertien naar twintig procent. In de commissie Ruimtelijke Ordening (RO) kreeg een amendement van de SP in die richting op 6 juli veel steun.

De discussie in de commissie RO ging over het advies van de Bestuurscommissie Centrum (BC) om in Oostenburg-Noord minder sociale huurwoningen en meer huurwoningen in het middeldure segment te bouwen dan in eerdere versies van het Bestemmingsplan was voorzien. D66 en VVD zijn van mening dat op de eilanden Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg een groot tekort bestaat aan dat soort woningen, terwijl het aandeel sociale huur op de drie eilanden al erg groot is, circa 60 %. Om die reden stelden de twee partijen, die in de BC een nipte meerderheid hebben, in april in de bestuurscommissie voor om het aandeel middeldure huur te verhogen van 6 naar 16 procent en voor het aandeel sociale huur vast te houden aan de verlaging van 20 % naar 14 % sociale huur. Alle percentages hebben betrekking op het aandeel in het totale woonoppervlak en niet op aantallen woningen.

De linkse fracties vinden het niet juist om alleen te kijken naar het percentage sociale huur op de Oostelijke Eilanden. Zij wijzen op de samenwerkingsovereenkomst van gemeente, corporaties en de Huurdersvereniging Amsterdam , waarin een norm is afgesproken van minimaal 35 procent sociale huur voor alle 22 woningmarktgebieden in Amsterdam. Oostenburg ligt in woningmarktgebied Centrum-Oost, waarin behalve de oostelijke binnenstad ook de Nieuwmarktbuurt en de zuidelijk grachtengordel valt. Het huidige percentage sociale huur ligt in dat gebied tussen de 28 en 32 %. Oostenburg is de enige grote bouwlocatie in Centrum-Oost waar nog toevoeging van sociale huurwoningen mogelijk is. Enkele fracties vonden ook dat in de sociale huur niet uitsluitend kleine woningen voor ouderen en jongeren gebouwd zouden moeten worden, maar ook woningen voor gezinnen.

In de commissie RO wezen vertegenwoordigers van de linkse fracties hun VVD- en D66-collega’s erop dat ook hun fracties akkoord zijn gegaan met de samenwerkingsovereenkomst. “Het kan dus eigenlijk niet anders of ook D66 en VVD steunen volgende week het amendement van de SP”, hield Jorrit Nuyens (GroenLinks) de twee partijen enigszins pesterig voor. Maar Daniel van der Ree (VVD) en Bart Vink (D66) bleven stoïcijns onder deze provocatie en hielden vast aan hun uitgangspunt dat voor hen een evenwichtige verdeling tussen sociale en middeldure huur op de drie Eilanden prioriteit heeft.

Omdat Groen Links, PvdA, de Partij voor de Dieren en de Partij voor de Ouderen aankondigden het amendement van de SP te zullen steunen, lijkt de kans groot dat VVD en D66 volgende week in de gemeenteraad bakzeil zullen moeten halen. In de gemeenteraad bezetten de vijf genoemde fracties 24 van de 45 zetels. 

Conflict over toekomst voormalig atelier Hildo Krop aan de Plantage Muidergracht

In een brief aan kopstukken uit de Amsterdamse politiek vraagt Stichting Onze Plantage om duidelijkheid over de naar vriendjespolitiek en corruptie neigende gang van zaken rond het voormalige atelier van Hildo Krop aan de Plantage Muidergracht 105.

Aanleiding voor de brief is een al lange tijd slepend conflict over de toekomst van het terrein aan de Plantage Muidergracht, waar beeldhouwer Hildo Krop lange tijd zijn atelier had. Na de dood van Krop verpachtte de gemeente Amsterdam het terrein in 2010 aan projectontwikkelaar Van Rossum. Dat gebeurde volgens de briefschrijvers echter voor een veel te lage prijs. Bovendien trad de gemeente volgens hen niet adequaat op toen de nieuwe eigenaar besloot tot sloop van het atelier, ondanks dat dit in een eerder gemeentelijk beleidsstuk was bestempeld tot een gebouw van groot cultuurhistorisch belang.

In de op 24 juni verstuurde brief wijst Stichting Onze Plantage - die eerder al haar onvrede had geuit door middel van een ingezonden stuk in Het Parool - op tal van andere onregelmatigheden in de gevolgde procedure. ‘In dit hele proces is de gemeente nadrukkelijk in gebreke gebleven’ stellen de briefschrijvers. ‘Men handhaaft niet, laat de projectontwikkelaar onherstelbare schade aanbrengen en doet er desgevraagd het zwijgen toe.’ Zij vragen de leden van de Amsterdamse gemeenteraad en van de Bestuurscommissie Centrum aan wie de brief gericht is, om ervoor te zorgen dat de gemeente op zijn minst antwoord geeft op de talloze vragen rondom de gang van zaken. Lees hier de brief van 24 juni en het Parool-stuk van enkele weken geleden.

Uitkomst onderzoek gemeente naar parkeergarage omgeving Artis

In het kader van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit heeft de gemeente onderzoek gedaan in negen zoekgebieden naar de haalbaarheid van realisering van een parkeergarage. Een van de zoekgebieden is 'Omgeving Artis'. In dat kader zijn twee locaties onderozcht: het huidige parkeerterrein van Artis en een garage onder de Plantage Muidergracht/Nieuwe Prinsengracht.  Omdat Artis op dit moment  geen prioriteit geeft aan een ondergrondse garage op haar terrein, is alleen de tweede variant uitgewerkt. Het gaat dan om een drielaagse parkeergarage voor 150 auto's onder de kruising Nieuwe Prinsengracht/Plantage Muidergracht. De in- en uitgang zouden dan komen in de groene driehoek in de Roetersstraat tegenover het Dr.Sarphatihuis. De parkeergagarage wordt mechanisch, waardoor minder ruimte nodig is. Volgens de snelst mogelijke planning zou de garage over vijf jaar gered kunnen zijn. De garage is bedoeld om 150 parkeerplaatsen op straat te kunnen opheffen in de Plantage Kerklaan en Plantage Middeenlaan, zodat daar meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers.

In de B&W-voordracht van 7 juni wordt het vervolg afhankelijk gesteld van een procedure van Artis tegen vermindering van subsidie: "Afwachten  i.v.m. een afhankelijkheid met een parallel juridisch proces over subsidies;. - Een verdere verkenning snel - en met relatief weinig hinder - kan leiden tot resultaat in de openbare ruimte; - De strategie is wachten en mogelijk verder verkennen na lopende procedure Artis."

Lees hier een factsheet over deze mogelijke parkeergarage. Het zeer omvangrijke rapport over alle aspecten van alle zoeklocaties is hier te vinden onder agendapunt 8b.

Holocaust Namenmonument komt in de Weesperstraat

Het Holocaust Namenmonument is weer volop in het nieuws. Het wordt steeds duidelijker dat het verzet van de buurt tegen plaatsing in het Wertheimpark van de slingerende muur van ruim vierhonderd meter beton succes heeft gehad. De Volkskrant meldt in een paginagroot artikel op 21 april uit welingelichte kring te hebben vernomen dat Burgemeester Van der Laan aan het College van B&W en de gemeenteraad gaat voorstellen om het Holocaust Namenmonument te plaatsen in het plantsoentje tussen de Weesperstraat en de Hermitage, waar nu het monument van Dankbaarheid staat, dat in 1950 is gemaakt als teken van erkentelijkheid aan Amsterdammers die Joden tijdens de oorlog hebben geholpen. 

De initiatiefnemer van het Namenmonument, Jacques Grishaver van het Auschwitzcomité, vindt de locatie aan de Weesperstraat een aanvaardbaar alternatief. Het Parool meldt in zijn artikel van 21 april zelfs dat het Auschwitz Comité deze plek zelf heeft voorgesteld. Architect Libeskind is bereid om zijn ontwerp aan de locatie aan te passen. De Lutherse Diaconie die ernaast gevestigd is, heeft geen bezwaar tegen plaatsing op deze plek.

Een heet hangijzer is nog wel wat er nu gaat gebeuren met het Dankbaarheidsmonument. Het Auschwitzcomité suggereert om het te verplaatsen naar het Weesperplein, voor de Diamantbeurs. Daar heeft het oorspronkelijk gestaan, todat het wegens de metroaanleg 'tijdelijk' verplaatst is naar de huidige plaats.

Besluit over bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg door Bestuurscommissie Centrum

Op 5 april - twee weken na de voorbereidende beraadslaging op 22 maart - heeft de Bestuurscommissie besloten over haar advies aan de gemeenteraad over het bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg. Het stadsdeel adviseert de volgende aanpassingen in het bestemmingsplan:

  • Er komen geen ligplaatsen voor woonschepen  aan de VOC kade (er waren er 5 gepland);
  • Er moet uiterlijk bij het eerste uitwerkingsplan een Beeldkwaliteitsplan beschikbaar zijn om de kwaliteit van de architectuur te waarborgen;
  • Deelauto's mogen geen gebruik maken van de 40 parkeerplaatsen voor bezoekers en laden en lossen, maar moeten een plaats krijgen in de parkeergarages;
  • In een memo had het  DB een  wijziging voorgesteld van het aandeel sociale huur in het totale beschikbare brutovloeroppervlak van 20 % naar 14 % sociale huurwoningen en 6 % huurwoningen in het middensegment (€ 710-971). Dat wordt nu 16 % middensegment huurwoningen in plaats van 6 % bij een gelijkblijvend percentage van 14 % sociale huurwoningen.

Het aandeel sociale huurwoningen was het zwaarste discussiepunt. De Buurtwerkgroep schreef hierover een lezersbrief in Het Parool. D66 en VVD blokkeerden voorstellen van GroenLinks en SP, die gesteund werden door de PvdA, om zowel het aandeel sociale huur als het aandeel middensegment uit te breiden. Deze partijen hebben al aangekondigd dat hun fracties het laten aankomen op besluitvorming in de gemeenteraad, waar zij - anders dan in de Bestuurscommissie Centrum - een meerderheid hebben. Besluitvorming in de gemeenteraad is gepland op 1 of 2 juni, na een voorbereidende bespreking in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening. 

De Buurtwerkgroep heeft zich sterk gemaakt voor openbare oevers langs de Oostenburgervaart en Oostenburgerdwarsvaart, maar zelfs een motie van de SP om alleen de oever van de Oostenburgerdwarsvaart openbaar te maken werd geblokkeerd door D66 en VVD (N.B.: D66 heeft vijf van de dertien zetels in de Bestuurscommissie).

Een motie voor een inspanningsverplichting van het stadsdeel  om geluidsschermen langs de spoorbaan te bepleiten bij ProRail werd ingetrokken na een toezegging van het Dagelijks Bestuur dat dit gaat gebeuren zodra de plannen voor hoogfrequent spoor van ProRail duidelijker zijn. Het Eilandenoverleg dringt hier al jaren op aan en krijgt nu eindelijk medewerking van het stadsdeel.

Sociale huur stiefkind in bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg

A.s. dinsdagavond 5 april vindt besluitvorming plaats in de Bestuurscommissie van stadsdeel Centrum over het bestemmingsplan 'Stadswerf Oostenburg. Op het voormalige Storkterrein komen circa 1250 nieuwe woningen. De grond is voor 75 % in handen van woningcorporatie Stadgenoot. Van een corporatie mag je dan een reële inspanning verwachten om sociale huurwoningen te bouwen, maar dat valt erg tegen: slechts 14 % van het woonvloeroppervlak wordt sociale huur en er komen geen sociale huurwoningen die geschikt zijn voor gezinnen. De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord spreekt Stadgenoot en gemeente in een lezersbrief in Het Parool aan om hun ambities op het gebied van sociale huur waar te maken. Lees hier de lezersbrief.

Gemeente en stadsdeel Centrum vragen naar maatschappelijke initiatieven

De gemeente Amsterdam zoekt nieuwe oplossingen en benaderingen voor maatschappelijke initiatieven onder de naam Ruimte voor Initiatief.

Stadsdeel Centrum heeft aan zo’n 30 bij hen bekende georganiseerde bewonersnetwerken en initiatiefnemers per brief gevraagd hun bevindingen kenbaar te maken en casussen als experiment aan te dragen. Tot de georganiseerde initiatieven behoren o.a. de stadsdorpen, bewoners die samen een moestuin beheren, het opknappen van speeltuinen en een bewonersgroep voor de aanpak van bewonersparkeren in de Nieuwmarktbuurt.

Bent u onlangs ook betrokken geweest (of nog steeds betrokken) bij een maatschappelijk initiatief maar u heeft geen brief ontvangen? Dan kunt u een email met uw bevindingen sturen naar Thea IJzereef programmamanager in stadsdeel Centrum, E Thea.Ijzereef@amsterdam.nl, T 06-30578994. U kunt tot uiterlijk 8 januari 2016 uw reactie geven. Klik hier de brief en de bijlage die u als leidraad kunt nemen. Zie ook de webpagina hierover van het stadsdeel  

Het stadsdeel bundelt alle reacties. Deze worden in februari besproken met het Algemeen Bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum. Wie een reactie heeft gestuurd ontvangt hierover bericht. Daarna volgt het advies aan het College van B&W in februari 2016 over de bestuurlijke ambitie Ruimte voor Maatschappelijk Initiatief en verdere invulling ervan in de stad.

Programma Nederlands EU Voorzitterschap Marineterrein

Vanaf januari is een groter deel van het Marineterrein publiek toegankelijk en is ook de tijdelijke brug tussen de Dijksgracht en het Marineterrein geopend. Door de brugverbinding hebben fietsers en voetgangers een nieuwe route over het Marineterrein gekregen, van CS naar de Kattenburgerstraat en vice versa. De ministers en ambtenaren worden zoveel mogelijk per boot naar het Marineterrein vervoerd. In het Scheepvaartmuseum vinden de ministeriële vergaderingen plaats. In die periodes zal de voorwerf, het deel van het Marineterrein dat nu openbaar is, alleen toegankelijk zijn voor de huurders op het Marineterrein. Het nieuwe fietspad zal op de dagen dat de vergaderingen van de ministers (in totaal ca. 20 dagen) geheel of gedeeltelijk gestremd worden. Op de andere dagen is het fietspad open en kan er langs het voorzitterschap gefietst worden. Lees hier meer over wat het EU-voorzitterschap voor de omgeving betekent.

Klik voor het programma van dag tot dag op 'Lees meer', onderaan dit bericht.

Doorlopend:

  • Dagelijks ambtelijke bijeenkomsten in het Vergadercentrum op het Marineterrein
  • The Wall, kunstproject langs muur Marineterrein Kattenburgerstraat, groeiend gedurende het halve jaar
  • Vanaf 4 januari Bezoekerscentrum in Pension Homeland, Voorwerf Marineterrein. Hier komen bezoekers meer te weten over ontstaan en werking van de EU. Studenten en creatieven laten met fotografie, video en interactieve toepassingen zien hoe de EU ons dagelijks leven raakt. Wie wil kan een persoonlijke avatar maken en animatiefilms bekijken. Er zijn verrassende weetjes over EU-landen te zien. Er is te volgen wat het voorzitterschap ‘doet’ op social media. En er is een overzicht van aankomende bijeenkomsten en evenementen.
  • Expositie van innovatieve projecten (o.a. zelfrijdende auto's), tussen CS en Marineterrein
  • EU in de klas op middelbare scholen in de regio door Europese ambtenaren
  • April t/m juni: FabCity, Kop Java-eiland

Lees hier meer informatie op de gemeentelijke website, met o.a. een volledige kalender en hier het programma EU2016 Europe by People, georganiseerd door Pakhuis de Zwijger.

Amsterdam Museum op het Marineterrein?

Maak een historisch Museumkwartier door naast het Scheepvaartmuseum het Amsterdam Museum te vestigen. Dat is de suggestie die Kees van Twist, oud-directeur Groninger Museum en bestuurder Nederlandse Museumvereniging, doet in de Volkskrant van 23 december 2015.

Zojuist is Judikje Kiers benoemd als de nieuwe directeur van het Amsterdam Museum. Zij heeft aangekondigd op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor het Amsterdam Museum in plaats van het kruip-door-sluip-doormuseum ingeklemd tussen Kalverstraat en Nieuwezijds. Omdat voor de schuttersstukken geen plaats was, zijn ze ondergebracht in de Hermitage.

De combinatie van musea kan ook een impuls geven aan het Scheepvaartmuseum. Na een succesvolle start zijn de bezoekersaantallen sterk teruggevallen en verkeert het museumbestuur in crisis. Paulien Krikke, nog maar net aangetreden als directeur, is zojuist opgestapt. Een gedegen heroriëntatie op de invulling van het museum is nodig.

Riool oorzaak vocht- en wateroverlast Kadijken

De afgelopen week reden er op de Kadijken voortdurend meerdere rioolontstoppingsbedrijven  met grote tankauto's en andere voertuigen rond en gingen vele putten open. Waarom wordt er zo hard gewerkt? 

In verband met al het vocht in de gerenoveerde Sibbelwoningen heeft een technische man van de Key een jaar lang de waterstand onderzocht, overloopputten gemeten en afvoeren riolen gevolgd, in .samenwerking m de gemeente. Zijn conclusie was dat er een verstopping moest zijn. Bij veel regen loopt het water terug onze buurt in en komt naar boven waar het maar kan via putten. Dit verklaart ook het onderlopen van de bergingen in het Entrepotdok. Er is toen helemaal doorgemeten en inderdaad bleek het riool zo vernauwd ter hoogte van de zinkbuis onder het Entrepotdok naast de Nijlpaardbrug, dat water 'oppot' en terugstroomt. De riolen moeten nu helemaal gereinigd worden en waar mogelijk worden grotere afvoeren aangelegd in verband met de steeds heftiger regenval in korte periodes. Omdat bij ons in de buurt de nood zo hoog is, is met de reiniging, het doorspoelen etc. al een aanvang genomen.

Zie hier één van de aanleidingen voor het gemeentelijk besluit om het riool/ de waterafvoer stadsbreed aan te pakken. Tot 2022 wordt een half miljard Euro uitgetrokken voor het onderhouden, verbeteren en deels vernieuwen van het 4100 km lange rioolnetwerk. Daar hoort ook de aanpak van structurele wateroverlast bij. Om deze maatregelen te kunnen betalen, stijgt het tarief voor de rioolheffing de komende jaren.

Bewoners in gesprek met de burgemeester over Holocaust Namenmonument

Op maandagavond 5 oktober 2015 werd de belofte ingelost om een vervolg te geven aan de bijeenkomst van 2 juli 2014, waarin bewoners en betrokkenen op uitnodiging vanburgemeester van der Laan hun wensen en bezwaren hadden kunnen uiten met betrekking tot zijn voorgenomen besluit tot plaatsing van het Holocaust Namenmonument in het Wertheimpark.

Ter vergadering lagen een drietal rapportages voor: de studie' Effecten Holocaust Namenmonument in het Wertheimpark in Amsterdam', het 'Vooronderzoek Locatiekeuze Holocaust Namenmonument in Amsterdam' en een 'Rapport Bezoekersonderzoek Wertheimpark'.
In de aanbiedingsbrief aan de gemeenteraad en in het begeleidende persbericht werd in aansluiting op het effectenrapport gesteld:
Uit het rapport komt naar voren dat het Holocaustmonument in deze vorm in het Wertheimpark enkele negatieve effecten heeft, waaronder de door de gebruikers gevreesde sfeerverandering. Dit betekent in dot stadium nog niet dat het Wertheimpark als locatie definitief afvalt, maar is wel een erkenning van het feit dat er een verkeerde start is gemaakt.

In een nog altijd kritische maar verder constructieve sfeer werden de rapportages besproken en met name gevraagd naar de conclusies die daaruit getrokken konden en moesten worden voor het geplande vervolgtraject. Is er voor het Holocaustmonument in deze vorm een alternatieve locatie? Gaat daarbij de voorkeur uit naar een plaats in de openbare ruimte of niet? Moet dat een locatie zijn in Amsterdam of kan het ook daar buiten zijn? Is er een aangepast of alternatief denkbaar en wie heeft of houdt daarbij het initiatief en faciliteert dit?

De herstart is gemaakt. Ter vergadering werden nog andere alternatieve locaties, ontwerpen en ideeën aangedragen. De voorkeur van de burgemeester ging uit naar een locatie in Amsterdam. Hij bracht zelf het ontwerp in van een bladerboek, dat hij in Berlijn had gezien. In ieder geval was en werd er deze avond een hoofdstuk afgesloten en een blad omslagen. Er is verslag gemaakt van deze bijeenkomst.