Naar verwachting zal pas in het voorjaar van 2026 worden begonnen met de herinrichting van de Weesperstraat. Dat bleek deze week tijdens een informatieavond voor bewoners en ondernemers uit de buurt. De avond werd door de aanwezige ambtenaren aangekondigd als een nieuw begin van het participatietraject op weg naar een leefbare Weesperstraat nadat de proef met een knip in de straat en in naburige straten ruim een jaar eerder geen onverdeeld succes was geworden. Veel kon de gemeente de aanwezigen overigens nog niet melden. Het voornaamste nieuws was dat de Weesperstraat over ruim een jaar zal worden versmald tot twee maal één rijbaan tussen de Nieuwe Prinsengracht en de Nieuwe Achtergracht. Dat niet de hele straat wordt versmald, komt volgens de gemeente omdat berekeningen uitwijzen dat te veel verkeer dan gaat uitwijken naar straten in de omgeving.
Nog niet duidelijk is op welke manier de herinrichting vorm zal krijgen. Begin volgend jaar wordt daarover een knoop doorgehakt, waarbij kan worden gekozen tussen een variant met een smalle rijbaan en brede fietspaden en stoepen en een variant met een middenberm à la de Wibautstraat. Alle betrokkenen mogen daarover meepraten, maar na hun slechte ervaringen met de knip is besloten dat een advies van de nood- en hulpdiensten bindend zal zijn. Een van de bezoekers stelde daarop voor om voor de smalle variant te kiezen en om dan een van de twee fietspaden exclusief te bestemmen voor de nood- en hulpdiensten. Als duidelijk is op welke manier de versmalling vorm zal krijgen, gaan volgens de planning de ontwerpers aan de slag, zodat in het najaar van 2025 een ontwerp kan worden gepresenteerd.
De avond werd ook gebruikt om een aantal resultaten bekend te maken van verkeersonderzoeken die de afgelopen tijd zijn gehouden. Zo werden gemiddeld per etmaal 13.000 voertuigen geteld die in totaal 28.000 keer op zo’n dag over de Weesperstraat reden. Dat zijn er minder dan dagelijks over de Wibautstraat rijden (35.000), maar aanzienlijk meer dan bijvoorbeeld over de Stadhouderskade (20.000). Dat grote aantal is de voornaamste reden dat nog niet de hele Weesperstraat versmald kan worden. Dat kan pas als de gemeente bereid is om ingrijpende maatregelen te nemen om het aantal automobilisten terug te dringen, zoals het invoeren van selectieve toegang tot delen van de binnenstad voor bepaalde doelgroepen.
Met zo’n doelgroepenbeleid wordt overigens al geëxperimenteerd, onder meer in Sloten, zo vertelde projectleider Bilal Amajjoud. Dit tot genoegen van vooral de aanwezige ondernemers die het grote aantal personenauto’s dat zonder duidelijk aantoonbare noodzaak van de ene bestemming in de stad naar de andere rijdt, als hoofdprobleem aanwezen. Een interessant onderzoeksgegeven is namelijk dat van alle verkeer in de Weesperstraat maar één procent bestaat uit sluipverkeer dat binnendoor van afrit naar oprit van de A10 rijdt. Voor alle aanwezigen was duidelijk dat een echte oplossing voor de Weesperstraat pas in zicht komt als de gemeente overgaat tot drastische maatregelen om de toegang tot de binnenstad te beperken. Even duidelijk werd echter dat het nog wel even zal duren voordat het zover is.