Eind november organiseerde Artis de derde informatieavond voor de buurt over een aantal grote voorgenomen aanpassingen. Direct omwonenden vrezen al een tijd dat die plannen de kwaliteit van hun leefomgeving zullen aantasten (zie ook het bericht op deze site van 30 september). Bij de zeer druk bezochte bijeenkomst ging het in het bijzonder over het geplande Dienstengebouw dat 14 meter hoog en 60 meter lang moet worden, in de noordoosthoek van het park tegenover het gebouw Aquartis aan het Entrepotdok. Er heeft geen enkele vorm van participatie over dit plan plaatsgevonden, de buurtbewoners zijn pas geïnformeerd toen het allemaal al vast stond. Bij de buurtbijeenkomst liepen de gemoederen dan ook hoog op. Artis kon de aanwezigen niet overtuigen dat er geen alternatieven zouden zijn voor het ontwerp of de plek, en niet uitleggen waarom bewoners geen stem hadden gehad.
Artis heeft al z’n plannen al een tijd geleden uiteengezet in een lijvig masterplan. Hierin wordt over de “eventuele ontwikkeling” van een dienstencentrum in de toekomst alleen nog maar in heel algemene en voorzichtige termen gesproken. Toch is dat gebouw nu als enige van alle plannen al concreet uitgewerkt. Het ontwerp ligt er, en ook is al bepaald dat de omgevingsvergunning begin 2025 zal worden aangevraagd.
Er staan in het masterplan ook andere aspecten die een effect kunnen hebben op de omgeving. Artis heeft in de zomer zelf een app gelanceerd voor de buurt waarin een grote groep buurtbewoners hun gedachten en zorgen met elkaar deelt. Opmerkelijk is dat Artis het medium niet zelf gebruikt om bewoners informatie te geven, deel te nemen aan de discussie dan wel om eerder gegeven informatie te corrigeren. Pas nu, op de bijeenkomst, bleek bijvoorbeeld dat Artis afstand heeft genomen van een aantal voornemens uit het masterplan waar omwonenden zich al maanden druk om maken. Zo is niet meer het streven om het jaarlijks aantal bezoekers in 2030 tot te doen stijgen naar 2 miljoen. Ook zei Artis dat besloten is dat er geen aanlegsteigers zullen komen in het Entrepotdok omdat is afgezien van reguliere boten om bezoekers naar Artis te vervoeren.
Op de bijeenkomst vroeg Artis de bewoners ook om te reageren op de plannen voor een bovengrondse parkeergarage. Er ligt nog geen ontwerp en Artis beloofde hierover wel een fatsoenlijk participatietraject te zullen bieden. Een aantal aanwezigen vroegen zich af of de bouw van een nieuwe parkeergarage - dus het faciliteren van autoverkeer – wel past bij de duurzaamheidsopgave die Artis zichzelf stelt.
De discussie over het Dienstengebouw, de plek waar ook de Warmte Koude Opslag (WKO) moet worden ondergebracht, was het meest heikele punt. Artis wilde zich, op uitdrukkelijk verzoek, uiteindelijk wel verontschuldigen voor het feit dat bewoners op geen enkele manier betrokken zijn geweest, maar bleef op zijn standpunt staan dat het plan en het ontwerp, wellicht behoudens wat details, niet meer gewijzigd kunnen worden. Het plan zou passen in het bestaande bestemmingsplan dus ziet Artis hier ook verder geen beren op de weg.
Volgens Artis moet het gebouw zo hoog worden omdat de techniek van de WKO boven de grond moet. Daarnaast zou het gebouw quarantainemogelijkheid voor besmette dieren moeten bieden, en ook zouden gemoderniseerde kleedkamers en douches voor het personeel er een plek moeten vinden. Het zou niet mogelijk zijn om, zoals door aanwezigen werd gesuggereerd, gebouwen die nu aan derden worden verhuurd, in gebruik te nemen waardoor het geplande gebouw kleiner zou kunnen worden. “Die inkomsten kunnen wij niet missen” aldus Artis.
Artis beloofde om alle argumenten, afwegingen en financiële aspecten onder elkaar op papier te zetten om zo bewoners te kunnen tonen, en hopelijk overtuigen, dat alle mogelijkheden concreet en zorgvuldig zijn afgewogen.
De verdere planning is dat er op 16 december een volgende bijeenkomst is met direct betrokken omwonenden, waar dan ook het ontwerp van het dienstengebouw op tafel zal liggen. Vervolgens wil Artis in februari de omgevingsvergunning bij de gemeente aanvragen. Artis bleek niet bereid deze aanvraag uit te stellen en eerst nader met bewoners in overleg te gaan. Op de vraag of Artis, met deze onbuigzame opstelling, niet bang is voor erg lange en moeizame juridische procedures kwam een aarzelend antwoord: “Inderdaad, daar zitten we bepaald niet op te wachten. Maar ja, het kan gebeuren. Dat is dan zo”.
Het blijft allemaal nogal onduidelijk en de boosheid van de direct betrokken buren wordt er niet minder op. Na afloop zeiden sommige aanwezigen dat ze zich afvroegen of er van buiten af misschien redenen zijn voor deze onbegrijpelijke starre opstelling en de plotselinge grote haast. Zouden er wellicht voorwaarden zijn gesteld vanuit verkregen subsidies van gemeente of rijk? Het zou voor alle betrokkenen en voor de kwaliteit van het overleg, van groot belang zijn als werkelijk openheid zou worden gegeven, en toch nog ruimte zou worden gezocht voor een oprechte gedachtenwisseling. Pas dan zou de verhouding tussen Artis en direct omwonenden weer wat kunnen worden genormaliseerd, aldus een gefrustreerde aanwezige.
Opgeven voor de nieuwsbrief over het hele traject via www.artisvernieuwt.nl.
Mailen kan naar participatie@artis.nl