De Alan Turingschool aan de Poolstraat op Wittenburg heeft van de Onderwijsinspectie het predicaat ‘excellente school’ gekregen. Scholen krijgen die onderscheiding als ze niet alleen uitstekend onderwijs aanbieden, maar als ze bovendien excelleren met een specifiek profiel. Voor de Alan Turingschool is dat met name het feit dat de leerkracht er centraal staat, aldus het juryrapport. De Alan Turingschool, die zich nu tot en met 2025 excellente school mag noemen, was een van de 55 Nederlandse scholen die dit jaar het keurmerk van de Onderwijsinspectie verdienden.
De Alan Turingschool begon zijn leven in 2016 in het gebouw van de toen zeer noodlijdende Poolschool. Onder leiding van de nieuw aangetreden teamleider Eva Naaijkens werd onder het motto ‘een school voor denkende doeners’ een revolutionair onderwijsconcept ontwikkeld dat rust op vier pijlers: goed reken- en taalonderwijs, wereldburgerschap, gezondheid en Turingskills. Dat laatste vak werd genoemd naar de naamgever van de school, de Britse wiskundige Alan Turing die er in de Tweede Wereldoorlog in slaagde om de Duitse Enigmacode te kraken. Hij was een breed ontwikkelde, zeer originele denker, aldus de website van de Alan Turingschool. ‘Maar hij was ook creatief, sportief én een kei in samenwerken. De veelzijdigheid van Turing komt terug in ons onderwijs.’
In een interview in Buurtmagazine 1018 maakte Naaijkens in 2016 duidelijk veel belang te hechten aan degelijk reken- en taalonderwijs. “Aan de beheersing van die twee vakken worden bij ons hoge eisen gesteld.” Bij de pijler wereldburgerschap wil de school kinderen opleiden tot kritische denkers die kunnen samenwerken om de wereld te veranderen. De school werkt hiervoor met thema’s waarbij geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, talen, maatschappijleer, filosofie en cultuur/muziek geïntegreerd zijn. De Turingskills worden in die thema’s verweven door kinderen te vragen iets te maken om een bepaald probleem te helpen oplossen, legde Naaijkens in het interview in 1018 uit.
De jury die de school het predicaat ‘excellent’ verleende was behalve van deze onderwijskundige visie met name ook onder de indruk van de wijze waarop de Alan Turingschool zorgt voor een lage werkdruk en hoog werkplezier bij de docenten, ‘waarbij leerlingen en ouders optimaal profiteren van goed onderwijs. Dit kan als voorbeeld dienen voor andere scholen. Leerkrachten geven aan tijd en ruimte te ervaren om het onderwijs steeds beter vorm te geven. Ze blijven hierdoor dicht bij hun vak, onderzoeken met elkaar hoe ze lessen nog beter kunnen verzorgen, observeren bij elkaar en werken samen aan het continu verbeteren van hun onderwijs. Ze waarderen het zeer dat ze zoveel tijd hebben om met elkaar te spreken over het onderwijs’, aldus het juryrapport over de school, waarvan de onderwijsfilosofie door Eva Naaijkens is beschreven in het boek En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?