Kattenburg

Kattenburgerstraat domineert gemeenteraadsdebat over de Agenda Autoluw

Op 23 en 24 januari vergaderde de gemeenteraad over de Agenda Autoluw. Het lot van de Kattenburgerstraat was een dominant onderwerp van gesprek bij alle partijen. Het ziet er nog niet naar uit dat de invoering van eenrichtingverkeer stad uit in de Oostertoegang (naast CS) van de baan is, maar besloten is dat nog niet. Eerst wordt een mogelijke verbreding van de Oostertoegang onderzocht of verlegging van het fietspad naar waar nu water is. De uitkomst wordt in april verwacht. Hoofdpunt in het debat was hoe het waterbedeffect - verplaatsing van verkeer naar andere straten zoals de Kattenburgerstraat - te voorkomen. De stemmen staakten bij een motie om binnen de ring A 10 een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren. Daarover wordt op 12 of 13 februari opnieuw gestemd. Een motie om dit te onderzoeken voor zo veel mogelijk wegen in de hele stad werd al wel aangenomen.

Een grote overwinning voor de Kattenburgers was dat een motie werd aangenomen om de Kattenburgerstraat af te waarderen van ‘Plusnet Corridor Auto’ naar ‘Plusnet Auto’ en na definitieve herinrichting naar ‘Hoofdnet Auto’, waarbij de snorfiets naar de rijbaan gaat, en zo mogelijk de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Andere aangenomen moties gingen over het weren van halterende en parkerende touringcars uit de Kattenburgerstraat en over het zo mogelijk opheffen van alle parkeerplaatsen in de Kattenburgerstraat. De wethouder kreeg bij motie de opdracht om met de Kattenburgers in gesprek te gaan over ideeen over andere maatregelen om tot minder autoverkeer te komen en over aanpassingen in de tijdelijke herinrichting en uitgangspunten voor de definitieve herinrichting.

Voor de Weesperstraat is van belang is dat een motie werd aangenomen om voor de pilot voor een knip in de Weesperstraat meer tijd uit te trekken, meer aandacht te besteden aancommunicatie vooraf en meting van de positieve resultaten en die mee te nemen in een Stedenbouwkundige Visie voor de Oostelijke Binnenstad.

Eilandenoverleg vraagt gemeenteraad extra verkeersoverlast Kattenburgerstraat te voorkomen

Op 16 januari 9:00 uur behandelt de gemeenteraadscommissie MLD-Verkeer de Agenda Autoluw in de commissiezaal van het Stadhuis (agendapunt 14).
Het Eilandenoverleg vraagt de commissieleden in een brief om niet akkoord te gaan met zwaardere verkeersbelasting van de Kattenburgerstraat (gevolg van invoering eenrichtingverkeer in de Oostertoegang). Dat kan door handhaving van tweerichting autoverkeer in de Oostertoegang, door meer knips in doorgaande wegen zoals de Weesperstraat of de IJtunnelroute en door het autoverkeer vanaf de Geldersekade niet te verbieden om rechtdoor naar de Oostertoegang te gaan 
Het Eilandenoverleg vindt dat eerst de toegezegde onderzoeken afgewacht moeten worden voordat  een beslissing wordt genomen: kentekenonderzoek, gebiedsuitwerking Oostelijke Binnenstad, kruispunttelingen en onderzoek verbreding Oostertoegang. Hoe die onderzoeken ook uitvallen, er zijn genoeg argumenten om de Kattenburgerstraat nu al af te waarderen van Pluscorridor Auto naar Hoofdnet Auto en tegelijkertijd de snorscooters van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen.

Lees hier de complete brief van het Eilandenoverleg.

Zondag 12 januari 14:00 uur nieuwe protestactie Kattenburgerstraat

Met twee succesvolle acties hebben de Kattenburgers laten zien dat de plannen om 30 % extra autoverkeer door de Kattenburgerstraat te leiden onacceptabel zijn. Kattenburg moet niet het afvoerputje zijn voor lawaai en vervuiling.

De eerdere acties hebben nu al effect: veel politieke partijen steunen de Kattenburgers en werken achter de schermen aan oplossingen. Ook de rest van de stad besteedt alle aandacht aan hun strijd, zie onder meer Het Parool, De Telegraaf, AT5 en Pauw.

Het gaat de goede kant op… maar nog niets is beslist. Dit is hét moment van de waarheid. Iedereen is daarom keihard nodig voor deze derde – en hopelijk ook laatste – actie! De gemeenteraad beslist op 23 januari over de toekomst van Kattenburg. Een week eerder - op 16 januari 9:00 uur - vergadert de raadscommissie MLD-Verkeer en op 13 januari bepalen fracties daarvoor hun standpunten. Het actiecomité heeft de actie daarom een week vervroegd naar 12 januari, zodat ze nog één keer precies op het juiste moment druk kunnen uitoefenen op de lokale politiek.

Programma zondag 12 januari:

  • 14:00 Verzamelen onder De Poort (Kattenburgerkruisstraat)

  • 14:30 Protestmars door de Kattenburgerstraat

  • 15:15 Vervolg bij de Kattenburgerkruisstraat

  • 16:00 Einde

Het actiecomité heeft veel media uitgenodigd en ook alle raadsleden In de flyer vragen ze: “Praat met ze en leg hen uit wat de overlast voor ons betekent. Neem verder al je buren mee en natuurlijk weer iets waarmee je flink lawaai kunt maken!”.

Lees hier de complete flyer en hier de achtergrond van de acties..

Protestmars Kattenburgers tegen extra verkeer op 11 december was groot succes

Op woensdagmiddag 11 december ging een lange stoet van bijna 250 Kattenburgers en sympathisanten van de Kattenburgerstraat naar het stadhuis om daar een petitite met meer dan 800 handtekeningen aan te bieden tegen het plan om 30 % extra autoverkeer over de Kattenburgerstraat te sturen in het kader van de Agenda Autoluw, Daarover gaat de gemeenteraad in de tweede helft van januari beslissen. Stadsdeelportefeuillehouder Micha Mos nam de petitie in ontvangst.
Toevallig was er net een vergadering van de gemeenteraadscommissie Ruimtelijke Ordening aan de gang, waar de bewoners ook aandacht kregen.

Bekijk hier een filmpje van de actie: https://www.youtube.com/watch?v=IhIqU3nqI6o

De actievoerders hebben een poster verspreid waarin zij iedereen bedanken voor deelname en vragen om zich via een QR-code aan te melden voor verdere acties en voor de Facebookpagina..

Javabrug gaat niet door. In plaats daarvan brug of tunnel vanaf Azartplein naar Noord

Het Parool van 6 december bericht over de tussenrapportage van de commissie de Hoogh. Lees dit hier. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van gemeente en Rijkswaterstaat, bedoeld om uit de impasse te komen die is ontstaan doordat Rijkswaterstaat de Javabrug niet wil vanwege problemen voor de scheepvaaert. In de nu verschenen tussenrapportage wordt gepleit voor het afmaken van de binnenring via Noord, met een brug of tunnel via het Azartplein. Dat betekent dat de Czaar Peterstraat een hele drukke fietsroute gaat worden. Die is daar in de huidige staat niet op berekend.
Voor de Kattenburgerstraat betekent dit dat het fietsverkeer weinig zal toenemen.

Op zaterdag 7 december verscheen een vervolgartikel in het Parool. Lees dit hier. En wie de hele tussenrapportage van 70 blz en 22 Mb wil downloaden, kan dat hier doen.

3 december 20:00 u Stadsdeelcommissie vergadert in De Witte Boei over de Oostelijke Eilanden

Op dinsdag 3 december 20:00 uur vergadert de Stadsdeelcommissie Centrum op de Oostelijke Eilanden, in De Witte Boei over onderwerpen van de Oostelijke Eilanden.

Iedereen is welkom om deel te nemen aan deze vergadering en in gesprek te gaan met de Stadsdeelcommissie. Agenda:

  1.  Aanpak Oostelijke Eilanden
    Een korte toelichting op de aanpak. Daarna in gesprek over de huidige stand van zaken (waaronder locatie Jongerenwerk).

  2. .Herinrichting Kattenburgerkruisstraat
    Adviseren aan het dagelijks bestuur over de herinrichting.

  3. Buurtfunctie Wittenburgerplein/Oosterkerk
    Gesprek over de (mogelijke) buurtfunctie van plein en kerk. Bij dit punt een advies van dhr. Brink over het Wittenburgerplein.

  4. Groen. Hoe zit het met het groen in de buurt? Dhr. Brink heeft een advies opgesteld over de Witte Boei.

  5. Overige punten Oostelijke Eilanden
    Mogelijkheid voor eenieder om nog iets in te brengen wat nog niet aan de orde is geweest.

Inrichtingsmogelijkheden Kattenburgerstraat getoond in informatiemarkt 12 november in de Oosterkerk

Op 12 november organiseerde de gemeente in de Oosterkerkeen informatiemarkt over mogelijke inrichtingen van de Kattenburgerstraat. Daar werd getoond:

  • De tijdelijke herinrichting diemedio volgend jaar wordt aangelegd met extra oversteekplaatsen, betere bushalteplekken en afvalcontainers met ruimte voor ophaal ernaast. Ook wordt de weg geasfalteerd. Er ontstaan meer wegsvemallingen waardoor hopelijk de snelheid wordt afgeremd.

  • Vijf varianten voor een nieuwe fietsonderdoorgang onder het spoor en fietsbrug over de Dijksgracht, die aan moet gaan sluiten op een tweerichting fietspad aan de gevelzijde van de Kattenburgerstraat. De voornaamste verschillen: basculebrug of hydraulische brug en ligging op 10 meter van de Mariniersbrug of op 20 meter. Realisatie tussen 2022 en 2028.

  • Variant 1 definitieve herinrichting Kattenburgerstraat met éen rijbaan tussen bomenrij en muur Marineterrein en één rijbaan aan de andere kant van de bomenrij aan de kant van het Marineterrein. Het fietspad aan de huizenkant kot als tweerichtingfietspad aan de andere kant van de bomenrij aan de gevelzijde te liggen, zodat het voetpad en de groenstrook daar verbreed kunnen worden. Realisatie 2023-2024.

  • Variant 2 herinrichting Kattenburgerstraat
    Het fietspad stad uit ligt op de plek vban het huidige fietspad aan de gevelzijde, maar wordt wel iets smaller; het fietspad stad in aan de andere kant van de bomenrij aan de gevelzijde. Realisatie 2023-2024.

De bewoners zijn er nog niet aan toe om zich hierin te verdiepen, want zij richten nu al hun energie op het tegenhouden van 30 % extra autoverkeer in het kader van de Agenda Autoluw. De gemeenteraad gaat daarover in de tweede helft van januari belsissen.

Eilandenoverleg in verzet tegen touringcarroute Kattenburgerstraat

Het Eilandenoverleg heeft in zijn vergadering van 6 november gesproken over de Agenda Touwingcar Amsterdam, die tot 17 november ter visie ligt.
In de Agenda Touringcar komt de gemeente terug op de afspraak in het coalitieprogrmma om geen touringcars meer binnen de ring A10 toe te laten. Het aantal routes wordt wel sterk beperkt. Tot dat beperkte aantal behoort wel de Kattenburgerstraat. Daar is het Eilandenoverleg het niet mee eens. De Kattenburgerstraat ondervindt nu al veel overlast van touringcars. Er zijn voldoende alternatieven om alle plekken in de binnenstad te bereiken zonder gebruik van de route door de Kattenburgerstraat.

Kattenburg ziet zich geconfronteerd met meerdere plannen die de overlast in de komende jaren sterk gaan vergroten:

  • 30 % extra autoverkeer als gevolg van invoering van eenrichtingverkeer in de Oostertoegang (concept-Agenda Autoluw);

  • 40 % meer treinverkeer en snelheidsverhoging op de spoorbaan en het spoorviaduct bij Kattenburg als gevolg van het Programma Hoogfrequent Spoor. Ook het aantal (nachtelijke) goedrentreinen gaat toenemen,

  • Een nachtstalling voor 40 rondvaartboten langs de Dijksgracht-oost. Die gaan elke ochtend en avond stank- en geluidsoverlast veroorzaken.

Daar komt dan nog dit plan voor een touringcarroute bij. De bewoners krijgen het gevoel dat Kattenburg het afvoerputje van de stad wordt.

Lees hier de volledige reactie van het Eilandenoverleg.

Help de Kattenburgerstraat aan een prijs bij de verkiezing 'Meest Verenigde Straten' van Amsterdam

De gemeente hecht aan eigenwijze Amsterdammers die zich samen inzetten voor de stad. Een straat die het heft in eigen hand neemt, de buren daarin meekrijgt, samen weet te werken met anderen, en zo resultaat boekt. Dat noemt de gemeentej een verenigde straat.. De gemeente stelt prijzen ter beschikking voor de vijf meest verenigde straten van de stad, in totaal € 25.000. Een prijs om het goede werk voort te kunnen zetten.

De Kattenburgerstraat is vanuit de buurt genomineerd voor deze prijs. Er zijn nu 35 genomineerder straten. Een jury gaat hieruit vijf straten selecteren en daarbij telt ook het aantal ‘likes’ mee. Het is dus belangrijk dat zoveel mogelijk buurtbewoners dat doen. Ga daarvoor naar https://deverenigdestratenvan.amsterdam.nl/straat/10657 en klik op het blauwe vakje ‘Like’. Daarna wordt je gevraagd je e-mail adres op te geven en daarna kan je inloggen om de like geldig te maken door nogmaals op het blauwe vakje te klikken.

Op woensdag 6 november wordt bekendgemaakt welke vijf straten genomineerd zijn.

Het publiek verdeelt op zaterdag 9 november €25.000,- onder de vijf meest verenigde straten, tijdens de manifestatie de Verenigde Straten van Amsterdam. Die wordt gehouden in het Hyperion College in Amsterdam-Noord, Badhuiskade 361 (500 meter vanaf pont Buiksloterweg). De manifestatie begint om 13:00 uur. Tussen 15:30 en 16:30 uur vindt de stemming plaats. Lees hier het complete programma van de manifestatie. Wilt u 9 november naar de manifestatie komen, vul dan het aanmeldformulier in. U kunt zich daar ook inschrijven voor een van de workshops.

Actie Kattenburgerstraat 26 oktober en verslag vergadering 29 oktober in Pakhuis de Zwijger

Op zaterdag 26 oktober hebben de bewoners van Kattenburg laten zien dat het menens is met hun bezwaren tegen 30 % meer autoverkeer in de Kattenburgerstraat in het kader van de Agenda Autoluw. Minstens 100 bewoners, jong en oud, blokkeerden tussen 12:00 en 13:00 uur de Kattenburgerstraat door met spandoeken heen en weer te lopen over de zebra en een laweaaiconcert uit te voeren met potten en pannen en toeters. Alle kranten schreven erover. De Kattenburgerstraat kwam op TV bij Pauw. Bekijk hier het fimpje van AT5.

Op maandag 28 oktober was er een informatiemarkt over de Agenda Autoluw in Hotel Double Trre by Hilton, waar de voorgestelde inrichting van Oostertoegang en Prins Hendrikkade te zien was en met ambtenaren gesproken kon worden. Daar was niet echt gelegenheid om te reageren. Die gelegenheid was er wel dinsdag 29 oktober, geheel gewijd aan de gevolgen voor de Kattenburgerstraat, in Pakhuis De Zwijger. De zaal was stampvol boze buurtbewoners. Dimitri Drijver, programmamanager Autoluw bij de gemeente, probeerde uit te leggen waarom de Kattenburgerstraat extra belast wordt en hoe dat berekend is en hoe weinig het uitmaakt voor de vuile lucht. Hij had nu eenmaal de opdracht dat het verkeer door afsluitingen elders niet vast mag komen te staan en dus moet de capaciteit van de Kattenburgerstraat vergroot.. Hij kreeg het flink om de oren vanuit de zaal: “Schande, jullie houden er helemaal geen rekening mee dat dit een woonwijk is”.” Jullie verplaatsen alleen het verkeer, maar verminderen niet”. Veel bewoners vertelden over hun gezondheidsklachten vanwege het verkeer. Lang niet alle bewoners konden aan het woord komen en ook was onduidelijk wat er gedaan werd met alle opmerkingen en vragen. Daarom is onder druk van de zaal afgesproken dat iedereen nog vragen kan doorgeven via autoluw@amsterdam.nl. Er komt dan schriftelijk antwoord op alle binnen en buiten de vergadering gestelde vragen.

Vervolg:
Op 12 november 19:00-21:00 uur is er in de Oosterkerk een informatieavond speciaal over de mogelijke nieuwe inrichting van de Kattenburgerstraat. Bewoners worden uitgenodigd om met wensen en suggesties te komen.
Op 16 januari spreekt de gemeenteraadscommissie MLD over de plannen en kunnen bewoners inspreektijd aanvragen (waarschijnlijk 1-2 minuten) en 22 en 23 januari beslist de gemeenteraad. Daarna gaat de besluitvorming over de afzonderlijke plannen (met inspraak!) zeker nog wel een jaar duren.

Doe mee met de protestactie Kattenburgerstraat zaterdag 26 oktober 12:00 uuur

Op zaterdag 26 oktober 12:00 uur organiseren bewoners van Kattenburg een protestactie in de Kattenburgerstraat bij het kruispunt Kattenburgerkruisstraat. Verzamelen 11:30 uur. De media hebben toegezegd dat ze komen en politici zijn uitgenodigd. Hoe meer mensen, des te meer effect.

De gemeente wil veel meer autoverkeer door de Kattenburgerstraat laten rijden na afsluiting van de Oostertoegang voor noord-zuidverkeer. Dat staat in de Agenda Autoluw die in januari door de gemeenteraad behandeld gaat worden. De bewoners willen dat deze maatregel wordt geschrapt of aangepast.

Lees hier de flyer.

De bewoners roepen op om mee te doen op 26 oktober en de petitie te ondertekenen op HTTPS://KATTENBURGERSTRAAT.PETITIES.NL/

Blijf je graag op de hoogte? Mail dan naar actie@grootkattenburg.nl

Bewoners Kattenburgerstraat komen in actie tegen verkeerstoename in Agenda Autoluw

De bewoners van Kattenburg zijn ernstig verontwaardigd over het gemeentelijke plan om nog meer verkeer door de Kattenbugerstraat te laten rijden door gedeeltelijke afsluiting van de Oostertoegang en verplicht rechtsafslaan vanaf de Geldersekade.

Zij roepen de bewoners van Kattenburg op om dinsdag 15 oktober 20:00 uur naar de Boekmanzaal in het Stadhuis te komen om in te spreken of de inspraak van anderen te ondersteunen in de Stadsdeelcommissievergadering. De Stadsdeelcommissie is door de centrale stad om advies gevraagd over de voorstellen in de Agenda Autoluw.

Lees hier het pamflet dat op Kattenburg is/wordt verspreid.

Pilot Weesperstraat autoluw en Kattenburgerstraat drukker in Agenda Autoluw

De gemeente Amsterdam heeft op 2 oktober de langverwachte concept-Agenda Autoluw gepubliceerd.

Maatregel 12 is een pilot van een of meer aaneengesloten weken voor een knip in de Weesperstraat voor autoverkeer om doorgaand autoverkeer door de stad tegen te gaan. Maar eerst komt er een nieuw kentekenonderzoek en wordt overleg gevoerd met bewoners en ondernemers.

Maatregel 15 is gericht op verbetering van de fietsroute van Geldersekade naar het toekomstihge Pontplein aan de De Ruyterkade. De Kattenburgerstraat zal 30 % drukker worden doordat eenrichtingverkeer wordt ingevoerd op de Oostertoegang in noordelijke richting. Autoverkeer vanaf de Geldersekade wordt gewiongen rechtsaf de Prins Hendrikkade op te gaan. Dit betekent dat het doorgaand autoverkeer van de De Ruitertunnel richting IJtunnel via de Piet Heinkade en de Kattenburgerstraat zal moeten rijden.. Citaat van blz. 47: “Op de Kattenburgerstraat nemen we maatregelen om de effecten van het extra verkeer op de lchtkwaliteit en het geluid te beperken. We gaan de straat zo inrichten dat deze minder uitnodigt tot te hard rijden. We denken daarbij aan het substantieel opschuiven van de rijbaan weg van de gevels richting het Marineterrein en het verlagen en versmallen van de rijbaan. Bij deze herinrichting zetten we in op het versterken van het groene karakter van de straat. Ook kiezen we voor verbetering van de fiets- en voetpaden, onder andere door het aanleggen van een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde, aansluitend op het eerder genoemde toekomstige tweerichtingenfietspad langs de Prins Hendrikkade. Hiermee ontstaat een hoogwaardige fietsverbinding helemaal van de Kattenburgerstraat tot voorbij het Centraal Station.”

Het college heeft de stadsdelen gevraagd om de conceptversie van de Agenda Amsterdam Autoluw te voorzien van advies. Die adviezen worden vervolgens door het college besproken. De definitieve agenda wordt eind dit jaar gepresenteerd. Behandeling in de gemeenteraad vindt naar verwachting begin 2020 plaats.

Lees hier de complete Agenda Autoluw. Klik hier voor meer info documenten over de agenda Autoluw .

Eilandenoverleg dient zienswijze in over herinrichtingsplan Kattenburgerkruisstraat

Het Eilandenoverleg heeft in zijn vergadering van 10 september 2019 besloten om door middel van een zienswijze de bezwaren tegen het Voorlopig Ontwerp Kattenburgerkruisstraat van een groep bewoners van Kattenburg te ondersteunen.

Het Eilandenoverleg is het niet eens met het plaatsen van vijf parkeerplaatsen aan de noordzijde van de tegelwand in de Kattenburgerkruisstraat. De stoepruimte langs de noordkant langs de tegelwand zou even groot moeten blijven (ongeveer 140 m2) als nu. Hiervoor zouden dan vijf parkeerplaatsen moeten worden opgegeven. Deze ruimte moet voor buurtbewoners te gebruiken zijn om bestaande buurtactiviteiten te behouden zoals ‘liftkoffies’ en deze verder uit te breiden met andere activiteiten zoals genoemd in de zienswijze van de gezamenlijke bewoners.
Tevens willen de bewoners op die locatie experimenteren met een (mobiele) kiosk die koffie/krantje/croissantje e.d. aanbiedt, bij voorkeur in combinatie met een pakjesafhaal-service.
De opslagruimte van de parkeergarage (van de gemeente) zou daarbij gebruikt kunnen worden voor het stallen van spullen die nodig zijn voor deze activiteiten, zoals gereedschap voor groenonderhoud, tafel, picknickbanken, etc. Op dit moment wordt die mogelijkheid onderzocht en is aangegeven door de buurtmakelaar dat dit een reële optie kan zijn.

Het Eilandenoverleg is van mening dat het door de gemeente fysiek faciliteren van de activiteiten zoals hierboven beschreven zwaarder weegt dan behoud van de vijf parkeerplaatsen. Het is bovendien een logisch vervolg op wat afgelopen anderhalf jaar is geïnvesteerd  en samen opgebouwd ter bevordering van de leefbaarheid en veiligheid op de Oostelijke Eilanden. Het Eilandenoverleg verwacht van de gemeente juist dat die het eigen initiatief van bewoners  honoreert.

Lees hier de zienswijze.

T/m 1 oktober kunnen nog zienswijzen worden ingediend per e-mail naar vernieuwen.kattenburgerkruisstraat@amsterdam.nl . Bekijk het voorlopig ontwerp (PDF, 6,6 MB) en de tekening (PDF, 5,2 MB)

Inspraakreactie voor plan herinrichting Kattenburgerkruisstraat mogelijk t/m 1 oktober

In de eerste helft van 2019 hebben Stadsdeel en bewoners met elkaar overlegd over herinrichting van de Kattenburgerkruisstraat. De doodlopende straat op het Kattenburgereiland wordt vooral gebruikt om de auto te parkeren. Ook is er sprake van veel grauw en grijs beton, achterstallig onderhoud en gebrek aan groen.

Er is nu een voorlopig ontwerp opgesteld dat tussen 21 augustus en 2 oktober ter inzage ligt. In deze periode hebben bewoners de tijd om hierop te reageren. Dat kan per mail: vernieuwen.kattenburgerkruisstraat@amsterdam.nl of op afspraak bij het Stadsloket Centrum.

Bekijk het voorlopig ontwerp (PDF, 6,6 MB) en de tekening (PDF, 5,2 MB)

Een groep bewoners is ontevreden over het voorlopig ontwerp omdat zij graag aan de noordoostzijde ten koste van vijf parkeerplaatsen meer ruimte zouden willen hebben voor activiteiten van bewoners en levendigheid door bijvoorbeeld een kiosk. Dit met het oog op sociale cohesie en vergroting van de levendigheid. Lees hier hun brief aan de projecleider. In het Eilandenoverleg van 10 september willen ze hierover spreken met gebiedsmakelaar Danny Konings.

Na de inspraakperiode wordt met medeneming van de uitkomsten van de inspraak het voorlopig ontwerp uitgewerkt tot een definitief ontwerp. De planning is om in de tweede helft van 2020 met de werkzaamheden te starten.

Van Roet naar Servies & Ontbijt: help roet oogsten 2 september in de IJtunnel

Het is algemeen bekend hoe slecht de luchtkwaliteit inhet oostelijk deel van de binnenstad is. Met name de P rins Hendrikkade en de Valkenburgerstraat zijn nog altijd boven de Europese norm. De verwachting is dat binnenkort ook de Kattenburgerstraat dit lot zal treffen.

Samen met het kunstenaarscollectief SerVies (www.ser-vies.nl) en de HvA/Amfi gaat de Bewonersgroep Valkenburgerstraat ROET oogsten in Amsterdam. 

Van het roet worden glazuren gemaakt die vervolgens in het Amsterdamse Servies verwerkt worden. De kleuren zacht geel tot donker bruin zeggen iets over de luchtkwaliteit die wij in onze buurt inademen. In oktober gaan we met dit Servies een Openbaar Roet-Ontbijt aanbieden aan de Gemeenteraad. Durf jij van zo’n bord te eten? 

UITNODIGING: Buurbewoners van 1018 zijn van harte uitgenodigd om mee te doen met deze UNIEKE expeditie: URBAN MINING in de IJTUNNEL. Kom helpen roet te scheppen. Er zijn nog een paar plekken.
Datum: Maandag 2 september van 00.00 -01.00 uur.  De IJtunnel is dan dicht en materiaal krijg je van de bewonersgroep.. 

Info & aanmelden bij Manu Hartsuyker: amstel-ijpark@xs4all.nl 

 Lees ook het Paroolartikkel: https://www.parool.nl/amsterdam/roet-uit-de-ijtunnel-wordt-een-bordje-van-fijnstof~b75c6b93/

Buurtpreventie Kattenburg van start

Op Kattenburg heeft Michel Odjo van het Buurtcomité Oostelijke Eilanden samen met andere buren de Whatsapp Buurtpreventiegroep Kattenburg opgericht, waar binnen twee weken meer dan 30 mensen lid van zijn geworden.

Op 16 juli gaan de buurtbewoners van Kattenburg samen met gebiedsmakelaar Danny Konings en Mieke ten Wolde van Rochdale de buurtpreventiebordjes officieel feestelijk onthullen. De onthulling zal plaatsvinden op de Kippebrug vanaf 13 uur en duurt tot 15 uur. Dit gaat om de veiligheid op de Eilanden, dus komt allen

Uitspraak rechtbank schietincident 23 november 2017 op Kattenburg

In ons bericht van 21 maart 2019 staat de strafeis van 16 jaar genoemd van het Openbaar Ministerie in de zaak tegen de moordenaar van Ayman Mouyah. Op 7 mei heeft de rechtbank Amsterdam uitspraak gedaan. De 39-jarige dader is conform de eis veroordeeld tot een gevangeinisstraf van zestien jaar.

Het vonnis van de rechtbank luidt als volgt: “Verdachte heeft met een vuurwapen gericht op een groep van zeven jongens geschoten, waarbij drie jongens door meerdere kogels zijn geraakt. Een van de jongens werd dodelijk getroffen. Verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan doodslag, poging tot doodslag (zes slachtoffers) en wapenbezit en wordt veroordeeld tot een gevangenisstraf van 16 jaar.”

In het vonnis, dat 29 pagina’s beslaat, wordt kort stil gestaan bij de aanleiding van het incident (het stelen van een scooter) en het schietincident zelf 2 dagen later. Het grootste gedeelte van het vonnis gaat over de weergave van de overwegingen die tot de uitspraak hebben geleid, de motivering van de straf en het al of niet toewijzen van de vorderingen van de benadeelde partijen.

Met deze uitspraak is dit incident formeel afgesloten (behoudens eventueel hoger beroep) en heeft het recht zijn beloop gehad. Dit geldt helaas niet voor de overige schietincidenten op Wittenburg. De onderzoeken daarnaarhebben nog weinig hebben opgeleverd en de buurt ontvangt hierover geen informatie.

Voorinschrijving volgende fase zonnepanelen op Kattenburg

Het is gelukt! Het eerste project van Zon op Kattenburg is een feit: er liggen 357 zonnepanelen te schitteren op de daken van twee flatgebouwen op Kattenburg. Voor mensen op de wachtlijst en belangstellenden wil ‘Zon op Kattenburg’ nu een tweede project starten.

Dat kan van start gaan als er voldoende bewoners laten weten mee te willen doen om op een volgend (derde) dak panelen te plaatsen. De voorinschrijving hiervoor is vanaf heden geopend.  

Alle bewoners van VVE Groot Kattenburg, zowel kopers als huurders,  kunnen aan dit nieuwe project deelnemen door lid te worden van Coöperatie Zon op Kattenburg en certificaten voor een aantal zonnepanelen aan te schaffen.

Meedoen kan al vanaf 125 euro. U krijgt dan jaarlijks ca. 30 euro korting op uw energierekening. Dus u verdient uw investering al in 4 jaar terug. Daarna verdient u jaarlijks dit bedrag.  

Als u eerder stopt, bijvoorbeeld ivm verhuizing, krijgt u een vergoeding, zodat u toch in de winst deelt. Bij voldoende animo wordt het project gerealiseerd. Pas dan hoeft u daadwerkelijk te betalen.

Voor meer informatie: Zonopkattenburg.nl  Voor vragen :  info@zonopkattenburg.nl  

Resultaat Design Sprint Marineterrein juni 2019: projecten voor kinderen 8-12 jaar

In het kader van we make the city  was er in juni op het Marineterrein een Design Sprint. Bedrijven van het Marineterrein gingen met buurtbewoners in gesprek over de vraag: hoe kunnen we meer verbinding tussen de buurt en het Marineterrein creëren en hoe kan de buurt daarvan profiteren.  

De Design Sprint is een methode om met een groep mensen binnen een week te komen tot een concreet resultaat, dat ook toetsbaar is. En dat is gelukt. 

De groep bestond uit medewerkers van het Bureau Marineterrein, de gebiedsmakelaar (ambtenaar), werkers bij IJsfontein (bedrijf) en bewoners. Regelmatig kwamen er deskundigen langs (ontwerpers, iemand van AMS, van Codam).  

En wat is er uitgekome? We maken een M-Lab waarin kinderen van 8 – 12 jaar gratis aan buitenschoolse activiteiten kunnen meedoen. Het zijn concrete projecten van 2 tot maximaal 10 weken. Geen sport en spel, wel iets tastbaars ontwerpen en bouwen, een voorstelling maken kan ook. De kinderen merken dat techniek, ict en cultuur samen gaan.  

Er komt een Stichting, de werkers op het Marineterrein wordt gevraagd om 4 uur op jaarbasis gratis mee te werken, bewoners gaan zich actief inzetten met hun deskundigheid en inzet.