In het Eilandenoverleg van 13 juni is een wensenlijst opgesteld voor het Gebiedsjaarplan 2019 Centrum-Oost van stadsdeel Centrum en een lijst met kortetermijnmaatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Enkele punten uit de wensenlijst: glasvezelnet voor de Oostelijke Eilanden, bierfietsverbod, behoud Oosterkerk als cultureel centrum van de buurt, verbetering van de verbinding Marineterrein - Oostelijke Eilanden, minder doorgaand autoverkeer Kattenburgerstraat, geen nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht-oost, medewerking stadsdeel aan initiatif Werkspoorhal als ontmoetingscentrum, beperking bouwhoogte Zeeburgerpad tot12 meter, behoud drijvende tuin van Arie Taal.
Monumentenstatus aangevraagd voor werfterrein Koning William, Hoogte Kadijk 145 B
Buurtorganisatie 1018 heeft in overleg met de Buurtwerkgroep Wakkere Kadijkers de monumentenstatus aangevraagd voor drie onderdelen van Hoogte Kadijk 145 B, de voormalige scheepswerf Koning William. Deze onderdelen hebben op dit moment de status 'Orde 3': Werkplaats / botenloods ; Schuur Hoogte Kadijk ; Kantoor
Groot artikel in Trouw over situatie Oostelijke Eilanden na schietpartij
In het dagblad Trouw van 26 mei is een uitgebreid artikel verschenen over de schietpartij, hoe dit op de Oostelijke Eilanden is ervaren en wat er voor acties uit zijn voortgekomen. Titel: 'Een gewone buurt waar iets vreselijks gebeurt'.
Verslaggever Hanne Obbink heeft minutieus onderzoek gedaan. Hij interviewde onder meer Dock-manager Frank van den Hoff, stadsdeelbestuurder Roeland Rengelink, gemachtigde namens de burgemeester Nelleke Hendriks, voorzitter Eilandenoverleg Bart Uitdenbogaart en Moon Rijven van de werkgroep Buurt op de Kaart.
Uitwerkingsplan deelplan Dijksgracht Oostenburg-Noord ter visie t/m 4 juli
Van 24 mei t/m 4 juli 2018 ligt het Uitwerkingsplan Dijksgracht ter visie. Dat betreft een blok naast het hotel aan de Dijksgracht, bestemd voor wonen (Kavel 2), en een blok tussen het INIT-gebouw en de spoorbaan, bestaande uit twee kavels voor wonen (Kavel 6 en 8) en in het midden een parkeergarage (Kavel 7). In- en uitrit van de garage liggen aan de Dijksgracht.
Coalitieakkoord 2018-2022 is klaar. Nieuw DB stadsdeel Centrum
Op 24 mei hebben GroenLinks, D66, PvdA en SP hun coalitieakkoord gepresenteerd. Titel: "Een nieuwe lente en een nieuw geluid'.
Interessante punten voor postcodegeied 1018: inzet op jongerenwerk, meer zeggenschap voor bewoners over veiligheid in hun buurt, 33 % sociale huur bij nieuwbouw, wanneer in een buurt (= een van de 22 gebieden in Amsterdam) het percentage sociale huur onder de 45 % daalt, dan is liberalisatie van corporatiewoningen in idie buurt niet mogelijk, netwerken in de buurten versterken doo meer ontmoetingsruimten. Amsterdam wordt autoluw. Beleidsstukken krijgen standaard een participatieparagraaf.
Inspraakreactie Eilandenoverleg op Voorlopig Ontwerp Dijksgracht-oost
Op 25 april vond in het INIT-gebouw een inspraakavond plaats over het voorlopig ontwerp van de nieuwe fiets- en wandelroute Dijksgracht Oost, onderlangs de spoordijk tussen Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord.
Het fietspad wordt 4.50 m breed (in rood asfalt) en het voetpad 1.80 m. De toegang bij de Kattenburgerstraat wordt verbreed en er komt een oversteek met een vluchtheuvel naar de Dijksgracht-West. Zodra de Oosterdoksdraaibrug over twee jaar weer open is, wordt dit voor fietsers uit de Czaar Peterbuurt en Oostenburg de kortste weg naar OBA en CS.
Bekijk hier het ontwerp voor het fietspad met een plattegrond, een dwarsdoorsnede, een aanduiding van toegepaste materialen en een detail van de kruising met de Kattenburgerstraat.
Complicaties zijn nog dat het fietspad ook gebruikt gaat worden door de veegautootjes van de Reiniging Centrum en dat rekening wordt gehouden met een nachtstalling voor rondvaartboten.
Mede naar aanleiding van daar gemaakte opmerkingen en bespreking in het Buurtoverleg van 15 mei heeft het Eilandenoverleg een inspraakreactie ingezonden. Het Eilandenoverleg is blij met de nieuwe verbinding en vindt de hoofdlijnen van het ontwerp prima, maar dringt er wel op aan om bromfietsen en snorscooters op deze recreatieve route te verbieden en maakt ernstig bezwaar tegen de geplande nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht.
Het Eilandenoverleg steunt ook de suggestie die tijdens de inspraakavond naar voren kwam om te onderzoeken of de verbinding van Dijkgracht-west en Dijksgracht-oost ongelijkvloers de Kattenburgerstraat kan kruisen door aanleg van een verdiept fietspad onder de Mariniersbrug door.
Lees hier alle elf gemaakte opmerkingen van het Eilandenoverleg.
Gemeente Amsterdam gaat € 3 miljoen bijdragen aan Namenmonument
Op 16 mei, de dag dat de hoorzitting plaats vond van de bezwarencommissie over de bezwaren tegen de Omgevingsvergunning voor het Namenmonument aan de Weesperstraat, besloot het College van B&W om drie miljoen Euro bij te dragen aan de kosten van het monument. ook gaat de gemeente € 200.000 per jaar betalen voor beheer en beveiliging.
Dit meldt Het Parool op zijn website op 16 mei 2018. Lees hier het hele bericht.
Confrontatie voor- en tegenstanders Namenmonument in hoorzitting
Op 15 mei vond de hoorzitting plaats van de bezwaarcommissie over de brzwaren tegen de locatie van het Holocaust Namenmonument aan de Weesperstraat. Een tiental organisaties en particulieren vochten daarbij de omgevingsvergunning voor het monument op deze plek aan en het Auschwitz Comité en de gemeente verdedigden het besluit. Behalve over de grootte van het monument, de 25 te kappen bomen en de zichtlijnen ging het ook over de procedure. Het nieuwe ontwerp van architect Libeskind is nooit in de raadscommissie of de gemeenteraad besproken en bewoners kregen te horen dat het besluit al genomen was.
De bezwaarcommissie heeft nog geen uitspraak gedaan. De bezwaarmakers zijn van plan om naar de rechter te gaan als de bezwaren worden afgewezen.
Lees hier het artikel in Het Parool van 16 mei over de hoorzitting.
Zie voor drie pleitnota's van bezwaarmakers het dossier Namenmonument onder 'Documenten'.
16 mei 9:00 uur rechtszaak van bewoners tegen nieuwbouw Sint Jacob
Op 16 mei 9:00 uur behandelt de meervoudige kamer van de Rechtbank Amsterdam het beroep dat door omwonenden is ingesteld tegen de Omgevingsvergunning voor de nieuwbouw op het terrein van Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan 52. De zitting vindt plaats in de F. Roeskestraat TOR. G. Het is een openbare zitting. De aanwezigheid van veel buurtbewoners laat de rechters zien dat dit een kwestie si die veel buurtbewoners aan het hart gaat.
€ 600.000 voor opknapbeurt Wittenburg
Het Parool bericht op 28 april 2018 dat de gemeente € 600.000 beschikbaar stelt om de leefomgeving te verbeteren. Het gaat om kleine projecten in de openbare ruimte zoals speelplaatsen en groen, mede gericht op verbetering van het gevoel van veilgheid. De gemeente is van plan om de investeringen uit te breiden als vaststaat dat dit nodig is.
Terrasvergunning restaurant Entrepot geweigerd
De gemeente heeft de aangevraagde terrasvergunning voor restaurant Entrepotdok (Entrepotdok 7) geweigerd. Lees hier het besluit. De gemeente noemt in de argumentatie ook dat het hier gaat om een zeer rustig deel van het Centrum dat gekenschetst kan worden als een woongebied. Dat is precies wat de omwonenden in hun bezwaar hadden aangegegeven. Zie ons eerdere bericht van 22 maart.
Er lopen nog bezwaren tegen de late openingstijden van 1 uur door de week en 3 uur in het weekend. De bewoners bepleiten 23:00 uur als sluitingstijd. Bij een latere sluitingstijd veroorzaken vertrekkende gasten vooral in de zomer veel geluidsoverlast.
Consultatie varianten Javabrug
Op maandag 23 januari 19:00 uur organiseert de gemeente in Pakhuis De Zwijger, Piet Heinkade 179, een informatiebijeenkomst over de varianten voor de locatiekeuze van de Javabrug. De volgende dag, 24 april, is er om 19:00 uur een zelfde bijeenkomst in de Kromhouthal in Noord. Het gaat daarbij nog niet om een architectonisch ontwerp, maar alleen over de ligging van de fietsbrug en de opritten. In alle varianten wordt de kop Javaleiland doorsneden door een nieuwe gracht, de Djakartagracht, met beweegbare bruggen voor de recreatievaart, met name zeilboten. Er zijn twee hoogtevarianten: één die vanaf de kop Java omhoog gaat en met kronkels omhoog gaat en éeen waarbij de fietspaden aan weerszijden van de Schaeferbrug vanaf het hoogste punt van die brug al beginnen te stijgen en hoog langs het kopblok Java-eiland in een rechte lijn over het IJ gaat. Voor de oost-west ligging zijn er drie varianten: oost, midden en west.
De variant midden met een gestrekte route lijkt voor de fietsers de meest aantrekkelijke. In alle varianten komen aan weerszijden liften voor voetgangers en daar kan ook een fiets in.
U ziet de zes varianten op www.amsterdam.nl/javabrug. Op deze pagina kunt u vanaf 23 april meepraten. U moet zich aanmelden voor de bijeenkomst van 23 april 19:00 uur in Pakhuis de Zwijger en van 24 april 19:00 uur in de Kromhoutha.l zijn er bijeenkomsten van 19.00 tot 22.00 uur.
Na de zomer van 2018 beslissen college van B&W en gemeenteraad over de precieze locatie van de brug, de vormgeving en de aanbesteding. Daarna beslist de gemeenteraad definitief over de komst van de brug en stelt zij geld beschikbaar voor de bouw (het zogenaamde uitvoeringsbesluit). Ook moeten de architectonische en stedenbouwkundige uitgangspunten voor de brug worden bepaald. De brug is naar verwachting in 2025 gereed.
Er wordt ook gestudeerd op de aansluiting op de Kattenburgretsraat, maar dat is bij deze inspraak nog niet aan de orde. Mogelijk komt er een extra onderdoorgang onder het spoor naast het bestaande viaduct.
Activiteiten Eilandenoverleg en DOCK als uitvloeisel van de dodelijke schietpartij
Na de dodelijke schietpartij in speeltuin Wittenburg was de buurt in shock. Maar inmiddels heeft de verslagenheid plaats gemaakt voor daadkracht. De afgelopen periode zijn er veel bijeenkomsten georganiseerd door zowel het Eilandenoverleg als door DOCK. Over het Eilandenoverleg van 7 maart schreven wij eerder een bericht (klik hier om te lezen). Dit resulteerde in de bewonerswerkgroep ‘Buurt op de Kaart’. (Klik hier voor hun recente bericht over de stand van zaken). Bewoners die mee willen doen kunnen zich melden via een e-mail aan buurtopdekaart@buurtorganisatie1018.nl
In het eerstvolgende Eilandenoverleg, op 4 april 20:00 uur in De Witte Boei, zijn vertegenwoordigers van gemeente, stadsdeel, politie en DOCK uitgenodigd om informatie uit te wisselen over acties en plannen en om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Klik hier voor de agenda van hert Eilandenoverleg van 4 april.
DOCK organiseerde en organiseert nog steeds bijeenkomsten naar aanleiding van de dodelijke schietpartij op 26 januari en doet dit naar aanleiding van een signaal of behoefte uit de wijk en altijd samen met bewoners en/of andere maatschappelijke organisaties. Zo is er bijvoorbeeld op 25 februari een bijeenkomst geweest voor ouders waarbij er hulpverleners aanwezig waren om te praten over hoe je met kinderen in gesprek kunt gaan over de angsten die de schietpartij heeft opgeroepen. Ook zijn er bijeenkomsten voor jongeren én ouders geweest met steun van hulpverleners en een imam om te praten over onveiligheidsgevoelens.
Buurtkracht 1018
Nadat het Eilandenoverleg op 7 maart in De Witte Boei een extra Eilandenoverleg had georganiseerd om te brainstormen over verbetering van veiligheid en leefbaarheid, hebben DOCK en stadsdeel Centrum op 8 maart een bijeenkomst in de Witte Boei belegd om nieuwe en bestaande buurtinitiatieven te verbinden. Bewoners konden hier hun initiatief presenteren en met elkaar in contact komen. DOCK gaat de daar gepresenteerde ideeën verder uitwerken en tijdens de vervolgavond op 29 maart terugkoppelen (klik hier voor meer informatie).. Een eerste initiatief was het opzetten van een buurtapp. Heeft u zelf een initiatief dat u wilt delen, of wilt u een bijdrage leveren aan een van de andere initiatieven in de buurt? Of wilt u lid worden van de buurtapp? Stuur dan een e-mail aan Alex te Paske, via atpaske@dock.nl
Weekendopenstelling De Witte Boei
De Witte Boei is t/m 22 april in de weekenden geopend voor jeugd vanaf 12 jaar, DOCK werkt hierin o.a. samen met IPA, GGD, Sciandri, de Buurtouders (voormalig buurtvaders) en de Straatcoaches. De jeugd kan samen sporten, koken en creatieve activiteiten doen. Iedereen vanaf 12 jaar is welkom op vrijdag tussen 16.00 – 20.00 uur, op zaterdag tussen 15.00 – 20.00 uur en op zondag tussen 15.00 – 20.00 uur. Jongeren kunnen gewoon binnenlopen, aanmelden is niet nodig.
Samen met de buurt, gemeente Amsterdam en andere maatschappelijke organisaties is DOCK druk aan de slag om een activiteitenaanbod te ontwikkelen vanuit de vraag van álle bewoners: jongeren, ouders, senioren, volwassenen etc. Hierin wordt ook samen met de buurt en het stadsdeel besproken wat er nodig is om speeltuin Wittenburg weer te openen. U bent van harte welkom om mee te denken. U kunt altijd binnenlopen bij de Witte Boei en uw ideeën laten horen.
Inloopuren in de wijk
In Huis van de Buurt De Witte Boei zijn er iedere week twee inloopuren. Hier kunt u terecht voor meer informatie. Ook kunt u uw zorgen delen of een melding doen. U kunt gewoon binnenlopen.
• Iedere dinsdag van 10.00 – 11.00 uur is de wijkagent aanwezig.
• Iedere woensdag van 16.00 – 18.00 uur is een medewerker van stadsdeel Centrum aanwezig.
De gemeente heeft een speciale webpagina www.amsterdam.nl/wittenburg met een overzicht van de aanpak en maatregelen om de situatie in de buurt te verbeteren. Hier vindt u ook belangrijke contactgegevens.
Buurtbezwaren tegen terrasvergunning restaurant Entrepot
Zo'n vijftig omwonenden aan weerszijden van het water van het Entrepotdok hebben een zienswijze naar de gemeente gestuurd over de aanvraag voor een terrasvergunning van het nieuwe restaurant 'Entrepot' in een van de lage pakhuizen naast de poort van het Entrepotdok.Het stille woonkarakter van de straat maakt dat de invloed van een terras van 20 stoelen dat gebruikt kan worden van 07.00 tot 03.00 uur voor de omwonenden onacceptabel is. Zij vrezen dat hun nachtrust door continu stemgeluid verstoord zal worden. Lees hier de zienswijze.
Eerder al, op 3 december 2017, is een bezwaar ingediend tegen de exploitatievergunning van het restaurant. Het bezwaar betreft de caféfunctie en openstelling na 23:00 uur. De vergunning zou zich moeten beperken tot de restaurantfunctie. Lees hier het bezwaarschrift van 3 december 2017. Op 29 maart 11:00 uur vindt hierover een openbare hoorzitting plaats in de Stopera, Plaza BG, zaal 01.
Nu de lente nadert en het restaurant enkele positieve recensies in de pers heeft gekregen, verwachten de omwonenden dat de drukte verder zal toenemen. En helaas daarmee ook de overlast, vooral in de late uren. Omdat deze overlast vooral veroorzaakt wordt door de late sluitingstijden en de exploitatie van het restaurant als café, juist in die late uren, hebben ze nu een handhavingsverzoek opgesteld. Dit verzoek richt zich op het beëindigen van de caféfunctie en dus het handhaven van de restaurant functie. Lees hier het handhavingsverzoek.
Buurt maakt bezwaar tegen omgevingsvergunning Namenmonument en kap 25 bomen
De Plantage Weesperbuurtvereniging, de Bewonersvereniging Studentenflat Weesperstraat, de Stichting de Groene Plantage, de Stichting tussen Amstel en Artis en een aantal omwonenden maken bezwaar tegen de omgevingsvergunning voor het Namenmonument en tegen de kapvergunning voor 25 bomen. Op 7 februari 2018 hebben zij hun bezwaar ingediend en op 14 maart zijn daarvoor de gronden aangevoerd met een groot aantal bijlagen.
De bezwaarmakers verklaren nadrukkelijk niet tegen het Namenmonument te zijn, maar wel tegen deze plek. Zij voelen zich overvallen door de wijze van besluitvorming en door de vormgeving van het gedenkteken voor deze locatie. Er is geen enkele vorm van inspraak geweest, terwijl het vergunde ontwerp door zijn omvang en vormgeving enorme impact heeft op de omgeving en de facto schaarse openbare ruimte onttrekt. Juist bij een gedenkteken, dat zoveel mensen aangaat en dat zoveel emotie oproept, is een mooie locatie en zorgvuldigheid van de besluitvorming volgens hen van eminent belang. Een zorgvuldige beoordeling van de ruimtelijke inpasbaarheid heeft echter niet plaats gevonden en de gemeenteraad heeft de locatiekeuze gemaakt zonder kennis van het ontwerp en zonder kennis te hebben genomen van de resultaten van de inspraak van de burgers. Nadat de contouren van het ontwerp beetje voor beetje duidelijk werden, is Iedere poging vanuit de buurt om deze problematiek bespreekbaar te maken genegeerd en zonder reactie gebleven. Meer dan 1500 personen en instellingen maken bezwaar tegen de opoffering van deze groenstrook. Lees alle documenten hier in het dossier over het Namenmonument op deze website, onder 'Documenten'.
In ons bericht van 30 november 2017 berichtten wij over de kunstenaars die voorstellen om het Namenmonument te situeren in een ruimte onder het Mr. Visserplein. Zij presenteren hun voorstel op dinsdag 27 maart 20:00 uur in het Pintohuis, St. Antoniesbreestraat 69. Hun voorstel; komt in het kort op het volgende neer:
Onder het Mr.Visserplein ligt een groot ondergronds gebied van ±1500-2000 vierkante meter. De twee koperkleurige daken die dit gebied afschermen worden verwijderd. Aan weerskanten van de trambaan die het Mr.Visserplein doorkruist worden twee 'wanden van water’ geplaatst die ± 8-10 meter boven het maaiveld uitsteken en waartussen de tram rijdt. Deze wanden lopen door tot op de bodem van het lager gelegen niveau en verbinden de bovengrondse en ondergrondse ruimte met elkaar. Op het lager gelegen niveau is plaatst voor de stenen met de namen van de Holocaustslachtoffers waardoor een waardige en rustige herdenking mogelijk is.
Verkiezingsprogramma's gemeenteraad doorgelicht door Fietsersbond
De Fietsersbond Amsterdam timmert aan de weg. De bond heeft een fietsvisie voor 2025 uitgebracht 'Amsterdam 2025, stad van de fiets'. Amsterdam moet weer wereldfietsstad worden. Speerpunten:
- Het fietsnetwerk compleet, met hoge kwaliteit. Realiseren van ontbrekende routes zoals Leidsegracht-Helmerstraat, Dijksgracht Oost-IJburg en de Kostverlorenvaartroute.
- Minder wachttijd, meer opstelruimte en meer voorrang bij kruispunten en verkeerslichten
- Meer ruimte voor fietsers en voetgangers in drukke straten zoals de Jan Evertsenstraat, de Beethovenstraat en de Eerste Oosterparkstraat. De auto is daar te gast.
- Ruimte voor fietsparkeren boven- en ondergronds. Ook in autoparkeergarages.
- Alle fietspaden voldoende breed in rood asfalt, en alle wegen binnen de ring 30 km/u.
- Alle voertuigen op meer dan twee wielen en gemotoriseerde voertuigen die harder kunnen dan 25 km/u van het fietspad af.
De enige oplossing om meer ruimte voor de fiets (en de voetganger) te maken is minder ruimte voor de auto: parkeerplaatsen op drukke straten opheffen voor fietsstroken en fietsparkeerplekken. Eenrichtingverkeer invoeren en knips voor autoverkeer zoals bij de Munt.
Een herverdeling van verkeersbudgetten naar fietsprojecten is dringend noodzakelijk. Een ondergrondse garage voor 250 auto’s kost evenveel als wat nu is uitgetrokken voor 2,5 jaar fietsbeleid Zo gaat de schaalsprong in fietsvoorzieningen nooit lukken. Realisatie van de Fietsvisie 2015 vraagt een veelvoud van de bedragen uit het MeerjarenPlan Fiets. En dat structureel, voor de komende 10 jaar.
Lees hier de complete Fietsvisie 2025. Ook heeft de Fietsersbond de partijprogramma's voor de gemeenteraadsverkiezingen doorgelicht op belangrijke fietsthema's. Zie afbeelding.
Verkiezingsprogramma's gemeenteraad doorgelicht door Huurdersvereniging Centrum
De Huurdersvereniging Centrum heeft in de zojuist verschene Huurbrief de verkiezingsprogramma's voor de gemeenteraad doorgelicht op het onderwerp wonen en drukte/leefbaarheid. Zie afbeelding.
Op 11 maart 15:30 uur is er een verkiezingsdebat in de Tolhuistuin over dit onderwerp. Klik hier voor meer informatie.
Uitwerkingsplan Oostenburgervaart ligt ter visie t/m 20 maart
Het eerste uitwerkingsplan was 'VOC-kade'. Dat betreft het plandeel tussen Wittenburgervaart en Oostenburgermiddenstraat. Dat ligt ter visie t/m 6 maart (gewijzigde datum t.o.v. ons eerdere bericht).Lees hier meer.
Op 7 februari is het tweede uitwerkingsplan, 'Oostenburgervaart', ter visie gelegd. Dat is het plandeel tussen de Oostenburgervaart en De Van Gendthallen. Anders dan de rest van het bestemminsgplangebied is dit niet van Stadgenoot, maar van de bouwcombinatie Stadswerf 'Oostenburg Ontwikkeling BV'(SOO). Deze bouwcombinatie heeft het terrein vorig jaar gekocht van het Rijksvastgoedbedrijf na aanbesteding. Het uitwerkingsplan zegt vrijwel niets over wat er feitelijk gebouwd gaat worden; het is een puur formele vertaling van wat al in het bestemmingspplan staat: 8 lagen hoog aan de Oostenburgermiddenstraat en tot 6 lagen in de rest van het gebied. De helft van de Bontiusplaats wordt volgebouwd.De woningen aan de Oostenburgervaart komen tot de rand van het water.
De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord heeft nog weinig te zien gekregen wat er gebouwd gaat worden. SOO heeft in recordtijd een plan uitgewerkt voor ca. 400 woningen, heel dicht op elkaar. Behalve de woningen aan de Oostenburgervaart worden het allemaal huurwoningen, verreweg het grootste deel in de vrije sector. De sociale huurwoningen krijgen een oppervlak van 35 m2 en de middeldure huurwoningen 35-45 m2 Het zijn dus kleine starterswoningen.
Er komt een parkeergarage van minimaal 2000 m2, d.w.z. voor ca. 80 auto's.
Alle plandocumenten zijn te raadplegen in ons dossier Oostenburg (klik hier) , doorscrollen naar 'Documenten'.
T/m 20 maart kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerpuitwerkingsplan Oostenburgervaart en het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere waarden naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden ingebracht bij burgemeester en wethouders van Amsterdam. Per adres: de directeur van Ruimte & Duurzaamheid, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen ten aanzien van het ontwerpuitwerkingsplan en het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere waarden kan contact worden opgenomen met Ruimte & Duurzaamheid, team Noord-Centrum, telefoonnummer 020-2564416
Op donderdag 22 februari 19:30 – 21:00 u is er een inloop/ informatieavond over de uitwerkingsplannen VOC-kade en Oostenburgervaart in het INIT-gebouw.
Indrukwekkende stille tocht voor Mohamed Bouchikhi 16 februari
Op vrijdagavond 16 februari is de doodgeschoten Mohamed Bouchikhi herdacht met een stille tocht over de Oostelijke Eilanden. Er liepen vijfhonderd buurtbewoners mee, maar ook burgemeester Jozias van Aartsen, de hoofdcommissaris van politie en politici van gemeenteraad en stadsdeel. De tocht begon bij het Oostenburgerpark. Daar vlakbij woonde Mohamed en daar werd een minuut stilgestaan. Over de Eilandenboulevard ging het verder naar Kattenburg. Ook daar een minutt stilte op de plek waar in november Ayman Mounah werd neergeschoten. De tocht eindigde met twee minuten stilte bij het speeltuingebouw op Wittenburg, de plek van de schietpartij. Er werden witte ballonnen opgelaten.
Burgemeester Van Aartsen erkent tegenover Het Parool dat er een hoop moet gebeuren. Deze zaak verplicht ons allemaal te doen wat we kunnen. Maar hij herhaalt ook de waarschuwing aan de buurt dat het niet alleen van de politie kan komen. Ook de buurt kan meer doen, informatie melden bijvoorbeeld, zodat de overheid beter weet wat er zoal speelt op Wittenburg.
De verbondenheid vande buurt met de getroffen families die de stille tocht liet zien, geeft in elk geval hoop voor de toekomst.
p 1 februari heeft de gemeente een bijeenkomst georganiseerd in werf 't Kromhout voor bewoners van Wittenburg. Daar waren ca. 300 bewoners aanwezig. Lees hier het verslag.
Nog meer afsluitingen rond Oosterdoksdraaibrug
Nadat per 1 januari de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade voor 2,5 jaar voor alle verkeer zijn afgesloten ten behoeve van de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland (zie ons eerdere bericht), wordt per 1 april nu ook de Oosterdoksstraat aan de oostzijde afgesloten voor alle verkeer tot augustus 2019.