Zowel ProRail als de gemeente gaan op zeer korte termijn flink aan het werk rond de Dijksgracht Oost. Drie verschillende projecten vallen in de tijd samen en zullen voor veel geluidsoverlast zorgen voor omwonenden. De gemeente gaat starten met de aanleg van de plas-dras zone. ProRail heeft een brief opgesteld met alle informatie, die 12 januari bij omwonenden is verspreid. Op 18 januari is een inloop-informatiebijeenkomst, tussen 19.00 en 21.00 in het Inntel hotel.
ProRail: Zandtransporten 22 januari– 11 maart (7 weken) , werkdagen tussen 6.00 – 19.00 uur. Beunbakken met zand worden met duwbakken via Oosterdok en Dijksgracht West naar het eind van de Dijksgracht Oost naast het Inntelhotel gebracht. Het zand wordt ter plekke met een kraan overgeslagen op trucks. Het varen én het lossen zal overlast betekenen.
ProRail: Herstel bielzen 14-17 februari, 4 dagen 24 uur per dag. De bielzen onder het spoor achter het hoge Double Tree/Hilton hotel, net ten oosten van het Centraal Station, blijken te zijn verrot. Dat komt omdat de sporen daar sinds de bouw van het hotel in de schaduw liggen. Het is een calamiteiten project - ProRail moet de bielzen met spoed vervangen. De sporen inclusief kruisingen en wissels worden los gehaald en verplaatst naar de Dijksgracht Oost. Daar worden ze op het bestaande spoor gelegd en zullen de bielzen één voor één worden vervangen. Zo kan ervoor gezorgd worden dan de structuur van de rails intact blijft. Met name het monteren van de bielzen aan het spoor zal geluidsoverlast veroorzaken omdat er met pneumatische schroevendraaiers zal worden gewerkt.
Gemeente: Aanleg damwand en plas dras zone – damwand vanaf 8 februari 4 weken, daarna tot en met de zomer andere werkzaamheden. Werkdagen tussen 8-17 uur.
De gemeente gaat op 8 februari beginnen met de allereerste fase voor de aanleg van het geplande fietspad. Dit gebeurt ondanks het feit dat het extra traject nog loopt, waarin bewoners en ambtenaren gezamenlijk een document samen stellen waarin alle feitelijke informatie komt te staan die relevant is voor de brede belangenafweging over het hele project Dijksgracht Oost.
De gemeente begint nu met het plaatsen van de damwand over de hele lengte tussen Mariniersbrug en Inntel hotel. Daar achter zal de plas-dras zone worden aangelegd. De gemeente is van plan de damwand op traditionele manier in te trillen, en dat zal voor omwonenden veel geluidsoverlast betekenen. Er bestaan ook veel stillere methodes maar de gemeente heeft daar in verband met de kosten en de snelheid van werken niet voor gekozen.
Er is op zich geen werkelijke urgentie om nu met de aanleg van de damwand te beginnen. Toch wil de gemeente niet wachten omdat men hoopt dat de begroeiing in de plas-dras zone na één groeiseizoen al ver genoeg zal zijn om te kunnen dienen als compensatie (foerageergebied van de beschermde dwergvleermuis) voor de te kappen begroeiing op het spoortalud.
Omwonenden zijn er niet gelukkig mee dat de gemeente nu gaat starten met deze werkzaamheden. Zij vrezen dat hierdoor grote en oneigenlijke druk zal komen te liggen op dit aspect van de beloofde brede belangenafweging. Er zal met deze werkzaamheden nu ruim 4 miljoen euro worden geïnvesteerd. Zij vragen zich af of de politiek dit project straks nog wel inhoudelijk willen of kunnen betrekken bij die belangenafweging. Dan komt feitelijk de concrete vraag aan de orde of deze investering wel noodzakelijk of zelfs wenselijk is. Er bestaan namelijk nogal wat alternatieven en andere opties die volgens de bewoners veel voordelen hebben ten opzichte van wat de gemeente nu van plan is, waarbij ook de investering van deze ruim 4 miljoen euro niet nodig is. Bijvoorbeeld het alternatieve ontwerp voor het fietspad, zoals dat eind vorig jaar door de bewoners werd gepresenteerd. Zie ook de eerdere berichten hierover op deze website.
Geluidstapeling. Omwonenden worden dus met alle overlast tegelijk geconfronteerd. De vraag is wie er nadenkt over de optelsom van de te verwachten geluidshinder voor de omwonenden.