De Volkskrant wijdt in de zaterdagkrant van 28 november een artikel van drie pagina’s aan het onderwijs op de Alan Turingschool op Wittenburg (p. 24-27). Het is een interview met de schoolleiders Eva Naaijkens en Martin Bootsma. Zij stellen dat zes van de tien scholen geen visie hebben; ze lopen teveel achter hypes aan. Leraren hebben geen tijd om lessen voor te bereiden. Op de Alan Turingschool hebben zij daarvoor een oplossing gevonden waar ouders en leraren heel tevreden mee zijn. De werkdruk daalde, evenals het ziekteverzuim. Het werkplezier neemt toe.
Kern van hun aanpak is dat ze de leraar centraal stellen, niet de leerling. Als de leraren optimaal hun werk kunnen doen, dan profiteren de kinderen daarvan. Hun boek ‘En wat als we nu eens gewoon gingen lesgeven?’ werd in 2018 uitgeroepen tot onderwijsboek van het jaar. Door minder te vergaderen krijgen de leraren meer tijd om hun lessen voor te bereiden. Door standaardisatie, overal op dezelfde manier lesgeven, wordt overleg overbodig. Hoe te handelen in probleemsituaties is vastgelegd in ruim zeventig kwaliteitskaarten. Ze zijn opgesteld van knelpunten en ambities. Er liggen ook standaardbrieven en standaardmails in vast die per situatie aangepast kunnen worden. Dat scheelt veel werk. Doordat leraren elkaars lessen observeren en onderling scholingen organiseren zijn de resultaten bij taal en rekenen flink verbeterd.