Op de Nieuwe Keizersgracht komt ter hoogte van de kruising met de Weesperstraat een linksaf-verbod voor autoverkeer vanaf de Amstel. Met deze maatregel hoopt het stadsdeel de overlast van sluipverkeer op de Nieuwe Keizersgracht te beperken. Tot de maatregel is eind januari besloten in een overleg van bewoners van Amstel en Nieuwe Keizersgracht met bestuurslid Jeanine van Pinxteren van stadsdeel Centrum.
Aanleiding voor het overleg was het grote aantal auto’s dat op de hoek van Amstel en Nieuwe Keizersgracht rechtsaf slaat, vooral tijdens de avondspits en in de vroege avond. De stroom auto’s over de smalle gracht is op gang gekomen sinds de doorgang langs de Hermitage voor autoverkeer is afgesloten door twee paaltjes op de brug over de Nieuwe Keizersgracht Met die afgelopen najaar genomen maatregel hoopte het stadsdeel een einde te maken aan het gebruik van de Amstel Oostzijde als sluiproute tussen de Sarphatistraat en het stadscentrum.
Dat sluipverkeer was het gevolg van het afsluiten van de Munt voor autoverkeer eind 2016. De gemeente en het stadsdeel hadden verwacht dat auto’s die vanuit de omgeving van de Pijp en de Rivierenbuurt naar het centrum willen rijden, zouden kiezen voor de route via de Sarphatistraat en de Weesperstraat. Zij hadden echter geen rekening gehouden met de enorm lange wachttijden voor het stoplicht op de kruising van die twee straten. Vooral taxi’s hadden snel door dat de Amstel Oostzijde een snellere route richting Centrum bood.
De hoop van het stadsdeel was dat het afsluiten van de brug over de Nieuwe Keizersgracht een voldoende afschrikkende werking zou hebben, maar dat bleek niet het geval. Uit een telling werd duidelijk dat het verkeer over de Amstel Oostzijde als gevolg van de afsluiting weliswaar was afgenomen, maar dat de overlast voor de bewoners van de Nieuwe Keizersgracht fors was toegenomen, omdat alle verkeer dat tot dan toe langs de Hermitage reed, nu de gracht opdraait. (zie ons nieuwsbericht over knip Amstel-Oost van 12 december en ons nieuwsbericht van 5 oktober).
Tijdens het overleg tussen bewoners en stadsdeelbestuur kwam als mogelijke oplossing ter tafel om de Amstel al af te sluiten voor doorgaand verkeer ter hoogte van de Nieuwe Prinsengracht. Gevreesd werd echter dat deze maatregel de problemen niet zou oplossen maar slechts verplaatsen. Om het verkeer verder te ontmoedigen van de sluiproute gebruik te maken leek het stadsdeelbestuur een linksaf-verbod op de hoek Nieuwe Keizersgracht – Weesperstraat een betere oplossing. Ook rechtdoor rijden wordt er verboden. Die maatregel zal met name het verkeer treffen dat de sluiproute gebruikt om snel het centrum te bereiken.
Hoewel met enige scepsis over het te verwachten resultaat stemden de bewoners in met een proefperiode, waarin het linksaf-verbod zijn waarde moet bewijzen. Afgesproken werd dat het in een later stadium zal worden aangevuld met een zodanige aanpassing van de kruising dat linksaf slaan ook fysiek moeilijker wordt. Bovendien kregen de bewoners, omdat het plaatsen van camera’s bij een linksaf-verbod niet is toegestaan, de toezegging dat de politie ter plekke streng zal gaan controleren. Tenslotte werd afgesproken dat enkele maanden na invoering van de maatregel een onderzoek zal worden uitgevoerd naar het effect ervan.
Lees hier de nieuwsbrief van de bewoners.