Kattenburg

Buurtsucces: gemeenteraad stopt behandeling Principenota Marineterrein

Op 31 oktober vergaderde de gemeenteraadscommissie Ruimtelijke Ordening over het Marineterrein. Dankzij de steun van coalitiepartij SP kreeg de Principenota van B&W over de invulling van het Marineterrein geen meerderheid. De behanedling van zowel de Principenota als het initiatiefvoorstel van GroenLinksraadslid Jorrit Nuijens wordt aangehouden tot na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Verschillende partijen hebben gesproken over de reacties uit de buurt. Dus de e-mails van buurtbewoners hebben hun uitwerking gehad.

In een brief bedankt het Buurtplatform Kattenburg/Marineterrein de gemeenteraadsleden voor hun inzet en kritische vragen. Onduidelijk is nog wat op dit moment de status is van de Projectnota, want deze is niet ingetrokken door de wethouder. Jorrit Nuijens heeft aangekondigd in deze geest ook een motie in te gaan dienen, waarin de punten 1) pas op de plaats, 2) nieuw projectplan gehoord de opmerkingen van de Raad, 3) na de gemeenteraadsverkiezingen, worden opgevoerd.  Deze motie zou kunnen rekenen op een meerderheid van de Raad.

Lees onze eerdere nieuwsberichten over de Principenota onderaan onder 'Nieuws' op webpagina  http://www.buurtorganisatie1018.nl/kattenburg-marineterrein-1/

Buurt laat van zich horen bij avond over Marinetterrein 4 oktober in Pakhuis De Zwijger

Op 4 oktober vond in Pakhuis de Zwijger een afrondende avond plaats over de Principenota Marineterrein.van B&W. Daar waren circa 200 geinteresseerden op afgekomen, waaronder ook een flink aantal van het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein. Er zijn honderden reacties binnengekomen op de Principenota, maar die kwamen die avond nauwelijk aan de orde. Er waren drie presentaties zonder enige mogelijkheid voor vragen en discussie.
Stedenbouwkundige Veronika Meijer van de gemeente Amsterdam vertelde dat er geen eindbeeld is, maar dat het terrein adaptief wordt ontwikkeld. Toch bevatte haar verhaal een aantal heel concrete, nog niet eerder genoemde elementen:

  • Een gemiddelde bouwhoogte van 30 meter, met enkele hogere uitschieters. Lagere bebouwing richting Kattenburgerstraat.
  • De kade van de Dijksgracht blijft niet openbaar, want wordt tot de rand van het water bebouwd met panden van 20 m breed.Geen gesloten wand.
  • Watertrap in de binnenhaven

Suzanne in 't Veld van het Rijksvastgoedbedrijf zette uiteen waarom Innovatie als hoofdthema was gekozen voor de ontwikkeling. Innovatie trekt talent aan en dat is weer aantrekkelijk voor bedrijven. En dat is goed voor de stad en voor Nederland. Er wordt gemikt op kleine startende of doorontwikkelende bedrijven, beslist geen hoofdkantoren. Trefwoorden: 'sustainable desing' en 'digital innovation'.

Patrick Spaans van 'Grond en ontwikkeling'van de gemeente gaf aan dat het wonen nadrukkelijker geintegreerd zal worden dan op de Zuid-as, anders ontstaat geen levendig milieu en dat is slecht voor de innovatie. Horeca hoort er ook bij, maar kleinschalig. Het nieuwe beleidsuitgangspunt van de gemeente van 40 % sociale huur, 40 % middenhuur en 20 % vrije sector kan hier ook toegepast worden, maar is op dit moment niet de eerste zorg. het proces moet flexibel blijven.  De doelgroep is divers, maar in elk geval horen daar de talenten bij die er komen te werken.

Om te voorkomen dat het Marineterrein met de rug naar de Oostelijke Eilanden komt te staan wordt een Gebiedsuitwerking Oostelijke Binnenstad gemaakt, om te zorgen voor inpassing in het hogere schaalniveau. Daar hoort ook de Prins Hendrikkade bij en de brug over het IJ.
Na het Principebesluit volgt het Projectbesluit en daarna het Investeringsbesluit. Een bestemmingsplan komt er voorlopig niet. 
Op 18 oktober komt de Principenota in de Raadscommissie Ruimtelijke Ordening.
Bekijk hier een videoverslag van de inleidingen en interviews. 

Vervolgens werd aan kleinere tafels over een aantal themas's met het publike gediscussieerd. Enkele opvallende punten die daaruit naar voren kwamen:

  • Doordat er geen bestemmingsplan wordt gemaakt is onduidelijk hoe de participatie en inspraak van burgers vorm moet krijgen. Er zal duidelijk aangegeven moeten worden op welke momenten dat kan plaatsvinden.
  • Er leven veel zorgen over het verkeer in de Kattenburgerstraat en de barrierewerking die daarvan uitgaat.
  • Aan een gesprekstafel bleek dat het niet de bedoeling van de ontwikkelaars is om de bestaande sportvelden te handhaven. Wel zou er evntueel een sportveld op een dak aangelegd kunnen worden.
  • Planoloog Eric Buursema kon zich wel vinden in de suggestie om bij de ontwikkeling niet te beginnen met het volbouwen van het groen, maar eerst het bestaande groen goed te gebruiken en pas in een later stadium te overwegen wat er verder mee gedaan wordt.

Het Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein liet in de tafelgesprekken flink van zich horen en verzamelde aan het eind veel geinteresseerden aan een eigen tafel.

Buurtplatform Kattenburg-Marineterrein: Marineterrein moet innovatiever

Sinds september 2014 komen de leden van het Buurtplatform Kattenburg / Marineterrein (15 buurtbewoners) regelmatig bijeen om te praten over de inpassing van het Marineterrein in het weefsel van de Oostelijke Eilanden en de invulling van het Marineterrein. Van tijd tot tijd wordt er in het Eilandenoverleg gesproken over de voortgang.

Het Buurtplatform maakt gebruik van de inspraak in september om duidelijk te maken dat de uitgangspunten van het Buurtplatform onvoldoende terug te vinden zijn in de Principenota Marineterrein, die het College van B&W in samenwerking met het projectburau Marineterrein heeft opgesteld. 

Het Buurtplatform ziet zijn uitgangspunten wel terug in het initiatiefvoorstel van gemeenteraadslid Jorrit Nuyens van GroenLinks

Het Buurtplatform vraagt om:

  • Stadspark: ruim baan voor een groot stadspark als een oase van rust, water, groen, oude en nieuwe bomen. Geen: opgeknipte stukjes groen tussen de bebouwing. Ruimte voor sport, spel en culturele activiteiten voor iedereen.
  • Duurzaam: Duurzaamheid niet langer als één van de velethema’s die op het marineterrein onderzocht wordt door de creatieve industrie, maar nu meteen toepassen. Het is nu de tijd om onze stadswijk vanuit de basis duurzaam te ontwikkelen.
  • Marineterrein = Kattenburg: De inrichting van het Marineterrein kan niet los gezien worden van de inrichting van de rest van Kattenburg (de woningen). Dat levert wederzijds profijt op. Geen eiland op een eiland, de muur overwonnen.    

Cooperatie voor zonnepanelen op Kattenburg is opgericht

In 2016 zijn er verschillende informatie avonden geweest over zonnepanelen op Kattenburg. Afgelopen voorjaar heeft de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging van Eigenaren (VvE) Groot Kattenburg met grote meerderheid ermee ingestemd het dak ter beschikking te stellen zodat bewoners (kopers en huurders) met behulp van onder meer de Postcoderoosregeling in zonnepanelen kunnen gaan investeren die op de daken van de galerijflats op Kattenburg komen.

 Er zijn al 48 inschrijvingen van bewoners die bij de voorintekening hebben aangegeven interesse te hebben in een aantal zonnepanelen, voor in totaal ruim 200 panelen.

Onlangs is coöperatie Zon Op Kattenburg (ZOK) opgericht.

Voordat de coöperatie verder kan, moet er een Gebruiksovereenkomst worden afgesloten tussen de coöperatie en de VvE. Heel binnenkort zal het haalbaarheidsonderzoek van start gaan, waar onder meer wordt beoordeeld of de constructie van het dak geschikt is, of het dak de komende 10 jaar redelijk onderhoudsvrij is en hoe de leidingen gaan lopen om de opgewekte zonne-energie te kunnen leveren aan het energiebedrijf. De insteek van de postcoderoosregeling is namelijk dat de eigenaren van de panelen de stroom leveren aan de energieleverancier en in ruil daarvoor een belastingkorting krijgen.  Tevens zal een juridische kwestie (artikel 39) rondom de gebruikersovereenkomst uitgezocht worden.

Als de bevindingen van het haalbaarheidsonderzoek positief zijn, kan de uitvoering echt van start gaan.. Zodra de gebruiksovereenkomst ondertekend is, gaat Zon op Kattenburg aan de slag om zoveel mogelijk Kattenburgers enthousiast te maken voor de daadwerkelijke aanschaf van een of meer zonnepanelen. Zie voor meer informatie www.zonopkattenburg.nl en voor algemene informatie over onnepanelen  http://www.buurtorganisatie1018.nl/zonnepanelen-in-1018/

Contact met coöperatie Zon Op Kattenburg: via e-mail: zonopkattenburg@hotmail.com

Initiatiefvoorstel GroenLinks voor duurzame ontwikkeling Marineterrein met stadspark en sociale huur

Op 11 juli 2017, nog voordat B&W met hun principebesluit voor het Marineterrein kwamen, heeft gemeenteraadslid Jorrit Nuijens van GroenLinks een initiatiefvoorstel uitgebracht met als titel 'Nieuw Kattenburg. Het Marineterrein als Creatieve Oase en Lofzang op de Gemengde Stad'.. GroenLinks pleit voor een sturende overheid die tegengas geeft aan de markstontwikkeling. De gemeente moet zich sterk maken voor de functies die in de binnenstad het meest onder druk staan: groene verblijfsruimte, niet-commerciële creatieve en maatschappelijke ruimte en betaalbare woonruimte. Het is niet aannemelijk dat de gemeente in het Centrum, of zelfs binnen de Ring, ooit nog de kans zal hebben om op enige schaal groene of creatieve ruimte en betaalbare woonruimte toe te voegen.

GroenLinks komt met zeventien voorstellen  een greep daaruit:

  • Garandeer een groen autovrij stadspark en leg een bebouwingspercentage van maximaal 50 % nu al vast.
  • Het Marineterrein moet een huiskamer worden voor de stad en voor de buurt.
  • Dit vergt investeringen en een actieplan om de toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers op zo kort mogelijke termijn te verbeteren. 
  • De Kattenburgerstraat moet 'aangeheeld' worden.
  • Kies voor een volledig klimaatneutraal terrein met een lokale energievoorziening. Maak van het Marineterreiin een 'duurzaam voorbeeldproject'.
  • Kies voior zo weinig mogelijk kantoren en zoveel mogelijk maatschappelijke en creatieve functies.
  • Stel alle sportfuncties open voor buurtbewoners en initiatieven zodra het terrein open is, en investeer in de bekendheid van de sportfunctie van het Marineterrein onder Amsterdammers.
  • Laat woonsegment geen sluitstuk van de grondexploitatie zijn: investeer in de gemengde stad en kies vroeg voor merendeels sociale huur, aangevuld met middenhuur tot 1,5 modaal.
  • Schep in de bestaande gebouwen ruimte voor broedplaatsen en atelierwoningen.
  • Reserveer in de vrijkomende gebnouwen ruimte voor onderwijs- en zorgvoorzieningen en doe een buurt- en stadsinventarisatie om te zien aan welke voorzieningen behoefte is.
  • Maak met de woningcorporatie een verbeterplan voor de Kattenburgerstraat en omgeving en onderzoek dubbelgrbruik van de parkeergarage.
  • Kies voor een participatietraject voor stad én buurt.

Lees hier het volledige initiatiefvoorstel.

B&W nemen principebesluit toekomst Marineterrein als internationale toplocatie. Inspraak volgt.

Op 18 juli heeft het College van B&W een principebesluit genomen over de toekomst van het Marineterrein op Kattenburg. Het moet een internationale toplocatie worden voor innovatie en kennisuitwisseling.op het gebied van onderwijs, wetenschapo en bedrijfsleven. Daarnaast komen er ook woningen, sportfaciliteiten en culturele en maatschappelijke voorzieningen. . Gezocht wordt naar vormen van woningbouw die een relatie hebben met de innovaties of innovators, bijvoorbeeld door de toepassing van nieuwe vindingen of door wonen en werken te combineren. 

Uiterlijk op 1juli 2018 verlaat Defensie het terrein. De Principenota gaat ervan uit dat de helft van het terrein onbebouwd blijft en de andere helft bebouwd wordt. Van die helftkrijgt 60-70% een werkfunctie. De openbare kades aan het Oosterdok, een intiem plein aan de binnenhaven, kleinere openbare ruimtes elders op het terrein en de groene Voorwerf zijn voor iedereen toegankelijk. Gekozen wordt voor fietsers en voetgangers op het terrein en geen auto’s. Een extra fiets- en voetgangersbrug naar NEMO zal de sfeer en de verbinding met de binnenstad versterken.

Het principebesluit is de start van een maatschappelijke informatie- en reactieronde.  Meer informatie is te vinden op www.marineterrein.nl/planvorming. Lees hier de volledige Principenota en het Principebesluit.  Informatiebijeenkomsten zijn gepland van eind augustus tot eind september 2017.
Op 8, 9 en 10 september 2017 organiseert het Projectbureau Marineterrein Ontdekdagen en kan iedereen  komen kijken wat er nu gebeurt op het terrein en reageren op de plannen voor de toekomst. U kunt ook schriftelijk reageren via het reactieformulier. De uitkomsten worden verwerkt in zowel de nota van uitgangspunten (de gezamenlijke afspraken tussen Rijk en gemeente) als de vervolgnota in het kader van de ruimtelijke plan- en besluitvorming van de gemeente Amsterdam (de projectnota).

De nota van uitgangspunten wordt rond oktober 2017 verwacht. De gemeenteraad neemt, naar verwachting, in februari 2018 een besluit over de projectnota. Daarna starten gesprekken met belangstellenden voor de huur van de gebouwen die per 1 september 2018 vrijkomen na het vertrek van Defensie.

Brandweer IJtunnel tijdelijk naar Marineterrein

[Bericht ontleend aan http://marineterrein.blogspot.nl/

Vanaf maandag 3 juli wordt de brandweerkazerne IJ-tunnel tijdelijk op het Marineterrein gehuisvest. Het huidige kazernegebouw wordt vervolgens grondig verbouwd en de planning is dat men in januari 2018 weer terug zal keren naar gebouw IJtunnel..
Door de tijdelijke aanwezigheid van de spuitgasten op het (militaire deel van) het terrein zullen de bewoners van Kattenburg enige maanden overlast gaan ondervinden van sirenes en geluid van het materieel.

Eilandenoverleg dringt aan op geluidsschermen langs het spoor in zienswijze voornemen MER

In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam-Centraal zal het trerinverkeer langs Kattenburg, Wittenburg, Oostenburg, Czaar Peterbuurt en Funen met 40 % toenemen en gaan de treinen harder rijden. Op het emplacement Dijksgracht moet een fly-over het mogelijkm maken om treinen kruisingsvrij van Utrecht naar Noord-Holland te laten rijden. Langs de Dijksgracht komt een wachtspoor voor goederentreinen. Voor dergelijke grote veranderingen is een Milieueffectrapportage nodig en op het voornemen daartoe konden t/m 2 november zienswijzen worden ingediend.

Het Eilandenoverleg dringt in zijn zienswijze aan op plaatsing van geluidsschermen langs het hele traject. Langs alle spoortrajecten in Oost staan ze, maar hier niet. En er komt nog veel woningbouw bij langs het spoor, op Oostenburg en het Marineterrein. 
Als de schermen er komen, moeten ze wel begroeid worden, zodat de bewoners niet tegen graffiti aan hoeven te kijken.

De wet Geluidhinder werkt alleen met het (vooruit)berekende geluid op basis van intensiteiten. Met het oorverdovende, snerpende geluid in de bocht achter de Czaar Peterbuurt wordt dan geen rekening gehouden.  Het Eilandenoverleg vindt dat deze ernstige vorm van geluidshinder niet veronachtzaamd mag worden in een Milieueffectrapoportage. Dit is ook een hoofdpunt in een bezwaarschrift van bewoners van Het Funen.

Lees hier de complete zienswijze.

Samenvatting Buurtenquete Oostelijke Eilanden en Kadijken van het stadsdeel

De Buurtenquête van stadsdeel Centrum is gehouden in april 2016. Op de Oostelijke Eilanden hebben 299 personen meegedaan en op de Kadijken 114. Lees hier het volledige rapport. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten.

  • Meest gebruikt vervoermiddel 77% fiets, 9 % lopen, 7% OV, 4 % auto, 1 % bromfiets/scooter.
  • Meest onveilige verkeerssituatie voor fietsers: kruispunten kop Czaar Peterstraat, Zeeburgerstraat, rond Oosterkerk, Kattenburgerplein en kruispunten Prins Hendrikkade. Als oorzaken worden genoemd: te druk, door rood rijden en overlast scooters.
  • Voor de kwaliteit van de openbare ruimte moeten schoonhouden van de straat en handhaven fout aangeboden huisvuil voorrang krijgen.
  • Bijna de helft geeft de voorkeur aan Amsterdammertjes om parkeren op de stoepen tegen te gaan.
  • 36% van de bewoners van de Oostelijke eilanden vindt de balans tussen wonen, werken en vrijetijdsbesteding in orde. Op de Kadijken is dat 55%. Op de Oostelijke Eilanden vindt 47% dat er meer ruimte voor vrijetijdsfuncties zoals horeca, cultuur en winkels mag komen. Op de Kadijken is dat 18%. Het beeld van de Oostelijke Eilanden wijkt sterk af van het Centrum als geheel, want daar wil maar 11 % meer vrijetijdsfuncties. Van de bewoners van de Oostelijke Eilanden en Kadijkenvermijdt 46% bewust drukke plekken in de binnenstad
  • Op de Oostelijke Eilanden ervaart 42% geen drukte, op de Kadijken 24%. Voor het Centrum als geheel is dit 8%.

Rapport Universiteit Wageningen verschenen: Een (be)leefbare stad. Openbare ruimte in eigen beheer - De Eilandenboulevard

Woonbootbewoners aan de Eilandenboulevard hebben in 2014 aan de Wetenschapswinkel van de Universiteit Wageningen gevraagd om advies over de mogelijkheden voor inrichting van de oever en en de organisatie van zelfbeheer door bewoners.

Op 17 maart vond in De Witte Boei de presentatie plaats van het onderzoeksrapport van de Universiteit Wageningen met de titel "Een (be)leefbare stad. Openbare ruimte in eigen beheer - de Eilandenboulevard".  Initiatiefnemer André Agterof overhandigde het eerste exemplaar aan Gebiedscoordinator Roeland Lagendijk van stadsdeel Centrum. 

De onderzoekers stellen vast dat het groene talud langs de Nieuwe Vaart een zeldzaam verschijnsel is in Amsterdam en dat het door (woonboot)bewoners en voorbijgangers wordt gewaardeerd. De beleving van deze oever als openbare ruimte is niet vanzelfsprekend, maar kan versterkt worden door vormgevingsaspecten en informatievoorziening. Zelfbeheer als bewonersactiviteit kan van grote waarde zijn voor meer betrokkenheid van bewoners bij hun buurt. De vraag is of een formule voor zelfbeheer, teruggebracht tot overeenkomsten tussen individuele woonbootbewoners en gemeente voldoende basisi is voor het vergroten van het zelforganiserende vermogen van de buurt. Een ander aandachtspunt is hoe een ecologische inrichting gewaarborgd kan worden bij individuele afspraken per boot. 

het rapport bevat veel foto's van de oever van de Nieuwe Vaart. Lees hier het hele rapport. 

Elke dinsdag 11:30-12:30 u Buurtspreekuur Oostelijke Eilanden en Kadijken in De Witte Boei

Het Eilandenoverleg start op 16 februari 2016 met een nieuw wekelijks buurtspreekuur, elke dinsdag van 11:30 tot 12:30 uur in buurthuis De Witte Boei, Kleine Wittenburgerstraat 201, voorafgaand aan de buurtsoep van 12:30-13:30 uur. Het spreekuur vindt plaats in samenwerking met de politie (wijkagent) en IJsterk.
Het spreekuur staat open voor alle bewoners en gebruikers van de Oostelijke Eilanden, de Czaar Peterbuurt, het Funen, het OranjeNassaukazerne-terrein en de Kadijken.

Het nieuwe spreekuur is bedoeld voor iedereen die vragen, problemen, klachten of ideeën heeft over zijn woon- en leefomgeving en wat er verder in de buurt speelt. Het kan gaan over overlast, bijvoorbeeld van horeca of evenementen, over onveiligheid of over sociale problemen of welzijnsvoorzieningen. Het kan ook gaan over plannen en projecten van het stadsdeel of de gemeente of over wat ze juist niet doen, maar wel zouden moeten doen.

Het Eilandenoverleg hoopt met dit spreekuur nog beter te kunnen aansluiten op wat er in de buurt leeft en wil samen met politie en IJsterk bewoners direct helpen om een oplossing voor hun problemen te vinden.
Wie niet kan komen op het buurtspreekuur kan zijn vraag voorleggen via e-mailadres eilandenspreekuur@buurtorganisatie1018.nl of vragen om telefonisch contact via De Witte Boei, tel. 020-6223879. Na het eerstvolgende buurtspreekuur ontvangt u dan een reactie.

Tijdelijke opvang Scheepvaartmuseumbezoekers

De komende weken is het Scheepvaartmuseum tijdelijk dicht wegens de Europese ministersconferenties in het kader van het Nederlands voorzitterschap.  De gestrande museumbezoekers worden dan vriendelijk opgevangen in een piepklein huisje op het Kattenburgerplein, dat vandaag (21 januari) geopend is. Een medewerker van het museum staat klaar met een mooi verhaal over het museum. 
Het huisje is een prototype van de 'Heijmans One': een verplaatsbaar huis voor jonge eenpersoonshuishoudens. 

De binnenplaats van het Scheepvaartmuseum is voor de ministersconferenties ingericht met een blauw tapijt en een enorme ronde tafel. Zie foto.

En voor het tijdelijke en het echte museum staan nu de levensgrote letters van  'Iamsterdam'. Kattenburg wordt opgestoten in de vaart der volkeren .........

Voetbalvereniging Torpedo Kattenburg in oprichting (Marineterrein)

Marineterrein.blogspot.nl maakt melding dat twee professionals in de nieuwe media - Lucien Burm en Martijn Wuite -  op dit moment bezig zijn een nieuwe voetbalvereniging op het Marineterrein op te zetten. De naam: Torpedo Kattenburg. Slogan: Midden in de stad bevindt zich een mooie middenstip, die vraagt om een aftrap!
Meld je hier aan: www.torpedokattenburg.com

Programma Nederlands EU Voorzitterschap Marineterrein

Vanaf januari is een groter deel van het Marineterrein publiek toegankelijk en is ook de tijdelijke brug tussen de Dijksgracht en het Marineterrein geopend. Door de brugverbinding hebben fietsers en voetgangers een nieuwe route over het Marineterrein gekregen, van CS naar de Kattenburgerstraat en vice versa. De ministers en ambtenaren worden zoveel mogelijk per boot naar het Marineterrein vervoerd. In het Scheepvaartmuseum vinden de ministeriële vergaderingen plaats. In die periodes zal de voorwerf, het deel van het Marineterrein dat nu openbaar is, alleen toegankelijk zijn voor de huurders op het Marineterrein. Het nieuwe fietspad zal op de dagen dat de vergaderingen van de ministers (in totaal ca. 20 dagen) geheel of gedeeltelijk gestremd worden. Op de andere dagen is het fietspad open en kan er langs het voorzitterschap gefietst worden. Lees hier meer over wat het EU-voorzitterschap voor de omgeving betekent.

Klik voor het programma van dag tot dag op 'Lees meer', onderaan dit bericht.

Doorlopend:

  • Dagelijks ambtelijke bijeenkomsten in het Vergadercentrum op het Marineterrein
  • The Wall, kunstproject langs muur Marineterrein Kattenburgerstraat, groeiend gedurende het halve jaar
  • Vanaf 4 januari Bezoekerscentrum in Pension Homeland, Voorwerf Marineterrein. Hier komen bezoekers meer te weten over ontstaan en werking van de EU. Studenten en creatieven laten met fotografie, video en interactieve toepassingen zien hoe de EU ons dagelijks leven raakt. Wie wil kan een persoonlijke avatar maken en animatiefilms bekijken. Er zijn verrassende weetjes over EU-landen te zien. Er is te volgen wat het voorzitterschap ‘doet’ op social media. En er is een overzicht van aankomende bijeenkomsten en evenementen.
  • Expositie van innovatieve projecten (o.a. zelfrijdende auto's), tussen CS en Marineterrein
  • EU in de klas op middelbare scholen in de regio door Europese ambtenaren
  • April t/m juni: FabCity, Kop Java-eiland

Lees hier meer informatie op de gemeentelijke website, met o.a. een volledige kalender en hier het programma EU2016 Europe by People, georganiseerd door Pakhuis de Zwijger.

Amsterdam Museum op het Marineterrein?

Maak een historisch Museumkwartier door naast het Scheepvaartmuseum het Amsterdam Museum te vestigen. Dat is de suggestie die Kees van Twist, oud-directeur Groninger Museum en bestuurder Nederlandse Museumvereniging, doet in de Volkskrant van 23 december 2015.

Zojuist is Judikje Kiers benoemd als de nieuwe directeur van het Amsterdam Museum. Zij heeft aangekondigd op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor het Amsterdam Museum in plaats van het kruip-door-sluip-doormuseum ingeklemd tussen Kalverstraat en Nieuwezijds. Omdat voor de schuttersstukken geen plaats was, zijn ze ondergebracht in de Hermitage.

De combinatie van musea kan ook een impuls geven aan het Scheepvaartmuseum. Na een succesvolle start zijn de bezoekersaantallen sterk teruggevallen en verkeert het museumbestuur in crisis. Paulien Krikke, nog maar net aangetreden als directeur, is zojuist opgestapt. Een gedegen heroriëntatie op de invulling van het museum is nodig.

Eindelijk hellingbaan fietsbrug Oosterdokstoegang naar Dijksgracht

Fiets nu vanaf Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg sneller naar de OBA en CS via de Dijksgracht-West. Eindelijk is de trap bij de fietsbrug over de Oosterdokstoegang vervangen door een hellingbaan. Het rechthoekige blauwe bord 'Fietspad' betekent dat snorfietsen en brommers hier niet mogen rijden.

In januari gaat ook de nieuwe brug over de Dijksgracht naar het Marineterrein open. Lees hier meer over deze brug.

Bestuurscommissie Centrum kiest mix van varianten herinrichting Eilandenboulevard

Op 1 december heeft de Bestuurscommissie van stadsdeel Centrum het besluit genomen om een aangepaste versie van variant 2 voor het wegprofiel uit te voeren, de variant met rammelstroken. De aanpassing bestaat eruit dat in het voetpad aan de waterkant nu een informeel, onverplicht fietspad van een meter breed in parkverharding wordt opgenomen. Dit plan kreeg de steun van D66 en GroenLinks. Ze hebben één zetel meer dan PvdA, SP en VVD, die de buurtvariant met apart fietspad steunden.

Op andere onderdelen had de lobby vanuit het Eilandenoverleg en de Vereniging De Nieuwe Vaart meer succes: het Kattenburgerplein wordt uitgevoerd met een opstelstrook minder, waardoor bomenkap en aantasting van het plein niet nodig zijn. Tegelijk werd duidelijk dat ten onrechte was aangenomen dat deze variant zestien parkeerplaatsen zou kosten. De inbreng vanuit het Eilandenoverleg leidde er ook toe dat een oversteekplaats bij de Oostenburgervoorstraat wordt toegevoegd en dat er bij het Kattenburgerplein, bij de duikers, bij de oversteekplekken en bij de kop aan de kant van de  Czaar Peterstraat verhoogde plateaus worden toegepast om de snelheid te remmen, naar het voorbeeld van de Cruquiuskade.

De stoplichten bij de Oosterkerk gaan weg, maar de ondergrondse infrastructuur blijft liggen. Als na een half jaar blijkt dat ze niet gemist kunnen worden, komen ze terug.

Kattenburg werkt aan verduurzaming

Het Buurtplatform Kattenburg / Marineterrein streeft naar een energiezuiniger eiland. Een aantal bewoners heeft zich op 23 september uitgesproken voor zonnepanelen op de daken van de woonblokken; de Vereniging van Eigenaren (VvE) is nu aan zet. Bekeken wordt of het technisch haalbaar is, of het dak nog de nodige jaren meegaat. De daken van de 400 studentenkamers worden in dit onderzoek betrokken.
De VvE heeft al een succesje geboekt: door overal LED-verlichting aan te brengen op de gaanderijen is de energierekening al teruggelopen.

Het Buurtplatform Kattenburg/Marineterrein heeft als ambitie om een coöperatie Energie Kattenburg  op te richten waarin ook verdere maatregelen kunnen worden ondergebracht, zoals groene daken, windenergie.
Studenten landschapsarchitectuur van de Universiteit Wageningen gaan vanaf november tot januari onderzoek doen naar mogelijk maatregelen die verdere verduurzaming mogelijk maken.
Het Stadsdeel Centrum ondersteunt de ambitie van bewoners en gaat zich inzetten voor verdere verduurzaming van de Oostelijk Eilanden.

Diorama 17e eeuws Kattenburg in aanbouw. Modelbouwers gezocht.

Dirk Wuyts wil de scheepswerf op Kattenburg uit de 17e eeuw op een schaal van 1:87 nabouwen met als voorbeeld de prent hiernaast. Het houdt in de modelbouw van negen grote driemasters,  's Lands Zeemagazijn (het huidige Schaapvaartmuseum, zes pakhuizen, een smidse, karren en kooplui. Hiervoor zoekt hij hulp van modelbouwers. Het project moet in maart 2017 klaar zijn, want de opzet van het hele gebeuren is de herdenking van Nicolaes Witsen, burgemeester van Amsterdam en schrijver van het boek 'Al oude en hedendaagse scheepsbouw en bestier'. 1641-1717. Lees meer en meld je aan via www.modelbouwforum.nl/threads/2017-dio.206364/