Op 16 juli presenteerde de kerngroep Extra Traject Dijksgracht Oost haar uiteindelijke document “Boten Bewoners en Belangen” aan de stadsdeelcommissie (SDC) . De gemeente wil in de Dijkgracht Oost een ligplaatsencluster aanleggen en omwonenden verzetten zich al jarenlang tegen deze plannen. In juli 2023 werd op advies van de SDC tot een extra traject besloten. Bewoners en ambtenaren zouden gezamenlijk een document moeten opstellen met alle informatie die van belang is voor de brede belangenafweging over het voorliggende bestemmingsplan Dijksgracht Oost. Zie ook het nieuwsbericht van 27 juni op deze site.
Een belangrijk hoofdstuk van het document richt zich op de vraag naar nut en noodzaak van het cluster. Hier wordt uiteengezet hoe het systeem van exploitatievergunningen en ligplaatsvergunningen voor passagiersvaartuigen in Amsterdam werkt. De gemeente heeft vaak aangegeven dat extra ligplaatsen noodzakelijk zijn onder meer omdat het aantal vergunde lange rondvaartboten zal toenemen. De systematiek van de uitgifte van vergunningen laat echter zien dat de noodzaak van meer ligplaatsen geen wetmatigheid is maar afhankelijk is van politieke keuzes. Die keuzes zijn wat betreft het aantal te vergunnen lange rondvaartboten echter nooit expliciet gemaakt.
Ook gaat het document in op de mogelijke effecten van het project voor de leefomgeving. Wat betekenen de rondvaartboten voor de drukte en geluidsbelasting, en hoeveel geluidsoverlast is te verwachten als gevolg van de overslag van de bouwmaterialen voor de kades en de bruggen? De gemeente heeft wat dit laatste punt betreft aangegeven effectieve handhaving niet te kunnen garanderen. Bewoners vrezen nu dat met de gekozen systematiek van het bestemmingsplan onvoldoende is gegarandeerd dat aannemers zich zullen houden aan gestelde voorschriften die de geluidsoverlast binnen de perken moeten houden.
Het document bevat ook een hoofdstuk over het fietspad dat de gemeente langs de Dijkgracht Oost wil aanleggen. De gemeente vindt dat het fietspad los staat van het ligplaatsencluster. Het besluit erover is immers al in 2018 genomen. Omwonenden menen echter dat het fietspad óók deel moet uit maken van de brede belangenafweging, omdat het pad, de enige toegang tot de steigers, voorwaardelijk is voor de ligplaatsen. In 2018 was bij de gemeente wel bekend dat het pad zou moeten dienen als ontsluiting van de steigers maar dat aspect is niet genoemd en dus ook niet meegenomen bij de besluitvorming. Er bestaan, zoals ook eerder op deze website is vermeld (zie nieuwsbericht van 29 april), grote zorgen over de verkeersveiligheid op de kruising met de Kattenburgerstraat en de gemeente is bezig het ontwerp aan te passen. Het verbeterde ontwerp zal, zo is toegezegd door het Dagelijks Bestuur, in eerste instantie in een traject samen met direct omwonenden worden uitgewerkt. Een en ander zal in het najaar zijn beslag krijgen.
De Stadsdeelcommissie zal op 3 september nogmaals spreken over het hele plan Dijksgracht Oost en op basis van dit document én op basis van alle zienswijzen die op het voorliggende concept bestemmingsplan zijn binnengekomen waarschijnlijk met een advies komen. Vervolgens zal het college bezien of er aanpassingen nodig zijn op de tekst van het bestemmingsplan en tenslotte zal de gemeenteraad, waarschijnlijk begin 2025, na een brede belangenafweging een besluit nemen over het voorliggende bestemmingsplan Dijkgracht Oost.