Pleidooi voor nood-aanpassing knip Eilandenboulevard

De stadsdeelcommissie Centrum (SDC) pleitte er in de vergadering van 6 juni voor om tijdens de zes weken durende proef met een knip op de Weesperstraat rekening te houden met de verkeersdrukte in de Kattenburgerstraat. In die straat is de stroom auto’s vanwege de afsluiting van de Oostertoegang en werkzaamheden op de Prins Hendrikkade nu al zo groot dat het verkeer in de straat bijna voortdurend vaststaat. De Oostertoegang zal tot en met najaar 2024 afgesloten zijn.

Beeld: BO1018

Bewoners klagen niet alleen over het lawaai en de luchtvervuiling, maar ook over gevaarlijke situaties omdat motoren en zelfs auto’s de file via het fietspad proberen te omzeilen. Zij vrezen echter dat de toestand na de start van de knip op 12 juni helemaal onhoudbaar wordt. De Kattenburgerstraat is dan vanwege de afsluiting van de Weesperstraat en drie andere straten waaronder de Eilandenboulevard, nog de enige toegangsweg voor automobilisten uit Amsterdam Zuid en Oost naar de Prins Hendrikkade en de IJ-tunnel. En dan zullen dus ook de auto’s die normaliter via de Weesperstraat naar de IJtunnel gaan, via de Kattenburgerstraat moeten rijden.

Om de bewoners van Kattenburg tegemoet te komen stelden de fracties van PvdA en Bewoners Amsterdam (BA) op 6 juni in de commissie voor om de slagboom die de Eilandenboulevard gedurende de proef gaat afsluiten, gedurende de spitsuren of bij overmatige filevorming open te zetten waarmee automobilisten uit Zuid en Oost daar een directe doorgang naar de Prins Hendrikkade en de IJ-tunnel krijgen. Dat zou de Kattenburgerstraat op de drukste momenten van de dag enigszins ontlasten.

In de commissie bestond veel sympathie voor het idee om de bewoners tegemoet te komen. Alleen bij Groen Links, overtuigd voorstander van de proef, was er ook scepsis. Suzanne Schaaf vroeg zich af of de bedoeling van de proef, zien of doorgaand verkeer verleid kan worden om de stad te mijden en te kiezen voor de A10, niet ondermijnd zal worden door het creëren van een short cut naar de IJ-tunnel. Bovendien wees ze erop dat de overlast die wordt veroorzaakt door de afsluiting van de Oostertoegang los staat van de Knip. Daarom zou volgens haar deze maatregel voor de zes weken van de knip de langdurige problemen van de bewoners van de Kattenburgerstraat niet wezenlijk verhelpen. Een advies zoals dit zou bewoners valse hoop geven.

Zij kreeg bijval van dagelijks bestuurslid Micha Mos die de leden waarschuwde voor een al te gemakkelijk ingrijpen in de proef. Hij stelde met nadruk dat de slagbomen van alle vier knips in noodgevallen meteen zullen worden opengezet, maar vond de formulering in het voorstel van PvdA en BA te ruim. Ook nadat de indieners hun tekst hadden afgezwakt, bleef hij hen ontraden om hun voorstel als advies naar de wethouder te sturen: “Ik kan mij niet voorstellen dat de wethouder hiermee uit de voeten kan.” Hij slaagde er echter niet in om een meerderheid in de commissie te overtuigen. Met de stemmen van BA, PvdA D66 en VVD voor besloot de commissie de wethouder te adviseren om de slagbomen op de Eilandenboulevard gedurende de zes weken van de proef open te zetten ‘bij overmatige filevorming en bij chaotische situaties’.