Donderdag 25 juni van 19.00 uur tot 20.00 uur presenteert de gemeente via internet speciaal voor buurtbewoners de uitkomsten van een aantal onderzoeken naar de verkeerstoename in de Kattenburgerstraat en ontwikkelingen rond de herinrichting. Daarbij kunt u via de chatfunctie vragen stellen, maar u kunt ook achteraf vragen stellen door u aan te melden bij Alex Dingemans, vernieuwing.kattenburgerstraat@amsterdam.nl of 06 1563 2005.
Volg de bijeenkomst hier live op donderdag 25 juni vanaf 19.00 uur. U kunt zich via deze link nu al aanmelden.
Tijdens het net afgeronde groot onderhoud is geluidsreducerend asfalt aangebracht en is de oversteekbaarheid van de straat voor voetgangers en fietsers verbeterd. Daarnaast is de rijweg op een aantal plaatsen smaller gemaakt wat het hard rijden ontmoedigt. Deze zomer volgen fysieke maatregelen om het parkeren van touringcars op de Kattenburgerstraat tegen te gaan. Maar anders dan veel mensen denken zijn de net afgeronde werkzaamheden aan de Kattenburgerstraat een tijdelijke herinrichting. In 2023 zal een veel ingrijpender, definitieve herinrichting plaatsvinden. Daarvoor wordt dit jaar een Nota van Uitgangspunten opgesteld.
De buurtactievoerders willen pas praten over een nieuw profiel als voldoende maatregelen genomen zijn voor verkeersafname.
Een van de maatregelen van de Agenda Autoluw zorgt voor een verkeerstoename op de Piet Heinkade en de Kattenburgerstraat en een verkeersafname op de Prins Hendrikkade. De gemeenteraad heeft gevraagd om te onderzoeken wat de gevolgen precies zijn voor verkeersintensiteit, luchtkwaliteit en geluidoverlast in de Kattenburgerstraat.
Enkele uitkomsten van de uitgevoerde onderzoeken volgens een brief van wethouder Dijksma aan de gemeenteraad:
De verwachte toename van het autoverkeer in de Kattenburgerstraat is niet 30%, maar 23%. Na de uitvoering van maatregel 17 van de Agenda Autoluw aan de westkant van het Centrum, kan de toename dalen naar 14%. Maar eerst moet hierover besloten worden.
TNO-onderzoek wijst uit dat de uitstoot (NO2, stikstof en roet) toeneemt door het extra autoverkeer. Ook het geluid bij de woningen neemt met 1 decibel toe. Ontwikkelingen (auto’s worden schoner), maatregelen uit het Actieplan Schone Lucht en het verschuiven van de rijbaan met 4 meter zorgen er samen voor dat de extra uitstoot bij de woningen vrijwel volledig wordt gecompenseerd en verbetert bij 7 meter opschuiven van de rijbaan.
De geluidstoename van 1dB als gevolg van het extra autoverkeer kan op verschillende manieren worden gecompenseerd. Alleen het verschuiven van de rijbaan met 7 meter zorgt al voor volledige compensatie. Daarnaast wordt een stiller type asfalt (SMA NL5) toegepast. De weg wordt zo ingericht, dat deze niet meer uitnodigt tot hard rijden. De Kattenburgerstraat wordt dan als stiller ervaren dan nu het geval is.