28 februari Definitief Ontwerp Eilandenboulevard in Bestuurscommissie Centrum

Op 21 december 2016 vond in de Commandantszaal op het Marineterrein een informatieavond over de uitwerking van het plan voor de Eilandenboulevard. Lees hier het verslag en bekijk hier de presentatie die daar door stadsdeel Centrum getoond is. Daarna hebben de ambtenaren de plannen verder uitgewerkt en nu zijn ze klaar voor de laatste bestuurlijke behandeling.

Op dinsdagavond 28 februari 20:00  uur bespreekt de Bestuurscommissie Centrum het Definitief Ontwerp voor de Eilandenboulevard (in Kr. 0.239 Rooszaal Stadhuis) en twee weken later, op 14 maart vindt de besluitvorming plaats.. De voordracht, alle tekeningen en stukken zijn hier te lezen in het dossier Herprofilering Eilandenboulevard op deze website (onder het kopje 'Documenten') en ook op de website van de Bestuurscommissie onder agendapunt 5. Aanvragen van 3 minuten inspreektijd in deze vergadering kan tot maandag 27 februari 16:00 uur bij de afdeling bestuursondersteuning per e-mail via  bestuursondersteuning.sdc@amsterdam.nl of via: 020-256.4366

De start uitvoering staat gepland medio april 2018 en zal in maart 2020 gereed zijn. Dat is 15 jaar na de eerste voorbereidingen voor de herprofilering. Voor de start uitvoering zaler nog een brede informatiebijeenkomst(en) plaatsvinden voor bewoners en ondernemers over de
bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie tijdens de uitvoering.

Het Eilandenoverleg vraagt aanpassing op twee onderdelen:

  1. Het stadsdeel stelt voor om twee bomen voor de Oosterkerk die wegens ziekte zijn gekapt niet te herplanten. Dit is in tegenspraak met het aangenomen amendement van de deelraad bij het Masterplan dat de bomenstructiuur langs de Eilandenboulevard gehandhaafd blijft. Het Eilandenoverleg vraagt om ze wel te herplanten.
  2. Bij de vaststelling van het ontwerp in de Bestuurscommissie in december 2015 is na veel discussie besloten om fietsen toe te staan aan de waterzijde (fietsen te gast, geen scooters). Daarbij hoorde een tekening van een 1 meter breed fietspad. Bij toepassing van halfverharding is er echter geen afscheiding tussen fiets en wandelgedeelte mogelijk. Bovendien gaat dit samen met het versamllen van het voetpad met 1,5 meter tussen de bomen tegen het talud aan. Het Eilandenoverleg pleit voor rode baksteen als materiaal, want danb is versmalling van het voetpad niet noidig en kan het deel waar gefietst kan worden, gemarkeed worden. Klinkers zijn ook beter begaanbaar dan parkverharding voor rolsoelen, rollators en kinderwagens.

Wat wordt er nog meer besloten?

  • De viskraam gaat naar het Kattenburgerplein en de bloemenstal naar het Czaar Peterplein.
  • De Verkeerslichten bij de Oosterkerk gaan weg, maar op verzoek van het Eilandenoverleg en de Clientenbond wordt de nieuwe verkeersdsituatie tezijnertijd geevalueerd en kunnen eventueel alsnog voetgangerslichten geplaatst worden.
  • Er verdwijnen 15 parkeerplaatsen. Compensatie zal gezocht worden in de Kattenburggarages.
  • Het blijft een 50 km-weg. Er komen 50 km-drempels bij de duikers en de Oostenburgervoorstraat.
  • Geveltuinen tot 60 cm diep worden toegestaan (nu 30 cm)
  • Het Kattenburgerplein wordt met groenbakken (aan de wegzijde) en een haag (huizenzijde) aangekleed.
  • De inrichting van talud en water blijven nu buiten beschouwing, daarvoor komt een apart vervolgtraject.
  • Er komen ondergrondse afvalcontainers.Op de tekening zijn er twee te zien voor restafval. Loopafstand is volgens de toelichting maximaal 120 meter.
  • Tegelijk met het wegontwerp wordt een concept terrassenplan behandeld, dat na instemming van de Bestuurscommissie gedurende 6 weken ter inzage gelegd zal worden.

Raad van State: Short-Stay in De Wittenberg toch toegestaan

De Raad van State heeft op 15 februari 2017 uitspraak gedaan in hoger beroep over de woningonttrekkingsvergunning voor voormalig verpleeghuis De Wittenberg. De Raad van State vernietigt het eerdere oordeel van de Rechtbank en oordeelt dat een woningonttrekkingsvergunning door stadsdeel Centrum niet vereist had mogen worden omdat het gebruik als verpleeghuis niet als woning aangemerkt kan worden. Een woning is een ruimte die bewoond wordt door één huishouden en dat is in een verpleeghuis volgens de Raad van State niet het geval. Derhalve kan de Diaconie doorgaan om het gebouw in te richten met 115 short-stay appartementen.

Voor de buurtbewoners die zich ingespannen hebben om hier ouderenwoningen in plaats van short stay te krijgen, is dit een zware slag. Wel is het zo dat de gemeente inmiddels besloten heeft om in het hele centrum (met uitzondering van delen van de Oostelijke Eilanden) geen nieuwe hotesls en shortstay meer toe te staan.

Festival 100 jaar Aardappeloproer 29 juni t/m 2 juli 2017

In 2017 is het 100 jaar geleden dat de vrouwen van de Eilanden en de Jordaan vanwege honger in opstand kwamen en aardappels roofden. Met een groot, meerdaags festival op de Oostelijke Eilanden en de Kadijken wordt het Aardappeloproer herdacht en gevierd. Een Festival om te vieren in wat voor leuke, eigenwijze en bijzondere buurt je woont! Het is georganiseerd door vrijwilligers met een programma ontstaan door de inbreng van buurtgenoten.

Dit kan je doen:

  • Wandelen langs kunst, bijzondere gebouwen en historische plekken van het Aardappeloproer, met informatie van een gids. Of de bruggenloop doen die de Eilanden met elkaar verbindt.
  • Meedoen aan theaterwandelingen waarbij je steeds op een andere plek kort vergast wordt op muziek, een voordracht of andere bijzondere ervaring.
  • Meefietsen in de Ronde van Kattenburg, medegeorganiseerd door Sciandri, of touwtrekken op het Kippebruggetje. Of toejuichen aan de zijlijn.
  • Er is theater met en door kinderen, een zangvoorstelling en muziektheater met een aardappelstrijd.
  • Je kunt historische foto’s zien en filmpjes en fotomateriaal van acties voor verbetering van de buurt en materiaal van roemruchte buurtgenoten.
  • Het Werkspoormuseum gaat open en heeft rondleidingen.
  • Iedere avond kan je een gezamenlijke aardappelmaaltijd eten gekookt door buurtgenoten en op zondag picknicken op het Marineterrein, waar kinderspelletjes georganiseerd worden.

Tijden, locaties en nog meer programma onderdelen volgen nog, maar zorg dat je erbij bent!
Lees hoe je je kunt aanmelden als vrijwillger en meer in het dossier op deze website, www.buurtorganisatie1018.nl/festival-aardappeloproer-100-jaar/   

NB: Dit jaar is Patatatoe onderdeel van het Aardappeloproer Festival.

Fietsparkeerders Czaar Peterbuurt en Funen, let op!

Een fiets mag niet langer dan 6 weken onafgebroken op dezelfde plek staan. Vanaf 13 februari a.s. start de handhaving op fietsen die te lang ongebruikt op dezelfde plek geparkeerd staan in de Czaar Peterbuurt en het Funen. Dat meldt stadsdeel Centrum in een nieuwsbericht.

De zogenaamde zeswekenregel is in 2016 gestart. De gemeente wil daarmee ongebruikte fietsen van de straat halen, omdat ze onnodig de schaarse fietsparkeerplekken bezetten.

Eerst markeren de handhavers alle fietsen. Met deze markering kunnen zij constateren of er op fietsen is gefietst. Fietsen die langer dan zes weken ongebruikt op straat staan, krijgen dan een waarschuwingslabel. Een week later worden ze verwijderd. De fiets gaat naar het Fietsdepot. U hebt dan nog 6 weken om uw fiets op te halen bij het Fietsdepot (adres: Bornhout 8, ver weg in het Westelijk Havengebied).

Hoe voorkom ik dat mijn fiets wordt verwijderd?

Het is voldoende om de fiets te gebruiken. Hebt u uw fiets langere tijd niet gebruikt en is er een label op geplakt? Verwijder dan het label en gebruik de fiets. Alleen het label verwijderen is niet voldoende.

En als ik mijn fiets langere tijd niet kan gebruiken?

Het kan natuurlijk voorkomen dat u uw fiets langere tijd niet gebruikt door een lange vakantie of door ziekte. De beste oplossing is dan om de fiets binnen te zetten. Maar dat kan niet altijd. Vraag dan aan uw buren of vrienden om uw fiets in de gaten te houden. Als de gemeente een label op de fiets geplakt heeft, is het verstandig de fiets een stukje te verplaatsen en het label te verwijderen. De fiets wordt dan niet verwijderd.

Meer informatie

Meer informatie over het verwijderen van ongebruikte fietsen en het inleveren van uw ongebruikte fiets kunt u vinden op www.amsterdam.nl/fiets.

Binnenkort: NewWerktheater aan de Oostenburgergracht 75

De eigenaren van het NewWerktheater hebben een brief geschreven aan het Eilandenoverleg en de omwomnenden om hen te informeren over het restaurant dat ze binnenkort gaan openen in het voormalige Werktheater aan de Oostenburgergracht 75.
Het gebouw staat sinds 2014 leeg. Nu komt er een bijzonder restaurant, dat de eigenaren uit respect voor de historie, in overleg met de voormalige theaterdirecteur, 'NewWerktheater' gaan noemen.

NewWerktheater is voor de helft publiek en semi-publiek toegankelijk. Het restaurant krijgt als focus kwalitatieve daghoreca. De openingstijden zijn op werkdagen 8:00 - 19:00 uur en in het weekend 10:00 - 19:00 uur. In de avonden is het restaurant meestal gesloten en is het beschikbaar voor privé diners of meetings.

De eigenaren benadrukken dat er geen sprake is van disco, club of zwaar nachtleven (zoals opgemerkt in de notulen van het Eilandenoverleg van 14 december). Dat mag volgens het bestemmingsplan ook niet.

De oude theaterzaal is in zijn geheel in gebruik als ontwerpstudio. Aan de achterzijde, in de voormalige kleine zaal, zit nu een fotostudio. Dus waar ooit zo'n 250 bezoekers kwamen, werken nu rond de veertig personen.

In de voormalige foyer kunnen er naast de restaurantfunctie (eten/lunch/diners) presentaties worden geven zoals bijvoorbeeld boekpresentaties, lezingen, films en het houden van tentoonstellingen ten behoeve van de creatieve industrie.

Daarnaast zijn de eigenaren bezig met een aantal projecten ten behoeve van het goede doel en sponsoren zij met deze ruimte een aantal creatieve opleidingen voor bijvoorbeeld eindejaarspresentaties.

Zie ook http://www.staat.com/newwerktheater/

Buurtverhalen op de kaart

Nieuw op www.buurtboeken.nl, de website met verhalen uit postcodegebied 1018:  de meeste verhalen uit de buurtboeken staan nu ook op de kaart. Via de verhalenkaart kun je in jouw buurt verhalen vinden die zich daar hebben afgespeeld.

Sinds kort is het mogelijk een verhalenwandeling door de buurt te maken. Open de website buurtboeken op je smartphone en ga naar de verhalenkaart. Ter plekke kun je dan een aantal verhalen uit de buurtboeken beluisteren.

In het voorjaar willen de redacteuren een verhalenwandeling gaan organiseren! Maar ze kunnen nog hulp gebruiken bij de organisatie. Verder zoeken ze buurtbewoners die geinteresseerd zijn in oude en nieuwe verhalen: om verhalen op te halen, buurtboeken te circuleren, verhalen op de site te zetten of foto's bij verhalen te zoeken. Ook moeten alle buurtboeken gedigitaliseerd worden zodat je ze door kunt bladeren op de website. Als er voldoende vrijwilligers zijn kunnen ze ook workshops organiseren. wie doet er mee? Aanmelden en info bij redactie@buurtboeken.nl

Geef stad terug aan de bewoners

Het gaat de verkeerde kant op met Amsterdam. Door de toenemende druk van het toerisme en het gebrek aan betaalbare huurwoningen wordt de binnenstad steeds minder een gebied voor ‘bewoners’. Ook de Weesperbuurt en de Plantage dreigen in die ontwikkeling te worden meegezogen.
Dat constateert het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) naar aanleiding van een brief van de Huurdersvereniging Centrum aan de Bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum. Hoofdoorzaak van de problemen is volgens de brief de snelle toename van het aantal toeristen. Die geven niet alleen op straat vaak overlast, maar zorgen er ook voor dat steeds meer eigenaren hun woning verhuren via AirBnB.

Gezien het toch al bestaande tekort aan betaalbare woningen in het centrum, dreigt de binnenstad meer en meer een ‘speelplaats’ voor rijke Amsterdammers en rugzaktoeristen te worden. De huurdersvereniging doet het stadsdeelbestuur 21 voorstellen om de problemen het hoofd te bieden en de stad ‘terug te geven’ aan de bewoners. Een van de voorgestelde maatregelen is het terugbrengen van de toegelaten vakantieverhuur per woning van de huidige zestig naar dertig dagen per jaar.

In zijn vergadering van 6 februari heeft het PWO besloten om Burgemeester en Wethouders van Amsterdam te laten weten dat de analyse die de Huurdersvereniging Centrum in zijn brief maakt van de stand van zaken in de binnenstad, wordt herkend en onderschreven in de Plantage Weesperbuurt. Het PWO pleit er, met de Huurdersvereniging, bij de gemeente voor om met gerichte acties het vertrouwen van de bewoners terug te winnen.

Evaluatie Fietsstraat Sarphatistraat

De omvorming van de Sarphatistraat tot fietsstraat is een succes. Dat constateert de gemeente in een eind vorig jaar verschenen evaluatierapport.

In juni 2016 startte tussen Alexanderplein en Weesperplein een ‘pilot’, waarbij fietsers op de rood geasfalteerde rijbaan voorrang kregen op auto’s. De maximumsnelheid ging naar 30 km/u en er werden borden met ‘auto te gast’ geplaatst. Doel was om van de Sarphatistraat een veilige en comfortabele route voor fietsers en openbaar vervoer te maken.

Deze doelstelling is gehaald, zo blijkt uit de evaluatie. Uit metingen blijkt dat het aantal fietsers in de straat na de herinrichting is toegenomen van ruim 17.000 tot ruim 21.000 per dag. Het merendeel van hen vindt de nieuwe inrichting comfortabel (94%) en voelt zich er veilig (82%). Ook een meerderheid van buurtbewoners en ondernemers is positief.

Kritiek is er op het feit dat taxi’s op de trambaan (waar 50 km/h is toegestaan) te hard rijden. Ook vindt 22 procent van de fietsers dat automobilisten hun rijgedrag nog te weinig aanpassen aan de nieuwe situatie.  Alles bij elkaar kan de pilot echter als succesvol worden beschouwd, constateert de gemeente. Uiteindelijk doel is om de volledige binnenring (Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat) te transformeren tot OV- en fietscorridor’..
Als mogelijke aanvullende maatregelen in de Sarphatistraat worden nog wel genoemd

  • duidelijker bebording en aanduidingen op het wegdek,
  • onderzoek naar verbeteren voetgangersoversteek
  • vervolgonderzoek naar ‘beleving’ rijsnelheid taxi’s.

De Fietsersbond adviseert als stakeholder dit aan te vullen met:

  • Verdere beperking – 2% is marginaal - van het autoverkeer door circulatiemaatregelen.
  • Het 30 km/u regime uitbreiden naar tram en taxi’s. De nu nog te hard rijdende taxi’s afremmen door bijvoorbeeld het aanbrengen van noppen op de trambaan bij de kruisingen. En op termijn de trambaan versmallen en de vrijkomende ruimte toevoegen aan de fietsstraat.
  • Het veiliger maken van linksafslaande fietsbewegingen van en naar de Roetersstraat.

Inspraak heeft bij de opzet van deze pilot niet plaatsgevonden. Het Plantage Weesperbuurtoverleg heeft daar destijds bij de gemeenteraad tegen geprotesteerd. Wethouder Litjens schrijft nu in zijn brief d.d. 23 december aan de gemeenteraadscommissie Verkeer dat participatie bij volgende tracédelen wel zal plaatsvinden.

In het eerste kwartaal van 2017 komt Litjens bij de raadscommissie terug met aanbevelingen rondom de Sarphatistraat over de definitieve materialisatie en aanvullende maatregelen om zo de pilot helemaal af te ronden. Er komt dan ook een vooruitblik naar de aanpak van de rest van de Binnenring.

Lees hier het evaluatierapport van de gemeente, hier de brief van wethouder Litjens en hier de reactie van de Fietsersbond.

Bewonersprotest tegen nieuwbouw Sint Jacob

Een jaar geleden is er een informatieavond geweest over de nieuwbouwplannen van het Sint Jacob, onder de naam De Nieuwe Plantage. Intussen is er al veel gebeurd om het gebouw heen dat wijst op een spoedige start van de sloop. Tot nog toe is alleen een omgevingsvergunning voor het tijdelijk verwijderen van tien bomen aan de Plantage Middenlaan gepubliceerd.

De Bestuurscommissie van Stadsdeel Centrum vergadert op 7 februari over de tervisielegging van de omgevingsvergunning voor het hele nieuwbouwcomplex. Dat is nodig omdat op een aantal punten wordt afgeweken van het bestemmingsplan Oostelijke Binnenstad, o.a. de aanleg van een ondergrondse parkeergarage voor 222 auto's en een ondergronmdse fietsenstalling voor 560 fietsen, de zorgfunctie van ruim 3000 m2 in het te handhaven monument op het binnenterrein en de poort vanaf de Plantage Middenlaan naar het binnenterrein.. Alle bouwtekeningen en enkele artits impressions zijn hier te vinden (onder agendapunt 8, pijl ernaast aanklikken).

Een aantal bezorgde omwonenden organiseert zich vanwege bezwaren tegen het plan:

  • aantasting van het karakter van de buurt door de hoogte en de massieve omvang,
  • parkeergarage met in- en uitgang op de Plantage Muidergracht, in een woonbuurt,

  • consequenties van de parkeergarage voor de grondwaterhuishouding,

  • de bouwlogistiek, met geplande in- en uitrit aan de Plantage Middenlaan, waarvoor tien bomen ('tijdelijk') moeten wijken en aantastong van het Plantage Westermanplantsoen.

Maurits Herben overleden. Hij kwam op voor behoud en herstel van de Czaar Peterbuurt

Maurits Herben was vanaf de jaren zeventig tot in de jaren negentig een voorvechter van het behoud en het herstel van de Czaar Peterbuurt. In de jaren zeventig wilden de gemeente en de woningcorporaties de buurt slopen om er nieuwbouw neer te zetten. Ze vonden te huizen te klein en de binnenterreinen veel te benauwd, zodat een nieuw stratenpatroon nodig was en niets behouden kon blijven. Dat beleid leidde tot verdergaande verloedering en verval. Maurits Herben heeft de sloop van een aantal blokken , waaronder Blok N40 waar hij zelf woonde, niet kunnen voorkomen, maar heeft wel een doorslaggevende rol gespeeld in het behoud van de stedenbouwkundige structuur - het stratenpatroon - en daarme het behoud en de latere renovatie van de meeste andere blokken in de Czaar Peterbuurt.

Maurits Herben richtte in 1966 Galerie de Tor op, in een voormalige apotheek in de Czaar Peterstraat. Het beleid van de galerie was er aanvankelijk op gericht betaalbare grafiek en keramiek te exposeren, maar omdat bezoekers niet uit de buurt kwamen werd uiteindelijk besloten om in samenwerking met kunstenaars zoals Constant, Lucebert, Opland en anderen, tentoonstellingen te organiseren rond maatschapplelijke thema's waarmee mensen die niet in eerste instantie in kunst geinteresseerd waren zich konden identificeren.,  o.a. de verbetering van de Czaar Peterbuurt. In 1977 werd aan Galerie De Tor de Sikkensprijs toegekend.

Maurits Herben richtte onder de dreiging van de slopersbal de Stichting Behoud en Herstel Czaar Peterbuurt op, een rechtspersoon waarmee hij tal van bezwaarprocedures en rechtszaken voerde, contra-expertises liet maken bij veronderstelde funderingsproblemen en vele raadsadressen aan de gemeenteraad richtte. Hij nam vele jaren deel aan het Eilandenoverleg. Een belangrijk keerpunt was de stedenbouwkundige studie die hij door architect RudiyUytenhaak liet maken, die liet zien dat het behoud van het stratenpatroon van de Czaar Peterbuurt een goed uitgangspunt was voor de vernieuwing. Daarmee ontstonden mogelijkheden voor renovatie van de oude blokken, mede gesteund door de jonge mensen die in steeds grotere getalen in de Czaar Peterbuurt kwamen wonen en de buurt wilden opknappen.

Nadat hij een jaar of twintig geleden naar Wittenburg verhuisde, stopte hij radicaal met zijn activiteiten voor de buurt en richtte zich op spirituele onderwerpen. Maurits is 87 jaar geworden.

Het afscheid van Maurits is op woensdag 8 februari in Langerlust, Provincialeweg 24, 1108 AB in Amsterdam Zuidoost. 11:30 uur Inloop. 12:00 uur start bijeenkomst.De familie stelt het op prijs als je een mooie bloem meeneemt.

Correspondentie-adres: Mirjam Herben, Rontgenstraat 4, 1097 GE Amsterdam

Elke donderdag 17 - 18 u inloop mindfullness in De Witte Boei

Bij 'Mijn Vierkante Meter' ben je van harte welkom om mee te doen met de  inloop Mindfullness, elke donderdag van 17-18 uur in Buurthuis De Witte Boei, Kleine Wittenburgerstraat 201.  Je kunt je tevoren hier opgeven, maar het hoeft niet. Na aanvang van de sessie is geen deelname meer mogelijk. Deelname kost € 5.

Mindfulnessbetekent: volledig bewust van de huidige ervaring. Je kunt het vertalen als ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Tijdens de inloop oefen je in stilte aanwezig te zijn in het ‘hier en nu’, gedachtenstromen te onderbreken, gevoelens te herkennen en niet weg te drukken. Een vierkante meter van stof is jouw eigen veilige plek. Hierop doe je niets anders dan ‘zijn’ en ervaren welke gevoelens en gedachten zich in jou aandienen. Wil je verder praten over iets dat vragen oproept, dan kan dat buiten de inloop.
Het gaat om een inloop, geen cursus. De inloop ondersteunt de beoefening van mindfulness en de discipline van het stilzitten, zodat je het ook thuis kunt beoefenen. 

Zie voor meer informatie www.psycholoog-amsterdam-mijnm2.nl

Concerten Oosterkerk vanaf 20 januari t/m 24 februari 2017

Alle concerten toegang gratis/vrijwillige bijdrage tenzij anders vermeld.

  • Vrijdag 20 januari 14:30 uur Lily Molnar (klarinettist) & Lima Quartet spelen Brahms.
  • Zaterdag 21 januari20:00 u The Question of Broken Triangels. Dansperformance. Toegang € 10.
  • Dinsdag 7 februari 20:00 - 21:30 u CVC-Brass Koperstudenten van het Conservatorium Amsterdam spelen muziek van Samuel Scheidt, Pierre Max Dubois en Jim Parker. Dirigent: Pierre Volders.
  • Zondag 12 februari 12:00 u Koffieconcert. Pianiste Ketevan Sharummashavilien cellisteTimora Rosler spelen werken van o.a. Bach, Debussy, Ginastera, Liszt en Piazzola.
  • Vrijdag 17 februari 14:30 - 15:15 u Organist Nicholas Papadimitriou speelt werk van Bach en Reger
  • Vrijdag 24 februari 20:00 u Orgelconcert door Henk Verhoef.

Zie voor meer info en het programma voor de komende maanden  http://www.oosterkerk-amsterdam.nl/agenda/ 

Beeldkwaliteitplan Oostenburg-Noord ter visie t/m 22 februari

De Bestuurscommissie Centrum heeft op 17 januari het Beeldkwaliteitplan  Stadswerf Oostenburg vrijgegeven voor inspraak. Het ligt nu ter visie t/m 22 februari 2017.

Nadat in 2016 tegelijk met het bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg het Masterplan Openbare Ruimte is vastgesteld, komt nu in het Beeldkwaliteitplan de gewenste vormgeving van de gebouwen aan de orde. Belangrijke elementen zijn: 

  • De gewenste kavelrichting (haaks op het water)
  • Vormgeving daken (nokichting volgt kavelrichting; variatie in kapvormen)
  • Variatie in bouwhoogtes: ieder aaneengesloten deel van een kavel heeft tenminste drie verschillende bouwhoogtes, exclusief de torens. Hoogtesprongen tenminste twee lagen in de hoge bebouwing en één laag in de iets lagere delen.
  • Omgaan met rooilijnen: strak aan de straatkant, verspringingen mogelijk aan de binnenterreinen
  • Variatie in kavelbreedte: 4,8 - 18 m breed aan Lijnbaan en Oostenburgervaart, 6-24 m breed aan VOC-kade en Dijksgracht
  • Panden zijn staand, d.w.z. hoger dan breed
  • Minimale plinthoogte 3,5 m en open aan VOC-kade, plein Lijnbaan en entreepakhuizen; overal afwisselende plint met wonen en werken
  • Binnenwerven groen en openbaar toegankelijk, privé-tuinen mogelijk met collectieve erfafscheidingen; 
  • Balkons aan de straat worden aangemoedigd, bij voorkeur aangehangen balkons van staal,
  • Hergebruik van materialen uit de omgeving wordt gestimuleerd. Variatie tiuussen gebouwen is gewenst: ierder gebouw zijn eigen gezicht. Stoer en industrieel uiterlijk.
  • Groene daken zijn gewenst.

Binnenkort wordt een supervisor aangesteld die gaat toezien op de juiste uitvoering van het beeldkwaliteitplan per uitwerking en per kavel .

Lees hier het Beeldkwaliteitplan. U kunt tot uiterlijk 22 februari reageren. Een schriftelijke zienswijze kunt u richten aan het stadsdeel Centrum, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam, onder vermelding van 'Zienswijze concept-beeldkwaliteitsplan Stadswerf Oostenburg'. 

17 januari 11:30 - 12:30 u eerste Buurtoverleg in De Witte Boei (komt in plaats van Buurtspreekuur Oostelijke Eilanden)

Het Eilandenoverleg gaat eens per twee maanden, tussen twee Eilandenoverleggen in, overdag een ‘Buurtoverleg’ van een uur houden, te beginnen op dinsdag 17 januari 11:30 - 12:30 uur in De Witte Boei. Het wekelijkse Buurtspreekuur Oostelijke Eilanden en Kadijken komt te vervallen. 

Het eerste Buurtoverleg zal speciale aandacht besteden aan het Bomenonderzoek Czaar Peterstraat en de voorbereiding van de besluitvorming over de uitwerking van de Eilandenboulevard in de Bestuurscommissie. Lees hier de complete agenda.

Het Eilandenoverleg wil het Buurtoverleg gebruiken voor signaleringen (met open inloop voor buurtbewoners) wat er speelt in de buurt en bewaken van lopende zaken. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk actieve leden van het Eilandenoverleg deelnemen en hopelijk anderen die ’s avonds niet kunnen komen.
Data komend halfjaar: 17 januari, 14 maart, 9 mei en 4 juli, steeds 11:30 – 12:30 u.
De eindtijd sluit aan op de Buurtsoep in De Witte Boei.

Daarnaast kunnen buurtbewoners met vragen en signalen terecht bij eilandenoverleg@buurtorganisatie1018.nl en in het tweemaandelijkse Eilandenoverleg (agendapunt: Wat speelt er in de buurt?)

eilandenoverleg@buurtorganisatie1018.nl

Herinnering: Nieuwjaarsreceptie woensdag 11 januari 17:00 m- 19:00 uur in de Oosterkerk

Alle buurtbewoners zijn welkom bij de feestelijke Nieuwjaarsreceptie op woensdag 11 januari 17:00 - 19:00 uur in de Oosterkerk. 
Buurtorganisatie 1018, Dock, Centram en Stichting Oosterkerk bieden deze receptie aan. Kom gezellig naar de Oosterkerk en geniet van een leuke ontmoeting, een hapje en een drankje en levende muziek.

Ontmoeting met nazaat van brouwer De Gekroonde Valk

Buurtbewoonster Heleen Verschuren zond ons het volgende verhaal:

Op 2 januari raakte mijn vriend op straat in gesprek met wat mensen die stonden te kijken bij het beeld van de Gekroonde Valk op de Hoogte Kadijk. Eén van die mensen was de achter-achterkleinzoon van Willem Hovy, die de brouwerijleidde vanaf 1858. Hij werd bekend om zijn sociale beleid. Deze nazaat Dirk Hovy had wel vage verhalen gehoord, maar wist er niet zoveel van. Mijn vriend zei: komen jullie maar naar binnen, daar is iemand die er meer van weet. Ik kon hem het één en ander vertellen over de opkomst en teloorgang van de brouwerij, hoe dat beeld in 1993 opnieuw op die pilaar terecht gekomen was en hoe leuk ik het vond dat hij nu in een ‘Sibbelwoning’ op de bank zat. In die woningen hebben ook werknemers van de bierbrouwerij gewoond, waarvan ik er één nog gekend heb. Deze ‘ome Karel’ Ellerman had nog de kar met paarden bestuurd, waarmee de biervaten naar de café’s werden gebracht. De Huurdersvereniging heet dan ook ‘De gekroonde Valk. En het bedrijf dat nu op nr. 71 zit en Stout&Co heet, is vernoemd naar een speciaal bier van de brouwerij dat Stout heette. Sinds enige jaren is dit  bier opnieuw op de markt gebracht onder de oude naam Van Vollenhoven’s Stout. Het is op meerdere plekken in Amsterdam te verkrijgen.

Dirk Hovy is in 1981 in Duitsland geboren en houdt zich bezig met natural languageprocessing. In een mail bracht hij, ook voor mij, tot uitdrukking waarom deze ontmoeting zo bijzonder was:  “It’s been a fantastic start to the year for me to get this window into the family history, and to see how it relates to other people!”

Tot zo ver Heleen Verschuren. Toevallig staat er in Het Parool van 9 januari een ingezonden brief over Oostpoort, waarin een lezer meldt dat er naast Baut nog een bijzondere nieuwe vestiging in Oostpoort is gekomen: brouwerij De Gekroonde Valk met daarbij proeflokaal Poeslat & Kater in het originele voormalige ammoniakgebouw, later dierenasyl. De brouwers van de Hoogte Kadijk slaan hun vleugels uit. Om de investering te bekostigen geven ze participaties uit, die behalve rente ook bier opleveren. Lees hier meer.

Decembernummer 1018 Magazine verschenen

Artikelen in het decembernummer van 1018 Magazine:

  • Team Oost stadsdeel Centrum (3): interview met Elise Kleisen
  • Tramlijnen 9 en 14 samengevoegd vanaf 22 juli 2018
  • Festival 100 jaar aardappeloproer 29 juni - 2 juli 2017
  • Stadsdorp: wooncoaches 
  • Maatregelen verkeersveiligheid Boekmanschool
  • Reinwardt Academie Hortusplantsoen bestudeert cultureel erfgoed
  • Capriccio, kunstwerk balanceeract Oostenburgergracht
  • Jong in 1018: wat vinden kinderen van hun buurt?
  • Schaakclub de Raadsheer in Poortgebouw Kattenburg
  • Opfrisbeurt Witte Boei start 1 februari
  • Werkgroep Groen en Mileiu vraagt ideeen voor Groene Straatdag
  • Wijksteunpunt Wonen wordt !WOON
  • Nieuwjaarsreceptie BO 1018, Dock, Centram en St. Oosterkerk 11 januari 17-19 u Oosterkerk
  • SOOP: expositie Anne Wirtz t/m 1 februari
  • Het gezicht van 1018: N'Della Cissé (12) Czaar Peterbuurt

Verslag informatiebijeenkomst 'Verkenning Plantage Middenlaan' 12 december

Op maandag 12 december vond in Desmet studio´s aan de Plantage Middenlaan een informatiebijeenkomst plaats over de ‘Verkenning Plantage Middenlaan’. Aanleiding was de nieuwe start van de planvorming na de bezwaren van de buurt tegen de verlegging van de Artis-tramhalte. Op deze bijeenkomst waren ca. 50 buurtbewoners aanwezig. Het doel van de bijeenkomst was de buurt te informeren over de verkenning en vooral te luisteren naar de ideeën en wensen van de buurt.

Lees hier het sfeerverslag dat de gemeente daarvan heeft gemaakt.

De wensen en ideeen van de buurt die naar voren zijn gekomen zijn hier in beeld gebracht.

En lees hier het tijdschema van de vervolgprocedure.

Deze en meer documenten zijn terug te vinden op webpagina www.amsterdam.nl/projecten/plantagemiddenlaan/

Nieuw ontwerp Namenmonument voor Weesperstraat

Het Nederlands Auschwitzcomité en hun architect Daniel Libeskind presenteerden op 16 december het angepaste ontwerp van het Holocaust Namenmonument zoals dat aan de Weesperstraat komt te staan tegenover de studentenflat.

In het nieuwe ontwerp is de namenwand vervangen door 103.000 bakstenen, elk met een naam en sterfdatum, die samen het Hebreeuwse woord voor gedenken vormen.

Naar verwachting kan het nieuwe monument begin 2018 worden onthuld, maar dan moet er eerst geld worden ingezameld. Het Auschwitz Comité nodigt alle Nederlanders uit om voor € 50 een steen te adopteren.

Lees hier het artikel in het Parool van 17 december 2016.