Stadsdeel Centrum

Petersburgjournaal # 4, september 2017

Het Petersburgjournaal is een uitgave van Stadsdeel Centrum met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het septembernummer 2017:

  • Waar gebeurt wat? met o.a transformatie Zeeburgerpad en onderhoud Czaar Peterstraat.
  • 10.000 auto's per dag. Nulmeting Eilandenboulevard en start evaluatie talud en water.
  • Oostenburg ontwikkelt: nieuws van Stadgenoot over o.a. verkoop kavels en ontwerpatelier jonge architecten.
  • Second opnion bomenonderzoek Czaar Peterstraat
  • Marinetterrein wacht innovatieve toekomst
  • Zon op Kattenburg.. Gerrd Klamer en Agnes Laan vertellen over hun inspanningen om zonnepanelen op de daken te krijgen.
  • Vericale scheepstuinen op Kattenburg: met buxus en kruiden op de kale muren een beeld vormen van de zeilschepen uit de VOC-tijd.
  • Gezichten van 1018: expositie van fotografe Maria Heijdendael in vele straten in 1018.

Lees hier het hele nummer.

Knip voor autoverkeer maakt sluipverkeer langs Amstel-oostzijde onmogelijk

Nadat doorgaand autoverkeer van en naar de Vijzelstraat door de knip op het Muntplein onmogelijk is gemaakt, is uit metingen gebleken dat het autoverkeer langs de Amstel-oostzijde (langs Carré en Hermitage) flink is toegnomen. Het betreft vooral taxi's die met name 's nachts leeg rondjes rijden.

Om dit sluipverkeer te weren, heeft de gemeente besloten om een knip voor autoverkeer aan te brengen in de Amstel-oostzijde bij de brug over de Nieuwe Keizersgracht. De Amstel oostzijde is onderdeel van een verblijfsgebied, een 30 km/u zone, die bedoeld is voor het afwikkelen van bestemmingsverkeer en niet voor het afwikkelen van verkeer dat eigenlijk thuishoort op de daarvoor bestemde hoofdroutes zoals de Stadhouderskade, de Mauritskade en de Weesperstraat. Bovendien is de verkeersveiligheid van de vele fietsers en voetgangers hier in het geding, met name bij de smalle Walter Susskindbrug over de Nieuwe Herengracht.

Er komt een verzinkbare paal bij de brug over de Nieuwe Keizersgracht met toegang alleen voor pas/ontheffingshouders en nooddiensten.

Het Verkeersbesluit is op 14 juli 2017 gepubliceerd in de Staatscourant. Tot 25 augustus is bezwaar mogelijk bij het Algemeen Bestuur van stadsdeel Centrum, afdeling Juridische Zaken, Amstel 1, 1011 PN Amsterdam. Een bezwaar heeft echter geen opschortende werking; daarvoor is ook een beroep op de Voorzieningenrechter nodig. Lees het complete Verkeersbesluit hier.

Behandeling nieuwbouwplan Sint Jacob in Bestuurscommissie uitgesteld naar 5 en 12 september

Eerder hebben wij op onze website en in onze Nieuwsbrief gemeld dat de Bestuurscommissie Centrum de plannen voor de nieuwbouw Sint Jacob op 11 en 18 juli zou behandelen. Het stadsdeel heeft echter per brief d.d. 6 juli aan de indieners van de meer dan 200 zienswijzen laten weten meer tijd nodig te hebben voor de beantwoording van de zienswijzen. 

Op 5 september vindt er voorafgaand aan de vergadering een presentatie plaats in het Algemeen Bestuur waarbij de leden geinformeerd worden over de actuele stand van zaken. Er liggen op dat moment nog geen stukken die besproken worden. Dit is wel het geval in de daaropvolgende vergadering van 12 september. Dan vindt de inhoudelijke behandeling van de
zienswijzen plaats, waarbrj de fracties hun mening geven.

 lnspreken bij de vergadering van 12 september is mogelijk aan het begin van de vergadering.
lnsprekers hebben maximaal drie minuten spreektijd. Als er meer dan tien sprekers zijn, wordt dat maximaal twee minuten. Mensen die hierover meer informatie willen, of die zich aan willen melden als inspreker kunnen zich per e-mail richten tot de afdeling bestuursondersteuning: bestuursondersteuning.sdc@amsterdam.nl of via: o20-256 4366. Aanmelden om in te spreken
kan tot uiterlijk de maandag voor de vergadering tot 16:00 uur.

Inspraak wijziging bestuurlijk stelsel 5 juli t/m 5 september

Op 18 februari heeft de gemeenteraad een Hoofdlijnenbesluit genomen over de wijziging van het bestuurlijk stelsel ingaande na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018: 

  • Ieder stadsdeel krijgt straks een klein dagelijks bestuur (DB), dat bestaat uit drie personen. Zij worden 'aan de hand van de gevormde coalitie’ benoemd door het college van B&W. Zij hebben geen eigen bevoegdheden, maar krijgen gemandateerde bevoegdheid namens het college. Dit zijn dus geen politici, maar ambtenaren met een politieke kleur. 
  • Adviescommissies: In ieder stadsdeel wordt het DB geadviseerd door een adviescommissie. De stad is verdeeld in 22 gebieden en in ieder gebied worden vier bewoners gekozen om de belangen van hun eigen gebied te behartigen. Het Centrum telt twee gebieden. Postcodegebied 1018 kan samen met de zuidelijke grachtengordel en de Nieuwmarktbuurt vier vertegenwoordigers kiezen. Dit kunnen leden van politieke partijen zijn of mensen die zich individueel verkiesbaar stellen. De adviescommissies kunnen gevraagd en ongevraagd adviseren en signalen doorgeven uit hun gebied. Het DB is niet verplicht om de adviezen over te nemen..

Het College van B&W heeft op 4 juli het besluit genomen om een uitwerking met nadere keuzes voor inspraak vrij te geven, samen met een Verordening op het lokaal bestuur. Lees alle documenten op https://bekendmakingen.amsterdam.nl/bekendmakingen/stadsdeel-centrum/2017/week-27/inspraak-inrichting-0/ 

Om de participatieve democratie te versterken en het instrumentarium uit te breiden en te vernieuwen wordt in 2017 € 0,35 miljoen en vanaf 2018 € 0,7 miljoen structureel ingezet. Deze middelen worden betrokken bij het plan van aanpak plan waarbij de inzet is gericht op meer ruimte voor experimenten en ruimte voor de burger. Hiermee wordt  uitvoering gegeven aan de motie (nr. 1572) van de raadsleden mevrouw Ten Bruggencate en mevrouw Ruigrok, waarin wordt gevraagd om een toolbox voor democratische participatie.

Buurtorganisatie 1018 heeft met een artikel in Het Parool van 12 juni en een uitgebreide notitie al een voorschot genomen op deze inspraak en voorstellen ontwikkeld voor versterking van de participatieve democratie. De Buurtorganisatie ziet niets in de tandeloze adviescommissies die in de plaats moeten komen van de Bestuurscommissies. De Buurtorganisatie pleit ervoor dat de gemeente de bestaande bewonersgroepen in buurten en wijken serieus neemt en ze in een vroeg stadium betrekt bij grote projecten en bestemmingsplannen. Laat ze gevraagd en ongevraagd adviseren. Gebruik de besparing door het afschaffen van de Bestuurscommissies om bewonersinitiatieven te ondersteunen en de communicatie tussen bestuur en burgers te verbeteren.

De inspraakperiode loopt vanaf 5 juli tot 6 september. De adviezen die hieruit naar voren komen worden betrokken bij de definitieve besluitvorming.

Inspraakreacties kunnen verstuurd worden via e-mail: bestuurlijkstelsel@amsterdam.nl of per post naar Bestuurlijk Stelsel 2018, Amstel 1, 1011 PN, Amsterdam.

Boze brief bewoners Plantage Middenlaan aan de gemeente

De Plantage Weesperbuurtvereniging heeft een boze brief geschreven aan wethouder Verkeer Litjens, de Bestuurscommissie Centrum en de gemeenteraad over het bureaucratisch proces rond de herinrichting van de Plantage Middenlaan. Waar gaat het om? De aanleiding was de wens van gemeente en/of GVB om de vluchtheuvels van de tramhalte bij Artis te verbreden. Er waren plannen gemaakt en zonder verdere plichtplegingen was besloten wat bomen te kappen. Daardoor zou het historische beeld van de Plantage Middenlaan nogal aangetast worden en dat leidde niet verbazingwekkend tot veel protesten uit de buurt. De gemeente schrok van het protest, stopte het plan, en begon met een nieuwe inventarisatie.

Dat leidde tot een,  op zich sympathiek maar niet erg helder, proces van inspraak onder het motto ‘roept u maar’. Iedereen vindt wat, en voor alles is wat te zeggen. De gemeente kwam daarna met de lijst van verzamelde wensen, waarop onder meer, in willekeurige volgorde: meer ruimte voor fietsers en voetgangers, minder (´sluip´)verkeer, vergroening, geen parkeerplekken opheffen, geen bomen kappen, bredere haltes, ruimte voor hulpdiensten, goede toegankelijkheid van de buurt, en ga nog maar even door. Geen prioriteitstelling. En geen achterliggende visie.

 De projectgroep heeft 23 varianten bedacht en uitgewerkt. Plantage Middenlaan autovrij, de tramhalte op verschillende plekken - voor en na het stoplicht of gesplitst - verschillende vormen van eenrichtingverkeer, fietsstraat, fiets met auto, auto met tram. En iedere variant wordt in een schier eindeloze - maar feitelijk schijnbare - zorgvuldigheid aan de lange lijst van wensen getoetst en op basis daarvan al dan niet als ‘kansrijk’ gekenschetst. Er blijven uiteindelijk slechts een paar voor de buurt onacceptabele varianten over.

De buurt ziet helemaal geen groot probleem, en wil dus geen grote ingrepen. Wil de buurt dan niks? Natuurlijk wel. Iedereen kan zich vinden in kleine maar effectieve maatregelen, zoals 30 km zone, drempels bij een school of bij een halte, of een versmalling om het doorgaande verkeer wat te ontmoedigen. En er zijn nog wel meer voorstellen over tafel gegaan. 

De buurt vraagt in elk geval om het op hol geslagen project te stoppen,eerst een heldere analyse te maken van de werkelijke problemen en eerst kleine aanpassingen te overwegen. De brief eindigt met: "Hou er mee op! We willen geen Plantage op de schop."

Lees hier de complete brief.

Contra-expertise bomenonderzoek Czaar Peterstraat

Vorig jaar heeft de Bomenwacht in opdracht van stadsdeel Centrum onderzoek gedaan naar de staat van de honderd bomen in de Czaar Peterstraat. Volgens dit onmderzoek moesten 7 bomen binnen zes maanden gekapt worden, 35 waren in slechte staat, 51 matig en slechts 11 van voldoende kwaliteit.

Enkele jaren geleden is uit een enquête van het stadsdeel duidelijk geworden dat een overgrote meerderheid van de bewoners van de Czaar Peterbuurt de bomen in de Czaar Peterstraat wil behouden. Het Eilandenoverleg heeft daarom in januari dit jaar een brief aan de Bestuurscommissie Centrum geschreven met het verzoek om een ander onderzoeksbureau - het Eilandenoverleg stelde Prohold voor - opnieuw naar de bomen te laten kijken en dat bureau advies te vragen wat er gedaan kan worden om de bomen te behouden. 

Lange tijd was onduidelijk hoe het vervolgonderzoek eruit ging zien, maar uiteindelijk is het verzoek van het Eilandenoverleg door het stadsdeel gehonoreerd. Prohold heeft nu opdracht gekregen voor een nieuw bomenonderzoek. Bij alle bomen wordt een bodem- en bewortelingsonderzoek uitgevoerd om de oorzaak van de slechte conditie en groei te achterhalen.

Voor de 7 bomen die volgens de Bomenwacht gekapt zouden moeten worden, is de kapvergunning opgeschort, in afwachting van de uitkomsten van het nieuwe onderzoek.

Buurtorganisatie 1018 komt met voorstellen i.v.m. wijziging bestuurlijk stelsel

In het Parool van 12 juni reageert Buurtorganisatie 1018 op de wijgingsvoorstellen voor het bestuurlijk stelsel. De Buurtorganisatie ziet niets in de tandeloze adviescommissies die in de plaats moeten komen van de Bestuurscommissies. De Buurtorganisatie pleit ervoor dat de gemeente de bestaande bewonersgroepen in buurten en wijken serieus neemt en ze in een vroeg stadium betrekt bij grote projecten en bestemmingsplannen. Laat ze gevraagd en ongevraagd adviseren. Gebruik de besparing door het afschaffen van de Bestuurscommissies om bewonersinitiatieven te ondersteunen en de communicatie tussen bestuur en burgers te verbeteren.

Het Parool-artikel is een beknopte samenvatting van een uitvoeriger notitie van Buurtorganisatie 1018 'Amsterdam: bewonersparticipatie in de nieuwe bestuursstructuur' (juni 2017). Hierin worden vier voorstellen uitgewerkt:

  • Bouw aan vertrouwen tussen bestuur en burgers
  • Centrale rol voor buurtcentra en buurtorganisaties. Versterk bestaande fora en overlegstructuren in wijken en buurten
  • Open een 'bewonersloket', waar ambtenaren zo onafhankelijk mogelijk bewoners die met vragen komen de weg wijzen en ondersteunen 
  • Vroegtijdige informatieplicht  over bouwprojecten, gebieds- en bestemmingsplannen.

Buurtorganisatie 1018 roept de politieke partijen op om deze ideeen op te nemen in hun verkiezingsprogramma en om financiele ruimte te garanderen op buurtniveau om participatie te faciliteren.

Lees hier de complete notitie.

115 zienswijzen nieuwbouwplan Sint Jacob

Tot 20 april lag het nieuwbouwplan 'De Nieuwe Plantage' ter visie dat in plaats komt van verpleeghuis Sint Jacob . Er zijn 115 zienswijzen ingediend, niet gelijkluidend, maar verschillend van elkaar. Veel bezwaren gaan over de massalitiet van het gebouw en de te verwachten verkeersoverlast van de parkeergarage met uitgang aan de achterzijde. 

Lees hier de zienswijze van het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO).

Pas na het einde van de tervisielegging bracht projectontwikkelaar Koopmans Bouwgroep het verslag naar buiten van de informatiebijeenkomst op 30 maart. Lees hier het verslag.

In Het Parool van 22 april verscheen een groot artikel naar aanleiding van de 115 bezwaarschriften. Lees dat hier. Opmerkelijk is dat ook Artis-directeur Balian zich afvraagt of zo'n kolos wel in de Plantagebuurt past en toegeeft dat het eigen parkeerterrein van Artis niet aan de achterkant gepland had moen worden. 

Stadsdeel Centrum publiceert Petersburgjournaal nr. 2

Stadsdeel Centrum heeft het tweede nummer van het Petersburgjournaal uitgebracht met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het maartnummer 2017:

  • Directeur Peter Kramer van Stadgenoot over de bouwplannen van 1500 woningen op Oostenburg-Noord
  • Ontwerp Eilandenboulevard vastgesteld. Reacties uit de buurt
  • Werkteater aan de Oostenburgergracht weer geopend
  • Groene vingers gezocht om de nieuwe plantenbakken in de Czaar Peterstraat te onderhouden
  •  Een eeuw Wiener & Co; parkeerplaats wordt Touwbaanpark
  • Buurtbijeenkomsten voor jongeren en ouders over veiligheid.

Lees hier het hele nummer.

Oproep indienen zienswijzen op nieuwbouw Sint Jacob (t/m 20 april)

Omwonenden van Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan zijn verontrust over het kolossale nieuwbouwcomplex dat in de plaats komt van het verpleeghuis. Het wordt meer dan 22 meter hoog. Het huidige gebouw is 16 meter hoog. Loggia's en balkons steken uit over de grens van de bestemming. Er komt een parkeergarage voor 222 auto's, erg veel voor 325 ouderenwoningen. Er is dus kans dat ze commercieel geexploiteerd gaan worden, wat extra bezoekersverkeer kan opleveren. In- en uitgang van de parkeergarage komen aan de achterkant aan de Plantage Muidergracht, middenin een rustige woonbuurt. Dit brengt overlast en verkeersonveilighied met zich mee. Het uitgevoerde verkeersonderzoek houdt geen rekening met de toekomstige vestiging van het Cartesius 2 Lyceum met 700 leerlingen aan de Plantage Muidergracht.

De omwonenden doen een beroep op hun mede-buurtbewoners om uiterlijk 20 april een zienswijze in te dienen bij stadsdeel Centrum op het ontwerpbesluit omgevingsvergunning Plantage Middenlaan 52 Amsterdam, BWT 1974935. U kunt die gewoon in uw eigen woorden opstellen, maar wel belangrijk is dat een handtekening vereist is. Adresseren aan
Stadsdeel Centrum, Algemeen bestuur van de Bestuurscommissie, Afd Juridische Zaken
Postbus 202 1000 AE Amsterdam (of bezorgen op het stadhuis, of per e-mail aan M.Artmanni@amsterdam.nl ). Stuur een kopie aan marjolijnswart@hotmail.com 

Zie voor meer informatie over het plan ons eerdere nieuwsbericht met verwijzing naar alle plandocumenten.

Plan nieuwbouw Sint Jacob (Plantage Middenlaan 52) ter visie

Een groep Plantagebewoners heeft een brief geschreven aan hun buurtgenoten met de oproep om bezwaar te maken tegen de omgevingsvergunning voor het nieuwbouwcomplex op de plaats van Sint Jacob, Plantage Middenlaan 52. Het ontwerp ligt vanaf 9 maart t/m 19 april ter inzage bij het Stadsloket op het Stadhuis. Zie hier de officiele kennisgeving.

Op 28 februari heeft de Bestuurscommissie Centrum het plan besproken. Het voornaamste discussiepunt is de onveiligheid en overlast van de in- en uitrit van de parkeergarage voor 222 auto's aan de Plantage Muidergracht. De verkeersanalyse die is gemaakt is te oppervlakkig en bovendien achterhaald: in augustus 2018 zal het gebouw aan de Plantage Muidergracht tegenover de Plantage Westermanlaan een school voor voortgezet onderwijs huisvesten, Cartesius 2. De geplande inrit van de parkeergarage is pal tegenover de ingang van deze school. Die situatie was nog onbekend toen het verkeersonderzoek werd uitgevoerd. Fietsverkeer in de te nauwe straat – aan beide zijden staan auto’s geparkeerd – zal flink toenemen.

Uiteindelijk besloot de Bestuurscommissie om het plan - met de ingediende zienswijzen -opnieuw te bespreken na de terinzagelegging, Omwonenden werden opgeroepen om hun bezwaren uit te werken en eventueel alternatieven aan te dragen. De ontwikkelaar werd gevraagd om nog eens opnieuw naar de locatie van de in- en uitrit te kijken.  De Bestuurscommissie zal de bezwaren serieus nemen en op grond daarvan eventueel nieuw onderzoek laten doen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe analyse van de verkeerssituatie.

Zie voor alle plandocumenten https://centrum.notubiz.nl/vergadering/345677/AB-vergadering%2028-02-2017 agendapunt 9, pijl rechts aanklikken.

Andere bezwaren van de omwonenden richten zich op het enorme bouwvolume dat het zicht weggneemt op de hitorische panden eromheen.

Een schriftelijke zienswijze richt u aan het stadsdeel Centrum, Postbus 202, 1000AE Amsterdam, onder vermelding van : ‘Zienswijze ontwerpomgevingsvergunning: Plantage Middenlaan 52 te Amsterdam.

Voor het kenbaar maken van een mondelinge zienswijze kunt u op werkdagen een afspraak maken via telefoonnummer (020) 2564416. Een telefonische afspraak dient uiterlijk één week voor het einde van de terinzageligging te worden gemaakt. Het is niet mogelijk telefonisch uw zienswijze kenbaar te maken.

1018 Magazine, februarinummer

Artikelen in het februarinummer van 1018 Magazine:

  • Team Oost: Interview met Gerben Kossen
  • Eilandenboulevard: meer ruimte voor fietsers en voetgangers
  • Sluiting jongerencentrum De Clutch: drama of nieuwe kansen?
  • Stadsdorp Centrum-Oost: Hans Soetekouw stelt zich voor
  • Werk in de Wijk Tim en Jaap op de Hoogte Kadijk
  • de Dokwerker, symbool van verzet
  • Poolen aan de Nieuwe Achtergracht
  • Leeuw van Moerkerken schrijft eerste roman
  • Jong in 1018: groep 8c van de BOE aan het woord
  • Werkgroep wil discussie over Namenmonument
  • Buurtoverleg vervangt Buurtspreekuur Oostyelijke Eilanden
  • Soep voor soep. Solidariteitsactie voor vluchtelingen door Woongroep De Lepel
  • SOOP: expositie fototgraag Igno Cuypers
  • Het gezicht van 1018: Gerrit Blaauw, Plantagebuurt

Statushouders in gebouw Keuringsdienst van Waren, Hoogte Kadijk 401

Op 2 maart vond een informatieavond plaats in Het Kromhout over het gemeentelijke plan voor tijdelijke huisvesting vgfan statushouders in gebouw Hoogte Kadijk 401, de voormalige Keuringsdienst van Waren. De gemeente zoekt een ontwikkelaar die het gebouw voor een periode van maximaal tien jaar gaat verbouwen tot 120 onzelfstandige woonruimten, d.w.z. met gedeelde voorzieningen zoals keuken en sanitair. Het worden kamers van circa 10 m2. De helft van deze kamers is bestemd voor statushouders en de andere helft voor Amsterdamse starters op de woningmarkt. Deze laatste groep kan waar nodig de statushouders de weg wijzen of anderszins helpen. Er komt ook een gemeenschappelijke ruimte.De gemeente en Vluchtelingenwerk gaan het project begeleiden..

Het College van B&W zal eind maart een besluit nemen, waarna eind van dit jaar de opdracht kan worden verleend. Eind 2018 zullen de woningen klaar zijn.

Er waren zo'n 200 aanwezigen, die meest positief waren. Omwonenden zagen graag een opknapbeurt van de gevel. Er is gesproken over gemeenschasppelijk gebruik van de buitenruimte voor bijvoorbeeld een moestuin.

28 februari Definitief Ontwerp Eilandenboulevard in Bestuurscommissie Centrum

Op 21 december 2016 vond in de Commandantszaal op het Marineterrein een informatieavond over de uitwerking van het plan voor de Eilandenboulevard. Lees hier het verslag en bekijk hier de presentatie die daar door stadsdeel Centrum getoond is. Daarna hebben de ambtenaren de plannen verder uitgewerkt en nu zijn ze klaar voor de laatste bestuurlijke behandeling.

Op dinsdagavond 28 februari 20:00  uur bespreekt de Bestuurscommissie Centrum het Definitief Ontwerp voor de Eilandenboulevard (in Kr. 0.239 Rooszaal Stadhuis) en twee weken later, op 14 maart vindt de besluitvorming plaats.. De voordracht, alle tekeningen en stukken zijn hier te lezen in het dossier Herprofilering Eilandenboulevard op deze website (onder het kopje 'Documenten') en ook op de website van de Bestuurscommissie onder agendapunt 5. Aanvragen van 3 minuten inspreektijd in deze vergadering kan tot maandag 27 februari 16:00 uur bij de afdeling bestuursondersteuning per e-mail via  bestuursondersteuning.sdc@amsterdam.nl of via: 020-256.4366

De start uitvoering staat gepland medio april 2018 en zal in maart 2020 gereed zijn. Dat is 15 jaar na de eerste voorbereidingen voor de herprofilering. Voor de start uitvoering zaler nog een brede informatiebijeenkomst(en) plaatsvinden voor bewoners en ondernemers over de
bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie tijdens de uitvoering.

Het Eilandenoverleg vraagt aanpassing op twee onderdelen:

  1. Het stadsdeel stelt voor om twee bomen voor de Oosterkerk die wegens ziekte zijn gekapt niet te herplanten. Dit is in tegenspraak met het aangenomen amendement van de deelraad bij het Masterplan dat de bomenstructiuur langs de Eilandenboulevard gehandhaafd blijft. Het Eilandenoverleg vraagt om ze wel te herplanten.
  2. Bij de vaststelling van het ontwerp in de Bestuurscommissie in december 2015 is na veel discussie besloten om fietsen toe te staan aan de waterzijde (fietsen te gast, geen scooters). Daarbij hoorde een tekening van een 1 meter breed fietspad. Bij toepassing van halfverharding is er echter geen afscheiding tussen fiets en wandelgedeelte mogelijk. Bovendien gaat dit samen met het versamllen van het voetpad met 1,5 meter tussen de bomen tegen het talud aan. Het Eilandenoverleg pleit voor rode baksteen als materiaal, want danb is versmalling van het voetpad niet noidig en kan het deel waar gefietst kan worden, gemarkeed worden. Klinkers zijn ook beter begaanbaar dan parkverharding voor rolsoelen, rollators en kinderwagens.

Wat wordt er nog meer besloten?

  • De viskraam gaat naar het Kattenburgerplein en de bloemenstal naar het Czaar Peterplein.
  • De Verkeerslichten bij de Oosterkerk gaan weg, maar op verzoek van het Eilandenoverleg en de Clientenbond wordt de nieuwe verkeersdsituatie tezijnertijd geevalueerd en kunnen eventueel alsnog voetgangerslichten geplaatst worden.
  • Er verdwijnen 15 parkeerplaatsen. Compensatie zal gezocht worden in de Kattenburggarages.
  • Het blijft een 50 km-weg. Er komen 50 km-drempels bij de duikers en de Oostenburgervoorstraat.
  • Geveltuinen tot 60 cm diep worden toegestaan (nu 30 cm)
  • Het Kattenburgerplein wordt met groenbakken (aan de wegzijde) en een haag (huizenzijde) aangekleed.
  • De inrichting van talud en water blijven nu buiten beschouwing, daarvoor komt een apart vervolgtraject.
  • Er komen ondergrondse afvalcontainers.Op de tekening zijn er twee te zien voor restafval. Loopafstand is volgens de toelichting maximaal 120 meter.
  • Tegelijk met het wegontwerp wordt een concept terrassenplan behandeld, dat na instemming van de Bestuurscommissie gedurende 6 weken ter inzage gelegd zal worden.

Fietsparkeerders Czaar Peterbuurt en Funen, let op!

Een fiets mag niet langer dan 6 weken onafgebroken op dezelfde plek staan. Vanaf 13 februari a.s. start de handhaving op fietsen die te lang ongebruikt op dezelfde plek geparkeerd staan in de Czaar Peterbuurt en het Funen. Dat meldt stadsdeel Centrum in een nieuwsbericht.

De zogenaamde zeswekenregel is in 2016 gestart. De gemeente wil daarmee ongebruikte fietsen van de straat halen, omdat ze onnodig de schaarse fietsparkeerplekken bezetten.

Eerst markeren de handhavers alle fietsen. Met deze markering kunnen zij constateren of er op fietsen is gefietst. Fietsen die langer dan zes weken ongebruikt op straat staan, krijgen dan een waarschuwingslabel. Een week later worden ze verwijderd. De fiets gaat naar het Fietsdepot. U hebt dan nog 6 weken om uw fiets op te halen bij het Fietsdepot (adres: Bornhout 8, ver weg in het Westelijk Havengebied).

Hoe voorkom ik dat mijn fiets wordt verwijderd?

Het is voldoende om de fiets te gebruiken. Hebt u uw fiets langere tijd niet gebruikt en is er een label op geplakt? Verwijder dan het label en gebruik de fiets. Alleen het label verwijderen is niet voldoende.

En als ik mijn fiets langere tijd niet kan gebruiken?

Het kan natuurlijk voorkomen dat u uw fiets langere tijd niet gebruikt door een lange vakantie of door ziekte. De beste oplossing is dan om de fiets binnen te zetten. Maar dat kan niet altijd. Vraag dan aan uw buren of vrienden om uw fiets in de gaten te houden. Als de gemeente een label op de fiets geplakt heeft, is het verstandig de fiets een stukje te verplaatsen en het label te verwijderen. De fiets wordt dan niet verwijderd.

Meer informatie

Meer informatie over het verwijderen van ongebruikte fietsen en het inleveren van uw ongebruikte fiets kunt u vinden op www.amsterdam.nl/fiets.

Geef stad terug aan de bewoners

Het gaat de verkeerde kant op met Amsterdam. Door de toenemende druk van het toerisme en het gebrek aan betaalbare huurwoningen wordt de binnenstad steeds minder een gebied voor ‘bewoners’. Ook de Weesperbuurt en de Plantage dreigen in die ontwikkeling te worden meegezogen.
Dat constateert het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) naar aanleiding van een brief van de Huurdersvereniging Centrum aan de Bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum. Hoofdoorzaak van de problemen is volgens de brief de snelle toename van het aantal toeristen. Die geven niet alleen op straat vaak overlast, maar zorgen er ook voor dat steeds meer eigenaren hun woning verhuren via AirBnB.

Gezien het toch al bestaande tekort aan betaalbare woningen in het centrum, dreigt de binnenstad meer en meer een ‘speelplaats’ voor rijke Amsterdammers en rugzaktoeristen te worden. De huurdersvereniging doet het stadsdeelbestuur 21 voorstellen om de problemen het hoofd te bieden en de stad ‘terug te geven’ aan de bewoners. Een van de voorgestelde maatregelen is het terugbrengen van de toegelaten vakantieverhuur per woning van de huidige zestig naar dertig dagen per jaar.

In zijn vergadering van 6 februari heeft het PWO besloten om Burgemeester en Wethouders van Amsterdam te laten weten dat de analyse die de Huurdersvereniging Centrum in zijn brief maakt van de stand van zaken in de binnenstad, wordt herkend en onderschreven in de Plantage Weesperbuurt. Het PWO pleit er, met de Huurdersvereniging, bij de gemeente voor om met gerichte acties het vertrouwen van de bewoners terug te winnen.

Beeldkwaliteitplan Oostenburg-Noord ter visie t/m 22 februari

De Bestuurscommissie Centrum heeft op 17 januari het Beeldkwaliteitplan  Stadswerf Oostenburg vrijgegeven voor inspraak. Het ligt nu ter visie t/m 22 februari 2017.

Nadat in 2016 tegelijk met het bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg het Masterplan Openbare Ruimte is vastgesteld, komt nu in het Beeldkwaliteitplan de gewenste vormgeving van de gebouwen aan de orde. Belangrijke elementen zijn: 

  • De gewenste kavelrichting (haaks op het water)
  • Vormgeving daken (nokichting volgt kavelrichting; variatie in kapvormen)
  • Variatie in bouwhoogtes: ieder aaneengesloten deel van een kavel heeft tenminste drie verschillende bouwhoogtes, exclusief de torens. Hoogtesprongen tenminste twee lagen in de hoge bebouwing en één laag in de iets lagere delen.
  • Omgaan met rooilijnen: strak aan de straatkant, verspringingen mogelijk aan de binnenterreinen
  • Variatie in kavelbreedte: 4,8 - 18 m breed aan Lijnbaan en Oostenburgervaart, 6-24 m breed aan VOC-kade en Dijksgracht
  • Panden zijn staand, d.w.z. hoger dan breed
  • Minimale plinthoogte 3,5 m en open aan VOC-kade, plein Lijnbaan en entreepakhuizen; overal afwisselende plint met wonen en werken
  • Binnenwerven groen en openbaar toegankelijk, privé-tuinen mogelijk met collectieve erfafscheidingen; 
  • Balkons aan de straat worden aangemoedigd, bij voorkeur aangehangen balkons van staal,
  • Hergebruik van materialen uit de omgeving wordt gestimuleerd. Variatie tiuussen gebouwen is gewenst: ierder gebouw zijn eigen gezicht. Stoer en industrieel uiterlijk.
  • Groene daken zijn gewenst.

Binnenkort wordt een supervisor aangesteld die gaat toezien op de juiste uitvoering van het beeldkwaliteitplan per uitwerking en per kavel .

Lees hier het Beeldkwaliteitplan. U kunt tot uiterlijk 22 februari reageren. Een schriftelijke zienswijze kunt u richten aan het stadsdeel Centrum, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam, onder vermelding van 'Zienswijze concept-beeldkwaliteitsplan Stadswerf Oostenburg'. 

Stadsdeel Centrum start opnieuw met Petersburgjournaal

Na vele jaren brengt stadsdeel Centrum opnieuw een Petersburgjournaal uit om bewoners van de Oostelijke Eilanden te informeren over de vele nieuwe ontwikkelingen in hun gebied. Onder meer:

  • Rattenplaag dreigt
  • Fris projectteam Eilandenboulevard werkt aan herinrichting
  • Aantrekkelijker maken Czaar Peterstraat als winkelstraat
  • Katharinacomplex bijna klaar
  • Wonen aan het Zeeburgerpad. In januari/februari komt een concept Ruimtelijk Functioneel Kader ter inzage.
  • 1500 nieuwe woningen voor zo'n 2500 bewoners op Oostenburg-Noord 
  • Verbouwing Witte Boei, meer uitnodigend voor alle buurtbewoners

Lees hier het hele Petersburgjournaal #1

Uitwerking ontwerp Eilandenboulevard levert nieuwe problemen op

Op 8 november was er een technische sessie voor de Bestuurscommissie over de uitwerking van het ontwerp voor de Eilandenboulevard. Daarbij kwamen wijzigingen naar vorten ten opzichte van het ontwerp waartoe in december 2015 besloten is:

  • Het voetpad langs de huizen wordt uitgevoerd in roodbruine klinkers in plaats van tegels
  • De ruimte voor de Oosterkerk wordt tussen kerk en oever geheel in klinkers uitgevoerd
  • Roodbruine klinkers in plaats van parkverhadring op het Czaar Peterplein
  • Er komen geen plateaus bij de kruisingen behalve bij de Oosterkerk, ze komen wel bij de twee duikers
  • Zes bomen, waarvan twee monumentaal, hebben een levensverwachting van minder dan vijf jaar en worden daarom gekapt in het kader van de herprofilering
  • De twee bomen voor de Oosterkerk die wegens ziekte gekapt zijn, worden niet op die plek vervangen maar elders langs de Eilandenboulevard
  • Tien bomen, waarvan vijf monumentaal, hebben een levensverwachting van minder dan tien jaar en zouden eigenlijk gekapt moeten worden. Die probeert men door wortelbescherming langer te behouden
  • Er komen ondergronds afvalcontainers in sets van vier: voor glas, papier, plastic en restafval. De locaties zijn nog niet precies bekend
  • Er komen fietsnietjes tussen de bomen (even veel als nu) en verder fietsvakken
  • De halfverharding op het Kattenburgerplein blijft gehandhaafd, maar er  komt wel een trottoir langs de randen met een afscheiding met plantenbakken zodat niet dwars over het plein gefietst kan worden. Op het plein komt de viskraam die nu voor de Oosterkerk staat.
  • De Bestuurscommissie heeft in december 2015 bij motie gekozen voor halfverharding van het voet-/fietspad langs de oever. Nu blijkt dat leemverharding slecht is voor de bomen, zodat alleen halfverharding met grind zoals bij  het Kattenburgerplein mogelijk is. Het beheer daarvan is duur. De  keuze ligt nu voor tussen halfverharding of klinkers. Bij halfverharding is het niet mogelijk om het deel waar gefietst kan worden apart te markeren.

Op woensdag 21 december zal een informatie-avond in de buurt gehouden worden over het ontwerp en op 28 februari vindt besluitvorming plaats in de Bestuurscommissie.

Het Eilandenoverleg had een brief naar de Bestuurscommissie gestuurd om te protesteren dat de bomen voor de Oosterkerk niet herplant worden. Dit is in strijd met het amendement dat in februari 2014 bij de vaststelling van het Masterplan is aangenomen dat de bomenstructuur beschermd wordt en geen bomen voor de Oosterkerk om esthetische redenen worden gekapt. Een aantal partijen was het daarmee eens, maar D66 wilde zich nog hierover beraden. Ook over de halfverharding werd nog geen besluit genomen. Dat komt dus pas na de informatieavond..