Stadsdeelcommissie lijkt onveiligheid op de koop toe te nemen

Het geplande fietspad langs de Dijksgracht blijft een heikel punt. Zoals eerder op deze plek gemeld mikt de gemeente op een snelle fietsroute vanaf Oostenburg Noord langs de Dijksgracht Oost richting het centrum en het Centraal Station. Veel bewoners zijn hier tegen, in het bijzonder vanwege de verkeerssituatie op het kruispunt met de Kattenburgerstraat. Ook een onafhankelijk verkeersbureau kwam een jaar geleden al tot de conclusie dat op het kruispunt de veiligheid voor de fietsers niet geborgd is, en ook de laatste aanpassingen aan het ontwerp bieden volgens dit bureau geen soelaas. Tijdens een bespreking in de stadsdeelcommissie (SDC) op 28 januari bleef het dagelijks bestuur (DB) echter onveranderd van mening dat met dit ontwerp sprake is van “een veilige inrichting van het kruispunt’” met de opmerking daarbij dat “natuurlijk geen enkele kruising altijd 100% veilig is”. Ook vanuit de stadsdeelcommissie kwam geen krachtig pleidooi af te zien van dit plan. Het lijkt er dan ook op dat het idee van bestuur en van leden van de SDC dat dit fietspad heel belangrijk is, na meer dan 7 jaar van discussie nog altijd zwaarder weegt dan het geconstateerde aanzienlijke risico op ernstige ongelukken.

Struikeldrempel geplaatst op de tramhalte bij de Hollandsche Schouwburg

Eind februari plaatste kunstenaar Gunter Demnig een gedenkplaat op de tramhalte van de Plantage Middenlaan. “In 1942 en 1943 zijn vanaf hier tienduizenden mensen met de gemeentetram gedeporteerd omdat ze Joods waren” is de tekst op de Stolperschwelle (struikeldrempel), een wat bredere versie van de door Demnig bedachte Stolpersteine. De struikelstenen gedenken één persoon. De struikeldrempels hebben plek voor een korte tekst en zijn gericht op grotere groepen slachtoffers of op een specifiek thema of gebeurtenis. Burgemeester Halsema en Claudia Zuiderwijk, directeur van het Amsterdamse Gemeentevervoerbedrijf (GVB) waren aanwezig bij de plechtige gebeurtenis.

Knowledge Mile wordt zichtbaar

Het kan gebruikers van de Weesperstraat sinds kort met geen mogelijkheid meer ontgaan dat zij zich bevinden op de Knowledge Mile, de slimste straat van Amsterdam. Sinds eind januari worden zij daarop gewezen door een groot aantal gele straatnaambordjes en door stickers op de ramen van de gebouwen aan de straat. Initiatiefnemer van deze ‘zichtbaarheidscampagne’ is de Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) van de Knowledge Mile, de organisatie van ondernemers langs de route tussen het Amstelstation en de Stopera.

Amsterdams BuurtFilmfestival brengt 36 films over de stad en haar bewoners

Op zondag 9 februari vindt in de Openbare Bibliotheek voor de negende maal het Amsterdams BuurtFilmfestival (ABFF) plaats. Het ABFF biedt Amsterdamse buurtfilmers een podium om hun films te tonen, films over mensen en activiteiten in de eigen buurt en over alles dat Amsterdammers in de stad bezighoudt. De makers van de films zijn beginners en gevorderden, amateurs en professionals, jong en oud, nieuwkomers en aloude Amsterdammers.

Omgevingsvergunning voor padel in de Werkspoorhal, maar mag het er komen?

De gemeente heeft aan Michael van de Kuit van Nedstede een tijdelijke vergunning verleend waarmee hij voor een periode van drie jaar vier padelbanen in de Werkspoorhal mag exploiteren. Het bestemmingsplan staat dit gebruik toe en daarmee was vergunningverlening een gegeven. Toch is nog de vraag of de banen er zullen komen. Deze invulling van de hal is namelijk strijdig met de afspraak die de gemeente in 2016 maakte met projectontwikkelaar Stadgenoot dat de hal openbaar toegankelijk zal blijven, met de mogelijkheid voor het publiek om er dwars doorheen te lopen naar het water. Deze afspraak, vastgelegd in een zogenaamde anterieure overeenkomst, moet bij verkoop van de hal steeds als kettingbeding in koopaktes worden opgenomen. De hal is In 2019 gekocht door VORM, en in 2023 doorverkocht aan Nedstede. De afspraken zijn in alle koopovereenkomsten als kettingbeding meegegaan.

Meer aandacht in Centrum Begroot voor sociale cohesie

Het subsidieprogramma Centrum Begroot krijgt dit kalenderjaar een iets andere opzet dan in voorgaande jaren. Wat niet verandert is de mogelijkheid voor bewoners om plannen voor de verfraaiing en de verlevendiging van hun buurt in te dienen, die worden gehonoreerd als er voldoende stemmen op worden uitgebracht. Nieuw is dat een adviesgroep van ambtenaren, bewoners en leden van de stadsdeelcommissie Centrum daarna aan vijf van deze gehonoreerde projecten extra aandacht gaat schenken om er zeker van te zijn dat zij ook met succes zullen worden uitgevoerd. De keuze van de adviesgroep wordt bepaald door de mate waarin gehonoreerde projecten aansluiten bij de beleidsdoelstellingen van de gemeente Amsterdam zoals het versterken van de sociale cohesie in de binnenstad.

Inloopspreekuren dagelijks bestuur Centrum

Het dagelijks bestuur van stadsdeel centrum houdt ook in 2025 weer iedere week een inloopspreekuur, iedere week in een van de vier locaties in het stadsdeel. De tijd is altijd donderdagmiddag van 13.00-14.00, de locatie wisselt per week en de drie bestuurders komen om de beurt om bewoners te ontmoeten. In onze buurt vindt het spreekuur maandelijks plaats in de Witte Boei.

Fietspad Dijksgracht Oost leidt volgens omwonenden nog altijd tot onveiligheid

Over het fiets-voetpad langs de Dijksgracht Oost lopen de meningen al jaren uiteen. Eind januari zal de stadsdeelcommissie (SDC) er nogmaals over spreken. Vanaf de eerste discussie in 2018 in de SDC hebben omwonenden vele malen hun zorgen over de veiligheidssituatie op het kruispunt met de Kattenburgerstraat naar voren gebracht. En vanaf het begin was ook duidelijk dat de problemen feitelijk onoplosbaar zijn. In februari 2024 concludeerde een onafhankelijk verkeersbureau na een uitgebreid onderzoek dat er op de kruising sprake zal zijn van een verhoogd veiligheidsrisico. Op basis van dit rapport bracht de gemeente een aantal wijzigingen aan in het ontwerp, en eind november oordeelde het bureau dat ook met die aanpassingen de verkeersveiligheid niet geborgd is. Vervolgens boog het gemeentelijke Toetsteam zich in december over het ontwerp en concludeerde zonder onderbouwing dat het ontwerp veilig genoeg is. Bewoners van de Dijksgracht West voorzien grote problemen. Zij maakten een klein filmpje om te laten zien hoe de situatie op het kruispunt gaat worden.

Bestemmingsplan ligplaatsen Dijksgracht Oost van de baan

Daags voor kerstmis liet de gemeente weten dat het voorliggende ontwerpbestemmingsplan Dijksgracht Oost zal worden teruggetrokken. Het ligplaatsencluster is daarmee voorlopig van de baan. Begin december had wethouder Scholtes de gemeenteraad al in een brief geïnformeerd over de stand van zaken rond het vaarbeleid. De Raad van State had immers eind september het vaarbeleid zoals dat in 2019 door het gemeentebestuur was vastgesteld, van tafel geveegd (zie bericht op deze site van 25 oktober) en in zijn brief zet de wethouder uiteen welke stappen inmiddels zijn genomen en wat de volgende stappen zullen zijn. Hij wijdt een aparte alinea aan de Dijksgracht Oost en het vroegere voornemen om daar een ligplaatsencluster voor 40 rondvaartboten te bouwen. De wethouder schrijft dat als gevolg van de rechterlijke uitspraak de ruimtelijke onderbouwing van het ligplaatsenproject is aangetast en dat het college “onderzoekt of en zo ja in welke vorm de ligplaatsen alsnog gerealiseerd kunnen worden.”

Artis komt omwonenden niet tegemoet bij ontwerp dienstengebouw

Op 16 december presenteerde Artis aan de directe buren de uitgewerkte plannen van het zogenaamde dienstengebouw. De dag erna sprak de Stadsdeelcommissie met Artis over de ontwikkelingen en over het tumult dat inmiddels in de buurt is ontstaan. Artis brengt naar voren dat het essentiële stappen doet voor de verduurzaming van het park, en dat het vanuit de bedrijfsvoering noodzakelijk is dat een aantal functies in één gebouw worden samengebracht. En dat moet ook juist daar, in de noordoosthoek van het park, omdat die plek direct vanuit de Sarphatistraat met zwaar materieel te bereiken is. Beide avonden bleek dat Artis geen ruimte ziet voor overleg met direct omwonenden en niet wil zoeken naar mogelijkheden ook maar enigszins aan de bezwaren tegemoet te komen.

Het kerstnummer van 1018-Magazine is uit

Met in dit nummer onder meer:

  • Interview met Henry Muldrow: van tenor tot droomwever

  • Toekomst lege Werkspoorhal onzeker

  • De luchtkwaliteit in onze buurt is niet best

  • Schoffelen met lief en leed

  • Leeuw over het einde van Amsterdam

  • Studente Mila prijst de sfeer op Kattenburgplein

  • En klaar voor de komende Miss Universe-verkiezing: het Aziatisch lieveheersbeestje

Lees hem hier.

Lichtshow in de Oosterkerk

De licht- en muziekshow Genesis, gemaakt door het Zwitserse kunstcollectief Projektil, komt deze winter voor het eerst naar Nederland. De Oosterkerk is vanaf begin december het decor van een kunstwerk. De show wordt altijd precies afgestemd op de maten van de locatie, en de hele kerk is nu dan ook zorgvuldig opgemeten en in kaart gebracht. De projecties zo precies aan bij de architectuur van het gebouw.

Versmalling Weesperstraat begint in 2026

vNaar verwachting zal pas in het voorjaar van 2026 worden begonnen met de herinrichting van de Weesperstraat. Dat bleek deze week tijdens een informatieavond voor bewoners en ondernemers uit de buurt. De avond werd door de aanwezige ambtenaren aangekondigd als een nieuw begin van het participatietraject op weg naar een leefbare Weesperstraat nadat de proef met een knip in de straat en in naburige straten ruim een jaar eerder geen onverdeeld succes was geworden. Veel kon de gemeente de aanwezigen overigens nog niet melden. Het voornaamste nieuws was dat de Weesperstraat over ruim een jaar zal worden versmald tot twee maal één rijbaan tussen de Nieuwe Prinsengracht en de Nieuwe Achtergracht. Dat niet de hele straat wordt versmald, komt volgens de gemeente omdat berekeningen uitwijzen dat te veel verkeer dan gaat uitwijken naar straten in de omgeving.

Artis overtuigt boze omwonenden niet

Eind november organiseerde Artis de derde informatieavond voor de buurt over een aantal grote voorgenomen aanpassingen. Direct omwonenden vrezen al een tijd dat die plannen de kwaliteit van hun leefomgeving zullen aantasten (zie ook het bericht op deze site van 30 september). Bij de zeer druk bezochte bijeenkomst ging het in het bijzonder over het geplande Dienstengebouw dat 14 meter hoog en 60 meter lang moet worden, in de noordoosthoek van het park tegenover het gebouw Aquartis aan het Entrepotdok. Er heeft geen enkele vorm van participatie over dit plan plaatsgevonden, de buurtbewoners zijn pas geïnformeerd toen het allemaal al vast stond. Bij de buurtbijeenkomst liepen de gemoederen dan ook hoog op. Artis kon de aanwezigen niet overtuigen dat er geen alternatieven zouden zijn voor het ontwerp of de plek, en niet uitleggen waarom bewoners geen stem hadden gehad.

Herinrichting Czaar Peterstraat gaat beginnen

Eind oktober heeft de gemeente het definitieve plan voor de herinrichting van de Czaar Peterstraat vastgesteld. De trambaan wordt verschoven waardoor aan beide kanten het fietspad wordt verbreed. In plaats van twee tramhaltes komt er, bij de kruising met de Cruquiusstraat, één tramhalte en het strengelspoor verdwijnt. De straat krijgt een autoluwe inrichting, het blijft eenrichtingverkeer voor auto’s (alleen de stad uit) en de auto’s rijden over de trambaan.Eind oktober heeft de gemeente het definitieve plan voor de herinrichting van de Czaar Peterstraat vastgesteld. De trambaan wordt verschoven waardoor aan beide kanten het fietspad wordt verbreed. In plaats van twee tramhaltes komt er, bij de kruising met de Cruquiusstraat, één tramhalte en het strengelspoor verdwijnt. De straat krijgt een autoluwe inrichting, het blijft eenrichtingverkeer voor auto’s (alleen de stad uit) en de auto’s rijden over de trambaan.

Padel in Werkspoorhal nog ongewis

Terwijl de gemeente nog doende is de aanvraag voor een tijdelijke vergunning voor vier padelbanen in de Werkspoorhal op Oostenburg te beoordelen, heeft eigenaar Michael van de Kuit laten weten dat die plannen wat hem betreft voorlopig niet doorgaan. In antwoord op een verzoek van de redactie van Buurtmagazine 1018 om de plannen toe te lichten schreef hij: ‘Het is alleen maar gedoe met al die mensen en daar heb ik geen zin in, dus we laten de hal leeg staan’. Hij had buurtbewoners eerder nog laten weten de hal aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) als opvanglocatie te hebben aangeboden. Van de Kuit verblijft nu in het buitenland en verwacht pas in februari weer terug in Nederland te zijn.

Oosterkerk gaat na 1e fase verduurzaming weer open

Er is lang en hard gewerkt aan 1e fase van de verduurzaming van de Oosterkerk en dit traject wordt in november afgerond. Per 1 december 2024 zullen het Amsterdams 4 en 5 mei Comité en Theater na de Dam voor in ieder geval een half jaar, met de optie voor nog een half jaar, hun intrek nemen in het voorhuis en in een van de cubicles in de kerk. Vanaf de zomer 2025 zal de verbouwing een nieuwe fase ingaan en zal de verduurzaming van de zolder aangepakt worden.

Gouden Gieter naar geveltuin in de Louise Wentstraat

De Gouden Gieter, de prijs voor de mooiste geveltuin in de Plantage/Weesperbuurt en de Kadijken, is begin oktober door de Geveltuinen-commissie toegekend aan de bewoners van Louise Wentstraat 213-221. Volgens het juryrapport trekt de Louise Wentstraat achter de voormalige Oranje Nassau kazerne aan de Sarphatistraat al langer de aandacht van de commissie vanwege de vele mooi begroeide gevels, boomspiegels en potten-ensembles. De keuze viel uiteindelijk op de korte gevel op het zuidwesten die voor een groot deel begroeid is met druiven, aldus de commissie.

Groot project voor seniorenwoningen op de Henri Polaklaan

De vier panden Henri Polaklaan 6-12, gebouwen met een bijzondere en bewogen joodse geschiedenis, gaan op de schop. Sinds eind jaren zeventig van de vorige eeuw zijn ze eigendom van Woonzorg en vanaf dat moment wonen er zo’n zestig jongeren. De Kleine Plantage, de crèche, zit op de begane grond. De panden zijn inmiddels in slechte bouwkundige staat en Woonzorg ziet zich genoodzaakt tot een zeer grondige renovatie. Er zullen 55 woningen voor senioren gerealiseerd worden en daarnaast enkele woningen voor jongeren. De wooneenheden zullen een oppervlakte krijgen van 34 tot 55 m2. In de nieuwe opzet zal geen ruimte meer zijn voor de crèche.